De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 26 Juni, 2026
Deze post is bekeken 83 keer.

vrijdag 04 maart 2016

Nieuws:

Update: Uitgelekt rapport maakt iedereen schichtig. Gemeente wil inhoudelijk niet reageren.

Door: Redactie

De gemeente Haren laat zich niet uit de tent lokken. Men reageert niet inhoudelijk op de uitgelekte conclusies van het rapport van B&A waarin de vloer wordt aangeveegd met de bestuurskracht van deze gemeente. Op 8 maart krijgen de raadsleden van Haren het rapport in handen. Navraag leert dat raadsleden nu nog geen stukken in bezit hebben. Daarmee zou de raad als lekkende koppakking van het gemeentehuis van de verdachtenlijst afvallen. De onderzoekers houden in Den Haag de lippen ook op elkaar.

Onderzoeker B&A is ook schichtig en wil niets zeggen op de commotie. Men verwijst naar de gemeentesecretaris die op haar beurt weer verwijst naar de wethouder. Vervolgens is er enkele minuten geleden een officiële doch inhoudsloze verklaring van het college verschenen. Men verwijst naar de commissievergadering van 21 maart waarin het rapport zal worden besproken in de openbaarheid.

Haren zal, als de bloemlezing van het Dagblad klopt, bij lange na niet in staat zijn om zelfstandig te blijven. Die uitslag klinkt waarschijnlijk als muziek in de oren van voorstanders van een fusie met Groningen of Tynaarlo. Haren heeft in december dus tegen beter weten in gesteld dat zelfstandigheid haalbaar is.

1 reactie

Harm Jan Verweij zegt:

Ik heb het rapport inmiddels tweemaal gelezen en ik vraag me af of het zinvol is om een rapport dat zich overduidelijk nog in een concept-fase bevindt als uitgangspunt te nemen voor verdere discussie. Aan de andere kant: ik heb heel weinig nieuws gelezen, het concept-rapport is bovenal een beschrijving van Haren, zowel intern als in regionaal verband waarbij zowel sterke punten als zwakke punten worden genoemd en ook zaken die gewoon kenmerkend zijn zonder dat ze als zwak of sterk aangemerkt kunnen worden.

Wat mij momenteel vooral bevreemdt is de verslaggeving in de media tot dusver: het rapport zou duidelijk maken dat Haren geen toekomst heeft als zelfstandige gemeente en dit staat niet in het rapport te lezen. De onderzoekers zien risico’s maar geen onmogelijkheden, zelf geven ze als antwoord op de vraag of Haren zelfstandig kan overleven: “nee, tenzij” en in hoofdstuk 8.3 gaan de onderzoekers hun boekje helemaal te buiten door hun onderzoeksopdracht te negeren en ongevraagd een serie adviezen voor de gemeente Haren te formuleren. Dit is wat mij betreft zowel het meest interessante als meest waardevolle deel van het concept-rapport.

Ik zou willen dat de onderzoekers hun opdracht vaker naast zich neer gelegd zouden hebben. Ik had zo graag geweten in hoeverre de verwachtingen rond de straks opgeschaalde gemeenten reëel zijn, of de bewoners van die opgeschaalde gemeenten dan beter af zijn. Ik vermoed dat dit in ieder geval de eerste jaren niet het geval zal zijn en dat het daarna een evenwichtig verhaal wordt van zowel voor- als nadelen.

Ik vind het ook jammer dat het rapport zich helemaal richt op de gemeente Haren en haar voorgenomen zelfstandige toekomst. Ik had graag het scenario uitgewerkt willen zien hoe Haren er over pakweg 20 jaar uitgezien zou hebben als het zich door de stad zou laten annexeren. Ik zou graag hebben gelezen wat de bewoners van Haren dan inmiddels zouden hebben ervaren, bijvoorbeeld als het gaat om voorzieningen, de gemeentelijke lasten, de kwaliteit van het ambtelijk apparaat, de ruimtelijke integratie in het stedelijk gebied en de ontwikkeling van de eigen identiteit.

Tenslotte, het rapport bekijkt de zelfstandige gemeente Haren alleen in het perspectief van de provincie Groningen en dit wil ik de onderzoekers niet verwijten: het is een provinciaal onderzoeksrapport. Toch was ook de gemeente Tynaarlo uitgenodigd om het gesprek met de onderzoekers aan te gaan maar dit verzoek is genegeerd. Ik zou graag willen weten waarom: zelfs als men definitief de deur naar Haren heeft dicht gegooid dan nog hoeft dit geen reden te zijn om een gesprek met onderzoekers uit de weg te gaan. En als het gaat om de andere Groningse gemeenten: die verwachten het Haren straks kwalijk te zullen nemen dat die als enige niet deel genomen heeft aan het opschalingsproces en geen van de buurgemeenten van Haren is voorstander van een zelfstandig Haren, dat wil zeggen: op één na. Nergens in het rapport wordt duidelijk welke gemeente dit is maar misschien is er toch een andere Groningse gemeente die begrijpt dat Haren in een wezenlijk andere positie zou verkeren in een opschalingsproces dan alle andere gemeenten: Haren zou toegevoegd worden aan de grote beoogde fusiepartner terwijl, met uitzondering van Ten Boer, alle andere gemeenten een redelijk evenwichtig fusieproces zullen doorlopen met daarin een substantiële eigen inbreng, ook hier gaat het rapport aan voorbij.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.