De krant die je leest van A tot Z
Zondag 8 september, 2024

woensdag 01 mei 2024

Nieuws:

Aanleg glasvezel in Haren; hoe zit dat precies?

Door: Sales

KPN werkt op dit moment aan de aanleg van glasvezel in Haren. Het bedrijf heeft zich als doel gesteld om in 2026 op 80% van alle adressen in Nederland snel internet mogelijk te maken met glasvezel. De kabel wordt trouwens ook gebruikt voor telefonie. Gebiedscoördinator Joeri Munier van KPN merkt dat in Haren mensen zich soms zorgen maken over het graafwerk in hun tuin. Een goede reden om iets meer over dit project te weten.

Twee informatiebijeenkomsten in Haren ten spijt weten veel mensen niet precies wat er gaande is. Men ziet wel dat er trottoirs worden opengelegd en dat er sleuven worden gegraven, waar vervolgens oranje kabels in worden gelegd. Vanaf de straat wordt ook een sleuf gegraven naar de gevel van de woningen en juist daarover bestaan dus enige zorgen, vooral bij mensen met nette tuinen. In een persbericht zegt KPN: “KPN doet er alles aan om de overlast zoveel mogelijk te beperken. De straat wordt opengemaakt en ook weer netjes dichtgemaakt als de werkzaamheden klaar zijn. Dat geldt ook voor de oprit als die open moet om de glasvezel naar de voordeur te leggen. Om schades zoveel mogelijk te beperken, heeft KPN een opleidingsprogramma.” Jan-Jaap van Soest, programmamanager Kwaliteit en Veiligheid bij KPN: ”In Nederland is een opleiding voor mensen die graafwerk verrichten. Wij hebben voor elke stap in het graafproces een opleiding We leiden onze hoofdaannemers op en zij zijn weer de opleiders van de mensen die het werk uitvoeren.”

En wat als er toch schade is?
Senna Zijlstra projectmanager in Haren: “Snel reageren en de situatie oplossen. Dat is het enige wat we kunnen doen.“
Bij schade wordt alles genoteerd. De oorzaak, soort leiding of kabel en het type werkzaamheden waarbij de schade is veroorzaakt.

Zijn er kosten aan verbonden?
De vraag of er kosten zijn verbonden aan de aanleg van glasvezel wordt door gebiedscoördinator Joeri Munier stellig beantwoord: neen. Hij legt uit dat KPN zelf belang heeft bij de aanleg van glasvezel, omdat men pas daarna de ouderwetse telefoonkabels (koper) buiten gebruik kan stellen. Het onderhoud van de die oeroude koperkabels kost veel geld en verbindingen van koper zijn voor de meeste internetgebruikers te traag. Het eigen belang van KPN maakt dus dat de aanleg gratis is. Mocht men helemaal geen diensten van KPN afnemen, dan kunnen andere aanbieders gebruik maken van de nieuwe glasvezelkabel. Een uitzondering hierop is ZIGGO, omdat die alleen gebruik wenst te maken van haar eigen bekabeling die reeds in de grond ligt.

Moet je klant worden van KPN?
Ook deze vraag wordt door Munier eenduidig beantwoord: neen. De aanleg van de glasvezel levert geen enkele verplichting naar KPN op.

Als je dit project dus zou moeten samenvatten kun je zeggen dat straks heel Haren gebruik kan maken van glasvezel (al dan niet via KPN) en dat daarvoor enige overlast op de koop toe genomen moet worden. Schade aan tuinen is niet te verwachten en mocht die toch ontstaan, dan wordt deze door KPN in kaart gebracht en vergoed.

Hoe doe ik een melding?
https://netwerk.kpn.com/service-en-contact/ of telefonisch via 0880 06 37 44.


Glasvezel aan de Potgieterlaan…

14 reacties

Ben zegt:

En weer zit de gemeente te slapen. KPN zet drie miljoen telefoonlijnen uit en duwt mensen naar duurder glasvezel

KPN legt netwerk aan en koper gaat uit – Slechte zaak

Eigen netwerk, dus minder verplichtingen
De aanleg van het glasvezelnetwerk betaalt KPN zelf. Daardoor is KPN niet verplicht concurrenten toe te laten op zijn glasvezelnetwerk. Maar om toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) tevreden te houden, laat de provider concurrenten ‘vrijwillig’ toe op zijn glasvezelnetwerk.

Daardoor kun je bij bijvoorbeeld Odido, Online.nl of Budget Alles-in-1 een internetabonnement afsluiten op het glasvezelnetwerk van KPN. Maar in de praktijk ben je bij deze bedrijven duurder uit dan bij KPN zelf. Daardoor is er feitelijk geen concurrentie op het glasvezelnetwerk van KPN, zoals dat wel het geval was op de telefoonlijn.
In gebieden waar bedrijven zoals Delta of Open Dutch Fiber glasvezelnetwerken aanleggen, zet KPN de telefoonlijn niet uit. Zo kan KPN in deze gebieden blijven concurreren met lokale glasvezelaanbieders. In deze regio’s zie je dat glasvezelabonnementen soms tot 10 euro goedkoper zijn dan het vergelijkbare glasvezelaanbod van KPN.

Woensdag 24 april 2024 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

KPN zet drie miljoen telefoonlijnen uit en duwt mensen naar duurder glasvezel
Door Tim Wijkman-van Aalst
________________________________________
24 apr 2024 om 10:03

KPN heeft tot nu toe bij drie miljoen huishoudens de telefoonlijn uitgezet. Dat doet het bedrijf op plekken waar het zijn eigen glasvezelnetwerk heeft aangelegd. Daardoor moeten mensen overstappen op het glasvezelnetwerk van KPN of naar Ziggo.
In heel ons land worden op dit moment glasvezelnetwerken aangelegd. KPN heeft al 59 procent van alle huishoudens aangesloten op zijn glasvezelnetwerk, meldt het bedrijf in zijn kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar.
Overal waar KPN zijn eigen glasvezelnetwerk heeft aangelegd, zet de provider de ouderwetse telefoonlijn uit. De glasvezelkabel vervangt daarmee de telefoonlijn. KPN heeft naar eigen zeggen bij ruim drie miljoen huizen de telefoonlijn al uitgezet.
Dat betekent dus niet dat mensen die nog bellen via de vaste telefoonlijn hun telefoonlijn en telefoonnummer kwijt zijn. Als je telefoonlijn wordt uitgezet, bel je voortaan via het glasvezelnetwerk van KPN.
Maar met het uitzetten van de telefoonlijn verdwijnt wel concurrentie. In het midden van de jaren negentig werd de telecommarkt geprivatiseerd en werd KPN de eigenaar van het landelijke telefoonnetwerk. In ruil daarvoor moest KPN concurrenten toelaten op het telefoonnet.
Daardoor kun je via de telefoonlijn internetabonnementen bij andere providers afsluiten. Die zijn 10 tot 15 euro per maand goedkoper dan het aanbod van KPN.

Zie ook KPN zet telefoonlijn uit, huishoudens tot 30 procent duurder uit voor internet op nu.nl

Eigen netwerk, dus minder verplichtingen
De aanleg van het glasvezelnetwerk betaalt KPN zelf. Daardoor is KPN niet verplicht concurrenten toe te laten op zijn glasvezelnetwerk. Maar om toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) tevreden te houden, laat de provider concurrenten vrijwillig toe op zijn glasvezelnetwerk.
Daardoor kun je bij bijvoorbeeld Odido, Online.nl of Budget Alles-in-1 een internetabonnement afsluiten op het glasvezelnetwerk van KPN. Maar in de praktijk ben je bij deze bedrijven duurder uit dan bij KPN zelf. Daardoor is er feitelijk geen concurrentie op het glasvezelnetwerk van KPN, zoals dat wel het geval was op de telefoonlijn.
In gebieden waar bedrijven zoals Delta of Open Dutch Fiber glasvezelnetwerken aanleggen, zet KPN de telefoonlijn niet uit. Zo kan KPN in deze gebieden blijven concurreren met lokale glasvezelaanbieders. In deze regio’s zie je dat glasvezelabonnementen soms tot 10 euro goedkoper zijn dan het vergelijkbare glasvezelaanbod van KPN.

Prijsverhogingen stuwen operationele winst
KPN verhoogt de prijzen voor zijn internetabonnementen ieder jaar. Vorig jaar gingen de tarieven voor internetabonnementen met 6,4 procent omhoog. De prijzen voor mobiele abonnementen stegen vorig jaar oktober zelfs met 8,4 procent. Die prijsstijgingen zijn terug te zien in de omzet van de provider.
De omzet uit internetabonnementen steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar met 3,6 procent naar 450 miljoen euro. Iedere internetklant levert KPN een gemiddelde omzet van 54 euro per maand op, blijkt uit de kwartaalcijfers.
Door rente en belastingen is de nettowinst van KPN met 11 procent gedaald. In het eerste kwartaal van vorig jaar bedroeg de nettowinst 196 miljoen euro, in de eerste drie maanden van dit jaar 175 miljoen euro.
Toch doet KPN het niet slecht. Economen kijken vooral naar de operationele winst. Die steeg ten opzichte van vorig jaar met 6,8 procent tot 337 miljoen euro. Daarin zijn de doorgevoerde prijsverhogingen goed zichtbaar.

rolf zegt:

Ik mag hopen dat dit niet door dezelfde mensen gebeurt als in de stad. Daar gebeurde het door buitenlanders. Niet dat ik wat tegen buitenlanders heb, maar er was er niet 1 bij die Engels kon. Lijkt me toch op zijn minst dat er minimaal 1 bij moet zijn die Engels machtig is. Bovendien gooiden ze afval (blikjes enzovoorts) bij mensen in de tuin en werden de werkauto’s geparkeerd alsof men alleen op de wereld was.

Antoine zegt:

Ook saillant: KPN wil blijkbaar geen ‘nee’ horen. Eerst sturen ze brieven over de werkzaamheden en informatieavonden. Als je die negeert, komt er iemand aan de deur – heel vriendelijk overigens. Geen interesse? Geen probleem!

Maar wat valt er een week later op de mat? Inderdaad: weer een brief waarin de ‘gratis’ glasvezelaansluiting wordt aangeprezen. Behoorlijk irritant allemaal.

Henk zegt:

Slim van kpn. Dus je hebt niets aan die aangelegde glasvezel als je bij bij ziggo zit. Wat gaat ziggo hiermee verder doen. Gaan ze straks ook eigen glasvezelkabels aanleggen?

Ben zegt:

@rolf,

Vraag mij aan de hand van uw betoog hard op af waarom mensen die inburgeren moeten de Nederlandse taal moeten leren.
Waarom de omgevingsvergunning en veel andere document in het Nederlands moeten worden opgesteld in de Gemeente Groningen.

KPN dient gewoon te zorgen dat de mensen Nederlands praten en verstaan zolang inburgeraars nederland moeten leren en in de Gemeente Groningen de meeste documenten in het Nederlands moeten worden aangeleverd.

Stel we gaan over op het Engels zoals u voorstelt in i uw voorstel, welke vorm van Engels wordt het dan?
Het wereldwijd opkomende Nederlands Engels, of het Amerikaans Engels, of het British Engels of het Australisch Engels of het Chinees Engels of het Indiaas Engels of ASEAN Engels.

Wat is uw idee hierover?

Ans zegt:

Het dichtmaken van de sleuf met los gridspul is op veel plekken een verslechtering van het voetpad: hobbelig en scheef. Wederom geen verbetering voor mensen die slecht ter been zijn.

annemarie van vossen zegt:

Ik heb geweigerd, internet van Ziggo is prima en dan moet je opeens weer overstappen, geen behoefte aan.

Rolf zegt:

@Ans je kan dan het beste de klacht denk ik zowel bij de Gemeente als KPN (BV via FB Messenger) leggen

rolf zegt:

@Henk waar heb jij gelezen dat KPN niet Ziggo zou willen te dienst zijn. Je moet het netzo zien als de TV Aansluiting en Internetaansluiting. Deze zijn ook van KPN Landelijk, maar mogen andere bedrijven ook tegen een kleine betaling gebruik van maken

Redactie zegt: Wij hebben uit het interview begrepen dat het ZIGGO is die geen gebruik wil maken van kabel van derden en alleen van glasvezel dat door hen is aangelegd.

willy zegt:

Ziggo zegt glasvezel te hebben v. datacenter naar straatkast en kabel v.straatkast naar je huis. ww.ziggo.nl/internet/glasvezel
Ziggo en KPN vergelijking: https://www.consumentenbond.nl/internet/kpn-vs-ziggo
Voor mij is de vraag is dit blijvend. KPN zegt nu, dat iedereen gebruik kan maken v. hun glasvezelkabelnet , maar wie weet hoe ze er later mee zullen omgaan. Misschien dan betaling?

Stefan zegt:

Ik ben blij dat er eindelijk glasvezel beschikbaar komt in Haren. Dat werd hoog tijd.

rolf zegt:

Ik wil wle even waarschuwen voor diegene die via de Glasvezel wil gaan.
Een collega van mij heeft 6 weken zonder internet gezeten omdat hij ook op glasvezel ging. Schijnt in huis nogal een klus te zijn om het aan te sluiten. Ook heeft hij 2 week zonder tv gezeten, maar kreeg hier uiteindelijk een Digitenne kastje voor

Dorien zegt:

Gemelde schades door aanleg van de kabel worden niet opgevolgd. Heb zelf al meerdere keren gebeld naar aanleiding van een schademelding (3 maanden geleden gedaan) maar KPN blijft verwijzen naar de aannemer. Er gebeurt dus niets. Op straat de aannemer maar zelf aangesproken. Probleem uitgelegd in Nederlands/Engels/ handgebaren want niemand spreekt Nederlands. Ze zouden langskomen maar nog steeds niets gezien. Lijkt erop dat kabel door KPN is uitbesteed tegen allerlaagste prijs zonder garantie op kwaliteit en nazorg. Alle schade en gevolgen, zoals verzakkingen en onbegaanbare en lelijke paden en stoepen, voor rekening van de gemeente en bewoners. Wanneer wordt er eens iemand wakker bij de gemeente?

willy zegt:

Dorien het kan zijn dat je dit formulier kent, maar voor de zekerheid:
https://netwerk.kpn.com/schadeformulier/#schade

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Koen Schuiling was een fijne burgemeester, ook voor Haren.

Ga naar het Poll archief

Recente berichten