De krant die je leest van A tot Z
Maandag 20 Mei, 2024

maandag 08 april 2024

Nieuws:

Wildparkeren in Haren straks ook prooi van scanwagen

Door: Redactie

Wethouder Philip Broeksma hoopt dit voorjaar het nieuwe parkeerbeleid in de gemeente Groningen vast te stellen. Lees elders op deze homepage. Hij zegt dat de twee scanwagens van de gemeente straks gemakkelijker kunnen handhaven, doordat het parkeren digitaal (dus online) geregeld en betaald gaat worden. Vanaf dat moment is de pakkans voor wildparkeerders in het centrum van Haren ook weer groter geworden. Tijdens het passeren wordt door de scanwagen het vergrijp vastgelegd en volgt een bekeuring.

Het wildparkeren is in Haren danig uit de hand gelopen door het gebrek aan handhaving. Met enige regelmaal gaan handhavers te voet door het dorp, maar als de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Schots en scheef (zie foto) worden auto’s in lange rijen neergezet, zodat de situatie onoverzichtelijk wordt. Een bewoner van het centrum maakt er een gewoonte van ‘gewoon’ te parkeren (soms met knipperlichten aan) als ze thuis is.

Bezoekers van het centrum ergeren zich aan het wildparkeren en de wethouder is er dan ook van overtuigd dat het publiek achter de strakke aanpak zal staan. De scanwagens zullen doorlopend door de gemeente rijden, ook door het centrum van Haren. Niet alleen om te controleren of men parkeergeld heeft betaald, maar ook het wildparkeren zal worden vastgelegd.


Zaterdagmiddag, de kat is van huis…dus wildparkeren maar.

28 reacties

Harenaar zegt:

Hoe kan een scanwagen een wildparkeerder opmerken? In Haren geldt voor zover ik weet geen stopverbod, en een scanwagen levert alleen een momentopname. Om een wildparkeerder te beboeten zal toch echt moeten worden aangetoond dat iemand langere tijd stil heeft gestaan.

bootleg zegt:

@Harenaar: het gaat hier niet om hoe lang iemand ergens staat. In dit geval is de wildparkeerder een bestuurder die zijn/haar/het auto neerzet op een plaats waar deze domweg niet mag staan (zie foto in artikel, alle 3 de auto’s staan op shared spaces “trottoir”). Daarnaast wordt 9 van de 10 keer een parkeerplaats aangegeven met een blauw bord met de letter P. Ook die ontbreekt hier. T.a.v. het stopverbod: Haren is Shared Space dus een stopverbod in deze is niet opportuun.

Hans zegt:

Ik parkeer daar ook graag even, niks mis mee vind ik.
Dus de vreemde aanname van de wethouder kan de prullenbak in.

Beter die fietsers flink aanpakken, lukraak hun fiets op het trottoir parkerend, zo ook op deze foto.

Harenaar zegt:

@Bootleg: Hoe kom je erbij dat die auto’s daar niet mogen stilstaan? Die grijze band in het wegdek maakt nog geen trottoir.

Lees dit maar eens: https://www.verkeerskunde.nl/blog/juridische-blog-kennis-van-de-mogelijkheden-en-beperkingen-van-onze-wet-is-nodig-om-gewenst

Harenaar zegt:

@Hans: er is wel wat mis mee. Het is verboden.

Ellen zegt:

Helemaal met Hans eens. Ik kreeg een waarschuwing omdat ik tegenover de apotheek stond. Waar had ik dan moet parkeren om even wat uit de automaat te halen. De parkeerplaats achter Astoria heeft volgens mij wel 8 invalide plekken en de rest ik voor een groot gedeelte gevuld met bedrijfsbusjes. Bovendien vind ik het belachelijk parkeergeld te betalen om de gemeentekas van Groningen te spekken als ik een boodschap heb van 5 minuten. Ga maar eens handhaven op fietsers met koptelefoons en/of telefoon in de hand.

Niels zegt:

@Harenaar
Als je niet aan het “onmiddellijk laden en lossen” bent, ben je aan het parkeren. Dus als er op de foto niemand met laden en lossen bezig is zal het wel als parkeren gezien worden. Wat ook mogelijk is, is dat ze na enige tijd nogmaals langsrijden.

Harennietmeerwathetwas zegt:

Misschien gewoon constant en boa rond laten lopen ipv ze achter het stuur constant rond te laten rijden.
Vind dat alleen maar geld klopperij heeft nergens anders mee te maken. Een rondlopende boa kan nog fungeren als aanspreekpunt veiligheid van een ieder in de gaten houden. Dat doet zo’n scanauto niet. Want wie controleert er tegenwoordig op fietsers op de markt gaat de scan auto dat ook doen?

Ik parkeer hem er zelf ook echt wel eens. Weet dat het niet mag/hoort maar wel gewoon uit gemak.

Henk zegt:

@Hans, er is van alles mis mee. Ik denk dan je het nu wel zal afleren om daar te parkeren.

Brink zegt:

Wat een rare en onjuiste redenering van meneer de wethouder. Momenteel is er allang sprake van digitaal parkeren d.m.v. het invoeren van het kenteken in Haren, dus dat er pas “straks gemakkelijker kan worden gehandhaafd” is onzin. Tevens is duidelijk met zonebord E1 aangegeven dat het in het gehele centrum verboden is te parkeren buiten de daartoe bestemde vakken, dus handhaving kan dit probleem allang aanpakken en niet “straks pas”. En inderdaad @Harenaar, dit gaat een scanauto nooit kunnen vastleggen, dus is ouderwets handhaven zeer noodzakelijk.

Menno zegt:

Enig idee wat bijvoorbeeld de ijssalons hier van vinden?

Harenaar zegt:

@Niels: wat als degene die aan het laden/lossen is op het moment van de foto net in de winkel was om de spullen af te geven of op te halen? Dan staat hij niet op foto, maar is niet aan het parkeren.
Na enige tijd nogmaals langsrijden heeft ook geen nut, want je mag best meerdere keren op een dag op dezelfde plek stilstaan.

E.nijland zegt:

Er moet idd een stopverbod komen wanneer ff in en uitstappen als parkeren gezien wordt.
Ik vraag me af hoe winkels bevoorraad gaan worden. En de wethouder vergeet volgens mij ook dat er veel ouderen wonen die geen invalide kaart hebben maar wel vast bij dichtbij het afhaalpunt de auto ff parkeren.
En surveillance vanuit de auto is sowieso gemeenschap onvriendelijk.
Je weet pas dagen later dat je een bekeuring hebt gekregen.

Walter zegt:

Vorige week wandelden er 5 boa’s door het centrum van Haren.
Straks rijd een registratie wagen met boa’s door Haren en dienen eigenaren van geparkeerde auto’s met parkeervergunning of invalidekaart bezwaar te maken tegen bekeuring. De autonummers worden wel gecheckt maar gaat veel mis.
In ieder geval worden automobilisten geweerd.
Bekeuringen kosten goud geld.
Niet alleen de charme van de ijssalon maar ook de olliebollenkraam of snel geld pinnen is in het dorp Haren verleden tijd.
De fietsers blij, plaatsen zelf graag hun rijwiel op de invalideplaats voor de apotheek.
Kortom er is sprake van willekeur!
Dankzij een van de Groenlinkspvda wethouders.
Nog meer winkels sluiten hun deuren in een dorp zonder reuring.
Rij even naar Zuidlaren dat loont en Eelde een dorp van weelde idum.
Geen parkeerverbod, of betaald parkeren en heel veel reuring en gezelligheid!
En noem het nog maar eens, stadse praktijken na de herindeling. De bewoners in de straten rond het centrum van Haren lijken opgelegde stadjers met
Hun duur betaalde parkeerpas.
Zakkenvullers zijn het in stad op het stadhuis.

rolf zegt:

En hoe denkt de wethouder dan het op te lossen voor mensen die geen pc hebben?

Enigste wat ik wel hoop dat hiermee afgelopen is is het massaal illegaal parkeren voor de winkel van Expert. Hoeveel mensen die bij de action moeten zijn en hier neer zetten is zo’n crime. Dit is een Laad en losplaats. GEEN parkeerplaats. Het is soms zelfs zo erg dat de Expert os zijn bevoorrading net eens meer erop kan laden en lossen.

Paul zegt:

Hoe denkt een scan wagen te constateren dat er iemand staat met een gehandicapten parkeerkaart immers:
Regels
Parkeert u in een gebied met betaald parkeren? Dan hoeft u niet te betalen bij de parkeerautomaat. U moet wel uw gehandicaptenparkeerkaart en uw parkeerschijf zichtbaar achter de voorruit leggen.
Staat op een bord hoe lang u mag parkeren? Gebruik dan uw gehandicaptenparkeerkaart en uw parkeerschijf.
Parkeert in een blauwe zone? Gebruik dan uw gehandicaptenparkeerkaart en uw parkeerschijf en parkeer niet langer dan 3 uur.
Als u uw parkeerschijf gebruikt, mag u met uw gehandicaptenparkeerkaart maximaal 3 uur parkeren:
Buiten de vakken van een woonerf.
Op plaatsen met een parkeerverbod.
Langs een gele onderbroken streep.

Hans zegt:

Het kan verboden zijn. Maar het is pas strafbaar als ik gepakt word.
Ik blijf daar gewoon even parkeren. Er zijn veel belangrijkere dingen. Bijv de fietsers aanpakken.
Die vormen de ware plaag in het dorp.

Misschien begin ik wel een particulier bedrijfje in het handhaven van fietsen parkeren in de fietsenrekken.
Sta je niet correct, dan gaat je fiets in mijn shredder. Dat ruimt lekker op!

Robert zegt:

Sluit die hele rijksstraatweg lekker af van rotonde tot rotonde. Ga lekker op de fiets als je in het centrum moet zijn of loop een eindje. Niks mis mee

Harry zegt:

Ja, dat is echt heel handig Robert: een doorgaande weg (dat is de Rijksstraatweg namelijk) afsluiten…..

Job zegt:

Er wonen veel ouderen in de omgeving van het centrum in Haren die geen invalidenparkeerkaart hebben. Voor hen is het huidige kort parkeren een goede oplossing. Even naar de apotheek, oliebollenkraam, enzovoort. Ik spreek uit ervaring en heb ernstig de indruk dat de zogenoemde dorpswethouder (hoeveel stemmen heeft deze man bij de laatste verkiezingen in Haren gekregen?) geen idee heeft wie deze parkeerplaatsen gebruiken. Voer de parkeerschijf in voor een half uur vrij parkeren. Iedereen blij, behalve de gemeente Groningen. Maar de bewoners zijn er tegenwoordig voor de gemeente in plaats van omgekeerd.

rolf zegt:

Paul je vergeet dat deze kaarten ook gewoon aan het kenteken gekoppeld zijn

David zegt:

De plannen voor komend jaar:
https://www.rtvnoord.nl/politiek/1149899/nieuwe-parkeerplannen-in-stad-dit-betekent-het-voor-jou

8) Haren
In de dorpen in de gemeente Groningen geldt geen betaald parkeren, met uitzondering van Haren. Daar geldt betaald parkeren sinds het jaar 2000 , toen Haren nog een zelfstandige gemeente was. De regels van die oude gemeente gelden nog steeds, maar daar komt verandering in.
In het centrum van Haren gelden vanaf 1 januari dezelfde regels als in zone 2 van de stad Groningen. Betaald parkeren geldt er van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot middernacht, en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Dat gaat 2,70 euro per uur kosten, bijna twee keer zoveel als de 1,40 euro die het nu kost. Bewoners betalen 128,10 euro voor de vergunning van hun eerste auto, en 256,20 euro voor hun tweede. Nu betalen ze nog 186,15 euro per auto, ongeacht hoeveel auto’s ze hebben.
Op drie parkeerterreinen (De Brinken, Voorhorst en Oldehof) wordt parkeren goedkoper: daar gaan bezoekers 50 eurocent betalen voor de eerste anderhalf uur dat ze er parkeren. Daarmee gelden op deze terreinen dezelfde regels als in de winkelcentra Overwinningsplein, Helperplein, Selwerd en Laan Corpus den Hoorn in Stad.
Om het centrum van Haren heen ligt een speciale zone, waar alleen mensen met een vergunning mogen parkeren. Nu krijgen mensen daar nog een gratis, papieren parkeervergunning. Die vergunning wordt digitaal en gaat geld kosten, maar hoeveel dat gaat zijn is nog niet duidelijk. ‘De tariferingen zullen in verhouding staan met de tarieven in Groningen, waarbij rekening wordt gehouden met parkeerdruk en het gevoerde parkeerbeleid’, schrijft de gemeente.

Ben zegt:

@habs, het staat u en anderen vrij de gemeente uit te dagen. Met een plan van aanpak kunt u dan de taak overnemen en en voorzorgen dat het centrum weer begaanbaar wordt conform de geldende wetten en regels.

Dit is een uitdaging die iedere burger kan doen aan de Gemeente of de Overheid zoals dat enige tijd geleden kenbaar is gemaakt.
Wat let u en uw gelijk gestemden om deze taak over te nemen van de gemeente.

Kom uit uw stoel en achter uw schrijftafel vandaan en voeg daden bij uw woorden.

Het zal dan snel begaanbaar zijn in het centrum van Haren.

Paul zegt:

@rolf
niet juist de kaart is aan de persoon gekoppeld en niet aan het kenteken.

Mariska zegt:

@ David
Aanvulling, daar waar je 50 cent gaat betalen, komt er nog eens 39 cent bij als je via een app parkeert. Dit heeft de wethouder met de bedrijven van de app zo afgesproken. Dus het wordt niet heel veel goedkoper.

Rolf zegt:

Laat de gemeente eerst eens goed het illegale parkeren voor de Expert (Is Laad en Losplaats en dus GEEN parkeerplaats) en de mensen die hun auto neerzetten op de invalidenparkeer voor voormalig Mignon aan de Rijkststraatweg om even snel een pizza te halen bij de Domino’s

Rolf zegt:

Bedoelde dus dat ze het parkeren voor de Expert en bij de voormalig Mignon een goed moeten aanpakken. Je kan wel plannen maken om dingen in te voeren, maar als er geen personeel is om het te handhaven heeft het nog weinig zin

inwoner zegt:

Tja.. Handhaven lijkt moeilijk, aan de kerklaan (44?) parkeert een familie met 2 auto’s half op het fietspad en volledig op de stoep, en dat al enkele weken. De roelstoel gebruikers en anderen die er langs willen moeten maar van de stoep af opm het fietspad. De mensen hebben gewoon een oprit , deze is vernieuwd en lijkt al weken klaar. Afgezien daarvan , parkeren bij buren, Beatrixoord of Oim na enig overleg lijkt me altijd beter dan recht voor de deur op het fietspad. Blijkbaar is een aantal passen lopen , net als in het dorp te veel gevraagd voor veel mensen.
Dus niet alleen in het dorp maar ook daar omheen zou gehandhaafd moeten worden. Niet altijd direct met boetes maar aanspreken op gedrag door het bevoegde gezag lijkt me zeer gewenst.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Ik mis een goede sportwinkel in Haren.

Ga naar het Poll archief