De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 21 Juni, 2024

woensdag 22 mei 2024

Nieuws:

Streng fietsenbeleid bij NS station: na 15 minuten kan je fiets weg zijn

Door: Redactie

Sofie werkt bij Studiehulp.NU in De Biotoop en reist dagelijks per trein vanuit Assen naar Haren. Daar staat de fiets waarmee ze haar weg naar De Biotoop vervolgt. Op een dag was de fiets ‘foetsie’ en kon zij hem tegen betaling van 25,- ophalen bij…de gemeente. Wat is het verhaal hierachter?

Op het NS-station Haren geldt de gemeentelijke regel dat je een fiets daar niet langer dan 12 dagen mag laten staan. Doe je dat wel, dan wordt die verwijderd. Parkeer je buiten de vakken nabij het NS-station, dan kan je fiets al na 15 minuten worden verwijderd. Sofie snapt het beleid, maar werd er tegelijk het slachtoffer van. Want door een foutje van de gemeente werd haar fiets al na 4 dagen van het station verwijderd. “Ik heb de fiets er op 2 mei geparkeerd en op 6 mei is hij weggehaald. Ik ben toen gaan kijken op de website www.verlorenofgevonden.nl en daar zag ik een foto van mijn fiets. De gemeente had die geplaatst en erbij geschreven dat de fiets was weggehaald omdat ik de termijn van 12 dagen zou hebben overschreden. Ik kon de fiets weer ophalen in het depot in Vinkhuizen tegen betaling van 25,-.”

Gemeente zegt…
Sofie vindt de gang van zaken niet prettig en wil bezwaar maken tegen de sanctie, maar weet niet goed waar ze moet beginnen. Daarom namen we contact op met de gemeente.
Natascha van ‘t Hooft zegt: “Op deze manier gaan we verrommeling tegen, blijft het gebied voor iedereen toegankelijk en is er ruimte voor iedereen om de fiets op een veilige en prettige manier te stallen. Er staan sinds begin oktober 2023 borden die de mensen erop wijzen dat fietsen niet langer dan 12 dagen achtereen gestald mogen worden. Vorig jaar juli en september is er aandacht voor geweest in de nieuwsbrief voor Haren. Er is geen sprake van ontvreemden en terug verkopen. De fiets blijft het bezit van de eigenaar. Het bedrag wat bij ophalen betaald moet worden is een vergoeding van een deel van de kosten die de gemeente heeft gemaakt. Wat betreft het in bezwaar gaan tegen het weghalen van de fiets, hoe dat moet staat in het document dat we de mensen meegeven als ze de fiets in het depot komen ophalen.”


In dit gebied bij het station geldt het genoemde regime.


7 reacties

inwonervanharen zegt:

Ik snap ook niet dat er nog steeds mensen zijn die hun fiets Parkeren in de bradetunnel. Zorgt vooral voor overlast voor mensen die slecht ter been zijn. Beste redactie. Hoe kan de dame in het verhaal dat ze haar fiets op 2 mei parkeerde en op 3 mei weggehaald, maar ervoor stata dat de fiets na 4 dagen was weggehaald

rolf zegt:

Beste Redactie kunnen jullie ook aangeven waar de fietsen in Haren tijdelijk worden gestalt voordat ze naar de trvaertijnstraat gaan? Want kan me niet voorstellen dat dit net als ind e stad op het damsterplein is

Redactie zegt: De fietsen gaan rechtstreeks naar Travertijnstraat 4, Groningen (Vinkhuizen). Dat is het depot waar ze opgehaald kunnen worden. De gemeente haalt de fietsen op in een wit vrachtwagentje, voorzien van het logo van de gemeente Groningen.

Gerrit zegt:

Prima idee want sommigen parkeren hun fiets in de tunnel bij de lift omdat ze te beroerd zijn om een eindje te lopen dus prima en anders moet je op de blaren zitten en ben je je fiets kwijt

Hans zegt:

Door die figuren die dagenlang hun fiets laten staan is de stalling altijd overvol.

25,- voor de kosten.. Een taxi is duurder. Dat is veel te weinig. Laat ze het maar voelen.

250 euro boete en stallingkosten per dag, aantekening maken in dossier.
Volgende keer kan je dan de boete verdubbelen.

Leren ze het wel af.

Pietsnot zegt:

Het wordt mij hier steeds benauwder in dit land met dit soort regeltjes en gejengel van figuren die overal last van schijnen te hebben. Is toch gewoon belachelijk om die fietsers zo aan te pakken.

Anne zegt:

Nou ben ik heel benieuwd Hans, hoe vaak reis jij met de trein en hoe vaak kan je je fiets niet kwijt op het station in Haren?

mona zegt:

Wellicht ook fijn om verlichting aan te brengen in de stalling aan de ‘achterkant’ van het station. Het is hier ’s nachts aardedonker. Als hier ook verlichting is ik deze stalling gaan gebruiken ipv de stalling aan de voorkant. Fietsen worden hierdoor beter verdeeld over de stallingen en het bevordert het gevoel van veiligheid in de stalling aan de achterkant.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Een krant lees ik het liefst:

Ga naar het Poll archief