D66 pareert uitspraak over ‘duur Haren’ van burgemeester – lees meer…
In een interview in Dagblad van het Noorden stelt burgemeester Pieter van Veen (foto) dat het een misvatting is om te denken dat wonen onder Gronings regime (na fusie) duurder zal uitpakken voor Harenaars. Hij zegt: “Veel mensen denken dat Groningen duurder is qua lasten, dat is onjuist. Wie de totale lasten bekijkt zal zien dat de stad niet hoger uitkomt dan Haren.” Deze uitspraak wordt weerlegd door Marjan Bachman, fractievoorzitter van D66. Deze partij is geen voorstander van fusie met de stad.
Vooral ondernemers duur uit na eventuele fusie
Marjan Bachman (foto onder): “In het kader van de discussie herindeling in Haren en de bewering dat in Groningen de gemeentelijke lasten niet hoger zijn dan in Haren heeft de fractie van D66 de cijfers maar eens op een rij gezet. Daartoe hebben we de Groningse tarieven toegepast op de situatie in Haren en dan blijkt dat de inwoners en vooral ook de ondernemers van Haren wel degelijk (veel) meer gaan betalen bij herindeling. In totaal ongeveer twee miljoen euro. De voor de hand liggende veronderstelling bij deze berekening is dat de tarieven van Groningen, na een eventuele herindeling ook voor Haren gaan gelden. Dat de gemiddelde woonlasten in Haren (in absolute bedragen) hoger liggen dan in Groningen is juist, maar dat komt omdat de gemiddelde huizenprijzen in Haren hoger zijn dan in Groningen. De gemiddelde WOZ-waarde in Haren is ruim een ton hoger dan die in Groningen. Bij de berekening van het totaal aan (woon)lasten voor inwoners en ondernemers gaat het echter om de tariefstelling (OZB tarief) die gehanteerd wordt en die ligt in Groningen veel hoger dan in Haren, zoals je kunt opmaken uit bijgesloten document. Gevolg is een forse verhoging van de lasten bij herindeling. Voor de ondernemers is het effect groot. Het OZB tarief voor niet-woningen is in Groningen het dubbele is van die in Haren.”

3 reacties