De krant die je leest van A tot Z
Zondag 28 Juni, 2026
Deze post is bekeken 163 keer.

maandag 06 juni 2016

Nieuws:

Observaties van een dorpsgenoot: Hoornsedijk

Door: Redactie

Hoornsedijk e.o. een eldorado !

Door: haweha

Wat is het toch fantastisch mooi aan en bij de Hoornsedijk. Als je fietst of loopt of op een bankje zit, dan zie je en proef je er als het ware de natuur in z’n schoonste vormen. Met name als je niet verzuimt om ook het Molenpad op te gaan, dan zie je in de eerste plaats de ooievaar met jong(en) op het nest. Vervolgens kom je bij de prachtige molen, maar tussentijds kun je vanaf één der zitbanken volop genieten van het Paterswoldsemeer,  de voorbij varende boten. De weg vervolgende komt men voorbij de molen bij het sluisje, waar op dat moment al dan niet een boot(je) gesluisd wordt.

Over de brug de Hoornsedijk weer op en dan kiezen rechtdoor, of linksaf langs het meer met de Schotse Hooglanders, momenteel met kalfjes, aan je rechterzij. Op de dijk kom je allerlei mensen tegen, lopend en op de fiets, en tussen de lopers bevinden zich veel mensen die het Pieterpad lopen van Pieterburen naar de Sint Pietersberg, ofwel zo’n 500 km. Ik sprak en spotte er een dergelijke wandelaar die met het hondje Pip, behangen met een dubbel rugzakje, van plan was de hele route te lopen. Voorts zag ik o.a. nog reigers en in een weilandje langs de dijk een paar jonge zogenaamde Witrug-kalfjes. En dan tenslotte niet te vergeten lisdoddes langs- en de in bloei staande pompebladen in het Hoornsediep. Alles een lust voor het oog en lichaam en geest en met dit mooie weer een echte aanrader!

Werners 6 juni

Geen reacties

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.