De krant die je leest van A tot Z
Maandag 6 december, 2021

vrijdag 23 mei 2014

Nieuws:

Brandweerkazerne voldoet niet meer aan eisen, nieuwe komt nabij station

Door: Redactie

De brandweerkazerne aan de Westersedrift in Haren voldoet niet meer aan de arbo-eisen anno 2014, dat heeft de gemeente Haren vastgesteld. Daarom zal er een nieuwe kazerne worden gebouwd en doorvoor heeft de gemeente het oog laten vallen op de stationsbuurt in Haren, die de komende tijd zal worden ingericht. Er komt daar onder andere de langverwachte fietstunnel.

 Brandweerkazerne Haren voldoet niet meer aan veiligheidseisen....

Brandweerkazerne Haren voldoet niet meer aan veiligheidseisen….

Op 11 juni om 19.30 uur is er een informatiebijeenkomst voor buurtbewoners in het gemeentehuis van Haren. Daar worden de nieuwbouwplannen toegelicht.

 

25 reacties

Van Dam zegt:

Is hier geld voor dan? Ligt hier een besluit van de gemeenteraad aan ten grondslag? Is het zo erg gesteld met de Arbo in de oudbouw dat nieuwbouw ergens anders onvermijdelijk is? Volgens mij 3 x nee.

23 mei 2014 om 13:59
Op deze manier wel zegt:

Is wel een stuk centraler..

23 mei 2014 om 16:43
Piet zegt:

Gemeente verdient geld aan verkopen kavel, Regio betaald… Kom der maar in Paul !

24 mei 2014 om 07:57
Harendaar zegt:

Mee eens..wat vindt je Paul? Arbo eisen voor 3 vaste krachten? Mijn plafondhoogte voldoet al jaren niet meer aan moderne bouwvereisten. Paul: Wat is het echte verhaal?

24 mei 2014 om 12:55
Anna zegt:

Mmm, dit komt mij heel bekend voor… #gemeentehuis

24 mei 2014 om 18:40
De oude man zegt:

Dat ik nog mee moet maken dat men gaat zeuren over een brandweerkazerne! Tot er bij u brand is en de mannen komen te laat. Maar dan geeft u de gemeente zeker de schuld?! In Haren moeten we onze brandweer koesteren. Niet in een bouwvallige, ouderwetse kazerne laten zitten. De brandweer wacht al meer dan 20 jaar op een betere lokatie!

24 mei 2014 om 21:48
Harendaar zegt:

Dag oude man….Het is nu gewoon even niet de tijd om te investeren.. en er lijkt mij geen enkel verband te zijn tussen de kwaliteit van de huisvesting (die reuze meevalt) en het niveau van de dienstverlening.. Niet zeuren dus, en wachten op betere tijden…

25 mei 2014 om 09:22
Jetske zegt:

Zit hier weer de ambtenaar FK achter? Vast wel, alleen hij kan rekenen!, dat we er weer geld aan gaan verdienen!

25 mei 2014 om 10:26
Anna zegt:

@De oude man, natuurlijk moeten we onze brandweer koesteren. Maar waarom kan de huidige locatie niet grondig gerenoveerd worden? Dat is toch altijd goedkoper dan iets nieuws neerzetten. Als de gemeente het geld niet heeft (en dat heeft ze dus niet), dan moet men toch met de beperkte middelen een zo optimaal mogelijk resultaat zien te verkrijgen.

25 mei 2014 om 16:04
RD zegt:

Volgens mij komen de meeste vrijwillige brandweerlieden ook uit Oosterhaar. Ik zeg doen!

25 mei 2014 om 21:27
meike zegt:

Wel heel toevallig dat de brandweerkazerne ineens niet meer aan de eisen voldoet, maar om hier nu een bepaalde ambtenaar de schuld van te geven Jetske, dat gaat wel heel ver.

26 mei 2014 om 09:38
De Groot zegt:

@ Jetske en redactie: zulke suggestieve posts richting bepaalde personen zijn echt beneden peil! Als Jetske lef heeft post ze hier haar volledige naam en adres en gaat ze met de betreffende ambtenaar om tafel.

26 mei 2014 om 10:11
De Groot zegt:

@ Anna: vaak is renovatie vaak duurder en behaal je niet het ‘maximale’ eindresultaat danwel het vereiste. Zoals ‘de oude man al’ zegt, het speelt al tig jaar. En goed dat er eindelijk een besluit komt!

26 mei 2014 om 10:13
Henk Dröge zegt:

Ik ben het volledig met “de Groot” eens. Het is echt beneden alle peil dat er namen of initialen van ambtenaren van de gemeente Haren in de reacties worden genoemd. Helemaal als dit ook nog onder een schuilnaam gebeurt.

26 mei 2014 om 13:17
Pieter Steenbergen zegt:

Belachelijke reactie van Jetske Ik vind het ook teleurstellend dat deze reacties geplaatst kunnen worden.
Het zou super zijn als er na vele jaren wachten, gebouwd zou kunnen worden!

26 mei 2014 om 21:02
a wedda zegt:

Lijkt mij juist wel handig, het beestje bij de naam noemen. Kunnen we jaren later, na de zoveelste misser, na de zoveelste uitglijder, na de zoveelste verspilzucht nog eens terugzoeken hoe het werkelijk zat, wie verantwoordelijk was! Naam invullen bij zoeken naar archief Haren de Krant en dan krijgen we alles keurig op een rijtje. Er zal toch iets moeten gebeuren om te zorgen dat het waanzinnige uitgaven patroon stopt.

26 mei 2014 om 21:23
Paula zegt:

Het bureau integriteitszaken vd Nederlandse gemeenten heeft regels opgesteld waar wethouders, raadsleden maar ook ambtenaren zich moeten houden. Vind Gijs Droge dat zijn collega zich hier aan houdt?

26 mei 2014 om 22:18
Piet zegt:

Ik mis Paul nog…..

27 mei 2014 om 06:31
max zegt:

Piet, zijn reactie komt nog maar dan onder een valse naam, zoals eerder

30 mei 2014 om 18:52
Paul van Weringh zegt:

Hoi Piet, Goed kijken. Er zijn meer plekken. Gemist? Valt me van je tegen, normaal ben je scherper.

30 mei 2014 om 20:15
Bezorgde inwoonster zegt:

@Pieter Steenbergen, de gemeente Haren zit financieel volledig knijp. Hoe kan er dan ineens geld zijn voor een nieuwe brandweerkazerne? Er is nu al een miljoenenschuld die misschien wel nooit meer afgelost kan worden. En de provincie hijgt ons in de nek, klaar om Haren op te doeken zodra het niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Waarom zijn het altijd weer diezelfde politieke partijen die maar willen blijven smijten met geld dat er niet is? Gelukkig zijn ze voor de komende 4 jaar door de kiezers “kalt gestellt”

31 mei 2014 om 13:40
Piet zegt:

Haha dank Max.. meerdere die het opvallen…. Dit, een nieuwe kazerne is gewoon nodig …

Over en uit !

1 juni 2014 om 18:39
Harm Jan Verweij zegt:

Het is nog maar een paar maanden geleden dat Haren massaal besloot dat het niet wilde fuseren met de stad. Hoe het wel verder moet: dat is nog onbekend en tijdens de huidige Collegeperiode moet daar meer duidelijkheid over komen. Volgens mij staan er twee opties echt open: of Haren gaat als zelfstandige gemeente verder of Haren gaat op enige termijn fuseren met Tynaarlo. Mocht Haren uiteindelijk voor de eerste optie kiezen dan zal het fors moeten inzetten op veel intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Nu voldoet de brandweerkazerne niet meer aan de eisen van deze tijd en wat lijkt de logische conclusie te zijn: er wordt een nieuwe gebouwd, alleen voor de gemeente Haren. Er wordt niet geanticipeerd op een eventuele fusie tussen Tynaarlo en Haren en er wordt evenmin rekening gehouden met de mogelijkheid dat de zelfstandige gemeenten Haren en Tynaarlo in de toekomst verregaand zullen gaan samenwerken op het gebied van de brandweer. In beide scenario’s zou het wel eens aantrekkelijk kunnen zijn om één gezamenlijke centrale brandweerkazerne te hebben: één van een grotere omvang en op een andere locatie dan de huidige geplande nieuwbouw.

Of denk ik nu te ver vooruit?

2 juni 2014 om 22:43
Madelief zegt:

@Harm Jan Verweij, daar heb je een heel goed punt! Ik vind dat dit zeker meegenomen moet worden in de besluitvorming.

3 juni 2014 om 10:05
Paul van Weringh zegt:

@Harm Jan, helemaal met je eens. De herindeling is een mooi argument geweest om stemmers te trekken. Voor de verkiezingen heb ik daar al eens als VVDer een stuk over geschreven.

De herindeling heeft de kiezers blind gemaakt. Nu gaat het er om dat er zaken gebeuren waar we in de toekomst echt wat aan hebben. Lees het artikel nog maar eens na: http://www.harenerweekblad.nl/vvd-haren-niet-blindstaren-op-de-herindeling/

3 juni 2014 om 20:07

Wilt u reageren?