Gemeente Haren sluit aan bij Noorden Duurzaam
De gemeente Haren is sinds december 2015 aangesloten bij Noorden Duurzaam. Dat is een regionale vereniging die de omslag naar een duurzame samenleving wil versnellen. Het Platform Duurzaam Haren is hierdoor beter in staat om acties voor duurzaamheid in de hele gemeente te combineren zodat ze elkaar versterken.
Duurzaamheid Gemeente Haren
Het college van B&W van Haren wil investeren in duurzaamheid, maar de middelen zijn beperkt. Dat staat in de Gemeentegids Haren 2016. Haren kiest daarom voor aansluiting bij een vereniging waar heel veel zaken al geregeld zijn. Bijvoorbeeld hoe met een groeiend aantal mensen steeds grotere projecten voor duurzaamheid van de grond gekregen kunnen worden. Of hoe door goede begeleiding initiatieven versnelt kunnen worden. Zo hoeft het wiel van organiseren voor duurzaamheid niet te worden uitgevonden. Bovendien ontstaat een betere aansluiting bij wat er elders in de regio gebeurt.
Tafels van Noorden Duurzaam
Vereniging Noorden Duurzaam werkt met zogenoemde transitietafels. Dit zijn samenwerkingsvormen voor het verduurzamen van een specifiek onderwerp in een bepaald geografisch werkgebied. Deze tafels een soort van kleine verenigingen binnen de vereniging. Mensen en organisaties kunnen er lid van worden, en kunnen een kerngroep aanwijzen die de vergaderingen organiseert. Tafels hebben een eigen doel, eigen activiteiten en eigen projecten. Dit kan op verschillende niveaus zijn; per thema, sector, keten of gebied. Gemeente Haren is een gebiedstafel aan het opstarten. Hierbij komen de thema-, sector- en ketentafels met elkaar samen.
Eerste gebiedstafel
Het Platform Duurzaam Haren wordt een zogenaamde ‘gebiedstafel’. Dat wil zeggen dat de tafel niet met één onderwerp of één sector aan de slag gaat, maar met de samenhang tussen alle duurzame initiatieven in een gebied, in dit geval de gemeente Haren. De werkwijze is gelijk aan andere tafels: eerst de duurzaamheidskwesties vaststellen en deze vervolgens koppelen aan gebiedsbrede projecten. De beste projectideeën worden uitgewerkt en opgepakt, bij voorkeur in samenwerking met andere netwerken en tafels bij Noorden Duurzaam, om zo een grotere achterban te bereiken en te mobiliseren.
Met deze werkwijze zijn veel kwesties aan te pakken. Bijvoorbeeld in de sfeer van de voedingsketen, de kledingketen, de energievoorziening, lokale mobiliteit, de inrichting van de openbare ruimte, duurzaamheid in het onderwijs en duurzaamheid in de zorg. Een gebiedstafel kan dan ook de aanleiding zijn om ook andere tafels te beginnen, die zich richten op specifieke thema’s, sectoren en ketens in Haren.
De gemeente Haren voert een actief duurzaamheidsbeleid, met aandacht voor onder andere het groene karakter van de gemeente, de woningbouw, energie en duurzaamheidseducatie. Gemeente Haren is de 4e gemeente die aansluit bij Noorden Duurzaam. Gemeente Groningen, gemeente Harlingen en gemeente Súdwest-Fryslân sloten eerder al aan. Kijk voor meer informatie op www.noordenduurzaam.nl.
Geen reacties