Al negentig jaar en nog volop vrijwilliger: Jo Severien – lees meer…
Hij heeft al een lange, lange staat van dienst in het leven. Jo Severien (90) was hospik bij het leger, werkte in de jungle op Sumatra, waar hij Jappanners trof die dachten dat de oorlog nog gaande was. Hij had banen als winkelbediende Albert Heijn en werkte als assistent bedrijfsarts bij de spoorwegen. Later als conducteur op de trein. In 1988 ging Jo Severien met pensioen. Zijn (Indische) echtgenote overleed in 1991 en tien jaar geleden overleed zijn nieuwe partner. Kort daarop maakte Severien een bewuste keuze: “Ik wilde niet thuis gaan zitten en zocht een nieuwe invulling van mijn tijd”, zegt hij. “Ik heb me via een kennis aangemeld in De Dilgt als vrijwilliger en sindsdien ben ik daar twee keer per week. Ik help bij activiteiten, haal mensen op van hun kamers. En bij de bingo lees ik de nummers voor. Dankzij dit werk ben ik niet in een gat terechtgekomen.” Los hiervan heeft het vrijwilligerswerk Jo Severien nog iets waardevols opgeleverd. In De Dilgt klikte het erg goed met een andere vrijwilliger, Bertha. Ze is veel jonger dan hij, maar liefde kent geen leeftijdsgrenzen. Ze zijn inmiddels getrouwd en een gelukkig stel!
Foto: Jo Severien en zijn vrouw Bertha…
1 reactie