Bomenkap door de gemeente aan Oosterweg
De gemeente Haren gaat 15 populieren tussen Oosterweg 91 en 95 kappen. Deze bomen staan aan de oprijlaan naar de voormalige manege en worden gekapt omdat meerdere bomen kroonschade hebben. Dit blijkt uit een rapport van een onafhankelijk extern onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren. Met de kap moet worden voorkomen dat dode takken naar beneden vallen en schade veroorzaken. De bomen zijn als groep beoordeeld, omdat geen van de bomen in een vrijstaande situatie is te handhaven.
Langs de oprijlaan staan in totaal 12 populieren, de overige vijf bomen staan iets verderop naar het oosten. Per abuis is er voor slechts tien bomen aan de voormalige oprijlaan een vergunning aangevraagd. Zonder vergunning mag zelfs de gemeente niet kappen, dit betekent dat er voorlopig twee bomen blijven staan. Voor deze twee bomen wordt nog een kapvergunning aangevraagd, deze worden dan op een later moment gekapt. Of er nieuwe bomen zullen worden aangeplant wordt niet gemeld door de gemeente. Omwonenden zijn verbaasd over deze melding, die pas op vrijdag 26 februari op de site van de gemeente verscheen terwijl op maandag 29 februari al wordt gestart met de kap. Hierdoor is niet te controleren of bijvoorbeeld alleen snoeien van de bomen een optie zou kunnen zijn, zodat de bomen behouden kunnen blijven.

5 reacties