De krant die je leest van A tot Z
Maandag 9 december, 2024
Deze post is bekeken 22 keer.

woensdag 06 december 2023

Nieuws:

GAE Oostindisch doof voor Glimmen?

Door: Redactie

De directie van Groningen Airport Eelde staat er gekleurd op in het dorp Glimmen, omdat men niet met de bewoners in gesprek wil over ‘burenoverlast’. Plaatselijk Belang Glimmen staat net als veel Glimmenaren allerminst negatief tegenover de luchthaven, maar is zeer teleurgesteld in de relatie met haar luidruchtige buurman. Het gist in het dorp.

Nachtvluchten
In het dorpshuis van Glimmen was op 4 december een bijeenkomst, waarbij de directie van GAE in eerste instantie aanwezig zou zijn, maar afzegde. Men zou van gedachten wisselen met mensen die last hebben van lesvliegtuigen (op loodhoudende brandstof) en die bovendien vrezen voor hun nachtrust omdat GAE van 6.00-0.00 uur open wil blijven voor commerciële (grote) toestellen. Op 2 oktober was er al zo’n bijeenkomst in een volgepakt dorpshuis en daarbij werd de directie het vuur na aan de schenen gelegd. Men vindt dit achteraf ‘geen constructieve’ manier van overleggen en wil niet meer naar Glimmen komen. Daarentegen nodigt men het dorp uit voor de reguliere inspraak die nog gaat komen en voor sessies waarin men naar vernieuwde vliegtuigen van de luchtvaartschool kan luisteren. Die zouden volgens de school over enkele jaren stiller en schoner gaan worden.


Meiltje de Groot, directeur van GAE in Glimmen op 2 oktober 2023. Een tweede bijeenkomst wilde zij met haar directie niet meer bijwonen.

Doof
Wat bewoners van het dorp in het verkeerde keelgat schiet is dat GAE Oostindisch doof lijkt te zijn: men luistert alleen naar positieve feedback en negeert de kritische geluiden en klachten. Het onafhankelijke klachtenloket TMA is hoogdrempelig en was niet meer bereid naar Glimmen te komen voor overleg, omdat GAE ook niet kwam. Hoe onafhankelijk is dat loket dan, vragen Glimmenaren zich af.

Lood
Op een animatie van 22 november liet Plaatselijk Belang de vliegbewegingen boven het dorp zien. Ieder laagvliegend toestel trekt daarbij een oranje spoor en aan het eind van die dag was Glimmen één grote oranje bal. Plaatselijk Belang zegt dat de toestellen van de luchtvaartschool niet alleen rumoerig zijn, maar ook zeer vervuilend omdat ze nog op loodhoudende brandstof vliegen. Giftig fijnstof dwarrelt dagelijks op het dorp neer, waar ook een basisschool staat. Nu het aantal lesvluchten is toegenomen van ongeveer 2000 per kwartaal (2018) naar ruim 13.000 per kwartaal (2022) maakt dit veel mensen erg zenuwachtig over hun gezondheid.

80 dB
Een tweede punt van zorg is het feit dat GAE een aanvraag gaat doen om tot middernacht en reeds vanaf 6.00 uur zware toestellen te laten landen en opstijgen. “Dat levert 80 dB op en dan zit het halve dorp rechtop in bed”, stelt Plaatselijk Belang. Dit zou (volgens het RIVM) de gezondheid schaden en ook dat maakt veel mensen argwanend en pissig.

Vals spel
Als klap op de vuurpijl gaat GAE volgens Plaatselijk Belang aan de haal met een onderzoek door bureau Kantar. Daarin staat dat de direct aanwonenden van de GAE geen bezwaar hebben tegen nachtvluchten. Echter daarbij wordt Glimmen, dat onder de aanvliegroute ligt, niet als ‘direct aanwonenden’ meegenomen. Sterker, in Glimmen is voor zover bekend niemand ondervraagd voor dat onderzoek. Marc Huiberts van de organisatie Drenthe Blijft Stil, die knokt tegen laagvliegen, ziet hierin een patroon. Hij zegt dat de overheid achter de schermen dit soort onderzoeken vaker manipuleert, zodat beslissingen schijnbaar een groot draagvlak hebben. Volgens hem is dat met dit rapport ook gebeurd. Lees verder onder de kaart.

Bij de afbeelding: Het felgroene deel is meegenomen in het onderzoek als ‘directe omgeving van GAE’.  Het rode gedeelte niet. De blauwe streep is de aanvliegroute waar toestellen laag vliegen.

Plaatselijk Belang heeft inmiddels een zienswijze gestuurd aan het College van Burgemeester en Wethouders en de Raadsleden van de Gemeente Tynaarlo, Commissaris van de Koning, Gedeputeerden en Leden van Provinciale Staten van Drenthe en Groningen. Hoewel die partijen afzegden voor de bijeenkomst, dienen zij op de hoogte te zijn van de grieven, vindt Plaatselijk Belang.

Pro-GAE
Los van de kritiek uit Glimmen zijn er ook veel mensen die geen last hebben van het vliegverkeer en die zich ook niet lieten horen in bijeenkomsten. Er zijn ook in Glimmen mensen die geen problemen hebben met de plannen van de luchthaven. Zij laten zich doorgaans minder horen. GAE wijst telkens op haar functie voor medische vluchten en de ontwikkeling van duurzaam en elektrisch vliegen. Ook wijst men op het economisch belang voor de regio. Lees ook een ander geluid: https://www.harendekrant.nl/nieuws/groningen-airport-eelde-vriend-en-vijand-spreken-zich-uit/

 

6 reacties

BurgerJan zegt:

Zeg kan dat eens afgelopen zijn!? steeds dat gejeremier over dat vliegveld daar in Glimmen!.
Haren en Groningen hebben dat nodig. Ga dan ook niet naast een vliegveld wonen!

Hans zegt:

Er zou een actiegroep moeten komen tegen die paar zeurende mensen die af en toe een vliegtuigje zien of horen.

Je bent willens en wetens rondom een aanvlieg route gaan wonen.
Met de tijd ontwikkelen dingen zich nou eenmaal. ( er zijn tegenwoordig ook goeie oordopjes!)
Het is niet meer dan logisch dat het vliegveld langer open gaat, valt me nog mee die tijden.
24-7 lijkt mij veel beter.

willy zegt:

Heel simpel. Je hoort gewoon geen overlast te veroorzaken.
En vooral geen schadelijke (gezondheid, gehoor).

Bert zegt:

Is altijd het import wat seurt. Zet je huis te koop en ga verhuizen. Ik ben 61 jaar een geboren en getogen Harenaar wordt er altijd geseurt door import wat een woning koopt die altijd klagen. Je weet van te voren als je er komt te wonen dat er een vliegveld zit. Blijf ervan af van vliegveld. En gun ook de mensen die Schiphol hekelen ook vanaf Eelde mooie vakantie kunnen hebben. En het is goed voor de noordelijke economie en de provincies.

willy zegt:

GAE is net rupsje nooitgenoeg. Door verandering in de provinciale politiek v.d.
provincies Groningen en Drenthe krijgen ze nu opnieuw een poot aan de grond en
vragen geld en daarna weer meer geld en niet weinig. Wij betalen het vliegveld met
z’n allen.
Sta open voor mensen in het grote gebied die klachten hebben en bedenk
samen een positieve oplossing.

bootleg zegt:

Wij zijn in 1974 in Haren komen wonen. Destijds had je de RLS nog die vlogen met Cessna Citations, een 2 motorig straalvliegtuig. Ja die maakten lawaai en rookten. Maar nooit als storend ervaren (en er kwamen door de week best aan flink aantal over het huis gevlogen). Geen wappie gezeur over geluid en vervuiling en al helemaal geen VOLE. Ik sluit mij dan ook aan bij het feit als je er last van hebt moet je een plek gaan zoeken waar je er minder last van hebt, je kunt niet maar blijven sleurklagen en huilie huilie verhalen blijven ophangen over hoe erg, hoe vreselijk en dat ze niet naar je luisteren. Eelde heeft ook een grote regionale functie waar we allemaal baat bij hebben en je kunt een vliegveld nu eenmaal niet oppakken er ergens anders neerzetten waar de – in mijn beleving ongefundeerde – “overlast” voor de nachtrust en volksgezondheid minder is.

Ter vergelijk: mijn partner woont in Wormerveer waar ik regelmatig ben, ligt op de vertrek- en aankomst route van Schiphol. Als je nu echt wat wil zeuren zou je in die contreien moeten wonen maar ook daar heb ik er géén last van. En daar komen toch per dag aardig wat meer vliegtuigen over dan op Eelde….

Tot slot: de enige keer dat ik wakker ben geworden van een overkomende vliegtuig in al die tijd was op de ochtend van de bestorming van de trein bij de Punt toen Starfighter laag en hard over ons huis kwamen scheren. Zegt denk ik genoeg.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Burgercomité wil alsnog waarheidsvinding gemeentelijke herindeling door onderzoek.

Ga naar het Poll archief