Nieuwjaarstoespraak burgemeester Rob Bats: Lessen leren en niet alleen maar veroordelen.
Zojuist heeft burgemeester Rob Bats in het gemeentehuis zijn nieuwjaarsrede gesproken tijdens de nieuwjaarsreceptie. Hij memoreerde natuurlijk de rellen in september, maar ook maakte hij duidelijk hoe de gebeurtenissen er persoonlijk bij hem hebben ‘ingehakt’. Bats zei nog steeds veel over zich heen te krijgen. Hij stond stil bij het leed van de mensen in Haren, maar zei tegelijk ook nog steeds veel vragen te hebben over de gang van zaken.
Bats: “Ik hoop in het eerste kwartaal van dit nieuwe jaar antwoorden te krijgen op die vragen, maar zie het ook als mijn rol die antwoorden verder uit te dragen dan alleen onze eigen woonomgeving. Oordelen en voor wie wil veroordelen is één, er van leren is een belangrijke andere.” Daarmee zegt Bats feitelijk dat hij het onderzoek vooral wil zien als lesmateriaal voor de toekomst en niet als guillotine. De gehele tekst van de rede treft u hieronder aan.
Tekst:
Dames en heren,
Hartelijk welkom op de nieuwjaarsreceptie 2013. Haren staat op de
kaart. Mooiste woongemeente 2011 en 2012. Haren staat op de
kaart. Facebook en Haren zijn ook voor altijd aan elkaar gekoppeld.
Met elkaar hebben we 2012 zeer beleefd. Toen mijn voorganger
tijdens zijn speech nog memoreerde dat 2011 een turbulent jaar was,
is voor 2012 ieder woord overbodig. Ik zal de incidenten dan ook niet
herhalen. Ze staan diep gegrift in ons geheugen, nee, in onze ziel. We
hebben allen nog veel vragen, ook over wat mensen bezielt te doen
en wat ze hebben gedaan. Boven alles wat er is gebeurd met onze
inwoners. Ik kan u verzekeren het is er ook bij mij diep ingeslagen en
ook ik krijg dagelijks nog veel over me heen. We hebben het thuis
nog vaak over wat er is gebeurd. Ik hoop in het eerste kwartaal van
dit nieuwe jaar antwoorden te krijgen op die vragen, maar zie het
ook als mijn rol die antwoorden verder uit te dragen dan alleen onze
eigen woonomgeving. Oordelen en voor wie wil veroordelen is een,
er van leren is een belangrijke andere. In de tussentijd laten we ons
niet intimideren en houden we gewoon onze nieuwjaarsreceptie.
Aangekondigd via onze website en bedoeld voor iedereen die wil
komen om elkaar het beste te wensen. Het beste te wensen voor dit
nieuwe jaar.
Dames en heren,
Namens het college en de Raad van de gemeente Haren nogmaals
welkom op deze receptie voor het nieuwe jaar. Het is niet
ongebruikelijk bij een receptie als deze terug te kijken maar vandaag
wil ik vooral vooruitkijken. Lerend terugkijken naar het bijzondere
jaar 2012 en vooruitkijkend naar de vele discussies die we hebben te
voeren met elkaar over bijvoorbeeld de visie op Haren. Hoe wil Haren
de toekomst bestendig in. Hoe wil Haren de financiën op orde
houden. Hoe ziet Haren zichzelf als partner in de regio van de
toekomst.
Hoe houden we de economische ontwikkeling op stoom en boven
alles hoe houden we onze bijzondere eigenheid, met de Harense
eigenheid als een sterke positie binnen al die discussies. Onze situatie
of beter gezegd onze uitdagingen zijn enorm of misschien wel
penibel. Alleen mooie of scherpe woorden lossen dit echter niet op.
Ik hoop oprecht dat we deze uitdagingen met elkaar aanpakken en
ben meer dan benieuwd wat de inwoners van Haren hier zelf van
vinden.
De Raad en het college willen bij deze discussies u, inwoners en
ondernemers van Noordlaren, Onnen, Glimmen en Haren betrekken.
Die inspraak kan op verschillende wijzen. Getrapt via de politiek of
direct per mail, brief of bijvoorbeeld facebook, maar ook Twitter is
inmiddels zelfs door mij ontdekt. Zaak is wel dat u uw geluid laat
horen. In het afgelopen jaar heb ik de eer gehad, ik herinner het me
nog goed op 19 september, de ANBO en PCOB te mogen toespreken.
Ik gaf toen aan dat de inspraak wel een tandje meer mocht. Ouderen
claimen niet snel want het kan immers altijd slechter, maar inspraak
is niet alleen voorbehouden aan de zeg maar jongere generatie die
dat slechtere niet heeft meegemaakt.
Dames en heren politici en bestuurders, er rust een grote
verantwoordelijkheid op uw schouder. Betrek alle inwoners van
Haren bij uw beleidsontwikkeling. Van heel jong tot heel oud en alles
wat daar tussen leeft! Ook voor burgerparticipatie wordt 2013 een
belangrijk jaar. Nogmaals, Haren staat er financieel niet florissant bij.
2013 wordt ook een jaar van grote bezuinigingen, van grote keuzes.
Ik schat in dat iedereen wel ziet dat er meerdere oorzaken zijn te
benoemen maar dat Haren hierin zeker niet uniek is. Ik reken op uw
constructieve suggesties, uw constructieve adviezen om Haren een
groene maar zeker ook sociale gemeente te laten blijven. De tijden
zijn echter wel veranderd. Aanspraak kunnen maken op kosteloze
voorzieningen is niet meer als vanzelf! Aan de andere kant is voor wie
het niet breed heeft er zeker niet veel ruimte meer voor extra
terugval. Armoede en ongelijkheid tasten de leefbaarheid aan en
bedreigen maatschappelijke saamhorigheid. Voor wie het goed heeft
wijs ik op de collectieve eendracht die we op hebben kunnen
brengen na 21 september vorig jaar. Met elkaar en vooral voor
elkaar. Samen kunnen we het aan, samen zijn we een sterkere
samenleving. Laten we elkaar in 2013 heel stevig vast houden!
Dames en heren,
Haren 2.0 is voor het college een nieuwe manier van communicatie.
Een nieuwe denkrichting voor omgang met inwoners. Een nieuwe
snellere en efficiëntere interactie tussen burgers en bestuur. Haren
2.0 is Haren in de versnelling en toekomstproof. Haren staat op de
kaart, maar Haren wil een aantal reputaties positief kantelen in het
zijn van een snel communicerende gemeente. Voor velen klinkt het
wellicht als een tegenstrijdigheid maar met de lering van 2012 gaan
wij voor Haren 2.0.
Dames en heren in dit licht permitteer ik me een korte passage uit de
kerstboodschap van HM de Koningin die voor het afgelopen jaar op
geen andere gemeente meer van toepassing is dan de onze: “Oude
en nieuwe media informeren ons en roepen op om
verantwoordelijkheid te nemen, elk op eigen niveau. Wat begint in
het klein kan uitgroeien tot een nieuwe cultuur van zorg om de
toekomst”.
Met de aanzetten van Haren 2.0 willen we mede die
verantwoordelijkheid nemen. Haren wil mee doen met het verkeer
van de social media. Juist Haren moet misschien wel meedoen, maar
deze nieuwe media zijn razend snel. Zijn wij daar snel genoeg voor en
zijn wij wel zo ingericht, dat we op een adequate manier mee kunnen
doen als we in onze in decennia vastgestelde en ingesleten
procedures moeten afstemmen en verantwoorden. Ik heb de
antwoorden nog niet, maar zijn de vragen immers niet minimaal zo
belangrijk als de antwoorden.
Zijn we bestuurlijk en politiek in Haren toe aan dit vertrouwen of
leggen we de nieuwe social media lat ouderwets hoog. Ik heb de
antwoorden nog niet maar wel al de vragen om in de komende tijd
over na te denken.
2013 is ook de inleiding naar de verkiezingen van 2014; het
hoogtepunt van onze gemeentelijke democratie. Ik verheug me er op
want wat is bestuur zonder democratische controle, wat is
democratische controle zonder gemeenteraadsverkiezingen. Het
najaar van dit jaar is feitelijk al de start van, de opmaat naar, deze
verkiezingen. Inwoners vraag ik goed te luisteren naar wat er politiek
wordt gezegd en gedaan. Politici vraag ik om consistentie van
bestuur. Ik hoop en ga er van uit dat uw lijn helder is en consistent en
dat uw lijn helder en consistent blijft. Iedere andere lijn heet
opportunisme! Wacht niet met sexy onderwerpen tot januari 2014
omdat dat electoraal misschien handiger uitkomt, besturen is ook zo
snel mogelijk verantwoordelijkheid nemen. In het belang van alle,
alle inwoners van onze mooie gemeente.
Politiek en bestuur hebben in 2012 grote stappen gezet rond het
Raadhuisplein, rond Haren Noord, rond de Meerweg en niet te
vergeten het Zernike college. Ik spreek groot respect uit voor de Raad
die in deze tijd toch die beslissingen heeft durven nemen. Durven
nemen, terwijl niet alles voorspelbaar is, behalve afrekenbaarheid als
het niet helemaal volgens planning verloopt. Bij veel van deze
projecten waren het nog steeds tussenstappen. Stappen op weg naar
de echte beslissing.
De beslissing tot daadwerkelijke uitvoering, of anders gezegd de
bouw van het project. Beslissingen die niet iedereen tevreden zullen
stellen, maar wel zo veel mogelijk voor het algemene en brede
belang van onze eigen samenleving . In 2013 gaan we verder. Maar
niet zonder nog even duidelijk te stellen dat Raad en college dit echt
niet alleen doen. Veel denkwerk, veel uitvoering is in handen van
medewerkers van de gemeente, onze collega’s. Zonder hen bleef het
echt bij mooie plannen.
Ik heb vooral in september 2012 kunnen ervaren hoe loyaal en met
enorme inzet mijn mensen van de gemeente Haren zich inzetten voor
het wel en wee van onze gemeente. Bijvoorbeeld de mannen en
vrouwen van de brandweer, het onderwijs, onze buitendienst, het
Clockhuys, van de klantbalies, de bodes, het management. Ik noem er
een paar op. Maar ze staan daadwerkelijk allemaal dag en nacht voor
u klaar om Haren mooi te houden of nog mooier te maken. Ik ben
reuze trots op deze vrouwen en mannen van de gemeente Haren!
Dames en heren, 2013 wordt een mooi jaar, ik voel het! Laat ons
toasten op het nieuwe jaar. Andra en ik wensen u een heel fijn jaar
met veel geluk en in goede gezondheid!

22 reacties