De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 23 oktober, 2018

maandag 14 mei 2018

Nieuws:

Tunnel bij station Haren in wording

Door: Redactie

Het afgelopen weekend is er hard gewerkt aan de tunnel, die het Stationsplein van Haren zal verbinden met de wijk Oosterhaar. Voor dit werk lag het treinverkeer in het weekend stil. De tunnel vormt het sluitstuk van vele jaren plannen en debat.

Haren wilde de tunnel om de Oude Middelhorst veiliger te maken en te ontlasten. Nu nog komen tijdens drukke momenten allerleid verkeersdeelnemers samen in de trechter Oude Middelhorst, waarbij ook fietsende kinderen. Als de tunnel klaar is wordt de Wederikweg de fietsroute voor mensen die van Oosterhaar naar ‘de andere kant van het spoor willen’.

De Wederikweg wordt aangepast. Er komen parkeerplaatsen (dwars op de weg), zodat de rijbaan zoveel mogelijk vrij blijft voor fietsers.
De foto is gemaakt door Fokko van Calker, waarvoor dank.

Meer over dit project
Met het project ‘Station Haren Verbindt’ is een totale investering van bijna twaalf miljoen euro gemoeid. Rond de acht miljoen euro hiervan is bestemd voor de realisatie van de tunnel en het moderniseren van het station. De gemeente Haren, NS, Regio Groningen-Assen, provincie Groningen en Prorail nemen een groot deel van de totale investering voor hun rekening. Daarnaast draagt ook het Rijk bij in de vorm van subsidies. Deze gelden maken het tezamen mogelijk om het gehele stationsgebied aan te pakken, waaronder de realisatie van de tunnel, de modernisering van het station, een nieuw P+R-terrein, de pleinen en het openbaar gebied.

5 reacties

Roelof zegt:

Ik snap het nut niet van de komst van de tunnel. Maar een klein deel van Haren zal er gebruik van maken. De rest zal nog gewoon over de oude middelhorst en de stationsstraat naar het station gaan

15 mei 2018 om 19:38
jopie zegt:

@Roelof.. ik denk dat je wat verder de toekomst in moet kijken..
Er komt nog meer verkeer, Oosterhaar wordt uitgebreid, met waarschijnlijk meer hoogbouw…
De overgangen Waterhuizerweg & Oude Middelhorst gaan ondergronds ivm met extra spoorbaan-tracés tussen Groningen en Assen. Daardoor kan de Nieuwe Stationsweg niet meer gebruikt worden.

16 mei 2018 om 12:20
Roelof zegt:

@jopie je bedoelt het trace wat nog wel 3 tot 4 jaar kan duren omdat de tunnel bij de Helperzoom voorlopig niet geplaatst kan worden?

23 mei 2018 om 14:29
jopie zegt:

@Roelof klopt 😉
je kunt echter geen rekening houden met dit soort vertragingen… de voorbereidinge zullen toch moeten doorgaan… stel dat de tunnel in Haren ook gaat zakken…. nog meer vertraging.
Ik heb echt geen vertrouwen meer in de constructeurs van ProRail… 😉

24 mei 2018 om 14:01
Ben zegt:

@jopie
Denk dat je vergeet met een goed budget kun je een gedegen tunnel bouwen.
Maar hellas de technologie is er wel en ook bekend. Alleen wordt niet toegepast vanwege de centen. En dis alles duurder in de tijd zolang het in eerste instantie goedkoop lijkt

Goedkoop is duurkoop, een vergeten wijsheid.
Na de fusie helemaal vergeten zal zijn.

24 mei 2018 om 20:06

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.