De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 20 April, 2019

dinsdag 22 januari 2019

Nieuws:

Update 20 januari inzake vermissing Harenaar: Sonar, honden, zoekers. Geen Rob Huter, wél een klein nieuw feit.

Door: Redactie

Zaterdag 19 januari is de heer Rob Huter (72) uit Haren nog steeds spoorloos. Zijn verdwijning houdt nu steeds meer mensen bezig en er wordt direct en indirect door tientallen mensen naar hem gezocht. De puzzel is nog lang niet compleet, maar er er is de laatste week wel weer iets meer bekend geworden, zodat bepaalde scenario’s kunnen worden weggestreept. Zo is het niet aannemelijk dat hij van huis vertrok met de bedoeling om te verdwijnen. Hamvraag is en blijft: waar is donkerrode damesfiets met versnelling van het merk Batavus (Verona) met geblokte fietstassen?

Lezers worden verzocht dit artikel te delen met mensen in de binnenstad van Groningen die wonen op de fietsroutes tussen Bedumerweg en Haren. Daarover verderop meer.  Een vorige update leest u hier: http://www.harendekrant.nl/nieuws/update-18-januari-harenaar-rob-huter-nog-steeds-zoek-maar-het-beeld-wordt-iets-duidelijker-zaterdag-nieuwe-zoekacties/

Nieuwe informatie
Gisteren (19 januari) is wederom gesproken met een getuige (een oud-collega van wiskundeleraar Rob Huter) die hem rond de dag van de vermissing (29 december) zou zijn tegengekomen bij de Jumbo aan het Anjerplein in Haren. Huter was toen ‘afwezig’ en herkende de getuige niet, hoewel hij hem even recht in het gezicht keek. De getuige heeft nu aan de hand van zijn eigen pinbetaling (Jumbo) exact kunnen vaststellen wanneer deze vluchtige ontmoeting heeft plaatsgevonden: dat was zaterdag 29 december (dag van vermissing) om 11.09 uur. Deze informatie is weliswaar niet ‘breaking’, maar is wel van groot belang om de dag te reconstrueren. Immers, tot nu toe werd Rob Huter voor het laatst 100% zeker gezien toen hij om 10.08 uur bij Albert Heijn afrekende. Conclusie: hij heeft tussen 10.08 uur en 11.09 uur ‘rondgezworven’ ergens tussen Albert Heijn en Jumbo Anjerplein. Dat is amper 5-7 minuten fietsen (1,5 kilometer).
Vraag: Waar is Rob Huter geweest tussen 10.08 uur en 11.09 uur?
Waarom deze vraag: Om te kunnen inschatten in welke gemoedstoestand de heer Huter verkeerde en of er in dat uur iets vreemds is voorgevallen.

Gezien aan Bedumerweg, Groningen 14.00 uur
Sinds afgelopen woensdag is de Bedumerweg in beeld als het laatste adres waar Rob Huter is geweest op de dag van zijn vermissing. Op die regenachtige zaterdagmiddag kocht hij een fiets bij fietsenwinkel Dik aan de Bedumerweg. In die winkel viel het medewerkers op dat hij zich wat verward gedroeg. Hij had eerder fietshandel Gro bezocht aan de Korreweg. Daar vertelde hij dat hij ook al was geweest bij Belga aan het Sontplein.
Vraag: Wie heeft Rob Huter ontmoet of gezien op de route tussen Haren, Sontplein, Korreweg en Bedumerweg? Dat moet zijn geweest tussen 11.15 uur en ongeveer 14.00 uur. Heeft hij ergens iets te eten gekocht? Snackbar, bakker?
Waarom deze vraag: Om te kunnen nagaan of zich op dat traject iets heeft voorgedaan, wat later tot zijn vermissing zou kunnen leiden.

Traject Bedumerweg-Haren later op de middag
Rob Huter is rond 14.00 uur de winkel aan de Bedumerweg uitgelopen. Dat is het laatst 100% bewijs dat hij in goede gezondheid verkeerde. In de winkel gedroeg hij zich enigszins verward. De vraag is nu: is hij daar weer op de rode damesfiets gestapt om naar huis (Haren) terug te keren? Zo ja, welke route heeft hij genomen (er zijn meerdere opties)? Of is hij eerst in de stad gebleven (het regende, misschien schuilen)? Heeft hij in de stad horecabedrijven bezocht om te lunchen? Hij heeft niet meer gepind en zou contant betaald moeten hebben.
Vraag: Wie heeft Rob Huter ontmoet of gezien in de loop van de middag van de regenachtige zaterdag 29 december na 14.00 uur op het traject Bedumerweg-Haren? De snelste route zou hem ongeveer 40-45 minuten kosten (8,4 kilometer). Wie ziet zijn rode damesfiets ergens liggen of staan?
Waarom deze vraag: Ergens op dit traject moet er iets zijn gebeurd, waardoor Rob Huter niet meer naar huis kon of wilde. Die gebeurtenis is cruciaal.

Een nacht en een dag later

Twee getuigen melden na de publicaties, dat zij op de Osdijk in de Onnerpolder op zondag 30 december tussen 15 en 16 uur een man hebben zien lopen met de fiets aan de hand.  Die leek op Huter. Hij liep in de richting van het Zuidlaardermeer. Dat zou betekenen dat Rob Huter na de vorige dag een plek gevonden moet hebben om te overnachten. Waar kan dat zijn geweest? Waarom ging hij daarna niet rechtstreeks naar huis, maar kwam hij in de polder terecht in de regen? Let op: de getuigen kenden de heer Huter niet persoonlijk en baseren zich op de publicaties. Dit is dus geen 100% feit.
Vraag: Wie heeft Rob Huter gezien op het traject Groningen-Osdijk? Wie heeft de rode damesfiets aangetroffen?
Waarom deze vraag: Proberen van de onzekerheid van deze meldingen een 100% feit te maken. In dat geval was hij op 30 december dus in leven. Zou verward geraakt kunnen zijn.

Was u de man aan de Osdijk?
Was de man aan de Osdijk wel of niet Rob Huter? Laten we de vraag omdraaien: was u de man die op zondag 30 december (regenachtig, kort voor oudjaar) met de fiets aan de hand heeft gelopen op de Osdijk in de Onnerpolder? Bent u de man die aangezien kan zijn voor Rob Huter (zie foto)? Laat het dan direct weten aan de politie (0900-8844).

Foto: Signi zoekt met hond en sonar in het Noordwillemskanaal…(19 januari)

Zoek mee: signalement
Rob Huter droeg een grijze trui, geruit overhemd en een spijkerbroek. Hij droeg een groene jas, die geen echte stevige regenjas was. Hij droeg geen sjaal.
Fiets: Hij reed op een Bordeaux-rode damesfiets met versnelling van het Merk Batavus, type Verona. Daar zaten fietstassen op met geblokt motief.

Samengevat het verloop van zaterdag 29 december
-9.45 uur vertrek van huis in Haren
-10.08 uur vertrek uit Albert Heijn, Haren
-11.09 uur bezoekt Jumbo Anjerplein, Haren
-Bezoekt Belga Fietsen, Sontplein
-Rond 13.30 uur bezoekt hij Gro Fietsen, Korreweg
-Rond 14.00 uur bezoekt hij Dik Fietsen, Bedumerweg en koopt fiets. Verwarde indruk
Daarna onbekend.

Wie zoeken met u mee?
-Tientallen mensen zoeken direct of indirect
-Er zijn flyers verspreid aan het Zuidveld in Onnen en in de omgeving Bedumerweg
-Honden van Signi hebben gezocht, ook in het Noordwillemskanaal (ook op 19 januari)
-Honden van Dutch Rescus Dogs hebben gezocht in de Onnerpolder (ook op 19 januari)
-De echtgenote van de vermiste man zoekt dagelijks met haar familie
-De politie trekt alle tips actief na en wordt ook gezien tijdens het fysiek uitkijken naar Rob Huter

HEEFT U EEN AANWIJZING? Bel de politie: 0900-8844. Treft u de heer Huter aan? Bel 112.

 

Foto bovenaan: gemaakt door Signi Zoekhonden

38 reacties

lucia mutsaers zegt:

Heeft de politie inmiddels de bewakingsvideo-apparatuur van Volvo-garagebedrijf Autohus aan de Onnerweg tegenover de ProRail-werkplaats bij Felland gecheckt? Deze apparatuur kan teruggelezen worden tot twee maanden geleden. Wellicht heeft Rob daar gelopen richting Osdijk.

20 januari 2019 om 11:52
Jan Pijper zegt:

Wij hebben deze tip vorige week reeds in behandeling genomen. We wachten op terugkoppeling van het bedrijf.

20 januari 2019 om 12:16
Maurice zegt:

Vanaf de fietsenzaak aan de Bedummerweg is de Nieuwe Ebbingestraat de meest logische route op weg naar Haren. Zou kunnen zijn dat hij tussen 14.00 en 14.15 uur is vastgelegd door een beveiligingscamera van een of meerdere winkels daar. Wellicht is het een idee om winkeliers te vragen om hun camerabeelden (voor zover nog aanwezig) te bekijken om zodoende hopelijk iets meer helderheid over de terugreis te krijgen.

Redactie zegt: Hartelijk dank. De politie leest mee.

20 januari 2019 om 12:32
Antoine zegt:

Zelf zou ik op een drukke zaterdag niet via de Ebbinge fietsen, maar via het Noorderplantsoen. Is in die omgeving al gezocht?

Redactie zegt: Ja, in deze omgeving wordt door meerdere particuliere zoekers en de politie naar de heer Huter en de fiets gezocht.

20 januari 2019 om 13:17
InwonervanHaren zegt:

Vraag: Waar is Rob Huter geweest tussen 10.08 uur en 11.09 uur?

Lopen die klokken gelijk en staan ze beide op wintertijd? Het verschil van 1 uur vind ik erg ruim namelijk.

Ook de keuze voor die Jumbo is vreemd als een andere Jumbo meer op de route naar Groningen ligt. Welke boodschap hebben ze bij de Jumbo wel, die ze bij de Albert Heijn niet hebben. En wat zegt dat?

Het blijft curieus.

20 januari 2019 om 13:49
Karen zegt:

Er werd gesproken over het feit dat meneer in Glimmen bij het spoor geweest zou zijn
Is er al op de camerabeelden gekeken van de camera die bij de overweg aan de hogehereweg staat?
Dit had ik ook al doorgegeven aan de politie
Deze camera filmt ook de overweg

Redactie zegt: De politie leest mee, dank voor de reactie.

20 januari 2019 om 14:04
Ineke Glastra zegt:

Als hij van de Jumbo naar Belga fietsen aan de Sontweg is gegaan heeft hij misschien voor de route via de Waterhuizerweg gekozen. Heeft hij in zijn verwarde toestand dezelfde weg terug gekozen vanaf de Bedummerweg? En tegenover de afslag Cantersveen kan hij de Noorderlandsdrift in zijn gegaan. Het lijkt mij dat als hij via het centrum van Groningen en dan langs de Rijksstraatweg naar en door Haren is gefietst, hij toch wel door iemand gezien zou moeten zijn?

20 januari 2019 om 14:06
ik zegt:

Wanneer ik google naar de fiets in een rode kleur vind ik een rode fiets maa dat is een ander merk.. Misschien helpt het om een foto van het soort fiets plus de juiste kleur online te plaatsen.

20 januari 2019 om 15:05
Dien zegt:

Zou de man in een trein kunnen zijn gestapt bij het rangeerterrein van ProRail?

Redactie zegt: Prima suggestie. De treinstellen zijn onderzocht door de politie.

20 januari 2019 om 15:23
Dien zegt:

Als meneer wat “warrig ” is zou het misschien kunnen zijn,dat hij op zoek is naar plekken waar hij graag kwam. Waar ging hij in het verleden op de fiets naartoe en waar wandelde hij alleen of met zijn vrouw. Of denk een generatie terug…….waar woonde en werkte hij.

20 januari 2019 om 18:24
Mirjam Boerhof zegt:

Wanneer hij via de Rijksstraatweg/Hereweg de stad in of uit is gefiets zou hij bij ons over het viaduct over het spoor bij de Hereweg ( Scholtenskoepel) gefiets/gelopen moeten zijn. Wij hebben een camera die dit mogelijk vastgelegd kan hebben. De recherche is op de hoogte dat wij een camera hebben en camerabeelden zijn reeds voor een ander onderzoek in uw bezit maar kunnen wederom opgevraagd worden.

Redactie zegt: Zeer veel dank. De politie leest mee.

20 januari 2019 om 20:34
InwonervanHaren zegt:

Een gedachten sprong:

Op de site van Signi https://www.zoekhonden.com/vermissing-te-water/ zie ik dat geuren voor de honden zeer lang herkenbaar zijn. Als je het water volgens de normale stroming volgt kom je verschillende ‘knooppunten’ tegen. Is het nuttig om van daaruit met de honden van Signi te speuren naar geur sporen? We zijn nu reeds 3 week verder.

Wellicht neemt het water voldoende sporen mee om een bepaalde regio zoektechnisch uit te kunnen sluiten.

Dus zoeken in het
Van Starckenborgkanaal
Eemskanaal
Winschoterdiep
Noord-Willemskanaal

p.s. Via images.google.com, marktplaats.nl, speurders en tweede-hands kom ik de fiets niet tegen.

Redactie zegt: Dank voor deze inhoudelijke reactie. De politie leest mee.

20 januari 2019 om 23:57
Zij zegt:

In welke richting liep de man die op de Osdijk is gesignaleerd? Voor een mogelijke verblijfplaats, is ook op camping Meerwijck gezocht?

Redactie zegt:Politie leest mee. Echter de pont is in de wintermaanden uit de vaart. Toch goed om de camping in de gaten te houden.

21 januari 2019 om 07:32
Marja zegt:

Er vanuit gaande dat de tip over de Osdijk klopt.
Deze weg leidt naar een fietspont waarmee het water kan worden overgestoken.
Aan de overzijde camping Meerwijck, mogelijk een niet nuttige tip, maar iemand die niet gevonden wil worden kan zich daar eenvoudig ophouden, ook verder naar achter is een kleine boerderijcamping aanwezig.

Redactie zegt:Politie leest mee. Echter de pont is in de wintermaanden uit de vaart. Toch goed om de camping in de gaten te houden.

21 januari 2019 om 08:40
InwonervanHaren zegt:

Open deur:
De bruggen staan onder video observatie, zijn deze beelden beschikbaar? Hopelijk staat Dhr. Huter met de fiets op één van die beelden.

De rode Batavus fiets:
Worden de studenten in de stad gevraagd naar de fiets uit te kijken? ‘Soms’ worden gevonden fietsen via het grijze circuit te koop aangeboden. Hopelijk komt de fiets zo weer in beeld.

Aanvullend op het zoeken naar geursporen in water:
Hopelijk is het mogelijk om bijvoorbeeld op 10-20 verschillende plekken water op te halen en dat op één plek (weiland) met de honden te controleren. Of zoiets geur-zoek-technisch mogelijk is weet ik überhaupt niet, maar schoot me net te binnen. Het waterschap weet ongetwijfeld de stromingen (richting en snelheid) om de meest optimale meetpunten te bepalen.

21 januari 2019 om 11:21
Harense zegt:

Mijn volgende suggesties wellicht ten overvloede,

Als mijnheer Huter twee supermarkten heeft bezocht, Albert Heijn en JUMBO Anjerlaan, dan ligt daar nog een supermarkt precies tussenin: de Aldi. Mogelijk is hij daar dus ook tussen 10 en 11 geweest. Hij kan bij de supermarkten natuurlijk al voedsel en drinken hebben gekocht.

Aangenomen dat het SIGNI speurhonden traject bij Glimmen recent is en dat mijnheer Huter vanaf de Bedumerweg op weg naar huis dit traject heeft gevolgd, kan hij op het rangeerterrein hebben overnacht, misschien onder wagons. Langs dit traject zit er bij de brug bij de Punt een benzinestation, mogelijk heeft hij daar opnieuw iets te eten of drinken gekocht.

Redactie zegt: politie leest de reacties. Dank. Mooie redenatie. In en onder de wagons is gezocht. Aldi zou een tussenstap geweest kunnen zijn. Dat moet te checken zijn.

21 januari 2019 om 12:05
bezorgd zegt:

Wie zegt dat meneer terug gefietst is naar Haren. Misschien in zijn verwarde toestand de andere kant op gefietst en toen verdwaald. Waarom niet meer ruchtbaarbaarheid op grotere schaal? Denk aan sporthallen/stadions waar veel mensen komen ook van rondom de stad. Afgelopen zaterdagavond was een perfecte gelegenheid geweest om aandacht voor deze vermissing te vragen in de Euroborg. Hier komen veel mensen uit stad en ommeland.

Redactie zegt: politie leest mee. Dank. Interessante gedachte. Wellicht eens de Bedumerweg richting noord denken. We proberen de collega’s van rtv Noord en Dagblad te wijzen op deze zaak. Tot op heden met beperkt resultaat. De vermissing leeft in de stad nog niet.

21 januari 2019 om 13:39
Maurice zegt:

Is bekend of meneer op zoek was naar een nieuwe of een tweedehands fiets? In het geval van een tweedehands fiets zou het mogelijk zijn dat hij op de aanplakborden in de supermarkten heeft gekeken of er in de buurt een fiets te koop stond. Zowel de Albert Heijn als beide Jumbo’s in Haren hebben dergelijke borden. Dat zou kunnen verklaren waarom hij bij beide supermarkten is geweest (misschien ook bij de Jumbo aan de Kroonkampweg).

Redactie zegt: politie leest mee. Dank u. De heer Huter heeft uiteindelijk fietsenwinkels in de stad bezocht. Dat staat vast. Bij Albert Heijn deed hij een aankoop. Bij Jumbo onbekend.

21 januari 2019 om 14:45
Atv rijder zegt:

Ik heb afgelopen zaterdag gezocht met mijn quad in het buitengebied, alles ten oosten van de Ydermade heb daar de dijk afgereden in de richting van het spoor, heb daar geen verstoringen waargenomen.incl het stukje bosgebied. Ben ook nog de A-weg afgereden en een stuk van het Noordlaaderbos.

dhr Huter gebruikte medicatie, wat voor medicatie?

21 januari 2019 om 20:12
InwonervanHaren zegt:

Medicatie:
Kan Dhr. Huter zelfstandig (of via hulp) zijn noodzakelijke medicatie via een apotheek verkrijgen? En is dat dan op de één of andere manier te controleren? De verzekering betaald in principe blind uit, kan daar een (meld aan politie) vinkje gezet worden?

Is het mogelijk om via de apotheken een spoor te forceren? Voorbeeld alle nieuwe medicatie uitgiften voor dit specifieke medicijn welke na 29 december zijn uitgegeven?

22 januari 2019 om 08:36
Maurice zegt:

Zijn er wellicht andere omstandigheden die richting ernstige verwardheid wijzen, was meneer bijvoorbeeld vaker verward of misschien dementerend? Bij ernstige verwardheid zou hij inderdaad een totaal verkeerde kant op kunnen zijn gefietst en/of verdwaald zijn. Het is de vraag welke invulling in dit geval aan verward moet worden gegeven. Er wordt gesproken over ‘afwezig’ en ‘enigszins verward’. Enerzijds valt op dat dit op twee momenten is waargenomen (eerst bij Jumbo Anjerplein en later bij Dik fietsen), anderzijds was meneer dermate helder van geest dat hij op de fiets de drie fietsenwinkels in de stad wel heeft kunnen vinden. Dat zou bij ernstige verwardheid toch niet zijn gelukt zou je zeggen.

Is na te gaan hoe oud het spoor van de honden richting De Punt en Vosbergen is (voor of na 29 december 14 uur)? Zijn er op dit traject misschien bewoners of bedrijven met camera’s?

Redactie zegt: Dank voor uw suggesties. De politie leest mee.

22 januari 2019 om 10:23
inwonervanharen zegt:

Komt dit mogelijk ook op tv? bv in Opsporing Verzocht?

Redactie zegt: Het zou erin passen, denken we. Want dit is geen verdwijning met opzet, zoals het ons nu lijkt. Of het wordt aangemeld bij Opsporing Verzocht weten we niet. Wie heeft suggesties hoe het in Groningen meer gaat leven. Want de rode fiets is nog niet gevonden!

22 januari 2019 om 15:53
inwonervanharen zegt:

Is er ook al gekeken naar bewakingsbeelden van de winkels aan de bedumerweg en de ebbingestraat (wat een logisch vervolg is qua route na bedumerweg)?? Of misschien daar wat opstaat met Dhr. Huter?

Redactie zegt: Politie leest mee. Wij denken trouwens dat dit nog niet is gebeurd (weten we niet zeker trouwens). De meeste beelden blijven ook maar kort bewaard. We weten wel dat de politie contact heeft met mensen met camera’s, dus wellicht komt daar opeens iets uit dat ons zegt in welke richting de heer Huter is gereden vanaf rijwielhandel Dik.

22 januari 2019 om 15:57
InwonervanHaren zegt:

“Wie heeft suggesties hoe het in Groningen meer gaat leven. ”

Plaats advertenties met te koop gevraagd – Rode damesfiets merk Batavus model Verona?

22 januari 2019 om 18:33
Maurice zegt:

Misschien gebruik maken van sociale media zoals Facebook en Twitter zodat mensen het gemakkelijk met elkaar kunnen delen. Bij bijvoorbeeld de vermissing van Anne Faber sloeg dit enorm aan. Daarnaast zou een foto van de fiets ook helpen, helemaal als het een eigen foto is. Mocht deze er niet zijn dan zou dit aan Batavus in Heerenveen gevraagd kunnen worden. Misschien hebben zij een archief met beeldmateriaal van door hun gemaakte fietsen.

22 januari 2019 om 22:38
bezorgd zegt:

Jammer dat deze vermissing nog niet leeft in de stad. Zeker nu we één grote gemeente zijn. Als het nu een student was die in een onesie met zijn dronken kop verdwenen is en misschien in de gracht is gevallen hadden de kranten er al bol van gestaan en was RTV-noord niet van de buis te branden.

23 januari 2019 om 08:15
Ineke Glastra zegt:

Is het een idee om contact op te nemen met Sikkom Groningen. Wordt mijn inziens veel gelezen door Groningers en hebben een facebook pagina.

Redactie zegt: Toevallig gisteren verzoek bij ze ingediend.

23 januari 2019 om 11:44
Arjan zegt:

Misschien kan deze speciale drone uitkomst bieden bij de zoektocht: https://www.tubantia.nl/enschede/saxion-onderzoekers-ontwikkelen-drone-die-overal-lichamen-kan-opsporen-zelfs-onder-de-grond~afa30f0d/

23 januari 2019 om 14:47
Antoine zegt:

@bezorgd: Deze vermissingszaak heeft al direct vanaf eind december diverse Stadse media gehaald. Ik heb berichten gezien op onder meer RTVnoord (meerdere malen), Dagblad van het Noorden, 112groningen, OOG en Noordernieuws.

23 januari 2019 om 14:56
Ot zegt:

Kan dit bericht gedeeld worden op de Facebookpagina’s van Sikkom en Oproepjes voor Groningers? Beide leveren vaak veel reacties op van mensen in de stad!

Redactie zegt: Een verzoek aan Sikkom deden we al, nog geen berichtgeving gezien.

23 januari 2019 om 21:27
Harense zegt:

In het Dagblad van het Noorden las ik dat de familie Huter vroeger lange tijd in Ruischerbrug heeft gewoond. Heeft men daar al bij hun voormalige woning gezocht, op het erf of in de schuur?
Misschien is hij in verwarring “terug naar huis” gefietst, maar dan naar zijn voormalige huis. De verwarring zal in dat scenario wel groter zijn geworden als hij daar niet naar binnen kon. Misschien zijn daar ook plekjes in de buurt waar hij graag kwam?

Redactie zegt: zijn vroegere woning is inderdaad gecheckt.

25 januari 2019 om 14:58
Ria zegt:

We gaan er vanuit dat meneer op de fiets is gestapt na zijn bezoek aan de laatste fietsenzaak. Stel dat hij in verwardheid het sleuteltje in de fiets heeft gelaten, deze fiets derhalve werd gestolen en hij besloot de bus te pakken. Is Qbuzz al benaderd? Of stadsbussen richting CS?

26 januari 2019 om 17:26
Harense zegt:

Het mobieltje van mijnheer Huter is natuurlijk het meest geschikt om te localiseren. Ik heb gelezen dat deze helaas uit staat, en dat de politie deze daarom niet kon peilen. Ik weet niet welke methodes de politie heeft gebruikt, of mag gebruiken, om de mobiel te traceren.
Maar heeft men al geprobeerd dit bijvoorbeeld via het Google account van mijnheer Huter te doen? Hierop zitten functies zoals “Find My Device”, die naar ik begrijp standaard staan aangeschakeld. Door in te loggen op de Google “Find My Device” website kan de laatst bekende locatie van alle apparaten -ook als die uitstaan- worden weergegeven. Vaak hebben echtparen hetzelfde Google account (zelfde wachtwoord en login), in dat geval kan de familie Huter misschien toegang krijgen tot deze dienst van Google en de locatie van de apparaten bekijken.
Zulke diensten zijn er ook voor Apple apparaten, Samsung apparaten en virusscanners.

27 januari 2019 om 22:33
JM zegt:

Even terug naar het spoor van de honden: als dit spoor van voor zijn vermissing is op 29 december waarom loopt het dan na de brug bij De Punt niet door tot zijn woonhuis? Kortom, in dat geval lijkt het aannemelijk dat er toch in die omgeving gezocht zou moeten worden. En de combinatie van vermissing van de fiets in de stad, diefstal, en de vermissing daarna van mijnheer Huter zelf is wel erg onwaarschijnlijk. Hij zou of gezien zijn, of per bus naar huis zijn gegaan, of navraag gedaan hebben of iemand in of bij een van de rijwielzaken zijn fiets ook had gezien. Dus denk ik dat hij samen met zijn fiets vermist is.

28 januari 2019 om 13:49
Harense zegt:

Zoals anderen al opmerkten, kan het ook zijn dat dhr Huter de bus heeft genomen naar de stad. Maurice merkte scherp op dat dhr Huter in het filmpje recht op de winkel af lijkt te komen lopen, wat mij inderdaad ook opvalt. Hij komt erg actief en kordaat over. Inderdaad moet dat dan logischerwijs uit de richting van de fietsenwinkel Grofietsen aan de Korreweg zijn geweest, waar hij eerder was. Dit pleit voor het scenario dat hij met de bus is gekomen. Immers, als je het stukje van de Grofietsen naar de Bike Center Dik aflegt dan zou je je fiets meenemen als je die bij je had, de fiets naast de deur parkeren en zijdelings de deur in komen. Dit zou moeten kunnen worden vastgesteld uit de complete video.

De fietsenzaken bezoeken met de bus is goed te doen. Misschien is dhr Huter met de fiets naar het transferium in Haren gereden en met de bus naar het Sontplein gereden.
Belga Fietsen zit aan het Sontplein, waar de pendelbussen af en aan rijden. Daar kan hij ook met de fiets heen zijn gereden en pas daar op de bus gestapt. Misschien iets gegeten en gedronken bij de IKEA.
Zoals ik het kan bekijken, rijd vanaf het Sontplein lijn 2 naar de Korreweg en stopt daar pal voor de deur van de Grofietsen. Een straat lopen kom je dan recht op de deur af lopend bij Dik fietsenwinkel aan.
In het geval dat hij dus inderdaad met de bus kwam, is hij logischerwijs ook op dezelfde manier weer vertrokken vanaf de Bedumerweg, en daarbij moet dan iets mis zijn gegaan. Ik zit dan vooral te denken aan bij de verkeerde halte uitstappen en daardoor een stuk moeten lopen, misschien was ook nog de batterij op van de mobiel etc.

Zo kan hij dan bijvoorbeeld toch nog even hebben willen kijken in de genoemde fietsenwinkel in Paddepoel, waar de bus weer pal voor de fietsenwinkel bij de halte (lijn 171?) stopt.
Of bijvoorbeeld terug naar Haren met een bus via het hoofdstation. Echter als men hier een verkeerde halte uit stapt kan er niet zoveel mis gaan of je wordt wel door mensen opgemerkt.
Maar als ik het goed heb gezien rijdt de bus van lijn 2 terug richting Sontplein echter door naar Hoogezand>Veendam. Als je daar dan inderdaad vergeet uit te stappen (of in slaap dommelt), dan na twee haltes merkt dat je tever bent gereden en uitstapt, zit je al bij Rodehaan. Terug lopen richting Sontplein zul je niet zo snel meer doen. Je moet dan een enorm eind lopen om terug in Haren te komen, via Winschoterweg>Waterhuizerweg, wat ik me kan voorstellen zeer uitputtend en vermoeiend te zijn, helemaal in de schemer en de regen. Misschien toch maar eens daarlangs zoeken?

28 januari 2019 om 22:21
Ineke Glastra zegt:

Als de heer Huter de bus zou hebben genomen, moet zijn fiets toch bij het transferium of bij andere bushaltes staan? En mocht hij verdwaald zijn dan had hij zijn vrouw kunnen bellen, of een voorbijganger aan spreken om het verhaal uit te leggen. Die zou dan zijn vrouw cq politie kunnen bellen. En zijn fiets, met zeer opvallende fietstassen, is nog steeds niet gevonden.
Wat ik wel zou willen weten waarom de politie denkt dat het niet zijn fiets was aan de Noorddijkerweg. Wat zijn die criteria geweest. Het kan zijn dat ze er bv van uitgaan dat de spatborden ook bordeauxrood moeten zijn geweest, terwijl de fiets al een jaar of 20 oud is en er inmiddels andere kleur spatborden op gezet kunnen zijn.

29 januari 2019 om 12:32
Antoine zegt:

@Harense e.a.: op de bewegende beelden die op de facebook pagina van de politie staan, is te zien hoe dhr. Huter van links komt en zijn handschoenen uit doet voordat hij de winkel binnengaat. Dat wijst er sterk op dat hij gewoon op de fiets is gekomen.

https://m.facebook.com/pages/category/Police-Station/POLGroningen/posts/

29 januari 2019 om 16:45
Harense zegt:

@Antoine: Dank voor het completere filmpje. U hebt idd gelijk. Ook heeft hij handschoenen in de hand, die gebruik je meestal niet als je met de bus gaat.
Wat een ellende. Konden we maar helpen. Ik hoop dat hij snel wordt gevonden.

29 januari 2019 om 21:56

Wilt u reageren?