De krant die je leest van A tot Z
Maandag 25 Maart, 2019

donderdag 28 februari 2019

Nieuws:

Ondernemer op de korrel in SBS6-programma

Door: Redactie

Joshua Camera, woonachtig in de voormalige gemeente Haren, werd woensdagavond stevig aangepakt in het SBS6-programma ‘Foute Boel’. Er werden beelden vertoond van Camera bij zijn huis. Verder was er een discussie op straat met een potige vriend van Camera.

Het programma zette de voormalige eigenaar van cafetaria De Harenaar en Ijssalon Italini in Haren neer als een woesteling, die sinds enkele jaren in het vastgoed zit. Hij verhuurt vooral woonruimte in Groningen en daarbij heeft hij het geregeld aan de stok met huurders. Dat gebeurt wel vaker, maar wat volgens het programma Joshua Camera tot een uniek geval maakt is dat hij zich voor het beslechten van conflicten met zijn huurders intimiderend opstelt. In het programma getuigt één van hen hoe zij door Camera zou zijn getreiterd en geterroriseerd, omdat zij in opstand kwam tegen haar huurbaas. Zij huurde een appartement met slaapkamer, die door de architect oorspronkelijk de functie ‘berging’ had gekregen. Een advocaat stelt in het programma dat de huren veel te hoog zijn en dat er ten onrechte bemiddelingskosten worden berekend.

Kern van de zaak
Het programma ging feitelijk over een verhuurder die volgens veel mensen een slecht product levert tegen te hoge prijzen. Een verhuurder die bovendien zijn huurders intimideert als er problemen zijn en slecht communiceert. Door de toon van het programma werd Camera bovendien neergezet als een ‘nietsontziende ondernemer met criminele trekjes’.

Joshua Camera’s handelswijze wordt al jaren aan de kaak gesteld door het Groninger platform Sikkom en onlangs verscheen een reportage in Dagblad van het Noorden met dezelfde strekking. In de krant reageerde de jonge ondernemer nog zelf op de aantijgingen, maar in het programma van SBS6 wilde hij geen reactie geven. Zijn potige vriend ging daarentegen de discussie op straat wél aan.

12 reacties

Luc zegt:

Maar gelukkig heeft hij dmv zijn zeer dubieuze praktijken inmiddels wel het mooie witte huis met rieten dak aan de (…red) kunnen bouwen. Deze man is weer een verrijking voor Haren.

28 februari 2019 om 11:58
Q zegt:

Heb het gezien en vond de reactie van de Camera en zijn “bewaker” gewoon lachwekkend. Weet nl wel dat het voor zijn Huurders een serieuze zaak is. Verrdiend zowiezo niet de schoonheidsprijs

28 februari 2019 om 13:08
InwonervanHaren zegt:

Maar is het gene wat hij doet illegaal? Als dat dan zo is, dan hebben we daar in principe rechtspraak voor. Die weg is een stuk gezonder dan een confrontatie via een commerciële zender.

28 februari 2019 om 17:03
WdH zegt:

Tja, het geld voor een nieuwbouwvilla aan de (…red) met een Range Rover, een Audi RS6, een Audi Q7, een Porche 911 cabrio, een Ferrari cabrio en een Lamborghini voor de deur moet toch ergens vandaan komen. Op zich allemaal prima, maar door middel van intimidatie en over de rug van anderen wordt door niemand gewaardeerd. Er zijn ook verhuurders die geen bodyguard of elektronische hekwerken om hun huis nodig hebben.

28 februari 2019 om 17:19
Lola zegt:

Lucinda en Joshua zijn te laf om hun kant van het verhaal te vertellen en en verschansen zich in hun bunker. Met pek en veren het dorp uit die parasieten!

28 februari 2019 om 20:16
De Groot zegt:

Dat je opzichtig een camera bij je huis zet die ook nog eens de privacy van de buren en voorbijgangers schendt zegt genoeg. Met pek en veren het dorp uit! Het is gewoon crimineel.

1 maart 2019 om 06:47
Kees zegt:

Wat een arrogante snotneus is dat mannetje! Destijds werd er een wietplantage onder de frietzaak gevond; was niet van hem.. geloof jij het? Hij heeft inmiddels zoveel vijanden genaakt, dat hij tot z’n dood achterom zal moeten kijken. Zal mij niets verbazen dat hij zelf een keertje goed aangepakt gaat worden! En dan zielig de politie bellen haha!

Die opgeblazen vriend van hem stelt niks voor. Hij probeert een soort imitatie te zijn van ‘de kale’ . (Bekende ex-crimineel uit het Groninger circuit). Die anabolen hebben maar een tijdelijk resultaat. Binnenkort is dat gewoon een kaal vadsig dik mannetje!

Tip aan de fiod / politie: duik eens in de herkomst van al het geld. Kijk eens naar de omzetcijfers / winsten van zowel de ijssalon en de frietzaak. Algemeen bekend dat oa die zaken zijn gebruikt voor witwassen! Verder investeert deze man in ‘groen’.

Hoop dat dit zielige mannetje eens goed de lul is! Geeft een hoop voldoening voor de vele slachtoffers!

(Ben benieuwd of de redactie hier geen censuur hanteert.. )

1 maart 2019 om 07:51
Annemarie zegt:

De Willem Holleeder van Haren.

1 maart 2019 om 11:15
J van de Veen zegt:

Wat zijn de gemiddelde Harense inwoners toch jaloers. Deze jongeman doet goede zaken en kan daarom zo’n groot imperium opbouwen. Er is geen enkele journalist die even aan al die andere honderden huurders van hem vraagt hoe hij daadwerkelijk is. Alleen die 3 of 4 huurders worden gevraagd naar hun verhaal. Een verhaal heeft altijd 2 kanten maar de andere kant willen de inwoners van Haren niet horen. Die hebben hun mening al klaar staan.

@ kees
Vooral jij weet alles beter haha.

2 maart 2019 om 15:48
annemarie zegt:

Beste J. Van de Veen,

Volgens mij moet u zich toch iets beter in deze casus verdiepen. Het gaat niet om de drie gedupeerden in het filmpje, maar al om rond de 40 gedupeerden. Wellicht interessant om even wat rechtbankverslagen te lezen. Als u hier de moeite niet voor wilt nemen, kunt u zich verdiepen in de volgende materie:
https://www.sikkom.nl/tag/joshua-camera/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

(of bent u een van de handlangers van dit sujet)

4 maart 2019 om 12:36
Lola zegt:

@ J. van de Veen:
Je slaat de spijker op z’n kop: een verhaal heeft altijd 2 kanten. Diverse media, waaronder ‘Foute Boel’ willen daarom graag het verhaal van Joshua en Lucinda horen. Afgelopen donderdag hebben we in ‘Foute Boel’ gezien waar dat toe leidt: Joshua belt de politie en een niet al te snuggere steroïdenslikker zodat hij geen vragen hoeft te beantwoorden. En Willem Groeneveld van Sikkom werd het kantoor van Lucinda uitgewerkt met als toetje een kop koffie in z’n nek. En dat terwijl ze in de periode van de ijssalon (Joshua) en Denderz (Lucinda) maar wat graag in de media wilden komen. Hoe leuk is het om je succesverhaal te vertellen! Kennelijk is het verhaal nu iets minder fraai.

Ik neem aan dat de FIOD ze een keer in het vizier krijgt waarna zal blijken wat voor ‘ondernemers’ het zijn.

Op basis van wat ik tot nu toe van ze heb gezien vind ik het een akelig stel en als ik ze in het dorp tegenkom loop ik er met een boog omheen.

4 maart 2019 om 20:43
Gerrit zegt:

Dat opgeblazen mannetje denkt hier in Haren wat te zijn, echter er zijn genoeg die hem ff kopje kleiner willen en kunnen maken. Ik denk dat hij niet eens de provinciegrens durft over te steken haha!

En die Joshua; wat zal zijn vader trots zijn! Hoop dat justitie en fiod hem hard aan gaan pakken!

5 maart 2019 om 08:01

Wilt u reageren?