De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 27 Mei, 2017

vrijdag 19 mei 2017

Nieuws:

Nieuwe brandweerkazerne ‘on hold’ na veto provincie

Door: Redactie

De provincie zet de bouw van een nieuwe brandweerkazerne aan de Westersedrift in Haren ‘on hold’. Dat doet zij mede omdat de beoogde fusiepartners Groningen en Ten Boer zich niet kunnen vinden in de kosten daarvan, die voor rekening komen van Haren: 1,3 miljoen.

In een brief aan de gemeenteraad laat de provincie weten dat het project moet wachten tot na de fusie in 2019. Haren staat onder financieel toezicht van de provincie in de aanloop naar die fusie. Dat betekent dat forse investeringen die niet zijn begroot eerst moeten worden voorgelegd aan de provincie.

De bouw van de kazerne was twee jaar geleden een hot-item, omdat de huidige kazerne niet meer voldoet aan de arbo-eisen. Er kwamen enkele locaties voor nieuwbouw in beeld, o.a. de Rijksstraatweg (Tubantia). De Veiligheidsregio Groningen beoordeelde verschillende opties en wees de huidige locatie aan als de duurste maar ook de beste variant. De raad stemde in. De kosten van de nieuwbouw komen voor rekening van de Veiligheidsregio, maar de kosten voor het faciliteren van nieuwbouw moet de gemeente betalen. Hier gaat het om de kosten van het ‘ontvlechten’ van de gemeentewerf en de kazerne: 1,3 miljoen.

Opvallend is dat de Veiligheidsregio opeens niet zoveel haast meer heeft. Men zegt dat nieuwbouw wel kan wachten tot na de herindeling in 2019. In de Harense coalitie D66, GVH en CDA werd eerder deze inmenging van de provincie en de beoogde fusiepartners als een ongewenste intimiteit gezien. Kort gezegd: “ze bemoeien zich met ons, terwijl wij helemaal niet gaan fuseren!”

9 reacties

Oscar zegt:

Er staat hier een duidelijke fout in dit bericht. De Veiligheidsregio heeft de locaties beoordeeld en was voor nieuwbouw aan de locatie Stationsgebied of aan de Rijksstraatweg.

Dit was ook het advies van zowel de ambtelijke organisatie en het College van Haren (tot twee keer toe zelfs).

De gemeenteraad wilde echter beslist herbouwen aan de Westerse Drift. Ondanks dat hierbij de aanrijtijden voor de brandweer (en dus de brandweerzorg) vér onder de norm blijven (slechts 53%) en de situatie aan de Westerse Drift voor nieuwbouw eigenlijk niet te vergunnen is. Het Noordelijk Akoestisch Adviesburo spreekt in haar advies dan ook van een “onvergunbare situatie).

Volgens enkele partijen in de gemeenteraad zouden de cijfers voor herbouw aan de Westerse Drift niet kloppen. Deze zouden geen 800.000 euro zijn, maar véél minder, waardoor deze locatie de goedkoopste zou zijn. Hiermee ook direct dan wel indirect hun wantrouwen uitsprekend tegen de ambtelijke organisatie en hun werk op dit dossier. Nu blijkt echter dat deze locatie nog veel duurder uitvalt dan eerder bedacht! Herbouw zou een investering in de gemeentewerf vergen van €1.300.000 ! Desondanks wil de gemeenteraad toch vasthouden aan deze locatie. Zonder blikken of blozen er nog eens €500.000 belastinggeld ertegenaan smijten. Terwijl de gemeente al erg op haar financiën moet letten.

Nogal wiedes dat de provincie hier tegen is. Ook mogelijke toekomstige fusiepartners hebben hierover al hun zorgen uitgesproken. Deze zitten straks met de brokken van een dossier waar de kosten enorm en onnodig uit de pas zijn gelopen. Daarnaast zit Haren of de toekomstige gemeente dan met een brandweerkazerne van waaruit de komende 40 jaar brandweerzorg moet worden verleend, waarvan men weet en wist dat men de normen nooit zal kunnen halen of ze kan verbeteren. De Veiligheidsregio zal hier door het ministerie straks op worden aangesproken, maar is slachtoffer van het Harense bestuur.

Als de gemeente Haren voor een andere locatie had gekozen, op basis van het gedegen advies, had de kazerne er al kunnen staan. Als er één dossier is waarop Haren laat zien dat het haar aan bestuurskracht ontbreekt is het wel dit dossier.

19 mei 2017 om 10:51
Ben zegt:

Na de fusie ……de race is gelopen?

19 mei 2017 om 11:40
Jaap Jan Vels zegt:

@Oscar:
Los van het idee dat een andere plek mogelijk beter zou zijn geweest (niet door mij te beoordelen), en mogelijk een te vasthoudende gemeenteraad (kan ik niet over oordelen), wordt er natuurlijk ook door de Provincie een potje powerplay gespeeld: Niet herindelen? Dan onder financieel toezicht!!

En dat Groningen en Ten Boer later last zouden hebben van de brokken van dit dossier?? Laat me niet lachen!! Die € 500.000,00 extra budget, of mogelijk zelfs de hele € 1.300,000,00?? Daar lacht de Gemeente Groningen toch om?!!! Daar worden regelmatig veel grotere missers gemaakt, dus medelijden met mogelijk toekomstige partners (lees met name: Gemeente Groningen) hoeven we zeker niet te hebben.

19 mei 2017 om 12:19
Draaikont is het zegt:

Daar heeft u een punt meneer Oskar! Maar was de hele raad dan voor de lokatie aan de Westerse Drift? Waren al die raadsleden dan zo in de war?

19 mei 2017 om 12:43
Janneke Verhagen zegt:

Saillant detail: onze burgemeester is portefeuillehouder. Het gebrek aan bestuurskracht is hier dus toe te schrijven aan een bestuurder die vóór de herindeling is!

19 mei 2017 om 15:03
Antoine zegt:

Is iemand eigenlijk wel eens op het idee gekomen om de brandweermensen naar hún voorkeur te vragen? Het zou mij niets verbazen als zij de huidige plannen ook niet zien zitten.

19 mei 2017 om 22:46
Walter zegt:

De burgemeester, verantwoordelijke wethouder en ambtenaren voeren hun taak niet meer uit,
Ook als het om handhaven gaat zijn ze niet thuis!
Reden dat Haren incidenteel al op een Vinex wijk lijkt.

22 mei 2017 om 13:41
Tom zegt:

@oscar
Ben jij niet de overbuurman van onze brandweer kazerne?
KUN jij eens uitleggen wat voor een overlast je van de brandweer hebt? En wie was er eerder het kip of het ei

22 mei 2017 om 23:28
Sneu zegt:

Ach Oscar, ik snap het als je tegenover de garage bent gaan wonen en je eigen partij je zelfs geen soulaas meer kan bieden, we kennen immers deze Backyard types overal:
Eerst onder een aanvliegroute van een vliegveld een huis gaan bouwen en daarna aansluiten bij VOLE, om het vliegveld te sluiten!

Veel geschrijf op dit forum over de altijd foute besluitvorming , maar als de start met de bouw eenmaal begonnen is, hoor je of zie je ze niet meer!
De politieke betrokkenheid met het dorp Haren is dan meteen een stuk minder : Haderaplein, Haren Noord, Rondweg Molenbuurt etc.
Waar zijn deze zgn. bevlogen Harenaars allemaal gebleven?
Als het meezit zijn ze inderdaad allemaal verhuisd…….

23 mei 2017 om 09:48

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.