De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 13 november, 2018

woensdag 12 september 2018

Nieuws:

Wethouder: “Hoe dan ook, de Brinkschool gaat verhuizen naar de Rummerinkhof”

Door: Redactie

Voor wethouder Michiel Verbeek zijn twee dingen helder: de urgentie van een verhuizing van de Brinkschool is zeer hoog en aan de bezwaren van de ouders van de Peter Petersenschool kan voor een deel worden tegemoet gekomen. Het gaat dan vooral om verkeerszaken. Verbeek maakte gisteren de Commissievergadering mee, waar ouders gebruik maakten van hun spreekrecht. Verbeek: “Wat me een beetje tegenviel is het hoge ‘nimby-gehalte’ van insprekers. Dat zijn goed opgeleide mensen, die keihard zeggen dat het probleem van de Brinkschool maar ergens anders moet worden opgelost waar zij er geen last van hebben. Zo werkt het niet.”

Foto: de gewraakte kruising die de discussie onder druk zet.

Drukte
Verbeek is het eens met de zorgen van ouders van de Peter Petersenschool over de toenemende verkeersdruk. Met name de kruising met de Oosterweg is een bottleneck. “Daar past geen rotonde, maar we kunnen er een veiliger en gelijkwaardige kruising van maken”, zegt Verbeek. Een ander probleem voor de ouders is dat er een stuk van het speelplein wordt geofferd voor parkeerplaatsen van beide scholen. Verbeek: “De norm voor deze school is 600m2 en ze hebben nu 1000m2 schoolplein, daar zit dus wel wat ruimte.” Het laatste twistpunt is de geplande aanleg van de snelle fietsroute, die Oosterhaar verbindt met de stad. Die route loopt vanaf het station tussen de beide scholen door naar de wijk Harenerholt. Verbeek: “Ik snap goed dat ouders het een gevaarlijke situatie vinden als daar druk fietsverkeer komt waar kinderen ook moeten oversteken. We gaan kijken of we dat fietspad op die plek kunnen laten vervallen.”

Niet constructief
Samengevat vindt de wethouder dat er met de ouders niet zo constructief is overlegd tot nu toe. Toch wil hij proberen oplossingen te vinden, zegt hij, door de kruising met de Oosterweg aan te pakken en slimmere parkeerplaatsen te bedenken, zodat het schoolplein zoveel mogelijk intact blijft. Het achterwege laten van het geplande fietspad tussen de schoolgebouwen door zal wat hem betreft ook lucht geven. “Ik denk dat we op die manier een heel eind zullen komen. Maar laat het duidelijk zijn: de Brinkschool gaat wat mij betreft beslist verhuizen in de loop van 2019, of de ouders het nou leuk vinden of niet. Ik weeg prioriteiten tegen elkaar af.” Het is op 24 september de raad die de finale beslissing moet nemen.

Waarom groeit de Brinkschool?

De vraag is waarom de Brinkschool het zover heeft laten komen, dat men is gegroeid naar bijna 300 leerlingen. Er wordt nog een groei naar 370 verwacht. Volgens Verbeek is het in dit gebied de enige openbare basisschool. “Ik ben voor vrije schoolkeuze”, zegt hij. De directie van de Brinkschool heeft op haar beurt geen plafond ingesteld. Met andere woorden: men zegt daar niet ‘vol is vol’. Overigens is de school nog steeds fors kleiner dan bijvoorbeeld de CBS de Borg en Nicolaasschool (400+).

Creatieve oplossing? Verkeersregelaars.
Wethouder Verbeek grijpt terug naar oude tijden. Vroeger waren er in de buurt van scholen ‘klaar-overs’ (verkeersbrigadiers) die in felgekleurde hesjes kinderen hielpen met oversteken. Dat gebeurde in de jaren 60 en 70 met hulp van ouders. Tegenwoordig worden verkeersregelaars ingezet bij evenementen en tijdens wegopbrekingen. Verbeek denkt dat dit een optie kan zijn tijdens de hectische ochtendspits van 8.00-8.50 uur bij de kruising Rummerinkhof-Oosterweg. Verbeek: “Vergeet niet dat het verkeersprobleem zich voordoet in minder dan een uur per dag. We hebben met de scholen al afspraken over de aanvangstijden. De PPS start 8.15 uur en de Brinkschool (die nu al met drie groepen in het oude Zernike-gebouw zit) start om 8.30 uur. Wat mij betreft worden die begintijden uit elkaar getrokken met een half uur speling, maar dat lijkt lastig te zijn.”

15 reacties

R. Leon zegt:

Goed bezig meneer Verbeek!

(dit bedoel ik natuurlijk sarcastisch).

Dit hele plan is gewoon van de zotte!

12 september 2018 om 11:03
jopie zegt:

Het laatste twistpunt is de geplande aanleg van de snelle fietsroute, die Oosterhaar verbindt met de stad..

We gaan kijken of we dat fietspad op die plek kunnen laten vervallen….

ofwel…. eerst maar met Oosterhaar gaan praten of die dat wel willen… of beter wat is dan het nut van de tunnel bij het station????

12 september 2018 om 11:05
Boze buurtbewoners zegt:

Het is een enorme schofferingen van buurtbewoners om ze als nimby weg te zetten, na alles wat Haren-Noord in de afgelopen 10 jaar al te verwerken heeft gekregen en het volgende rampzalige plan dat er nu weer aankomt. Dhr. Verbeek probeert ten koste van alles zijn plannetje door te drukken. Zelfs de onderbouwleerlingen van beide scholen snappen nog dat dit verkeerstechnisch niet kan. Over een half jaar is de fietstunnel klaar. Verwijs de leerlingen maar door naar de Wissel en sluit de Brinkschool voor nieuwe aanmeldingen. Er zijn ook genoeg leerlingen uit Haren die naar de GSV in Helpman gaan en dat is beduidend verder. Voor de inwoners van de Harenerholt kan blijkbaar alles, voor de buurtbewoners rest de overlast. En ze dan ook nog wegzetten als nimby. Schandalig!

12 september 2018 om 11:25
Cees zegt:

En wat gaat er gebeuren met de oude Brinkschool?

12 september 2018 om 12:16
Namens Ouders zegt:

Namens een groep bezorgde ouders van de Brinkschool het volgende. Gisteren bleek maar weer dat het Brinkschool en PPS op die locatie niet gewenst is.. Zeker niet in de huidige situatie. De PPS gaat op korte termijn ook uitbreiden en zal dan deels andere locatie moeten zoeken aldus het huidige plan. Van de kinderen die er nu al zitten van de Brinkschool wordt gezegd dat zij tijdens verbouwing weg moeten als er te veel lawaai is… Dan zouden de kinderen van de Brinkschool naar de Linde moeten.. Vreemd dat dat dan niet direct het geval is. Had ook 41.000 verbouwingskosten gescheeld. Want ondanks dat dit uit potje achterstallig onderhoud kwam volgens de wethouder blijft het 41.000 euro weggegooid geld. Wij als ouders zijn nooit bij de tijdelijke huisvesting betrokken. Er is door de schooldirectie een levensgevaarlijke en zoals de PvdA gisteren aangaf een schrikbarende uitgeklede en lelijke schoolomgeving gecreerd met als hoofdreden dat ze dan de locatie geclaimd hebben voor nieuwbouw/verbouw. Het lijkt of we te maken hebben met een commerciele instelling .. Het welzijn, de veiligheid en het schoolplezier van de leerlingen wordt door Stichting Baasis volledig genegeerd. Wij zijn niet tegen huisvesting van nieuwe Brinkschool op deze locatie mits er sprake is van goede verkeersaanpassingen en rekening wordt gehouden met wensen PPS. Wij zijn wel tegen de huidige situatie.. Waarbij kinderen samen met Carexbewoners in een soort van kraakpand zitten en daar alleen kunnen komen over gevaarlijke toegangswegen.

12 september 2018 om 14:22
Ouder van de PPS zegt:

Beste Namens Ouders, ik ben blij dat te lezen. Gisteren wekte de wethouder de indruk dat de ouders van de Brinkschool best tevreden zijn met de situatie. Misschien goed om contact te hebben met ons? Via rummerinkhofveilig@hotmail.com

12 september 2018 om 17:25
A Wedda zegt:

“Voor de inwoners van de Harenerholt kan blijkbaar alles, voor de buurtbewoners rest de overlast. En ze dan ook nog wegzetten als nimby. Schandalig!” En dan nog even over nimby: overal in de wijken staan slow poppetjes maar zodra ze zelf over de Oosterweg/Kerklaan rijden is het gas geven! Bouwverkeer mag de wijk niet in; de parkeerplaats aan de Kerkkaan is vergeven van bouwverkeer; maar daar mag en kan het wel allemaal ?

12 september 2018 om 19:25
janus zegt:

maak van de rummerinkhof een autovrije zone het is er nu al heel erg druk s’morgens met al die auto’s.en dan komt die brinkschool er ook nog bij.breng je kind lekker op de fiets naar school.

12 september 2018 om 19:51
C. zegt:

Een hoog nimy gehalte? De plannen van Verbeek hebben een hoog BYFYBY gehalte.
En die norm van 600m2. Hoe zit dat bij alle andere scholen in Haren eigenlijk? Volgens mij zitten die minstens 5x boven deze norm.

12 september 2018 om 20:10
bewoner zegt:

Verkeersveiligheid prioriteit
“Wij hebben verkeersveiligheid als prioriteit, dus ik wil er echt naar streven dit aantal naar beneden te krijgen.” Dat is de eerste reactie van minister Cora van Nieuwenhuizen. Ze is geschrokken van het hoge aantal ongelukken. De minister roept ouders op om het goede voorbeeld te geven. “Ga toch alsjeblieft niet met de auto je kind naar school brengen. Pak zelf ook die fiets, doe het op een veilige manier.”

Voor wethouders en gemeenteraden moeten de hoge ongevallencijfers een wake-upcall zijn aldus Van Nieuwenhuizen. “Het lijkt me alle hens aan dek voor gemeenteraden en wethouders die hiervoor verantwoordelijk zijn.”

12 september 2018 om 23:27
Joost zegt:

Gewoon klassen 4/5/6 Vd brinkschool naar de linde verplaatsen.

13 september 2018 om 07:25
bewoner/ouder zegt:

not in my backyard; dat was het niet meneer Verbeek! Het gaat voornamelijk om de verkeersveiligheid, en de verschillende projecten die los van elkaar gemaakt zijn zonder naar het totaalplaatje te kijken!

13 september 2018 om 10:18
Joost zegt:

Gelukkig zijn wij straks Groningen!

14 september 2018 om 08:53
Annemarie zegt:

Ach ja, Verbeek. De achterlijke drang om te bouwen in Haren zonder enige vorm van voooruitdenken zijn de huidige heren en dames politici niet vreemd. Er worden huizen uit de grond gestampt als water die wegglijdt door een dakgoot. Hierbij wordt er niet nagedacht over infrastructuur en voorzieningen. Wat bovendien ook van de zotte is, is het opschalen van het aantal leerlingen per school. Kleine scholen moeten sluiten en scholen zoals de brinkschool en de Borg knappen uit hun voegen. Wellicht een idee om de schoolwet in te voeren. Kinderen uit de,omgeving van een school kunnen lopen en fietsen. De auto van papas en mama’s kunnen dan vermeden worden. Probleem opgelost lijkt mij?

18 september 2018 om 21:30

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.