De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 27 Juni, 2026
Deze post is bekeken 155 keer.

woensdag 20 april 2016

Nieuws:

Visclub Onner Biks bestaat 50 jaar, op 30 april feestelijke dag

Door: Redactie

Op 28 oktober 1966 was de eerste oprichtingsvergadering bij café Venema in Onnen. Visvereniging Onner Biks bestaat dus dit jaar 50 jaar.
Henk Oosterveld van de vereniging: “Een aantal mensen hadden behoefte aan een hengelaarsclubje en zo zijn de heren W. Lips, Lenting en E. Berends gestart met de Onner Biks. De naam is vanzelfsprekend, deze is gekozen omdat er hoofdzakelijk gevist wordt in de Biks, dit is een  plas in de Onnerpolder. Er werden allerlei afspraken en regels opgesteld zoals het betalen van 50 gulden pacht per jaar aan het waterschap, niet meer dan twinitig leden omdat de landeigenaren hun land niet platgetrapt willen hebben. In de navolgende jaren is de club groter geworden en werden de regels aangepast. De wedstrijden verplaatsten zich naar  heel Groningen en later ook naar Drenthe en Friesland.
Er werd ook een jaarlijkse jeugd viswedstrijd gehouden in het vaartje, waarbij er jaren waren met honderd kinderen. Diverse andere activiteiten werden georganiseerd. De club heeft ongeveer honderd leden gehad met ongeveer veertig actieve leden.
Nu zijn er nog ongeveer vijftig leden waarvan twinitig actieve leden. Op 30 april gaan wij met onze leden, donateurs en sponsoren dit vieren door forel te gaan vissen met  ’s avonds een lopend buffet, aansluitend is er het jaarlijkse feestavond met het uitreiken van de prijzen en daarna gezellig klaverjassen sjoelen en pesten. De avond wordt afgesloten met een tombola.”

Geen reacties

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.