De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 15 januari, 2025
Deze post is bekeken 44 keer.

dinsdag 12 oktober 2021

Nieuws:

Meisje (20) ernstig gewond door aanrijding op gevaarlijke kruising

Door: Redactie

Opnieuw heeft er een aanrijding plaatsgevonden op de kruising Dilgtweg-Kerklaan in Haren. Dinsdag rond 12.20 uur werd een meisje op de fiets aangereden door een afslaand taxibusje.

Het fietspad ligt evenwijdig aan de Kerklaan en afslaand autoverkeer wordt vaak verrast door fietsers uit beide richtingen. Het ligt voor de hand dat dit nu ook is gebeurd. Het meisje is met haar fiets onder het busje terechtgekomen. Er waren meerdere ambulances en politievoertuigen aanwezig, alsook de brandweer (er was sprake van een beknelling). Het meisje is voor behandeling meegenomen naar het ziekenhuis. De politie onderzoekt de toedracht van de aanrijding.

Wrang toeval is, dat Haren de Krant in de uitgave van volgende week juist aandacht wil besteden aan linke locaties voor fietsers. Deze kruising behoort tot de gevaarlijkste in Haren.

Foto’s: Ruben Huisman 112Groningen/Haren de Krant

20 reacties

A. Smit zegt:

Dit kruispunt is levensgevaarlijk voor fietsers. Doordat de fietsbaan hier een rare slinger maakt kunnen automobilisten vanaf de Dilgtweg ze moeilijk zien aankomen. Maar hierdoor kunnen zelfs automobilisten die vanaf de Kerklaan de richting Dilgtweg afslaan verrast worden door fietsers die rechtdoor willen. Ben zelf op de fiets al verschillende keren bijna aangereden. In ieder geval moeten automobilisten op de Dilgtweg gedwongen worden te stoppen bij deze kruising!

Jan zegt:

Wellicht stoplichten plaatsen of een stopbord inderdaad.

dorp zegt:

Een (hoge) drempel plaatsen als je vanaf de Dilgtweg de Kerklaan op wilt waardoor verkeer wat vanaf de Dilgtweg komt snelheid moet minderen. En een drempel tussen fietspad en Kerklaan. Alhoewel Qbuzz hier niet zo blij van zal worden.

Stopbord heeft geen zin want 99% van de weggebruikers negeert dit. Bovendien moet je als automobilist al bijna op het fietspad staan om zicht te kunnen hebben op verkeer van links en rechts vanwege de hoge heg. Wellicht ook iets met spiegels doen om het zicht voor verkeer vanaf de Dilgtweg te verbeteren?

Dirk-Jan zegt:

Om de snelheid er uit te halen bij de auto’s, kan bijv het fietspad op een verhoging geplaatst worden. Net als de kruizing esserweg/kerklaan, waar het afgelopen zaterdag raak was.

@a.smit: De T-Splitsing is prima overzichtelijk mits mensen zich aan de aangegeven snelheden houd, goed oplet en de voorrangsregels naleeft.

GG zegt:

Gewoon verkeers borden plus haaien tanden op fietspad om voorrang te verlenen aan automobilisten.
Is het probleem opgelost

Dit probleem was er ook bij de afslag naar de ingang Bauhaus en Ikea op de Bornholm straat(Veel incidenten). Sinds ze de voorrang van fietsers hebben veranderd naar automobilisten waren er geen (of in elk geval minder) incidenten. Probleem opgelost

inwoner zegt:

Wat een verkeersdeskundigen hebben wij toch in Haren. Wat een baarlijke nonsens. @A. Smit Het fietspad heeft jaren geleden juist een kronkel gekregen zodat automobilisten de fietsers beter kunnen zien. Als de automobilisten zich aan de wegenverkeerswet zouden houden dan zouden ze zoals ze als het goed is geleerd hebben bij het behalen van het rijbewijs stoppen bij de haaientanden en dus zowel naar links als rechts een prima uitzicht hebben op de fietsers.

@jan , Haaientanden zijn een soort stopbord , als automobilisten de verkeersregels zouden opvolgen dus geen stopbord nodig.

@GG automobilisten die zich gewoon aan de verkeersregels zouden houden is denk een beter idee

@Dirk-Jan lijkt me een haalbare oplossing zou zekere een oplossing kunnen zijn voor verkeer vanuit de dilgtweg.

Maar, dames en heren reageerders, de aanrijding vond m.i. niet plaats vanuit de diltweg maar vanuit de kerklaan, de betreffende automobilist die dit ongeluk helaas heeft veroorzaakt heeft of een heel stuk meegereden parallel aan het fietspad met het slachtoffer of heeft als hij/zij uit zijn voorruit zou hebben gekeken de fietst kunnen zien aankomen. Helaas is dit om welke reden dan ook misgegaan bij de automobilist.

Waarschijnlijk heeft de automobilist zich ook niet geheel gehouden aan de geldende 30km en heeft de ongeluk veroorzakende automobilist hoogstwaarschijnlijk net als veel andere automobilisten ook de bocht met de kortst mogelijke hoek genomen en afgeweken van de eigen rijbaan (bocht) . Dit laatste is speculatief maar zeker geen uitzondering.

Kortom laten we het oplossen van dit probleem, wat in dit geval gewoon een menselijk falen is geweest vooral over aan de echte verkeersdeskundigen.

Ik ben erg benieuwd naar het naar ik aan neem redactionele stuk van de redactie van Haren de krant over dit onderwerp. Denk alleen dat het kruispunt bij de Esserweg en het kruispunt dilgtweg/rijkstraatweg minstens net zo gevaarlijk zijn, zo niet gevaarlijker.

Harenaar zegt:

@GG: Dus u denkt werkelijk dat de situatie veiliger wordt door auto’s vrij baan te geven omdat ze voorrang hebben? Lijkt mij gegarandeerd een puinhoop te worden.
Het is een onoverzichtelijk punt, wat mede veroorzaakt wordt door de hoge heggen van de aangrenzende tuinen. het zou denk ik wél schelen als de gemeente in deze bijzondere situatie zou handhaven op de hoogte van de heggen en deze terug brengt tot 1 meter, zodat fietsers én hoge auto’s veel beter zicht hebben.

Harenaar zegt:

Het lijkt er inderdaad op dat het busje vanaf de Kerklaan kwam. Een fietspad waar fietsers in 2 richtingen mogen fietsen is per definitie gevaarlijker, omdat dat afwijkend is van de meeste fietspaden.
Wellicht zou het helpen om duidelijke waarschuwingen te plaatsen voor afslaande auto’s?

ik zegt:

@harenaar, nog zo’n onzinnige opmerking, als u wel eens ter plaatse bent geweest en de auto bij de daar voor bestemde haaientanden hebt gestopt dan kunt u zowel naar links als naar rechts heel ver kijken.. heeft niets te maken met heggen. zou zelfs zeggen dat het jammer is dat de heggen niet hoger zijn zodat de auto’s moeten stoppen en niet als halve zolen het naderen van een voorrangskruising negeren. Het zit niet in de weg , of in het fietspad , zeker deze aanrijding niet zoals eerder aangegeven maar in het menselijke gedrag.. misschien 30km zone laten beginnen bij dilgtplein zodat autos niet met veel te hoge snelheden de kruising naderen.

Hans zegt:

Het zou inderdaad het beste zijn de automobilist voorrang te geven. Overal.

En veel strenger optreden tegen overtredingen van fietsers. Flinke boetes uitdelen. Rijbewijs afnemen bij wangedrag. Want o o o wat een bende maken de fietsers ervan. Rij maar eens een rondje op een rotonde bv.
Ook die regel die de fietser bescherm, zsm mee stoppen. Het werkt alleen averechts.

Hiermee wil ik absoluut niet suggereren dat de fietser die betrokken is bij dit ongeval iets te verwijten valt.

Overigens, bij haaientanden ben je niet verplicht om te stoppen! Dat anonieme geklets, geeft mensen een verkeerd en feitelijk onjuist beeld.

hatsikidee zegt:

@inwoner
Bam!
Kennelijk mag je geen mening meer hebben. Bedankt voor je erg arrogante reactie.

Hans zegt:

@inwoner.
Wat knap dat u aan de hand van een stuk tekst kan beoordelen dat iemand te hard heeft gereden.
De echte verkeersdeskundige, dat bent u in ieder geval niet!
Ga dan ook niet een mening als feiten verkondigen. Wat een vervelend stukje vol aannames schrijft u.

Zou mooi zijn als er op zou worden toegezien door HdK dat men niet zomaar leugens in reacties kan plaatsen.

Redactie zegt: Dat doen we ook, we plaatsen ook niet alles bij twijfel. In het door u aangehaalde stukje hadden we niet het gevoel dat de schrijver feiten poneert, maar inderdaad een theorie opbouwt op basis van zijn/haar aannames. Dank voor uw kritische vraag!

Nienke zegt:

@hans ik begrijp niet dat je zo reageert op inwoner er staat volgens mij niet dat het een feit is dat er te hard is gereden maar er wordt daar wel vaak te hard gereden en er worden aannames gedaan in het stukje. @hans je hebt natuurlijk recht op je eigen mening maar vind het wat raar naar de redactie zoals je reageert. Begrijpend lezen schijnt tegenwoordig op basis scholen een probleem te zijn misschien had @hans daar in dit geval ook wat moeite mee .

Pieter zegt:

@hans. Je hebt idd bijna gelijk: Als je haaientanden nadert, ben je niet verplicht te stoppen, maar let op dat er geen ander verkeer aanwezig is. Dan alleen mag je doorrijden. Maar hoe kan je zien dat er geen ander verkeer, lees fietsers aankomt ? Juist door te stoppen … dus je moet zeker wel stoppen bij deze haaientanden . Maar volgens mij is het punt ook duidelijk , dit ongeluk kwam vanaf andere kant en was helaas een menselijk fout ..

Henk zegt:

De Kerklaan/Esserweg is al tientallen jaren een probleem. Er zijn veel pogingen gedaan om het op te lossen maar met matig succes. Tegelijk is de fietsroute een hoofdroute geworden.
Eigenlijk is er maar 1 echte oplossing: het fietspad naar de andere kant van de weg verplaatsen. De schuine oversteek na de rotonde vervalt dan, en de vele kruisende wegen ook. Ook de scholieren en fietsers uit de nieuwe wijk(en) aan de Oosterweg hoeven dan niet meer over te steken richting Groningen. Tegelijk kan dan de weg heringericht worden, zodat de rijsnelheid naar beneden gaat.

prat zegt:

Ach laat een ieder zich niet door ene Hans opjutten. Ene Hans is immers een automobilist puur sang. Dit soort fossielen sterven snel uit. Dag Hans

Van Dijken zegt:

Enkele tijd geleden stond het huis op de hoek te koop. Ik heb de gemeente destijds een bericht gezonden om met de verkoper in gesprek te treden om een deel van de voortuin te kopen en dan de kruising flink overzichtelijk te maken. U raad het al. Ze doen niks.

Kees zegt:

@Hans. Rijbewijs afpakken van fietsers? Sinds wanneer heb je als fietser een rijbewijs nodig…

Peter zegt:

9 van de 10 keer gaat het hier om afslaande auto’s die de fietsers, die van ‘achteren’ komen, gewoon weg niet kunnen zien (want in hun ‘dode’ hoek)… lijkt bij dit ongeluk ook zo te zijn

Dit fietspad is onderdeel van de ‘fietssnelweg’, zou vreemd zijn als je dan allemaal belemmeringen bij de fietsers gaat neerleggen en de automobilist de ‘baas’ laat zijn

A. Smit zegt:

@inwoner
Baarlijke nonsens? Als ik op de fiets vanuit het noorden die kruising nader moet ik vaart minderen en naar links uitwijken anders kan ik het verkeer komend uit de Dilgtweg niet zien aankomen, en zij mij evenmin. Zonder deze preventieve maatregel was ik in 14 jaar minstens even vaak aangereden. Als ik van de andere kant kom moet ik juist uiterst rechts rijden. Wie beweert dat het uitzicht ondanks die hoge heggen prima is maakt blijkbaar nooit gebruik van de fietssnelweg ter plekke. Als ik vanuit het zuiden aan kom fietsen heb ik meerdere malen meegemaakt dat automobilisten die eveneens vanuit het zuiden komend willen afslaan richting de Dilgtweg me bijna omver reden. “Sorry, ik heb u niet gezien” was een aantal keren de reactie. Als je iemand niet ziet geef je hem over het algemeen ook geen voorrang, dunkt me. Een extra complicatie is hier dat deze automobilisten eerst voorrang hebben moeten geven aan tegemoetkomend verkeer op de Kerklaan en daardoor wellicht afgeleid waren.En als u beweert dat de slinger in het fietspad is gemaakt om de zichtbaarheid te verbeteren kunnen we concluderen dat dat grotelijks is mislukt. Nu moeten automobilisten niet alleen naar opzij maar schuin naar achteren kijken. En nee, beste @inwoner, haaientanden zijn niet ook “een soort stopbord”. Ze betekenen “geef voorrang aan alle bestuurders op de kruisende weg”.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Betaalbare woningen waar ouderen kunnen (blijven) wonen in Haren....

Ga naar het Poll archief