De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 26 Juni, 2026
Deze post is bekeken 128 keer.

maandag 29 februari 2016

Nieuws:

Bomenkap door de gemeente aan Oosterweg

Door: MvB

De gemeente Haren gaat 15 populieren tussen Oosterweg 91 en 95 kappen. Deze bomen staan aan de oprijlaan naar de voormalige manege en worden gekapt omdat meerdere bomen kroonschade hebben. Dit blijkt uit een rapport van een onafhankelijk extern onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren. Met de kap moet worden voorkomen dat dode takken naar beneden vallen en schade veroorzaken. De bomen zijn als groep beoordeeld, omdat geen van de bomen in een vrijstaande situatie is te handhaven.

Langs de oprijlaan staan in totaal 12 populieren, de overige vijf bomen staan iets verderop naar het oosten. Per abuis is er voor slechts tien bomen aan de voormalige oprijlaan een vergunning aangevraagd. Zonder vergunning mag zelfs de gemeente niet kappen, dit betekent dat er voorlopig twee bomen blijven staan. Voor deze twee bomen wordt nog een kapvergunning aangevraagd, deze worden dan op een later moment gekapt. Of er nieuwe bomen zullen worden aangeplant wordt niet gemeld door de gemeente. Omwonenden zijn verbaasd over deze melding, die pas op vrijdag 26 februari op de site van de gemeente verscheen terwijl op maandag 29 februari al wordt gestart met de kap. Hierdoor is niet te controleren of bijvoorbeeld alleen snoeien van de bomen een optie zou kunnen zijn, zodat de bomen behouden kunnen blijven.

 

Populieren Oosterweg

5 reacties

Anna zegt:

Ben gisteren wezen kijken. Er is niets bijzonders aan deze bomen te zien, maar ben natuurlijk geen bomenexpert. Er zijn geen losse takken of gebroken onderdelen te zien. Diverse omwonenden zijn geabonneerd op een service waarbij je automatisch een melding krijgt als er een vergunningsaanvraag binnen je postcodegebied wordt gedaan. Niemand heeft deze melding of een andere publicatie van deze kapaanvraag gezien. Dan op de vrijdagmiddag ervoor nog even een brief in de bus van de omwonenden en een publicatie op Facebook waarmee je voor een voldongen feit wordt gesteld. Merkwaardig. Te meer daar deze bomen behouden zouden blijven. Wat meer openheid van zaken zou goed zijn.

E. zegt:

Als de bomen weg zijn, is het veldje mooi open en geschikter om huizen te bouwen daar… Heb de bomen zelf niet geïnspecteerd, maar kan mij goed voorstellen, dat het “goed uit komt”, dat ze weggehaald worden… Kijk maar eens via Google Maps naar de situatie. En om (gegronde) bezwaren e.d. te voorkomen even snel handelen vanuit gemeente…

Annet zegt:

Beste Anna,

De bomen stonden vermeld op de gemeentelijke kaplijst waarvoor in december een vergunning is verleend (zie overheid.nl). Ik denk dat de melding alleen gedaan word bij individuele aanvragen binnen een postcodegebied.

Paul van Weringh zegt:

Ik begreep van insiders dat deze kap al jaren geleden bekend was. Nu is het zover.

Willem zegt:

Beste Anna,
Ik weet niet waar je bent wezen kijken ,maar er ligt al geruime tijd op de laan een boom die ongeveer een jaar geleden is omgewaaid.
Als je nu kijkt zul je zien dat verschillende stronken een gat hebben met een rotte plek van een meter doorsnede.
En inderdaad de vergunning is al ruime tijd geleden aangekondigd .
En je zult maar een kavel kopen en vervolgens een boom op je nieuwe huis krijgen.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.