De krant die je leest van A tot Z
Maandag 20 Maart, 2023

donderdag 02 maart 2023

Nieuws:

Fietsersbond voert zaterdag actie op ‘gevaarlijkste rotonde van Haren’

Door: Redactie

In Haren de Krant werd de rotonde ‘Rijksstraatweg/Emmalaan’ in 2021 door lezers verkozen tot de gevaarlijkste plek voor fietsers. De gemeente Groningen heeft daarvan toen kennisgenomen en de verkeerskundigen hebben bekeken hoe de situatie voor fietsers veiliger kan worden gemaakt. Maar sindsdien is er nog geen maatregel genomen en dat steekt de mensen van Fietsersbond Haren. Daarom gaan zij zaterdag van 10.30-13.00 uur zichtbaar actie voeren op de gewraakte rotonde.

Bill Morris van de Fietsersbond: “De huidige rotonde is door de lezers van Haren de Krant gekozen tot de gevaarlijkste plek van Haren. De gemeente negeert deze uitslag en geeft het verbeteren van de rotonde geen prioriteit. De Fietsersbond vindt dit nalatig. Zij wil dat de inrichting van deze rotonde gelijk wordt getrokken met de twee andere rotondes in de dorpskern waar de fietser mengt met het andere verkeer als gelijkwaardige verkeersdeelnemer.” Destijds zag verkeerskundige Hans Praamstra wel mogelijkheden om de rotonde cosmetisch veiliger te maken. Hij zei: “We zouden duidelijker en opvallende markering kunnen aanbrengen om beide soorten weggebruikers alerter te maken op dit onoverzichtelijke punt. Door een ander wegbeeld mensen bewuster te maken van hun rol op deze rotonde.”

Onderaan dit bericht leest u het artikel in Haren de Krant van december 2021.

Hoe de actie er zaterdag uit zal zien is nog niet duidelijk.

December 2021
Rotonde Rijksstraatweg/Emmalaan
Dit vinden lezers de meest linke locatie voor fietsers

Lezers maakten een keuze uit tien gevaarlijke locaties in Haren vanuit het perspectief van fietsers. Met een nipte meerderheid ging 34% van de stemmen naar de rotonde Rijksstraatweg/Emmalaan. Op de voet gevolgd door het fietspad op de driesprong Kerklaan/Dilgtweg (32%).

Rotonde ‘levensgevaarlijk’
Fleur Stadman zegt over deze situatie: ”Levensgevaarlijk, helemaal voor kinderen. Die snappen dit echt nog niet. Ik neem een alternatieve route wanneer ik met mijn kinderen fiets.” Jan en Betty Kooistra vinden dat de fietsers hier voorrang moeten krijgen, dan wordt het minder gevaarlijk. Mensen ervaren de rotonde als een onoverzichtelijke confrontatie tussen fietsers en automobilisten. De gemeente kent de grieven en ziet deze peiling van Haren de Krant weer als een duidelijk signaal dat er iets moet gebeuren.

Doorgaand verkeer
We praten over de rotonde met Arne Dijk en Hans Praamstra, verkeerskundigen van de Gemeente Groningen. Sinds 2014 zijn er op de rotonde slechts drie serieuze aanrijdingen geweest. “Natuurlijk is ieder ongeval er één teveel, maar de oorzaak ligt niet altijd alleen bij de inrichting van de weg. Bovendien zijn ongevalscijfers niet zaligmakend”, zegt Arne Dijk. “Niet alle ongevallen worden geregistreerd en we kunnen ook niet altijd exact herleiden wat er is gebeurd. Wanneer van één plek veel meldingen van bewoners komen onderzoeken we of er meer aan de hand is.” De situatie bij de rotonde is volgens Dijk anders dan op de meeste andere plekken in Haren omdat hier twee doorgaande verkeersroutes samenkomen met zowel auto’s als fietsen. Daarbij ook nog eens vrachtverkeer.

Niet ideaal
De verkeerskundigen zeggen dat het huidige ontwerp in de basis goed werkt maar dat het fietspad vanuit het centrum niet ideaal is. “Voor het ideale ontwerp is geen ruimte, want het is omsloten door particuliere grond en bomen”, zegt Hans Praamstra. “Als we de situatie willen verbeteren kunnen we dus aan de ligging niets veranderen.” Arne Dijk: “Dat betekent niet dat het dan maar zo moet blijven. We zouden bijvoorbeeld kunnen overwegen om het fiets- en autoverkeer te mengen, zoals elders in het centrum. Dat lijkt een goede oplossing, maar ook daar zitten haken en ogen aan. Hoe laten we bijvoorbeeld het fietsverkeer uit de richting Glimmen veilig de rijbaan opgaan, waar best snel wordt gereden? In het donker kan dat gevaarlijk zijn.”

Voorrang fietsers
Sommige lezers denken dat het fietspad voorrang moet krijgen. De verkeerskundigen zien dat niet als eerste optie. “Met alleen het omdraaien van de voorrang ben je er niet. Dat is misschien wel onveiliger in deze specifieke situatie”, zegt Hans Praamstra. “Fietsers hebben dan wel voorrang, maar worden door afslaande automobilisten evengoed over het hoofd gezien. Dat leidt juist tot meer letsel bij aanrijdingen.”

Hoofd 180 graden draaien
Het gevaarlijkste aspect van deze rotonde is het fietspad vanuit het centrum naar de Emmalaan. “Een fietser moet wel een heel soepele nek hebben om achter zich te kunnen kijken of er een afslaande auto aankomt”, aldus Arne Dijk. Overigens nemen fietsers vaak zelf voorrang als ze rechtsaf de Emmalaan in willen en dat leidt dan weer tot een confrontatie met afslaand autoverkeer.

Wat moet er gebeuren?
Een eenvoudige oplossing is er niet. Deze ligt niet in andere voorrangsregels, maar er valt nog wel wat te verbeteren door maatregelen die de onderlinge communicatie tussen fietsers en automobilisten bevorderen. Praamstra vat het samen: “We zouden duidelijker en opvallende markering kunnen aanbrengen om beide soorten weggebruikers alerter te maken op dit onoverzichtelijke punt. Door een ander wegbeeld mensen bewuster te maken van hun rol op deze rotonde.”

Top 3
De genoemde rotonde werd door 34% van de 275 stemmers als de gevaarlijkste plek ervaren. Op de tweede plaats het fietspad op de driesprong Kerklaan/Dilgtweg (32%). Op de derde plaats: Fietsoversteek Kerklaan/Esserweg (14%).

10 reacties

Rolf zegt:

Ik vind persoonlijk de andere rotonde bij rde Rijksstraatseg/Molenweg/vondellaan veel gevaarliker, maar komt vaak doordat fietsers allerlei stunts uithalen zoals over de stoep gaan fietsen om dat zonder uit te kijken weer de weg op te schieten.

Een ander groot probleem wat ook voor gevaar zorgt is dat zowel fietsers als automobilisten geen richting meer aangeven als ze af willen slaan op een rotonde

2 maart 2023 om 16:49
JeR zegt:

Fietsers moeten hier stoppen en wachten. Dat _is_ veilig gezien de verkeersdruk. Bij de rotonde Rijksstraatweg/Vondellaan bijvoorbeeld is de situatie omveiliger, omdat automobilisten vaak voordringen en zelfs voorrang opeisen en fietsers wegdrukken of dat fietsers geen voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde. Heb dat bij de rotonde Emmalaan nog nooit meegemaakt, niet als fietser en ook niet als vrachtwagenchauffeur.

3 maart 2023 om 17:55
Sjambek zegt:

Ach, als je al verzint om op een weg borden te plaatsen met auto is hier gast dan kun je een chaos verwachten.
Drempeltje hier drempeltje daar, wegen versmallen, ach groen links zal er blij mee zijn…

5 maart 2023 om 22:27
Rolf zegt:

Wat ik ook vaak zie gebeuren (en vooral bij de rotonde Kromme elleboog, kerklaan molenweg) is dat fietsers te lui zijn om de rotonde 3 kwart te pakken als ze vanaf de molenweg de kerklaan inmoeten en dan maar hem een kwart tegen het verkeer in pakken

6 maart 2023 om 11:11
mona zegt:

De rotonde is helemaal niet gevaarlijk. Slaat helemaal nergens op.

7 maart 2023 om 08:21
Rolf zegt:

Ben het roerend met Mona eens. Op de desbetreffende rotonde zijn het de fietsers zelf die voor gevaar zorgen door de Haaientanden te negeren en gewoon voor een auto langs te schieten. Houd je gewoon aan de voorrangsregels en er is niks aan de hand. Enigste wat er misschien wel is is dat vele auto’s geen richting geven als ze op de rotonde af moeten slaan

7 maart 2023 om 15:56
Niels zegt:

Oftewel: automobilisten zijn gemiddeld genomen te zwakzinnig om uit hun doppen te kijken dus leggen we de verantwoordelijkheid maar bij de fietser. Zo is ook elke andere onveilige oversteek “opgelost”, bijvoorbeeld bij de Bauhaus is de stad.

8 maart 2023 om 22:31
Rolf zegt:

Sorry hoor, maar mag ik het even de grootste onzin noemen dat deze rotonde als gevaarlijk word beschouwd? Deze is vergeleken bij rontondes in de stad (korreweg, vondellaan) nog hemels. Als zowel de automobilisten en fietsers eens eerst naar hun eigen acties kijken dan word het al een stuk veiliger. Leer bv eens de betekenis van Haaietanden, En Geef richting aan als je afslaat, dus niet alleen als de rotonde maar een kwart pakt, maar altijd, dus ook bij de helft en bij 3kwart, En automobilisten in Haren leer nou eens eindelijk dat een 30km zone niet voor niets deze naam heeft. Echt waar 90% van de auto’s rijd vaak 50 door de 30km zones of zelfs nog harder!!

9 maart 2023 om 20:50
rolf zegt:

Oh en nog even 1 ding. Fietsers er zit niet voor niets verlichting op een fiets. Gebruik het dan ook. Ikzelf heb bv altijd een voor en achter ledlampje bij me. Die dingen kosten geen drol en als je verlichting het door omstandigheden niet doet (kan bv bij natheid gebeuren) dan heb je altijd nog verlichting bij je die het doet.

9 maart 2023 om 20:59
Rolf zegt:

De voorrang veranderen naar de fietsen gaat NIKS helpen, sterker nog ik denk dat het dan juist gevaarlijker word. Bovendien is het een rotonde met maar 3 zijtakken die vrij dicht op elkaar zitten. Als fietsers er voorrang krijgen, zoals in het artikel geopperd, dan word het daar 1 grote verkeerschaos

9 maart 2023 om 21:02

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.

Poll - uw mening telt

Handhaving door boa's op parkeerbeleid in centrum Haren.

Ga naar het Poll archief