De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 23 oktober, 2018

dinsdag 03 juli 2018

Nieuws:

Gratis parkeren. Hoe dan?

Door: Redactie

De eerste euforie bij ondernemers is achter de rug. Nu Haren per 1 november gratis parkeren (1,5 gratis, daarna betalen) invoert, dringt zich de vraag op hoe dat moet worden geregeld. Welk systeem maakt dit mogelijk? We zetten een paar opties op een rij. Suggesties zijn welkom.

1. Blauwe Zone invoeren, 1,5 uur parkeertijd.
Dit heeft twee nadelen. Het schijnt juridisch een lange procedure te vergen om blauwe zone in te voeren. Lukt dat vóór 1 november? Verder is het de vraag hoe je mensen alsnog laat betalen als ze langer dan 1,5 uur willen parkeren? Dat kan dus niet.

2. Slagboom
Je kunt de parkeerterreinen van Haren afsluiten met slagboompjes, zoals de parkeerplaats van Albert Heijn aan de Kerkstraat. Dit is lastig, want er zijn in Haren nogal wat parkeerterreinen, die zich lastig laten afsluiten, zoals Haderaplein en Kroonkampweg. Het systeem heeft als voordeel, dat je mensen een ticket laat trekken en als ze langer dan 1,5 uur parkeren kunnen ze met dat ticket de slagboom niet openen. Eerst betalen, net als bij Albert Heijn en Paddepoel.

3.Ticket uit automaat

Je kunt de mensen verplichten bij het parkeren een ticket te trekken, die aangeeft tot wanneer geparkeerd mag worden (1,5 uur). De handhaver kan dan zien of men de tijd overschrijdt of niet. Nadeel is dat er geen optie is voor bijbetalen als men langer dan 1,5 uur wenst te parkeren.

4. Ticket uit automaat (2)

Parkeerders gaan naar de automaat en trekken een ticket voor 1,5 uur gratis parkeren. Als zij vooraf al weten dat ze langer willen parkeren, betalen ze in de automaat en krijgen daardoor een tweede ticket die de eindtijd aangeeft. De handhaver kan dan zien dat men voor de extra tijd heeft betaald. Nadeel is dat iemand vooraf moet weten of men langer of korter wil parkeren dan 1,5 uur.

Naar verluidt wordt in de motie, die maandag werd aangenomen, gesteld dat het betaald parkeren niet wordt afgeschaft, maar dat de eerste 90 minuten gratis zullen zijn. Door deze formulering zijn er geen lange formele procedures nodig om het regime aan te passen. De indieners van de motie hechten eraan, dat de zaak is beklonken voordat Haren gaat fuseren (1 januari 2019).

8 reacties

Mevr. Hoekstra zegt:

Hartstikke mooi nieuws! Ik neem toch aan dat de gemeente dit nog gaat bespreken als harde eis met de ALDI straks!

3 juli 2018 om 17:01
Inwoner zegt:

Gaat heus niet door hoor. Reken je niet rijk……. AHRI iemand van gehoord? Gemeente Groningen en Ten Boer laten dit niet gebeuren. Ach ja dan zegt de “harense raad” wij hadden het goed met jullie voor hoor burgers van Haren wij konden er ook niks aan doen……. Tuurlijk joh……

3 juli 2018 om 19:17
Paul van Weringh zegt:

Kaartjes trekken is achterhaald. Parkeren op basis van registratie van kenteken direct bij aankomst. Dat kan via een app of via de automaat. De handhaver kan met een scanner de nummerborden inlezen en controleren op aanmeldtijd en betaling (middels app/pin) Dit systeem wordt in Groningen in vele straten toegepast.

4 juli 2018 om 06:48
inwonervanharen zegt:

Wat ik me afvraag gaat dit dan ook gevolgen hebben voor de prijs van de ontheffing die mensen kunnen kopen waarmee ze binnen haren Gratis kunnen parkeren?

4 juli 2018 om 13:32
Willem zegt:

@ paul ,helemaal mee eens.
Nu nog alle winkeliers en andere vergunninghouders weren van het Raadhuisplein die om negen uur alle plekken bezetten de gehele dag het dichtst bij de winkels.
Geef per zaak maar 1 vergunning .

4 juli 2018 om 13:36
Gert zegt:

Eindelijk weer gratis parkeren. Goede zaak en wellicht de redding voor een aantal Harense winkeliers die na de (waarschijnlijke) herindeling een verdubbeling van de OZB voor de kiezen krijgen en waarschijnlijk ook geconfronteerd gaan worden met allerlei zeur-regeltjes en dure vergunningen! Bodemloze putten zoals het Forum en de ringweg moeten tenslotte ook gefinancierd worden, dus het spaarpotje van 2,4 miljoen van Haren is óók zeer welkom aan de Grote Markt en/of Kreupelstraat 1…

4 juli 2018 om 15:12
Ben zegt:

@Paul van Weringh.

met alle respect voor het idee van BrickHaren of GreenHaren app. het alle gemakkelijkste wat ik ooit gezien heb is gewoon een kaart die lijkt op de ov chipkaart, of bankpas maar dan robuster.
Wordt uitgegeven bij het inrijden en terug genomen bij het uitrijden. zonder kaart niet mogelijk om de auto mee te nemen. Lokaal alles afgehandeld bespaart co2, bandbreedte en energie.

Tijdens inrijden kenteken en bestuurder met bijrijder gefotografeerd voor het geval de kaart verloren gaat met de overige documenten (diefstal of verlies)

Eventueel betalen aan de zuil elektronisch of met contanten als met terug komt en dan uitrijden als kenteken klopt met de kaart.

Gegevens die opgeslagen zijn gewist in de tijd die ervoor staat

4 juli 2018 om 16:03
inwoner zegt:

Joehoe……… leest niemand ofzo. Het gaat niet door hoor. Reken je nou niet rijk. Gaat toch echt niet gebeuren………. Het lijkt wel 1 april ofzo. Dit gaat Groningen toch echt niet goedkeuren hoor..

4 juli 2018 om 16:45

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.