De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 20 oktober, 2017

dinsdag 20 december 2016

Nieuws:

Wie is ‘de man in het Noordlaarderbos’? – lees meer…

Door: Redactie

Deze markante persoonlijkheid treffen we aan in een tentje in het Noordlaarderbos. Daar is hij afgelopen zomer neergestreken. De redactie zocht hem op en dat leverde een bijzondere ontmoeting op met een heuse schaakgrootmeester, die in 2009 resoluut brak met zijn leven als kampioen op de 64 velden. Het gaat om Yge Visser (1963) die in 2006 de titel schaakgrootmeester verwierf door een lange reeks successen.

Visser was altijd al een opvallende persoon en stond te boek als tegendraads. Maar in 2009 veegde hij op een dag de stukken van het bord en zette er een fles wijn voor in de plaats. Symbolisch voor het breken met een traditioneel leven. Visser heeft een nieuwe missie, hij wil de complotten in de wereld ontmaskeren. Hij kijkt als het ware de film van de geschiedenis terug en probeert te ontdekken waar de mensheid op het verkeerde been is gezet.

Een interview met Yge Visser verschijnt in Haren de Krant van deze maand. De krant wordt deze week verspreid in een oplage van 40.000 in Haren, Onnen, Glimmen, Noordlaren, Groningen-Zuid, Yde, Zuidlaren, Vries, Eelde, Paterswolde.
dec05-visser-vroeger

Yge Visser in zijn vorige leven als schaakgrootmeester…

13 reacties

leuk zegt:

Leuk, een minicamping in het Noordlaarderbos! Wanneer is ie open en waar kan ik kamperen? Is er ook een toiletgebouw?

20 december 2016 om 12:54
zuchtje zegt:

Buitengewoon intrigerend! Ik ben heel erg benieuwd naar hetgeen deze man beweegt en waartoe zijn zoektocht zal leiden.

20 december 2016 om 15:54
rijnveste zegt:

Jammer dat yge zo ziek in zijn kop is geworden.Hij was toffe peer.

22 december 2016 om 13:08
InwonervanHaren zegt:

Hoe ‘vrijwillig’ is de keuze geweest om in het bos gaan wonen?
Regelmatig hoor ik over een bed, bad en brood regeling. Of geldt zoiets niet voor deze Nederlandse meneer?

22 december 2016 om 14:00
Adriaan Schepers zegt:

Zo te zien heeft magere Hein een afspraak met Yge voor een laatste schaakpartij. Ik denk dat ie mat gaat.

22 december 2016 om 14:30
burgemeesterwijk zegt:

Misschien kan de nieuwe voorzitster van de knsb langsgaan?

22 december 2016 om 15:58
Jammer zegt:

Yge was altijd een wereldgast. Tot hij paranoide werd. Eeuwig zonde dat hij zo geworden is.

22 december 2016 om 21:49
schaker zegt:

Ik maak me zorgen om hem. Hij is volgens mij in een ernstige psychose en hij zou hulp moeten krijgen, maar als hij die niet vrijwillig zoekt is dat kansloos. Heel erg dat hij zo is afgegleden en ik vraag in het openbaar aan instanties: is er een weg voor redding of laat onze maatschappij hem aan zijn lot over? Het zal je zoon, broer, vriend maar zijn, dan ben je toch heel ongerust?

23 december 2016 om 10:31
Trieneke Kloppenburg zegt:

Ik deel de zorgen van Schaker. Ben bang dat de man aan zijn lot overgelaten wordt. In dit land waarin de vrijheid van het individu, bijna boven alles gaat, is ingrijpen erg lastig. Heel erg jammer!

24 december 2016 om 12:26
Renzo zegt:

Op de een of andere manier moet ik ook aan http://www.bd.nl/regio/zaltbommel-e-o/neerijnen/boek-over-jozef-van-den-berg-1.4514574
denken. Maar die Jozef houdt het alweer 25 jaar vol ….

ik deel de zorgen Van schaker en trieneke hierboven. En denk aan de man met wie ik wel eens een fel gesprek voerde in 2009. Hij was toen al een beetje van het padje af, maar er was nog met hem te praten…

24 december 2016 om 13:06
Gans zegt:

Gisteren hoorde ik dat hij afgelopen week door de rechter gedwongen is opgenomen in een psychiatrische inrichting. Heeft-ie in ieder geval een dak boven zijn hoofd.
De journalist die dit verhaal schrijft had dit niet moeten doen. Een kwetsbare man die geestelijk ziek is zo te portretteren. Zonder nuance en nader onderzoek. Plat voyeurisme gewoon.

24 december 2016 om 13:10
Maarten zegt:

De vise die hij geeft zie je vaak terug bij de stomingen die hij aangeeft
Mensen die zich van het traditionele leven afwenden en een met zichzelf dicht bij de natuur verder gaan.

Een visie en wijsheid die in de westerse maatschappij niet wordt onderkend of begrepen.
In veel azieatische landen als gewoon wordt ervaren.

24 december 2016 om 14:49
Gretige boys zegt:

Prachtvent en een taalvituoos. We hebben hem vandaag gesproken in goede doen bij G1.

9 augustus 2017 om 22:46

Wilt u reageren?