D66 Haren kiest frontale aanval op provincie: ‘onbehoorlijk bestuur’
Binnen de fractie van D66 in Haren heerst politieke woede. Men vindt dat de provincie tijdens het spel de regels heeft veranderd. Bovendien wordt de wens van het hoogste lokale orgaan, de gemeenteraad, gepasseerd. In een persverklaring die gisteravond is uitgegeven kiest D66 de frontale aanval op Patrick Brouns en zijn medebestuurders. Ook de eigen burgemeester wordt genoemd. Die zou als waarnemer willen beslissen over de toekomst van Haren.
De partij brengt in herinnering dat de provincie tot nu toe predikte dat Haren haar eigen toekomst mag uitstippelen, maar dat de provincie opeens dat uitgangspunt verandert nu die koers haar niet aanstaat. De wens van de raad om te gaan voor zelfstandigheid wordt nu genegeerd. Dat ziet D66 als een vorm van onbehoorlijk bestuur en ondemocratisch handelen.
De lokale D66-fractie verdenkt de provincie van een spelletje. Men zou koste wat kost willen voorkomen dat Haren aantoont zelfstandig te kunnen blijven. Als men in deze verdenking gelijk heeft zou Brouns telkenmale hebben gejokt als hij hij betoogde dat hij zelfstandigheid zou accepteren als Haren dat voldoende kan aantonen.
De zaak is urgent en het lijkt of D66 ten strijde wil trekken tegen de provincie Groningen. De partij heeft het overigens uitsluitend over de regels van het spel. Ze gaat niet in op het feit dat Haren al drie jaar worstelt met de kwestie van herindeling. Ze zegt niets over het geharrewar binnen de eigen gemeenteraad. Of over de misverstanden die ontstonden doordat haar eigen wethouder afweek van de collegekoers op 21 maart en daarvoor openlijk excuses moest aanbieden. Het is duidelijk dat D66 haar pijlen nu richt op de provincie. Daarbij wordt men gesteund door de fracties van VVD, GVH en CDA. Men heeft een extra raadsvergadering aangevraagd op 7 april.
Marjan Bachman, D66: Boos.
Hieronder de integrale tekst van D66
Provincie wijzigt spelregels: onbehoorlijk bestuur
De fractie van D66 is geschokt en verontwaardigd over het besluit van de Provincie Groningen een Arhi-procedure te starten. Daarmee schendt de Provincie eigen beloftes en afspraken en worden besluiten van de Harener gemeenteraad overruled. Dat ziet D66 als een vorm van onbehoorlijk bestuur en ondemocratisch handelen.
De beloftes van de Provincie zijn verwoord in twee brieven; een van 3 december 2015 en een van 15 maart 2016. In de eerste brief stelt de Provincie:
Ons uitgangspunt is dat gemeentelijke herindeling niet wordt opgelegd. Dit betekent dat ons college niet eigenstandig gebruik zal maken van zijn bevoegdheid om herindelingsvoorstellen te doen, als daarvoor geen draagvlak bij de betrokken gemeenten bestaat. Wij geven de gemeenten nadrukkelijk de ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid in deze te nemen en die in te vullen.
In de tweede brief schrijft het Provinciebestuur:
Wij hebben met uw college afgesproken dat u voor de zomer bepaalt op welke wijze u de in het rapport geconstateerde knelpunten structureel gaat oplossen.
In de laatste brief wordt geadviseerd voor het oplossen van de knelpunten het gesprek aan te gaan met Groningen en Ten Boer. In het Plan van Aanpak wordt daarin ook voorzien.
Een ruime meerderheid van de raad koos op 14 december 2015 voor continuering van de zelfstandigheid. Dat raadsbesluit is nooit door een ander raadsbesluit herroepen.
Tegelijkertijd werden we uitgenodigd voor een tweede traject door de burgemeester van Groningen, een zogenaamd tweesporenbeleid: naast het streven naar zelfstandigheid zou Haren het gesprek over fusie moeten aangaan met Groningen en Ten Boer. En dat moest tegelijkertijd, want Groningen heeft haast. Een meerderheid van de raad wilde de tijd en energie niet versnipperen, maar voluit gebruiken voor de inzet op zelfstandigheid. Gisteravond werd dat opnieuw bevestigd door een ruime meerderheid die tegen een motie van GL stemde om dat tweesporenbeleid wel in te zetten. Daarmee kan het bizarre opgeblazen JUMBO-verhaal (het vermeende achterhouden van informatie) meteen worden ontzenuwd: het had niets uitgemaakt of de portefeuillehouder het tweesporenbeleid gemeld had in de commissievergadering; een meerderheid was daar nooit voor geweest. Het democratisch proces kan niet gebaseerd worden op toevallige gesprekjes waar dan ook. D66 is van mening dat alleen officiële controleerbare documenten meegenomen moeten worden als basis voor besluitvorming door welke overheid dan ook.
Nu opeens worden de spelregels zomaar veranderd. Het lijkt er nu op dat de Provincie koste wat kost wil voorkomen dat Haren aantoont zelfstandig te kunnen blijven. Het lijkt er ook op dat het belang van de stad Groningen vele malen zwaarder weegt dan het belang van Haren. En daarbij maakt de Provincie zich schuldig aan onbehoorlijk bestuur. Democratisch genomen raadsbesluiten worden genegeerd.
Ook bevreemdt het D66 dat de waarnemend burgemeester zonder overleg met college en gemeenteraad lijkt te willen beslissen over de toekomst van Haren.
De fractie van D66 heeft samen met GVH, VVD en CDA een extra raadsvergadering aangevraagd voor donderdag 7 april. Intussen beraadt de fractie zich op mogelijke vervolgstappen.
17 reacties