De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 23 oktober, 2018

zaterdag 04 augustus 2018

Nieuws:

Vrouw overleden op station Haren (met update)

Door: Redactie

Zaterdagochtend rond half 12 klonk een langgerekt claxonneren van een aanstormende trein uit de richting van Groningen. Een vrouw werd ter hoogte van het station aangereden.

De trein kwam een paar honderd meter verder tot stilstand en passagiers begonnen door de trein te lopen. Tien minuten later klonken sirenes van de hulpdiensten. De politie doet onderzoek naar het ongeval en sluit zelfdoding uit.

Het treinverkeer kwam geruime tijd stil te liggen. Er werden bussen ingezet.

Op de voetgangersovergang tussen de perrons zijn jaren geleden een man en een vrouw uit Haren aangereden door een trein. Ook zij overleefden de aanrijding niet.

Update: Het slachtoffer is een meisje van 20 jaar. Zij zou de gesloten overweg tussen de perrons hebben genegeerd en daarbij de aanstormende trein niet op tijd hebben opgemerkt.

4 reacties

Willem van Haren zegt:

Beste lezers en redactie,
Hierbij doe ik een oproep om de NS te verzoeken de treinen die niet stoppen op station Haren hun snelheid te laten verminderen tot 30 km/uur zoals overal binnen de bebouwde kom wenselijk is.
Het gaat veel te ver om het meisje een verwijt te maken. Zij is slachtoffer en we moeten proberen oplossingsgericht te denken om dit soort tragedies in de toekomst te voorkomen, dat zijn we moreel aan haar verplicht. Een trein die aanstormt met 80km/uur geeft voor een ieder te weinig tijd om een veilig heenkomen te zoeken.
Mijn verzoek aan de redactie is om een burgerinitiatief te starten. Ik ben zelf daartoe niet in staat.
Met vriendelijke groet,
Willem van Haren.

6 augustus 2018 om 19:09
ik zegt:

Mee eens zoń trein kan ook bouwmatrialen meezuigen

13 augustus 2018 om 12:59
Mark zegt:

Hallo,

De snelheid verlagen naar 30 km per uur?

De trein (intercity) vanuit Groningen bereikt precies bij station Haren haar dienstregelings/plaatselijke snelheid van 130km per uur…

De aanrijdsectie voor de overweg bij het station ligt er ruim 1.5 km voor die ook meteen de overweg bij de voormalige apotheek en werkplaats Onnen in werking zet. Als je dan met 30 km per uur Haren door moet, en de wachttijd bij eerder genoemde overwegen nog langer moet wachten dat nu al het geval is met de stoptrein.. wat voor gevaren ontstaan dan?

Moet dan de hele infrastructuur gewijzigd worden wat miljoenen kost? Geen leven is met geld te betalen, dat buiten kijf! En het is natuurlijk verschrikkelijk wat deze meid is overkomen..

Maar slagbomen, rode lampen en bellen negeren? En er dan maar 30km per uur van maken?

13 augustus 2018 om 19:39
Antoine zegt:

De aanzuigende werking van een passerende trein is minimaal. Er ontstaan wel turbulenties, maar die resulteren óf in het tegenovergestelde effect óf zorgen ervoor dat dingen in de rijrichting worden meegesleurd.

Dat neemt niet weg dat a) het onverstandig is om dicht bij de rand van het perron te gaan staan (je kunt geraakt worden door uitstekende delen van de trein) en om (zoals in dit geval) onder de neerkomende slagbomen het spoor over te steken.

13 augustus 2018 om 21:15

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.