De krant die je leest van A tot Z
Maandag 17 december, 2018

vrijdag 23 november 2018

Nieuws:

Arnold Bergsma ziet problemen als het ‘over links’ gaat

Door: Redactie

Zowel in Haren als Groningen zouden ondernemers niet blij moeten zijn met de verkiezingsuitslag. Als de grote winnaar Groen Links een zeer linkse coalitie gaat vormen, is dat slecht nieuws voor ondernemers en organisaties. Dat zegt Arnold Bergsma. Hij was voor de VVD kandidaat, maar komt niet in de raad. Hij zal wel actief blijven binnen de VVD. Volgens Bergsma heerst er in het kamp van Groen Links ook enige verwarring over de ontstane situatie.

Bergsma: “Ik heb gehoord dat binnen Groen Links er mensen zijn die na de euforie van woensdag zich nu afvragen hoe zij nu verder moeten. Ze hebben kandidaten zonder ervaring, die nu opeens in de raad komen. Verder moeten ze keuzes maken voor de coalitie.” Volgens de VVD-Harenaar kun je de verwarring wel een beetje aflezen aan het feit, dat Groen Links het duidingsdebat van maandag wil verplaatsen naar woensdag. Voorts zou de partij een landelijk zwaargewicht willen vragen om de rol van Informateur op zich te nemen.

13 reacties

Jaap Jan Vels zegt:

Als ze het maar laten om Karin Dekker weer terug te halen als wethouder, krijgen we weer te maken met een tram-trauma……

23 november 2018 om 12:22
Antoine zegt:

Ik begrijp de bezorgdheid, maar gezien de zetelverdeling van de nieuwe gemeenteraad is er bijna niets anders mogelijk dan een links tot zeer links college. De vorming van dat college wordt hoe dan ook nog een hele toer: er zijn minstens vier partijen voor nodig, en meer dan dat lijkt me ook niet wenselijk. De minst linkse variant is dan GL/PvdA/D66/VVD. Maar of dát gaat werken….

23 november 2018 om 13:44
Henk Bleker zegt:

Het vorige college in Groningen was GL/PvdA/D66/VVD.
Toen was alleen D66 de grootste en verbindinger tussen links en rechts. Nu is GL op links de grootste. Vraag is, gaan ze voor links en conservatief met SP, of midden en progressief met VVD. Ik gok dat laatste…

23 november 2018 om 20:49
Jopie zegt:

“een zeer linkse coalitie gaat vormen, is dat slecht nieuws voor ondernemers en organisaties.” …

logische opmerking als je rechts bent…, Maar wat is tegen links?? Meer sociaal met de mensen omgaan, alles beter verdelen? Meer over hebben voor zorg en niet alleen aan de winst denken?

25 november 2018 om 11:01
Henk zegt:

Over 4 jaar zijn er weer verkiezingen. Dan zijn een hoop mensen het gepruts en geldvernietigende links weer helemaal zat en zal men weer richting rechts gaan stemmen. De tram van Karin Dekker die er niet kwam heeft een hoop geld gekost…en het tig miljoenen kostende cultuur paleis het Groninger forum is ook een erfenis van links. En wat te denken van de euroborg die destijds ook veel teveel geld heeft gekost.

25 november 2018 om 21:18
jopie zegt:

@Henk en wat te denken over dat gebouw aan het Raadhuis plein???

26 november 2018 om 12:19
InwonervanHaren zegt:

‘Jopie’, ‘links’ doet mij altijd denken aan het herverdelen van andermans geld. Puur om zelf positief voor de dag te komen.

Verplicht maar eens een netto ontvanger om ‘donateur’ te worden, dan vinden ze het voorstel minder leuk.

26 november 2018 om 13:07
WdH zegt:

@Jopie, uw opmerking ‘Alles eerlijk verdelen’ is wel een erg positieve benadering van nivellering. Bedenk wel dat de financieel beter bedeelde mensen eerst hoge studieschulden hebben moeten maken of als ondernemer grote financiële risico’s lopen. Een linkse coalitie betekend een slecht ondernemersklimaat, vooral hier in Haren waar het betaald parkeren ook al de rem op de omzetpotentie heeft gezet. De linkse gedachte “geld moet rollen” in plaats van “laten we reserves opbouwen om schulden en financiële tegenvallers te compenseren” zal er de komende jaren toe leiden dat de 1,5 miljard aan schulden die de huidige gemeente Groningen heeft alleen maar nog groter zal worden door nieuwe megalomane projecten, zoals de komst van een tram of de eerder gepresenteerde kabelbaan naar het centrum van de stad. Bij een links bestuur weten we in ieder geval waar ons belastinggeld de komende jaren naar toe gaat; wat dat betreft had Haren dus beter zelfstandig kunnen blijven. De gemeente Wijdemeren heeft daarentegen wel succesvol de fusie met Hilversum kunnen afwenden, wegens het ontbreken van draagvlak(!) binnen de gemeente….

26 november 2018 om 22:09
jopie zegt:

@inwonervanharen… links doet mij denken aan progressief (ontwikkelen, vooruitgang, zorgen voor de behoeftigen), rechts aan conservatief (stilstand, achteruitgang, ikke en de rest kan stikke…)
En links is inderdaad delen van de welvaart.
(Hoewel van mij mensen die moedwillig de hand ophouden, aangepakt mogen worden)

27 november 2018 om 13:56
Marco in 't Veldt zegt:

@inwonervanharen Rare associatie InwonervanHaren. En dat terwijl we toch met name de laatste decennia hebben gezien dat juist rechts andermans geld op grote schaal herverdeelt, het bij miljarden doorsluist van de gewone belastingbetaler naar mensen die geen enkele bijdrage leveren aan de maatschappij. Massale herverdeling (o.a. via Panama maar ook volop met medewerking van onze belastingdienst) van belastingen, van gewone mensen naar de rijken. Rutte die 2 miljard weggeeft aan multinationals die al zwemmen in het geld. De spaartegoeden van het bedrijfsleven zijn nog nooit zo hoog geweest, en het percentage van de winst dat naar aandeelhouders gaat is sinds 1999 opgelopen van 19 naar 27%, terwijl onze lonen al veertig jaar ‘gematigd’ zijn. De tijd dat een kostwinner in zijn eentje genoeg verdiende om zijn hele gezin te onderhouden is inmiddels een ver verleden. Daarnaast is ons geld ‘herverdeelt’ om falende bankiers te redden (ipv ze aansprakelijk te stellen en hen de schade die ze ons berokkenen te laten vergoeden), terwijl één op de vijf kinderen in onze gemeente inmiddels opgroeit in armoede en daarvan het hele leven de gevolgen zal voelen en op achterstand zal blijven. Het zou veel beter zijn voor mensen en democratie als de gewone man weer eens wat te zeggen krijgt en we investeren in gewone mensen, zodat ieder kind een goede toekomst krijgt.

28 november 2018 om 11:36
Bart zegt:

Wat een eigenaardig rechts geneuzel. Democratie betekent toch ook dat de partij met de meeste stemmen de grootste is en daarom de meeste verantwoording draagt? De meeste stemmers hebben GL gestemd, en daarmee de boodschap laten horen dat er een linkse meerderheid en coalitie komen moet. Het lijkt wel alsof, lees ik hierboven, de ondernemers nu een slecht ondernemersklimaat kunnen verwachten. Jazeker, de terrasverwarmers gaan eraan, en dat is ook prima. En zware dieselvrachtwagens weren uit de binnenstad lijkt me gezien de uitstoot ook logisch. Ja, daar schiet elk mens mee op, ook de ondernemersmensen. Verder lijkt het me dienstig Marco’s verhaal nog eens te lezen, ik wil ‘m niet herhalen. Sterkte. beste rechtsstemmers, misschien kunt ook u op zoek gaan naar de positieve beslissingen voor onze nieuwe gemeente.

28 november 2018 om 16:52
WdH zegt:

@Bart, u bestempeld opvattingen vanuit rechtse hoek als ‘geneuzel’, omdat het niet in uw straatje past? Het door u bekritiseerde zijn bewezen feiten. Uit diverse onderzoeken naar betaald parkeren blijkt dat ondernemers aantoonbaar een andere omzet hebben bij invoering of afschaffing daarvan. Het anti-terrasverwarmersplan is leuk bedacht, maar heeft ook weer een omzetremmend effect. De overheid en burgers willen maar al te graag profiteren van de inkomstenbelasting en de voorzieningen die door ondernemers worden geboden, maar door betutteling wordt de ondernemer zo langzamerhand wel steeds meer de nek omgedraaid.

5 december 2018 om 17:21
Jaap Jan Vels zegt:

Beoogde coalitie gepresenteerd: zie ik daar in de verte al een tram aankomen, met Karin Dekker als trambestuurder??? Wat fijn dat wij als inwoners van de huidige gemeente Haren mee mogen betalen aan een geldverslindend maar geen oplossing biedend Stads prestigeproject van GroenLinks….

Tuurlijk kan je zeggen dat er ook wel enkele harenaars profijt hebben van die tram, maar is dit dus wat Patrick Brouns voor ogen heeft gehad? De democratie heeft gewerkt want de regering, tweede kamer en eerste kamer hebben het heeeeel goed uitgewerkte plan van de Provincie Groningen omarmt?? O, wat fijn, dat op deze wijze de inwoners van Haren hun financiele steentje mogen bijdragen aan de stadse problematiek, misschien kunnen we nu wel een extra tramstel aanschaffen….. Lekker Brouns, gelukkig heb jij er geen last van want er komt vanzelf een plekje voor jou in Den Haag vrij, wie doet je dan nog wat??!!

Scheidend burgemeester Den Oudsten zegt nog even dat de gemeente Groningen er goed op staat. Heb nog niet begrepen hoe dat kan als er sprake is van een enorme schuldenlast…. Wie legt mij dat even kort en bondig, maar met name geloofwaardig uit??!

11 december 2018 om 15:30

Wilt u reageren?