De krant die je leest van A tot Z
Zondag 28 Juni, 2026
Deze post is bekeken 66 keer.

maandag 13 juni 2016

Nieuws:

Laatste opiniepeiling over fusie vóór raadsvergadering 15 juni

Door: Redactie

Woensdag om 19.30 uur vergadert de gemeenteraad van Haren over de twee rapporten over mogelijke zelfstandigheid of fusie van de gemeente Haren. Als u de raadsleden nog één keer een advies wilt geven, dan kan dat rechts op deze homepage.

Dank u.

4 reacties

Cees Bolle zegt:

Waarom kan er niet gewoon gediscussieerd worden over de feitelijke financiële gegevens. De VVD-fractie heeft gelijk: we moeten gewoon erkennen, dat zelfstandigheid geen optie meer is na het rapport Deloitte. Misschien betreurenswaardig, maar we behoeven samenvoeging met Groningen en Ten Boer toch ook niet als een schrikbeeld af te schilderen. Haren blijft toch wel Haren.

Jan zegt:

Wie betaalt bepaalt. Zo ook met dat rapport van Deloitte. Deloitte weet welke uitkomst de gemeente Groningen voor ogen heeft en Deloitte zal als het even kan een rapport opstellen dat in lijn met deze gewenste uitkomst is.

Mevrouw Kiki zegt:

Mijn advies: Harenezen gaat NOOIT bij Groningen!

1. Kritiek de mond dicht!
Als kritische burger mag ik al 6,5 jaar niet met ambtenaren praten.
Burgemeester Peter den Oudsten vindt dat doodnormaal.
Op 30 oktober 2015 is deze maatregel illegaal (niet via B&W) met jaaaren verlengd.
Dit is puur martelen: omdat ik te veel weet van het Groninger Forum.
Wees kritisch …. blijf bij Haren.

Ik noem de houding van B&W en GS: de dodelijk diepe corruptie van de overheid.

2. Tunnel in ongebruik.
Aanpak Ring Zuid weigert mij info te geven over wat er gaat gebeuren als de beide gaten
in het dak van de tunnel van de nog te bouwen Zuidelijke Ringweg TOCH DICHT moeten.
Denk na!
Dan voldoet de nieuwe ontstane geheel dichte tunnel niet aan de wettelijke eisen
van tunnelveiligheid !!!!
Gevolg: NIEMAND mag DAN van de tunnel gebruik maken !!!!

3. VALS FORUM
Het Groninger Forum drijft op 4 valse rapporten ( windhinder/ schaduw/ 2x ontruiming bij
brand) en een valse beving-bouwvergunning ( = niet getoetst op de NPR 9998!!).
Volgens de rapporten:
1. Is er hoogzomer, in de gehele Groninger binnenstad, GééN schaduw.
Het 45 meter hoge Forum geeft ook geen spatje schaduw.
Die situatie is alleen op de evenaar.
2. De windhinderproblematiek is BEWUST onjuist en onvolledig onderzocht.
De omgeving ( 240 meter) is niet getoetst: o.a. Poelestraat, Peperstraat en dergelijke.
De windhinder is voor gezonde vitale mensen al zeer slecht.
B&W en GS weigeren nadrukkelijk de windhinder te toetsen voor ouderen,
kleine kinderen en minder validen.
Deze drie groepen zouden niet tot de doorsnee bevolking horen!
3. De ontruiming bij brand is 2x incorrect en vals getoetst.
Niet (!) wettelijk (binnen 1 minuut) en zelfs niet (!) wettelijk NEN 6089 (1,5 minuut).
4. Het Wind Driven Fire Effect is niet onderzocht.
5. Het effect van trilling van de Forumwind, op de monumentale bouw, is niet oinderzocht

B&W trekt alles uit ede kast om alles in de doofpot te stoppen.
De kersverse cdK René Paas besloot vorige week na 3 maand in een klachten procedure,
dat GééN van de rapporten GEEN valsheid in geschrifte zijn.

Ik blijf proberen om het tegen te houden.
Na de bouw is veelheid aan ramp van deze bak niet te overzien.

4. B&W en Waterleidingbedrijf gaan samen uit de kwetsbare diepe ondergrond warmte winnen
in Zernike.
Terwijl al ruim 200 Schipperswoningen in de Noorderplantsoenbuurt al erkende GASSCHADE
hebben.
Volgens 5 geologen geeft warmte winnen aardbevingen.
Dat hebben ze uitgelegd aan de raadsleden. Ze hebben warmte winning afgeraden!
Ook Panterra ( nov 2013 / G1042) VERWACHT SCHADE.

Maar de Groninger raadsleden zijn corrupt stokdoof.
Wethouder Matthias Gijsbertsen wil de stad Groningen in Europa op de kaart zetten.
En het Dagblad van het Noorden applaudisseert royaal.

Ondanks dat B&W heeft 15 rapporten achtergehouden.
Raadsadviseur WOLBERT MEIJER verklaart naar mij schriftelijk dat deze rapporten te
technisch zijn voor de raadsleden.
En dus ook voor de burgers.

De Provincie wil zelf geen aandelen meer in een energie bedrijf.
Ze acht het niet haar taak.
Maar B&W €2 miljoen (lening) van de Provincie.
Dus LIEGT B&W GS zwaar voor, zie voorstel 15 maart 2016 :
De REBELgroup zou een positief advies heeft gegeven.
VOLSTREKT ONJUIST.
Het kritische REBELdocument vindt u bij de raadscommissie 18 mei 2016.

Bij het voorstel aan de provincie ontbreekt dit REBELadvies.

Als er toch schade ontstaat door warmtewinning, dan moeten alle Stadjers aan de KNOK:
Met DE BURGEMEESTER EN met DE MINISTER.
Dat is een volkomen oneerlijk gevecht.

Maar DAN zullen alle Harenezen ook mee MOETEN betalen aan de aardwarmte-schade.
Want dit speeltje van de GroenLinks wethouder Gijsbertsen kan NOOIT failliet:
de Gemeente Groningen staat garant.
Voor de komende 40 jaar.

Wees wijs, blijf klein.

Mevrouw Kiki

Laura zegt:

Ik vrees dat we staan voor een historische blunder. Het mooie dorp Haren wordt ingelijfd door Groningen, omwille van geld, macht, politieke carrières. En zal gewoon een wijk van Groningen worden, met alle gevolgen van dien. Het maakt niet uit welke ‘afspraken’ je bedingt, die zijn over een paar jaar gewoon van tafel.

Komend vanuit het oosten van het land heb Ik 20 jaar in de stad Groningen gewoond, en nu alweer 10 jaar in Haren. Wat een verschil in beleving en betrokkenheid.

Nederland heeft 390 gemeenten, waarvan 118 kleiner dan Haren (bron: CBS). Ik kan het niet zo gauw nagaan, maar ik vermoed dat er daarvan niet zoveel zijn die net zoals Haren gedwongen worden -want daar lijkt het op- te fuseren. Ook lijkt het me sterk dat al die gemeenten er financieel geweldig voorstaan. Dat doen trouwens ook vele grote gemeenten niet, inclusief Groningen.

Het is niet minister Plasterk die op fusies aandringt, die heeft dat allang opgegeven. Zelfs de Provinciale fusies zijn van de baan.

Het is de stad Groningen die erop aast om de vijfde gemeente van het land te worden, met alle financiële voordelen die daarbij horen, en niet te vergeten de nog beter betaalde baantjes op het pluche of zelfs een vooruitzicht op een carriereboost in de landelijke politiek. En 1 miljard, plus 10 miljoen fusiebonus! Niet voor Haren, maar voor Groningen! Direct te investeren in de verliezen op oa het Forum.

Met dank aan Haren, dat daarmee zijn identiteit en karakter verliest.

Het is duidelijk dat er bestuurlijke fouten zijn gemaakt, en dan vooral in het verleden, maar het gaat er bij mij niet in dat het voor een dorp als Haren (kijk eens naar die andere 118 gemeenten!) niet mogelijk is om zelfstandig te blijven. Persoonlijk heb ik daar geld voor over – geld dat je overigens waarschijnlijk ook kwijt bent als je bij Groningen komt, maar zelfs als dat ‘ voordeliger’ zou zijn, kies ik voor een ‘duurder’ zelfstandig Haren. Op termijn kon dat wel eens voordeliger uitvallen, maar in elk geval beter.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.