De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 26 Juni, 2026
Deze post is bekeken 61 keer.

donderdag 10 maart 2016

Nieuws:

Opinie: Haren kan het niet alleen! … Ga in gesprek! – Lees meer…

Door: Redactie

De fracties van Groen Links, CU en PvdA zetten hun argumenten op een rij en komen tot het advies aan het college van Haren: Ga praten met Groningen. Hieronder hun integrale betoog.

Door GL, CU en PvdA

“Ga in gesprek”, zeggen PvdA, GroenLinks en ChristenUnie tegen het college van Haren. Zoek de verbinding, zoek de samenwerking. Ga in op het advies van gedeputeerde Brouns. De gemeenten Groningen en Ten Boer hebben een handreiking gedaan: pak die uitgestoken hand. Investeer in samenwerken en de dialoog. Helaas lijkt het college te kiezen voor een geïsoleerde positie. Tegen beter weten in? Zelfstandigheid tegen een hoge prijs? Het rapport over de kansen om zelfstandig te blijven is ongemeen hard en duidelijk.

Haren moet zoveel werk verzetten, dat is alleen niet te doen. Wat in de afgelopen jaren niet lukte, gaat in de komende drie maanden niet ineens wel lukken. Daarom een welgemeend advies: “ga in gesprek, onderzoek hoe Groningen en Ten Boer en ook andere gemeenten kunnen helpen bij het zoeken naar oplossingen”. Het nieuwste onderzoek naar de mogelijkheden om een zelfstandig gemeentebestuur te blijven bevestigt het beeld dat uit drie eerdere onderzoeken naar voren kwam. Dat kan niet, tenzij Haren een groot aantal problemen in de organisatie oplost. Een greep uit de lange opsomming: Haren heeft geen lange termijn visie; de politieke agenda wordt daardoor bepaald op grond van losse en individuele signalen. Er is onvoldoende uitgewerkt beleid over maatschappelijke vraagstukken. De uitvoering zwalkt: eerst geen grote aantallen nieuwe woningen, nu roepen om meer woningen; groen behouden en erop bezuinigen; pleiten voor snelle oplossingen voor Haderaplein en deze vervolgens zelf vertragen. Feiten worden zelden verzameld, keuzen gemaakt op basis van losse signalen en veranderende politieke voorkeuren. Er zijn geen meetbare doelen, beleid wordt niet systematisch geëvalueerd. Er is te weinig expertise en capaciteit binnen het ambtelijk apparaat beschikbaar om de uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden. De financiële risico’s zijn daarbij groot. Meevallers zijn hooguit bescheiden, forse tegenvallers zijn er met regelmaat. Alleen de agenda voor maart laat alweer voor 1 miljoen ongeplande uitgaven zien: nieuwe schoollokalen, de invoering van de nieuwe Omgevingswet. Bouwprojecten zoals de stationstunnel lopen vertraging op met financiële schade als gevolg. De wethouder wil volgens een lokale krant allerlei verbeteringen in het bestuur ontwikkelen. Dat kost geld. Geld dat er niet is.

En ondertussen wordt er de komende jaren bezuinigd op het ambtelijk apparaat. Het college wil deze problemen oplossen door een beroep te doen op de burgerkracht. Maar de onderzoekers concluderen dat het (al jaren) onvoldoende lukt die te mobiliseren. Waarom zou dat in de komende maanden ineens wel lukken. De onderzoekers wijzen er ook op dat burgers niet ‘vanzelf’ in beweging komen; dat vereist veel deskundigheid en subtiel overleg vanuit de gemeente. Waarvoor kennis en expertise…. inderdaad: niet voorhanden zijn. Ook als Haren een zelfstandig bestuur houdt zal men intensief moeten samenwerken met omliggende gemeenten. Er is veel werk dat we nu eenmaal niet in ons eentje kunnen. Maar Haren wordt door de collega gemeenten als arrogant ervaren. Haren schoffeert de buren door zonder argumentatie een fusievoorstel af te wijzen (Hoogezand), door niet in te gaan op een uitnodiging (Groningen), door een college en raad te overvallen met een bruidstaart en een deadline (Tynaarlo).

Het college van B&W houdt stug vol dat de samenwerking prima loopt. Maar als alle gemeenten om ons heen inmiddels aangeven dat ze Haren alleen nog tegemoet willen komen als de nood hoog is en uitsluitend op hun voorwaarden dan zegt dat genoeg. De kansen dat het lukt om omliggende gemeenten tot een andere houding te bewegen worden door de onderzoekers laag ingeschat. Maar PvdA, CU en GL vinden dat juist dat geprobeerd moet worden: ga praten, leg onze problemen voor, vraag ondersteuning en deskundigheid, maak duurzame afspraken over de toekomst. PvdA, GL en CU willen graag dat het college gaat praten met Groningen en Ten Boer, en eventueel met andere gemeenten waarmee we nu samen werken. En het zou goed zijn als ook de raden in gesprek gaan. Ga de dialoog aan met Groningen. Ook als gemeenteraad: ga in gesprek met de raden van Groningen en Ten Boer. Onderzoekt alles en behoudt het goede. Zonder gesprek, zonder dialoog met de mensen en besturen om ons heen blijft Haren met de rug naar de wereld staan. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Lammie Schuiling, PvdA Hans Sietsma, GroenLinks Dieta Praamstra, ChristenUnie

7 reacties

Pieterse zegt:

Tsjonge je zal maar op een van deze partijtjes gestemd hebben! Want deze stem ging eigenlijk niet naar Haren, maar naar stad en provincie Groningen. Je stem ging naar het opheffen van de gemeente Haren, beste Harenaar.

Deze partijtjes in de gemeenteraad van Haren vertegenwoordigen het Harense volk helemaal niet. Ze vertegenwoordigen Stadjers.

Getalsmatig vertegenwoordigen ze een kwart van de Harense bevolking, niet toevallig evenveel ‘eens’stemmers bij de burgerraadpleging van 2014.

Democratie is ook: leg je neer bij de wil van het volk: een overweldigende meerderheid wil niet wat jullie wel willen. Doe je oogkleppen af en ga de Harense bevolking vertegenwoordigen

Anne Hazenberg zegt:

De parel van het Noorden, gemeente Haren in de aanbieding.

Groningen is geen optie, Groningen is een slokop , machtswellust en grootheidswaanzin hebben de stad gemaakt tot wat het is. Nu, loop eens door de stad. De NAM zal nog eens 68 miljoen euro pompen in een Forum op de Grote Markt, terwijl bewoners van duizenden woningen elders gelegen op de klei in de provincie kunnen verrekken. Hoor je bij Groningen als hoofdgemeente van onze provincie zou je mee mogen doen, is dan de wrange gedachte. Moet je als Haren wanneer je bijna bankroet bent , het water je tot de lippen stijgt, dat weliswaar je eigen onkunde en bestuursschuld is kiezen voor de grote stad die het zonodig en ten koste van grote geforceerde veranderingen wil zijn , of toch maar samen met Tynaarlo gaan waar meer van eenzelfde karakter kenbaar is. De Liefde voor de natuur en haar omgeving, waar de inwoners wel een rol van betekenis mogen spelen. Haren en Zuidlaren als de twee parels van het Noorden laten behoren tot een gemeente waar het prettig leven is. Voor de stad geldt dat die expansiedrift een drijfveer is om ook in de toekomst meer zaken financieel mogelijk te maken. Als stad moet je anders scoren, dat heeft een ander fysiek en intensiteit nodig. Een FC Groningen, universiteit, grote ziekenhuizen, gevende metropool aanzien. En niet te vergeten 200.000 inwoners geven meer te makken dan de 10% ervan voor Haren. Voor kleinere gemeenten gelden andere zaken van andere orde. Haren echter heeft haar bestuurskracht om zelfstandig te kunnen blijven te grabbel gegooid. ALS JE GEEN NIEUW GEMEENTEHUIS KAN BOUWEN ,MOET JE HET OOK NIET DOEN !!!!!! Simpele aanpassing had ook gekund , besparing 12 miljoen euro. Had Haren last van hoogmoedswaanzin of heel gewoon ten tijde van die periode geen kennis van zaken. Ambtenaren, raadsleden , wethouders, steeds wisselende reserve burgemeesters. Ondenkbaar, toch is dat verzorgingshuis (korte termijn) gerealiseerd. Nu zit men met de gebakken peren, dingen die nodig zijn als voorziening kunnen niet meer. Noem het parkeren: Haren is niet gastvrij meer, ga je naar Haren moet je betalen, je mag bij een aankoop van iets in een van onze winkels niet twijfelen, je wordt weggejaagd. Ben je te laat, krijg je een boetebrief thuis. Slechte zaak en vooral snel veranderen is mijn verzoek gedeeld met velen. Maak Rijksstraatweg centrum (tussen rotondes) ! vrij van auto en busverkeer. Zoek een alternatief op niet meer dan 50 meter gelegen. Haren heeft het zichzelf moeilijk gemaakt , in de positie gemanuevreerd van afhankelijk zijn. Het bestuur heeft geen visie en geen financiele middelen meer. Dus Haren heeft geen bestuurskracht meer! Zelfs op ongewenste lokaties worden bouwkavels verkocht om de zaak financieel nog even draaiende te houden. De kenmerken van kwaliteit , van een groene parel worden om zeep geholpen. Als gemeente worden we aan de stad vast gebouwd, Groningen lacht in haar vuistje. Het Provinciebestuur helpt dapper mee. Gedeputeerde Brouns doet de herverdeling wel even en wat doen wij? Tijdelijke burgemeesters die nog even een baan moeten hebben , dienen zich graag aan in Haren. Na burgemeester VerKetwichverschuur echter , hebben we geen leiders meer, geen mensen die richting geven aan onze politieke behoefte en woon-en leefgenot in Haren. Er is geen voortouw meer, niet meer een keer een stukje in de krant, uitnodigend , bemoedigend of informatief. Men hoort of ziet niets van de rol die onze burgemeester zou kunnen spelen. De afstand tot de inwoners is gegroeid. En dan weer plotseling als alternatief een onderzoek van een groep studenten, niets ten nadele. Haren zonder die leiding noch zonder een goed en daadkrachtig bestuur wordt overgeleverd aan krachten van buiten: de Provincie, het provinciebestuur. Dhr Brouns gaat het wel even regelen. Ook op het gemeentehuis, het geweten van onze gemeente , mis ik de gastvrijheid, de informatieve kracht, de bereidheid , inwoners van onze gemeente of daarbuiten op een warme dienstverlenende wijze tegemoet te treden. Een bezoek aan het gemeentehuis moet een meerwaarde hebben . Weet men op het gemeentehuis wel wat er leeft onder de bevolking. Mijn mening is van niet. De inloopavonden van afgelopen maanden zijn daarvan gelukkig een positief voorbeeld om het besef onder elkaar te versterken : contact hebben van nabij met je inwoners, laten meedenken, gedachten uitwisselen,een deel van de voorbereiding doen, elkaar aanhoren, respecteren. Wethouders kunnen dan te water geraken, het kwalitatief besturen van je gemeente, meer dan passen op de winkel , moet echter voorop staan. Het verleden vormt nu eenmaal mee aan de toekomst. Ik herinner aan het laten verdwijnen van de natuurijsbaan. Een vorm van mismanagement van ons gemeentebestuur. Een voorziening volledig gerund door gedreven vrijwilligers, om zeep helpen. Tegelijk is daarmee de rol van het vrijwilligerswerk aangetast. Het is een negatief voorbeeld naar het onderzoek: geen democratie, geen visie derhalve en geen bestuurskracht van dat gemeentebestuur.

Groningen immers, doet Haren er zo even bij, zowel fysiek als bestuurlijk.
Gaan we als gemeente alsnog onze kracht tonen of laten we het begaan.

Is Haren te Huur te Koop of te Grabbel .

Vooralsnog mis ik vanuit ons gemeentehuis elk verzet.
Er is geen geld, als tiende slechtste gemeente van Nederland , financieel gezien , heb je weinig in te brengen. Toch ben ik van mening dat we als zelfstandige gemeente Haren nog tenminste moeten proberen het tij te keren. Laten we de tijd , een soort peildatum daarvoor organiseren op 1 juli 2030.
Wij inwoners houden van Haren, en zo ook moeten we onze gemeente, ons dorp manifesteren, voorbereiden voor een nog lang zelfstandig bestaan . Kwaliteit, allure, met weloverwogen toekomstbestendig beleid. Voorzieningen op peil brengen ingericht op de toekomst van onze medemens. Een dorpscentrum dat weer beleving geniet (mensen ook van buiten komen met plezier naar Haren) met allure, kwaliteit, veiligheid en handhaving , met toekomst voor diegenen die er een winkel houden, gastvrijheid /opheffing betaald parkeren.

Kortom: Haren als gemeente kan zelfstandig blijven indien onze gemeente bereid is hoe dan ook daarin te investeren. Ook bestuurlijk gezien zal men bereid moeten zijn veranderingen door te voeren(wethouders/raadsleden). Gebruikelijk is dat de burger hiervan de kosten betaald, vanzelfsprekend is het echter niet. Wat Uberhaupt is de meerwaarde van zelfstandig blijven, wat is de meerwaarde van samengaan met Tynaarlo en wat om met Groningen te worden samengevoegd. Ook moet zichtbaar worden welke de doelen zijn van onze gemeente voor de komende 50 jaar. Een raadhuisplein zo deze nu bestaat kan bijvoorbeeld niet langer. Voor dat idee heeft de burger niet betaald. Dat Albert Heijn niet naar die plek komt , mag een gemeente niet lam leggen in het vormen van zijn karakter. Als inwoner van Haren moet je ergens vanuit kunnen gaan of op mogen rekenen. Zuidlaren mag intussen een beetje als voorbeeld gelden. Ga behoedzaam om met wat we hebben , maar sluit de ogen niet. Laat ons als |Groene Parel svp niet verder vast klinken aan de gemeente /stad Groningen. Maar laten we ons nog tenminste 15 jaar inzetten voor behoud van onze zelfstandigheid van onze gemeente Haren! Meer dan het beraden waard!

Paul van Weringh zegt:

@Pieterse, Democratie is je neerleggen bij……..? Dat is natuurlijk absolute onzin! Democratie is vrijheid van meningsuiting, vrijheid van politiek en geloof, vrijheid van keuze.

Tijdens de burgerraadpleging hebben 25% van de kiesgerechtigden gestemd voor Groningen. De raad zal nu weer een keuze moeten gaan maken. Is het dan reëel volgens jou dat maar liefst 25% van de mensen ineens geen keuze meer mag maken via het mandaat dat ze hebben afgegeven en maar moeten slikken wat anderen willen?

Zo werkt een democratie niet. Er zijn delen in de wereld waar mensen monddood geslagen worden. Dat is hier niet het geval. Ook al zou deze groep bestaan uit 2% van de bevolking. Dan nog hebben zij het recht om hun eigen keuze te maken en hun mening te ventileren in de media. Dat is democratie. Dat zijn de basiselementen van onze maatschappij. Oogkleppen afdoen Pieterse!

G.D.Kuipers zegt:

Dag stemmers voor Groningen voor 2014, en dus nu ook voor Groningen.
Uw opvatting is: Groningen is klaar om het werk van den Haag uit te voeren.
Jammer dat dit Tynaarlo college dat nog niet is.
Hier worstelen ze er nog mee.
Hadden wij in Haren uw besluit van 2013 uitgevoerd, dan was Haren beter af dan nu.
Dan had dit college niet gekeken naar Tynaarlo, dan hadden ze de tijd tot 2018 vol gemaakt met zakelijk overleg met Groningen. Het inpassen van 20.000 Harense inwoners in Groningen.
Het is niet anders.
Wij zijn benieuwd naar het overleg in de raadscommissies en de gemeenteraad van Haren.
G.D.Kuipers

Rene Valkema zegt:

In 2008 schreef ik op Harendekrant: ‘als je als Haren zelfstandig wilt blijven, zul je een visie moeten hebben op hoe die zelfstandigheid in die toekomst houdbaar voor de duur van 15 jaar kan worden volgehouden’.
Veel jaren, raadsleden en colleges verder geeft het rapport onomwonden aan dat die Visie er nog steeds niet is. Er is niets nieuws onder de zon. Alleen is de werkelijkheid om ons heen drastisch verandert. Er is een rapport Jansen, het samengaan van gemeenten in de provincie Groningen, en nu een nieuw kritisch rapport. Dat legt een nog grotere druk op college, raadsleden en ambtelijke organisatie om aan te tonen dat Haren en haar burgers die zelfstandigheid waard zijn.
Het helpt niet om te wijzen op het referendum van 2014. Want denkt diezelfde burger nu nog steeds hetzelfde? Het helpt niet om het rapport denigrerend te benaderen of af te keuren. Want dat brengt zelfstandigheid niet dichterbij.
Wat helpt is het rapport te aanvaarden op zijn kritische punten. Die punten te beoordelen en te voorzien van een realistisch antwoord wat Haren gaat doen en wil betekenen voor haar burgers. Daarbij is het nodig de burger te betrekken.
Verbeter de ambtelijke cultuur. Zorg voor een geoliede organisatie. Die klachten van burgers serieus neemt. Zorg voor een organisatie met nul fouten. (Mijn adres wijziging van vorig jaar is nu nog niet verwerkt).
Zorg onderwerp gericht voor klankbord groepen van meelevende burgers. En betrek hen bij besluitvorming. En geef aan wat he wel doet, en ook wat je niet kunt waarmaken.
Zorg voor kostendekkendheid op balie diensten van de gemeente, op cultuur. Ontzie daarbij sport.
Overweeg het uitbesteden van alle uitvoerende werkzaamheden of cluster deze met andere gemeenten.
Versterk met de daaruit vrijkomende middelen de capaciteit van beleidsambtenaren.
Zo is Haren beter in staat eigen beleid te maken en met recht zelfstandig te kunnen zijn.
Allen dan is de burger bereid meer te betalen. Dat is zij niet om gaten uit het verleden te compenseren.
Maar alle keuzen vragen om saamhorigheid. Allemaal geloven en gaan met volle overtuiging voor een zelfstandig Haren.
Lukt dat niet, dan blijft deze discussie de komende jaren de politieke agenda beheersen.

Marc zegt:

De tijd van de kleine gemeente is voorbij en dat geldt ook voor Haren. Het is buigen of barsten.

De Groot zegt:

In Haren draait alles al tig jaar hetzelfde. De wereld om ons heen veranderd. Daaraan kan Haren zich niet onttrekken.
Ook in dit Dossier heeft de wethouder geen visie behalve dan zelfstandig blijven.
‘Pakken we op’ is een dooddoener van de bovenste plank. Helemaal als er al andere onderzoeken zijn die hetzelfde zeggen.
Dan heb je je kans gehad en hem laten liggen.

Geacht college: wanneer volgt er nu een visie met een duidelijke blik hoe Haren dan zelfstandig kan bijven? EN dan graag Inclusief de financiële consequenties…

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.