De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 17 Juli, 2018

dinsdag 09 januari 2018

Nieuws:

Haren scoort goed met bereikbaarheid per e-mail, Groningen slecht

Door: Redactie

De gemeente Haren scoort goed als het gaat om bereikbaarheid per e-mail. Dat zegt Peter van de Wijngaart, onderzoeker van wijverdienenbeter.nl. Hij onderzocht alle gemeenten en wilde weten of deze bereikbaar waren met een mailadres, of dat ze allerlei obstakels opwerpen met contactformulieren. Groningen scoort slecht. Daar is het gemeentehuis voor burgers niet bereikbaar via een gewone e-mail.

Van de Wijngaart onderzoekt dit ieder jaar uit overtuiging. Hij vindt dat burgers probleemloos contact moeten kunnen opnemen met hun gemeente, ook via een e-mail. Hij vindt het vreemd dat sommige gemeenten eerst allerlei privacygevoelige informatie willen weten voordat ze bereid zijn een vraag in behandeling te nemen. 22 procent van de gemeenten hebben geen e-mailadres op hun website staan. Bij deze gemeenten worden burgers gedwongen hun vraag via een contactformulier vragen stellen. Het aantal gemeenten wat niet meer per e-mail bereikbaar is voor burgers is sinds 2015 met maar liefst 30 procent toegenomen.

http://wijverdienenbeter.nl/bereikbaarheid_2017/index.html

Van de in totaal 388 gemeenten zijn er 86 niet meer per e-mail bereikbaar. Een kwalijke zaak, aldus de Peter van van de Wijngaart van Wij Verdienen Beter. ‘Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid in contact te komen. Een digitaal formulier verplicht de burger daarbij vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie.’.

Voor het onderzoek werd halverwege 2017 aan alle gemeenten per e-mail (of, wanneer het niet anders kon, per webformulier) een vraag gesteld over de mogelijkheid tot inspraak tijdens een raadsvergadering. Zes gemeenten, waaronder Leeuwarden, reageerden helemaal niet op de vraag.

145 gemeenten laten zien dat het contact met de burger wel goed kan verlopen. Deze gemeenten zijn bereikbaar per e-mail en werpen ook verder geen drempels op voor het stellen van een vraag. Ze antwoorden snel en stellen geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers.

6 reacties

Mevrouw Kiki zegt:

Dat is dan weer een reden voor Haren niet bij Groningen te worden gevoegd.
Bovendien heeft de Groninger wethouder Ton Schroor D’66 de ICT van de Gemeente Groningen naar een particulier bedrijf, waardoor onze privé gegevens nog meer van de Gemeente naar elders gaan.
Daarover hebben de Harenezen niet kunnen stemmen.

Mevrouw Kiki

10 januari 2018 om 12:28
Jan zegt:

Wat een gezever. Haren scoort “goed”. Wat is goed? Mail is hopeloos ouderwets! Waarschijnlijk was 95% van alle mail spam en annoniem geouwehoer. Ik snap het best dat een gemeente zich daar niet mee bezig wil houden. Onnodig en inefficiënt. Het is niet voor niets dat het aantal gemeenten afneemt.

10 januari 2018 om 13:36
Jan zegt:

De vooringenomenheid blijkt ook wel weer uit dit artikel.

10 januari 2018 om 14:09
Antoine zegt:

De gemeente Groningen is gewoon bereikbaar via WhatsApp.

10 januari 2018 om 14:58
peter zegt:

En wat is er verkeerd aan dat middels een formulier gewerkt wordt? Waarschijnlijk wordt je vraag dan meteen bij de juiste afdeling afgeleverd in plaats van dat de vraag in het algemene mailadres terecht kom.

Wil ik een afspraak maken met bijvoorbeeld de afdeling publiekszaken, dan moet ik ook een formulier doorlopen op de gemeentelijke website van haren.

Ik zie dus niet echt in waarom Haren goed zou scoren en Groningen slecht.

Of de vraag moet zijn:
‘is er een algemeen mailadres te vinden op de gemeentelijke website?”
waarbij dan wordt gedacht dat:
Ja -> goed
Nee -> slecht

10 januari 2018 om 15:44
Antoine zegt:

Bij wijze van proef op 12 januari een vraag naar het emailadres van de gemeente Haren gestuurd: tot op heden geen reactie. Tot zover de goede bereikbaarheid.

23 januari 2018 om 15:19

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.