De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 26 Juni, 2019

dinsdag 09 april 2019

Nieuws:

Haren moet niet rekenen op afschaffen ‘betaald parkeren’. Wethouder wil autogebruik niet stimuleren.

Door: Redactie

Wie nog hoop heeft dat het parkeren in Haren (deels) gratis wordt gemaakt, zal waarschijnlijk van een koude kermis thuiskomen. In een kennismakingsinterview met Haren de Krant stelt verantwoordelijk wethouder Philip Broeksma (GL) het nog niet expliciet, maar alles wijst er op dat hij het parkeren niet gratis gaat maken. In de visie van het nieuwe College moet ook in Haren de openbare ruimte worden herwonnen op de auto’s.

In het interview wordt hem de vraag rechtstreeks gesteld: gaat hij Haren eindelijk verlossen van het betaald parkeren? Ondernemers smeken erom. De politiek was in 2018 bijna zover, maar werd door de provincie teruggefloten. Over parkeerbeleid zegt Broeksma: “Ik vind het niet principieel nodig dat in de hele gemeente Groningen hetzelfde parkeerbeleid geldt. Dus Haren mag afwijken van Helpman of andere wijken. Uitgangspunt van het beleid staat in ons coalitieakkoord: ‘het herwinnen van de openbare ruimte op auto’s’. Dat vinden we beter voor leefbaarheid en milieu. We willen het stimuleren om op de fiets naar de winkels te komen.”

Deze visie is slecht nieuws voor Haren. Want het is ondenkbaar dat deze Dorpswethouder vanuit die visie het betaald parkeren weer gaat afschaffen. Winkeliers willen het de klanten juist zo gemakkelijk mogelijk maken om (met fiets of auto) naar het dorp te komen en eisen daarom al jaren ‘gratis parkeren’. Philip Broeksma wil niet op de beslissingen vooruitlopen:‘we gaan een zorgvuldige afweging maken, en daar nemen we ook de tijd voor.”. Het betaald parkeren werd in 2000 in Haren ingevoerd door toenmalig wethouder Berend Hoekstra (VVD). Die vond parkeermeters een goede manier om de parkeerdruk in Haren te verdelen.

Het gehele interview staat te lezen in Haren de Krant, die verschijnt van 17-19 april.

8 reacties

InwonervanHaren zegt:

Nee, stel je voor dat je doet wat de bevolking heel graag wil.

9 april 2019 om 13:46
Gerrit zegt:

Is er ooit een bestuurder geweest die luistert naar de bevolking.
Van deze bestuurder hoeft Haren niets te verwachten de klimaat drammers van deze partij geven totaal geen ruimte voor overleg.
Het oude communisme staat hoog in het vaandel van deze bestuurders alleen de elite telt en de burger word totaal genegeerd

10 april 2019 om 11:37
Ben zegt:

Haren is een ver van mijn bed show.

Stelt je voor dat Haren alle mensen uit de gemeente Groningen weer aantrekt met de winkels.

De inwoners begrijpen niet dat het beter is het om vlak over de grens in de gemeente Tynaarlo een mooi nieuw te bouwen winkelcentrum te faciliteren dan zelf een goed winkel centrum te hebben en ontwikkelen met een ruime diversiteit en goede keuze.

10 april 2019 om 12:52
Jaap Jan Vels zegt:

Wel fijn dat deze wethouder bepaalt dat openbare ruimte herwonnen moet worden op auto’s terwijl in Haren een heel groot deel van de inwoners aardig “op leeftijd” is. Fietsen is in dat geval vaak lastig, tenminste als het ook gaat om boodschappen meenemen.

De wethouder kijkt dus beslist niet naar wat een dorp met haar inwonerssamenstelling nodig heeft maar waar de Gemeente haar beleid op baseert, namelijk enkel de Stad en niet de geannexeerde dorpen in de landelijke omgeving.

Waarom er wethouders aan dorpen toegekend worden, is mij dus een raadsel. Als het enkel is om het beleid voor de Stad ook hier in Haren mee te delen/ te implenteren, blijf dan lekker in Stad!!

10 april 2019 om 15:03
ik zegt:

Ik heb geen auto en weet zeker dat ik geen mensen zal zien fietsen met:

5 kilo aardappels
1 kilo wortels
2 pakken melk
een brood
en een doosje eieren..

Gaat em niet worden al vraag je een euro per minuut.

10 april 2019 om 19:46
Annemarie zegt:

Dit krijg je als je op GroenLinks stemt. Als autorijder ben je dan bijna een crimineel. Stelletje dromers.

11 april 2019 om 13:23
helder zegt:

Volgende stap is denk ik dat men in Haren, conform het beleid uit het coalitieakkoord, wil stimuleren om geen hond meer in huis te nemen…

11 april 2019 om 13:31
Q zegt:

@annemarie ik vind dit wel erg makkelijk door de bocht. De reden dat Groenlinks in de gemeente zo groot is geworden is omdat zij veel stemmen hebben gekregen van mensen die toch weer binnen een paar jaar vertrokken zijn, namelijk de studenten. Dit heeft denk ik ook te maken gehad met het feit dat de zittende partijen het woonbeleid voor studenten totaal hebben verwaarloosd, wat onder andere resulteerde in de tentenkampen. Dat is de grote reden dat binnen de gemeente Groenlinks in opkomst is.

12 april 2019 om 13:10

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.