De krant die je leest van A tot Z
Maandag 17 december, 2018

dinsdag 04 december 2018

Nieuws:

Emmalaan groener, veiliger en smaller. En er is nog 1,9 miljoen over voor andere straten.

Door: Redactie

De Emmalaan tussen de Nesciolaan en de Westers Drift is dit najaar ingericht als 30km/u zone. Hiervoor is de rijbaan versmald van 9 meter naar 6 meter waardoor verkeer gedwongen wordt snelheid te minderen. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid. Door deze rijbaanversmalling is ruimte ontstaan voor een brede groenstrook.

Deze 300 meter lange groenstrook wordt voorzien van 22 bomen en onderbeplanting. Wethouder Mathilde Stiekema (CDA) heeft op 3 december het startsein gegeven voor de plantwerkzaamheden door een boom te planten. Later wordt met behulp van studenten van het Terra College en medewerkers van Woonomgeving van de gemeente Haren de overige beplanting aangebracht. Deze bestaan uit struikrozen genaamd Bijenweelde en zijn zeer in trek bij honingbijen, hommels en zweefvliegen.

Een rijbaan met aan weerszijden een bomenrij met daarachter een vrij liggend voetpad verbeeldt het specifieke ‘Harens Profiel’. Hiermee wordt de bestaande bovenlokale laanstructuur van de oostelijke Emmalaan doorgetrokken naar het westelijke deel en sluit daarmee aan op de wensen uit het Bomenbeleidsplan. De keuze van de bomen, berk, iep en esdoorn, sluit aan op andere boomstructuren in de directe omgeving. Met het beplanten van de groenstrook zijn de werkzaamheden in de Emmalaan afgerond.

Voor de volgende jaren staan er diverse onderhoudswerkzaamheden op het programma. Op 29 oktober 2018 is het beheerplan wegen 2019-2023 unaniem door de gemeenteraad vastgesteld. Volgens wethouder Mathilde Stiekema: “De extra middelen zijn nodig om achterstallig onderhoud weg te werken. De afgelopen jaren hebben we financiële overschotten gecreëerd waardoor we de komende jaren fors kunnen investeren in o.a. de infrastructuur. In totaal is 1,9 miljoen euro gereserveerd voor Haren.”

22 reacties

Antoine zegt:

1,9 miljoen over… Plus een woud aan straten en stoepen met tien jaar achterstallig onderhoud. Wees er maar trots op!

4 december 2018 om 16:05
Henk zegt:

En de verkeers chaos wordt alleen maar groter in Haren.
En de verkeersveiligheid wordt alleen maar minder.

4 december 2018 om 18:09
WaarDrempel zegt:

Die drempels aan de Emmalaan hadden we ook graag op de racebaan aan de Vondellaan gehad.

4 december 2018 om 20:47
Freek zegt:

Dat geld kan mooi naar de algemene reserves van de gemeente Groningen.

4 december 2018 om 22:07
Harenaar zegt:

Wat een prachtige zin: “De extra middelen zijn nodig om achterstallig onderhoud weg te werken. De afgelopen jaren hebben we financiële overschotten gecreëerd waardoor we de komende jaren fors kunnen investeren in o.a. de infrastructuur. In totaal is 1,9 miljoen euro gereserveerd voor Haren.”

Mw. Stiekema komt er in elk geval eerlijk voor uit dat het zogenaamde overschot van de afgelopen jaren gecreëerd is door noodzakelijke uitgaven niet te doen.

5 december 2018 om 09:05
Cees Bosman zegt:

Ik vind het levensgevaarlijk voor de vele fietsers in met name de ochtend. Ook oversteken op het kruispunt Emmalaan – Westerse Drift is ´s ochtends heel gevaarlijk voor scholieren en andere fietsers. Auto´s hebben haast er geldt duidelijk het recht van de sterkste.

5 december 2018 om 11:51
InwonervanHaren zegt:

Wel jammer dat de fietsers geen vrijliggend pad hebben. Vooral ook omdat ze nogal eens weinig of onvolledige verlichting hebben en dus slecht zichtbaar zijn.

De bomen geven over enkele jaren wel een mooi beeld wanneer je de wijk Haren binnen komt.

5 december 2018 om 12:19
WdH zegt:

Kunnen ze dan ook a.u.b. verkeersdrempels maken op de Vondellaan? Wat een ellende daar, het lijkt wel een racebaan. Hier zijn nogal wat buurtbewoners verbolgen over. Fietsen op de Vondellaan is min of meer een kamikaze actie. Automobilisten wanen zich op een voorrangsweg; degene die van rechts komt en toch voorrang opeist speelt letterlijk met zijn leven. Verder, zoals Antoine hierboven al zegt, zijn de meeste stoepen een compleet drama. Er wonen hier relatief veel oudere mensen die minder goed ter been zijn en al dan niet met een rollator lopen. Voor deze groep is dit een groot gevaar door de vele scheuren en omhoog gedrukt asfalt. De gemeente lijkt zich niet te realiseren dat men verwijtbaar aansprakelijk is als iemand hier (blijvend) letsel door oploopt. Bij deze dus twee nuttige / noodzakelijke bestemmingen voor het resterende budget.

5 december 2018 om 16:34
Henk zegt:

Veiliger? Je kunt op de hele Emmalaan niet meer fatsoenlijk fietsen. De autos zijn niet minder geworden. Ze zitten ongeduldig te drukken want ze willen erlangs, leaserijders trekken zich niets aan van de vele aangelegde hobbels want kapotte schokbrekers hoeven toch niet zelf te worden betaald, en handhaven op snelheid gebeurt toch niet, nergens in Haren trouwens. Dus wat heb je hiermee nou eigenlijk bereikt? Alleen maar ergernis van alle weggebruikers.

5 december 2018 om 20:34
Marcel zegt:

Over? Betekent toch? Dat gaat naar Groningen?
Ikwil mijn onroerendgoed belasting terug

6 december 2018 om 06:19
Leo Nederpel zegt:

Wachten op de eerste fietser die de verdiepte “goot” ingereden wordt of glijdt met alle mogelijke gevolgen vandien.
De gevoelsmatig verloren reistijd blijkt sinds kort door veel automobilisten in de zijstraten te worden ingehaald, óf is het agressie, achter de fietsers op de Emmalaan ontstaan.
Ik voel me er niet langer veilig meer, vraag me af wie nog méér?

6 december 2018 om 07:57
Ben zegt:

Wellicht is het mogelijk om de zebrapaden weer terug te plaatsen, vooral die op de kruising emmalaan met de westerse drift. deze is gekomen na de vele tragische ongelukken in het verleden.
biede de kindernen een goed laternetief en hulp bij het oversteken.

izo dra het donker wordt zijn de voetpaden erg slecht verlicht en donker te noemen. wellicht kan daar nog een kleine aanpassing op plaatsvinden met led lampen of er verlichting bij te plaatsen.
niet eleke verneiuwing is een vooruitgang zoals indeze blijkt..

6 december 2018 om 23:06
Peter zegt:

Ben,

Bij de kruising emmalaan-westerse drift was geen zebrapad aanwezig…

De emmalaan kende tot voor kort een tweetal zebrapaden: nabij de Spinozalaan (is komen te vervallen) en nabij de Rabobank (rotonde emmalaan-rijksstraatweg).

De gedachte is dat je aan het begin (zeg maar nabij de Nesciolaan) van de Emmalaan kunt oversteken gebruikmakend van de ‘middengeleider’ aldaar.

Nabij de kruising westerse drift – Emmalaan zal naar alle waarschijnlijkheid nog een zebrapad gerealiseerd worden (dat was althans, bij mijn weten, wel het uitgangspunt).

7 december 2018 om 12:23
Harinees zegt:

30 Km zones in Haren zijn zowiezo een wassen neus. Kijk maar eens bij de Kromme Elleboog, Molenweg, (oude)middelhorst, waterhuizerweg. tussenziel, Oosterweg Enz. enz.

Allemaal zogenaamde 30 km zones, maar 95% van de auto’s rijd er gewoon 50 en handhaving gebeurt er niet.

7 december 2018 om 13:06
rolf zegt:

Ik vind de 30 km zones in Haren een wassen neus, aangezien de meesten hier harder dan 30 rijden en er niet gehandghaafd op word

7 december 2018 om 16:19
Ben ook Dyslect zegt:

Nietdonker is het onmogelijk om de tijgerwegen opnieuw te verwijderen.

8 december 2018 om 14:14
Jacob zegt:

Het hele dorp een 30km zone. Dat is gewoon een devaluatie van het begrip. En slaat nergens op.
Btw, wil je een slechte weg en voetpad zien?
Probeer dan maar eens naar het NS station te gaan…

11 december 2018 om 12:53
mimi zegt:

Of een tijdelijke oplossing bij het station. Het is schandalig hoe de boel er nu bij ligt. Tot je enkels door de plassen. Ik heb contact gehad met de gemeente maar de gemeente legt de bal bij de aannemer. Zij zegt dat de aannemer hiervoor verantwoordelijk is. Volgens mij is het de taak van de gemeente om de aannemer hier op te wijzen en eventueel op het matje te roepen. Ze doen het nu wel erg gemakkelijk af met ‘dit is niet onze verantwoordelijkheid’. Heel jammer.

11 december 2018 om 14:53
Harenaar zegt:

Mooi dat er ruimte is voor bijen en bomen… echter die 30km zone houdt niemand zich aan, op de oosterweg bij het paaltje vlakbij de tennisbaan regelmatig een rood gezichtje, op de anjerlaan stond ook een tijdje een paaltje, sporadisch dat er beneden de 60 gereden werd helaas en ook die fietsstraat daar wordt harder gereden. Handhaving is geen geld en geen mankracht voor, las in dvhn laatst al dat er 1200 dossiers blijven liggen omdat er te weinig politiemensen zijn, dus laat staan voor verkeerscontrole.

11 december 2018 om 18:48
Jacob zegt:

@mimi: Klagen bij Prorail heeft meer effect. Men heeft na mijn klacht actie ondernomen zo te zien.

14 december 2018 om 10:08
Peter zegt:

En dan onze mede weggebruikers… de elektrische fiets…. als auto wordt je je gewoon ingehaald… moeten die dingen ook niet gewoon 30km/u?

16 december 2018 om 10:10
Leo Nederpel zegt:

En maar vol gas en herrie racen met die gemeentetrekkers in de woonwijken racen ook. Om over de er aan voorafgaande kankerherrie, dat woord mag je van de blowers niet gebruiken, van het ziek- en gekmakende gebladblow en de tot wel 10 x ter plekke heen en weer kachelende veegwagen met z’n gebrul maar te zwijgen.
Dat moet volgend jaar echt anders!

17 december 2018 om 13:53

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.