De krant die je leest van A tot Z
Zondag 19 Mei, 2019

dinsdag 12 februari 2019

Nieuws:

Advertorial: Van Harense ‘schoffies’ tot succesvolle internetondernemers

Door: Redactie

We ontmoetten elkaar voor het eerst in het voorjaar van 1985 halverwege de Terborgsteeg in Haren. Hij richtte een glimmende loop van een geweer op mijn hoofd en riep: “Deze is echt!”. Ik (Joost) was destijds zes jaar oud en woonde met mijn moeder en zusje aan de Weg voor de Jagerskampen. Arjan was vijf jaar oud (bijna zes!) en woonde met zijn ouders, broertje en zusje aan de Terborgsteeg. Wat die lentedag begon als een kinderlijke discussie over de echtheid van zijn klappertjes-geweer resulteerde in een jarenlange vriendschap.

In onze kinderjaren vulden we onze dagen met: oneindig veel rondjes fietsen (Terborgsteeg – Jachtlaan – Hubertushof – Heide en Watersteeg – Weg voor de Jagerskampen – Terborgsteeg… ), computerspelletjes spelen op de 386 van Arjan’s vader of mijn Nintendo, fikkie stoken achter peuterspeelzaal Stampertje, deurtje bellen en in de winter sneeuwpoppen maken (Dat kon toen nog).

Toen we iets ouder waren hebben we bakken met geld verdiend met “heitje voor een karweitje”. We gingen langs de deuren en belden bij alle bewoners aan om te vragen of ze wellicht een betaald klusje voor ons hadden. In korte tijd hadden we een klusjes-imperium opgebouwd waar Donald Trump ‘u’ tegen zou zeggen. Helaas raakte een van ons de portemonnee kwijt waardoor we nooit een Gulden van ons hard verdiende salaris hebben kunnen uitgeven.

Toen we een jaartje of 15/16 waren hadden we beiden een kleine wietplantage achter in de tuin staan waarvan onze ouders het nut niet helemaal inzagen. Ik herinner me overigens niet dat we er ooit iets mee hebben verdiend. Ik heb destijds enkele vrienden op het Zernike College gratis wat van dat spul gegeven en werd binnen een uur door de Rector (Meneer Bakkelo) op het matje geroepen over ‘handel in speed’. Blijkbaar had de docent die mij het goedje zag overhandigen het woord ‘wiet’ niet goed uitgesproken…een vervelend misverstandje. De lol van die plantjes was er ook meteen vanaf. Dat heeft Rector Bakkelo dan wel weer goed gedaan.

In die tijd kwamen we als minderjarigen zonder moeite elke kroeg in, waardoor we in het weekend te vinden waren in Harense Cafés Timeless (Nu Bistro Heerlijk) en de Herberg (Nu restaurant Uniek), om vervolgens door te rijden naar onze wekelijkse stijldansavond bij Dansstudio de Haan in Groningen. Niet veel later slaagden we zonder herkansingen tegelijk voor ons middelbare schooldiploma. Feest!

In de jaren die volgden ging Arjan naar het Noorderpoortcollege om de opleiding systeem- en netwerkbeheer te volgen, waarna hij op de Hanzehogeschool de opleiding Informatica heeft afgerond. Ik deed na de HAVO nog een poging VWO, maar daar had ik wellicht iets meer aandacht aan moeten geven. Ik stapte over naar de opleiding Small Business en retailmanagement aan de Hanzehogeschool en slaagde binnen 4 jaar. Voor mijn afstuderen moest ik een fictief bedrijf opzetten met ondernemingsplan en al. Dat deed ik, maar dan in het echt. En natuurlijk met Arjan. PC-Control werd een klein pc-hulp-aan-huis bedrijfje dat we ongeveer twee jaar samen hebben gerund vanuit onze studentenkamers in Groningen. Schildersbedrijf Hans Joling uit Haren was een van onze eerste klanten.

Na onze HBO opleiding deden we werkervaring op. Arjan bij Grandorado, Zwartwoud Hosa, Euro Kartracing Groningen, SDC(SNT), IB Groep en Orion Software. Ik werkte o.a. bij FunPrice, Studio 34 Guerrillamarketing, SNT (Webhelp), Darling Agency en Nationale Vacaturebank. Arjan specialiseerde zich in ICT en softwareontwikkeling. Ik in (Online)marketing en management.

In 2010 startte ik met veel ambitie en hulp van TRES internet een webbouw bedrijf: VrijdagOnline. Vanuit mijn woonkamer bouwde ik websites voor ondernemers. Na enige tijd bleek dit zo succesvol dat ik moest uitbreiden. Ik had o.a. een softwareontwikkelaar nodig die ervoor kon zorgen dat we onze eigen software en mogelijkheden kon bouwen om zo nog meer voordelen te bieden…en daar kwam Arjan weer om de hoek. Binnen enkele wijntjes en een paar Cola-Berenburg hadden we besloten dat we dit kleine startende bedrijfje samen groter gingen maken. Arjan werd voor 50% mede-eigenaar.

Waar onze eerste discussie in het voorjaar van ‘85 nog ging over de echtheid van een klappertjes geweer, hebben we tegenwoordig gezonde discussies over productontwikkeling, planning, personeel, management en marketing. Soms wil Arjan linksaf waar ik rechtsaf wil. Uiteindelijk komen we ergens in het midden uit. Over het klappertjes geweer hebben we het eigenlijk nooit meer gehad.

Inmiddels hebben we VrijdagOnline uitgebouwd tot een gezond bedrijf. We hebben ruim 1.500 klanten in heel Nederland, groeien met ca 40% omzet per jaar en hebben een een team van zes specialisten om ons heen verzameld. Naast websites bieden we ook webshops, maatwerk software, huisstijlontwikkeling en Online marketing diensten aan. In 2019 verwachten we ons team uit te breiden met drie extra medewerkers.

Dus Hans; Als jij ook een nieuwe website nodig hebt voor je schildersbedrijf, dan weet je ons te vinden!

VrijdagOnline – Jouw website van ons
Joost Klein en Arjan Woldring

Geen reacties

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.