De krant die je leest van A tot Z
Maandag 6 oktober, 2025
Deze post is bekeken 9676 keer.

vrijdag 27 december 2024

Nieuws:

Vondellaan: Weg met twee gezichten

Door: Redactie

De Vondellaan in Haren is na de aanleg van het Transferium A28 (2015) veranderd van een lokaal straatje in een belangrijke invalsweg voor Haren. Vanuit het westen kun je het dorp in via de Emmalaan en de Vondellaan. Beide invalswegen hebben echter een 30 km/u regime.

We leggen nu de focus op de Vondellaan, die nog maar tien jaar geleden echt druk werd. Iedereen die vanaf de A28 naar de noordelijke wijken van Haren wil kiest voor deze route en omgekeerd. Dat geldt voor alle soorten weggebruikers: vrachtverkeer, bus, personenauto’s, tweewielers en scootmobielen. Het laat zich raden dat deze zich mengen.

Pubers
De heer G.H. Rietveld uit Haren is één van de buurtbewoners die zich zorgen maken over de veiligheid rond de Vondellaan. “Tijdens de ochtend- en avondspits probeer ik niet meer over te steken, want dat lukt je niet. Zo druk is het. Dat accepteer ik wel. Waar het mij om gaat is de snelheid. Je mag er 30 km/u, maar er wordt flink gas gegeven in beide richtingen. En de fietsers, vaak pubers op weg naar school, zijn dan als het ware levende verkeersremmers.”

GOW30
Als we dan nu eens kijken naar de inrichting van de Vondellaan. Nodigt die uit om sneller dan 30 km/u te rijden? Daar lijkt het wel op, want wie vanaf de Vondellaan richting A28 rijdt, komt geen obstakels tegen die de snelheid remmen, behalve dus die tweewielers. De inrichter van een weg (in dit geval de gemeente) wordt geacht het straatbeeld aan te passen bij de snelheid, maar dit blijkt geen wettelijke plicht. Het blijft bij ‘richtlijnen’ en je kunt je afvragen of de gemeente bij de recente facelift van de Vondellaan die richtlijnen heeft gevolgd. Richtlijnen voor 30 km/u hebben een naam: GOW30.

GOW30 richtlijnen voor 30km/u Vondellaan
Verkeer van rechts voorrang – ja
Obstakels of wegversmalling – nee
Parkeren op rijbaan toegestaan – nee
Gemarkeerde fietsstrook op rijbaan – nee

Jurisprudentie
Wanneer iemand op de Vondellaan zou worden betrapt op een te hoge snelheid, zal hij de boete niet kunnen aanvechten. In een beroepszaak (2023) bij het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden delfde een hardrijder het onderspit, ook toen hij aantoonde dat de weg niet was ingericht voor de snelheid die hij overschreed. Voorheen werd aangenomen dat hardrijders er juridisch mee konden wegkomen als er sprake was van een ‘foute weginrichting’. Op de Vondellaan zou dus op snelheid kunnen worden gecontroleerd.

Gemeente zegt
Het wordt tijd navraag te doen bij de gemeente Groningen. Woordvoerder Peter Steinfort heeft de verkeerskundigen geraadpleegd en zegt nu: “De Vondellaan is een gebiedsontsluitingsweg waar we 30 km/u hebben ingevoerd. De weg kent wat lange rechte stukken, de voorrang is niet geregeld en de weg is smal: met 6 meter. Er is een shared spacezone rond de Van Veldekelaan. De weg voldoet qua inrichting aan 30km/u. Uit metingen blijkt dat 15% sneller dan 40 km/u rijdt; dat vinden we aan de hoge kant, maar niet dermate zorgelijk dat we direct aanpassingen zouden moeten doen.”

19 reacties

WdH zegt:

Tjonge jonge, dit verhaal is al heel oud. Al direct na de ‘herinrichting’ bleek dat men er veel te hard reed. Dat er nu volgens de gemeente maar 15% sneller dan 40 km/u rijdt is complete onzin. Dat weet men zelf ook, alleen door steeds te roepen dat er niet te snel gereden wordt en dat de weginrichting voldoet aan die voor een 30 km zone, hoeft men geen actie te ondernemen. Dat bespaarde geld kan men dan weer besteden aan allerlei onzinnige projecten en subsidies voor linkse plannen rondom de Grote Markt. Het wachten is op een catastrofaal ongeluk op de Vondellaan, waarna de gemeente vervolgens aangeeft dat dat overal had kunnen gebeuren. Daarmee is de cirkel dan weer rond.

Ellen zegt:

Ik vind de paar zijstraten best snelheidsremmend. Als de weg smaller wordt, loop je kans dat je lang achter fietsers moet rijden en dat nodigt uit tot (gevaarlijke) inhaalpogingen. Vanaf de rotonde aan de Rijksstraatweg naar de A28 hebben veel mensen niet door dat er snel een zijstraat komt. Het overzicht vanuit die straat, de Van Veldekelaan, op de Vondellaan is ook gevaarlijk. Ik moet echt de laan al oprijden wil ik goed kunnen zien wat er vanaf de A28 komt.

HG zegt:

Dit soort artikelen beschrijven een trend, die, helaas, steeds vaker veroorzaakt wordt door incompetente planmakers.

Het is weer een typisch voorbeeld van het paard achter de wagen spannen. Door de nieuwe wijken die in het Noorden van Haren zijn onstaan is het logisch dat de verkeersdruk op de Vondellaan is toegenomen. Ontsluiting van dit gebied geschiedt via de route van de Vondellaan.

Voor de carrière jagende, technische planologen met briljante utopiëen, zorg eerst dat de basis voor elkaar is, waarna een verantwoord plan kan worden ontwikkeld en de trend van het paard achter de wagen spannen kan worden doorbroken.

Egbert zegt:

Tja, je kunt er als fietser ook voor kiezen om parallel aan de Vondellaan over de Meerweg te fietsen. Dat doe ik ook.

Guus Sluijsmans zegt:

Een aantal jaren geleden is de Emmalaan opnieuw ingericht. Een smallere rijbaan van 6m die gedeeld wordt door fiets en auto, plateau’s bij de kruispunten en parkeren is niet mogelijk. Deze maatregelen leiden tot een lagere snelheid, ook door de drukte op het kruispunt met de Westersedrift alwaar voorrang moet worden verleend, en door de bochten tussen de aansluitingen met de Kroonkampweg en de Rijksstraatweg.
De maatregel heeft wellicht een niet wenselijk effect gehad. Niet alleen de snelheid maar zeker ook de intensiteit is afgenomen op de Emmalaan maar dat heeft zich vanaf dat moment verplaatst naar de Vondellaan.
Ofwel, het probleem is toen verplaatst.
De Vondellaan kent ook een breedte van 6m en plateau’s of markering bij de kruispunten en parkeren mag niet op de rijbaan. De snelheid zal hier hoger liggen omdat er geen bochten in de weg zijn en een veel lagere intensiteit op de zijwegen waardoor de kans om door te kunnen rijden veel groter is.
Bovendien zijn de zichthoeken naar deze kruispunten ook veel groter.
Dit alles bevordert een hogere snelheid.
Maar de intensiteit is hier zodanig toegenomen dat er zich nog een ander probleem voordoet, namelijk de oversteekbaarheid in de spits voor het langzaam verkeer en voor wegrijdende voertuigen. Het is in de spits niet of nauwelijks mogelijk om over te steken.
Door nu de snelheid te verlagen wordt de oversteekbaarheid beter. Dat kun je berekenen.
Dat 15% met een hogere snelheid rijdt dan 40km/uur aanvaardbaar is, is m.i. geen goed criterium. 15% van een laag aantal motorvoertuigen is immers heel laag. Maar 15% van een hoog aantal motorvoertuigen zijn veel meer voertuigen.
De herkomsten en bestemmingen zijn een gegeven. En dat zowel de Emmalaan als de Vondellaan beide een gebiedsonsluitingsfunctie hebben is ook een gegeven.
Maar een opgelost probleem moet je niet willen verplaatsen naar een andere straat.
Ik pleit daarom voor maatregelen die de snelheid op de Vondellaan doen verlagen en die de oversteekbaarheid ten goede komen. Daarbij rekening houden met mogelijk extra verkeerslawaai als gevolg van optrekkende voertuigen.

Stefan zegt:

Ik ervaar zelf de ‘rechts heeft voorrang’-regel als belangrijkste snelheidsremmer, dus die zou ik zeker behouden. Maak van de Vondellaan en van andere grotere wegen in ons dorp zeker geen voorrangswegen!
Op de Vondellaan vind ik het trouwens best meevallen. In de spitstijd rijd je (door de drukte) sowieso niet harder dan 30. Buiten de spitstijden wordt er zeker wel eens harder gereden (die 15% zal over de hele dag wel kloppen). Maar omdat de weg recht en redelijk breed is en dus overzichtelijk, voelt het voor mij nooit erg onveilig daar.

Joe Buttigieg zegt:

Daar wordt echt met regelmaat hard gereden vooral in de late uren. Ik denk dat slechts enkelingen 30km/uur rijden.

Peter zegt:

En als je meldingen via de ‘app’ van de gemeente doet, krijg je als respons.

Samengevat:
“Gevoel van onveiligheid is een beleving, bij ons zijn geen ongevallen bekend. De weg is dus veilig.”

Het is toch te gek voor woorden dat zowel voor de Vondellaan als de Emmalaan geldt dat er eerst ongelukken dienen te gebeuren.

Met bovenstaande (tekst website) kan de politie nu wel gaan handhaven? Voorheen werd je als buurtbewoner van kastje (gemeente) naar de muur (politie) gestuurd en vice versa. De politie wou niet handhavend optreden omdat de weg niet als 30km zou zijn ingericht.

Willem zegt:

Over onzinnige projecten gesproken wat te denken van 1,5 miljoen voor de Dilgtweg en 0,5 miljoen voor de Meerweg.

Ben zegt:

Vroeger hadden de Meerweg, Westerdrift, Vondellaan en de Emmalaan meerdere zebrapaden. Dit werkte oversteek bevorderen en verkeer remmend. Ook omdat het voetganger aanbod en verkeersaanbod gelijk opliep.

Zoals hierboven door meerdere wordt aangegeven hebben mensen een goedwerkend systeem om zeep geholpen In de loop der tijd zijn er meerdere zebrapaden verdwenen.

Het gevaarlijkste punt in de Emmalaan is weer vrijgegeven en de oversteek verlichting verdwenen. Een aanpassing naar aanleiding van het ongeluk met een meisje uit de buurt.
Jaren heeft dit goed gewerkt en ineens moeten zoals hierboven aangegeven plannenmaker keer op keer alles op de schop doen. Doof voor argument en reden hun stemple er opdrukken.

Over shared space daar zijn al meer verhalen over geweest in Harende kran en met de verhogingen worden kruisingen ineens shared spaces omdat de stoeprand weg is is er ook geen trottoir meer.

In Haren zijn er een paar automobilisten die rechts geen voorrang geven op de Emmalaan omdat ze naar huis moeten. Het zijn dezelfde automobilisten keer op keer.

De snelheid gaat eruit als er meer zebrapaden komen en deze op de plaatsen waren waar vroeger ook zebrapaden waren. Het kost niets en als dat bij elke zijstraat doe ervoor en erna heb je gewoon dat als het aanbod toeneemt ook de zebrapaden evenredig gebruikt worden.

Is ook fijn voor de oudere mensen en zeker voor de mensen met een rollator of slecht ter been kunnen die beter oversteken.

Kont niet zoveel en je hebt gelijk een goede impact.

Dat kan er toch wel af Gemeente Groningen?

Stadjer zegt:

Wellicht als automobilist en medeweggebruiker de aangegeven maximum snelheid in acht nemen.
Voorkomt een hoop narigheid.

inwonervanHaren zegt:

Als de Automobilisten nou eens zich er aan houden dat in Haren op een stuk of 5.6 uitoznderingen overal 30 km per uur geld houden zouden er al een stuk minder problemen zin

InwonervanHaren zegt:

@Ben klinkt wel heel leuk, maar dan moeten de auto’s de Zebrapaden bij gebruik ook echt voorrang geven. Hoe vaak zie ik bv niet in het centrum bij 1 van de 3 zebrapaden dat auto’s en overigens ook (brom)fietsers terwijl er iemand bij staat geen voorrang verlenen. Het klinkt misschien triest maar tegenwoordig mag je als voetganger bij een zebrapad al het andere verkeer bedanken als ze je voorrang geven!!

Ben zegt:

@InwonervanHaren,
Aan uw opmerking kan worden opgemaakt dat u klaarblijkelijk niet veel als voetganger zich in het verkeer begeeft. in het shared space gedeelte bij de Kerk is het verwarrend en daar wordt de twee keer weg van rechts inderdaad niet gezien. Net als het voormalige fietspad van rechts bij het Raadhuisplein over het hoofd wordt gezien door het voetganger bord met fietsers toegestaan.
De shared space is een ramp zeker omdat de ‘wegen’ niet goed zichtbaar zijn de voetganger oversteekplaats bij de kerk een onlogische invulling is op het gehele beeld daar. iets dat met de oude situatie goed te ondershieden was en logisch.

Op een paar auto’s en fietser na met vrijwel altijd dezelfde Harenaren stopt elke auto of fiets en geeft voorrang als een voetganger aan gestalte maakt om over te steken op de voetgangersoversteek plaats. Het zijn ook in de meeste gevallen dezelfde Harenaars op de fiets of in de auto die vaak van rechts geen voorrang geven en doorknallen.
Naast dat er twee elektrische 45km fietsers zijn die steeds doorrazen wellicht het nummer van Herman van Veen zullen op hebben “Opzij Opzij Opzij”
Het aansporen om de regels toe te passen zoals dat vroeger wel gedaan werd door de Gemeente Politie van Haren. Voor dit heeft voor de politie klaarblijkelijk geen prioriteit meer.

Het beter inrichten van de omgeving Haren is niet een prestige omdat dat niet vanuit het Gemeentehuis ervaren kan worden zoals bijvoorbeeld dat kan met de Grote Markt.

Henk zegt:

Op doorgaande wegen wil je als automobilist “ door” geen getrut met drempels en weg versmallingen. Maak de wegen breder zorg voor gescheiden banen voor fiets en auto.
Ieder op zijn eigen tempo gebruik maken van de weg.
Veiligheid gaat omhoog, iedereen blij…

Knibbelknabbelknuisje zegt:

Zoals ook op de foto te zien kan men soms best op een verantwoorde wijze iets harder rijden dan 30 indien de verkeerssituatie (aantal weggebruikers, weersomstandigheden, afstand naar zijwegen) dit toe laat.

De praktijk wijst uit dat onnodig 30 kilometer hanteren niet werkt, doe dit alleen op (stukken) wegen waar de gevaarsetting hoger is dan gebruikelijk, en dus zeker niet in heel Haren.

Tis net als met al die codes voor het weer, als je te pas en onpas wijst op gevaar terwijl dit in 90 procent wel met een korreltje zout genomen kan worden, dan gelooft men het niet meer, en houd men minder rekenig met gevaarlijke situaties.

Verkeer in het algemeen brengt altijd een kans op ongevallen en overlast met zich mee.

Ben zegt:

@InwonervanHaren.

Denk dat velen het door u omschreven probleem niet ervaren.
Wellicht is het dan een oplossing dat de Gemeente de aanpassingen doet bij de bestaande zebrapaden en de voorgestelde zebrapaden ook doet zoals in het volgende youtube video te zien is https://www.youtube.com/shorts/ZH2lvTOfXoo?feature=share.

Wat denk u?

Guus Sluijsmans zegt:

Wellicht de volgende eenvoudige oplossing. Zie hiervoor GOW30 met fietsstroken met een smalle middenrijloper voor autoverkeer in twee richtingen.
He betreft dan alleen het toepassen van markering. Aan weerszijde een fietsstrook van 1,70m en een middenrijloper voor het autoverkeer van 2,60m.
Verder extra benadrukken dat het een 30km weg is met herhalingsborden.

Overigens staat het 30km bord vanuit de P&R denk ik iets te vroeg omdat fietsers vlak na dit bord voorrang moeten verlenen aan de auto. Het bord kan misschien beter na deze oversteek worden geplaatst.
Van de andere kant is hier een verkeersgeleider die de snelheid ook doet afremmen.

Het probleem van de snelheid ligt buiten de spits. Vrijwel iedereen rijdt hier denk ik dan te hard als er op dat moment geen fietsers zijn. En dat gaat weer ten koste van de veiligheid voor het oversteken.
Voor een tijdelijke situatie kunnen een paar snelheid smiley-borden ook helpen.

Knibbelknabbelknuisje zegt:

@guus sluijsmans

Een gemiddelde personenauto is 1.80m breed, en een vrachtauto maximaal 2.55. Bij een middenstrook voor autoverkeer van 2.60m breed kan tegemoetkomend autoverkeer elkaar niet passeren, zonder op een fietsstrook te gaan rijden. Dat lijkt me niet zo handig in de spits, en zal de veiligheid voor fietsers en de oversteekbaarheid van de weg (opstoppingen) alleen maar schaden op deze perioden van de dag lijkt mij.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.