De krant die je leest van A tot Z
Vrijdag 26 Juni, 2026
Deze post is bekeken 171 keer.

dinsdag 08 januari 2013

Nieuws:

Nieuwjaarstoespraak burgemeester Rob Bats: Lessen leren en niet alleen maar veroordelen.

Door: Redactie

Zojuist heeft burgemeester Rob Bats in het gemeentehuis zijn nieuwjaarsrede gesproken tijdens de nieuwjaarsreceptie. Hij memoreerde natuurlijk de rellen in september, maar ook maakte hij duidelijk hoe de gebeurtenissen er persoonlijk bij hem hebben ‘ingehakt’.  Bats zei nog steeds veel over zich heen te krijgen. Hij stond stil bij het leed van de mensen in Haren, maar zei tegelijk ook nog steeds veel vragen te hebben over de gang van zaken. 

Bats: “Ik hoop in het eerste kwartaal van dit nieuwe jaar antwoorden te krijgen op die vragen, maar zie het ook als mijn rol die antwoorden verder uit te dragen dan alleen onze eigen woonomgeving. Oordelen en voor wie wil veroordelen is één, er van leren is een belangrijke andere.” Daarmee zegt Bats feitelijk dat hij het onderzoek vooral wil zien als lesmateriaal voor de toekomst en niet als guillotine. De gehele tekst van de rede treft u hieronder aan.

Rob Bats, burgemeester van Haren.

 

Tekst:

Dames en heren,

 

Hartelijk welkom op de nieuwjaarsreceptie 2013. Haren staat op de

kaart. Mooiste woongemeente 2011 en 2012. Haren staat op de

kaart. Facebook en Haren zijn ook voor altijd aan elkaar gekoppeld.

Met elkaar hebben we 2012 zeer beleefd. Toen mijn voorganger

tijdens zijn speech nog memoreerde dat 2011 een turbulent jaar was,

is voor 2012 ieder woord overbodig. Ik zal de incidenten dan ook niet

herhalen. Ze staan diep gegrift in ons geheugen, nee, in onze ziel. We

hebben allen nog veel vragen, ook over wat mensen bezielt te doen

en wat ze hebben gedaan. Boven alles wat er is gebeurd met onze

inwoners. Ik kan u verzekeren het is er ook bij mij diep ingeslagen en

ook ik krijg dagelijks nog veel over me heen. We hebben het thuis

nog vaak over wat er is gebeurd. Ik hoop in het eerste kwartaal van

dit nieuwe jaar antwoorden te krijgen op die vragen, maar zie het

ook als mijn rol die antwoorden verder uit te dragen dan alleen onze

eigen woonomgeving. Oordelen en voor wie wil veroordelen is een,

er van leren is een belangrijke andere. In de tussentijd laten we ons

niet intimideren en houden we gewoon onze nieuwjaarsreceptie.

Aangekondigd via onze website en bedoeld voor iedereen die wil

komen om elkaar het beste te wensen. Het beste te wensen voor dit

nieuwe jaar.

 

Dames en heren,

Namens het college en de Raad van de gemeente Haren nogmaals

welkom op deze receptie voor het nieuwe jaar. Het is niet

ongebruikelijk bij een receptie als deze terug te kijken maar vandaag

wil ik vooral vooruitkijken. Lerend terugkijken naar het bijzondere

jaar 2012 en vooruitkijkend naar de vele discussies die we hebben te

voeren met elkaar over bijvoorbeeld de visie op Haren. Hoe wil Haren

de toekomst bestendig in. Hoe wil Haren de financiën op orde

houden. Hoe ziet Haren zichzelf als partner in de regio van de

toekomst.

 

Hoe houden we de economische ontwikkeling op stoom en boven

alles hoe houden we onze bijzondere eigenheid, met de Harense

eigenheid als een sterke positie binnen al die discussies. Onze situatie

of beter gezegd onze uitdagingen zijn enorm of misschien wel

penibel. Alleen mooie of scherpe woorden lossen dit echter niet op.

Ik hoop oprecht dat we deze uitdagingen met elkaar aanpakken en

ben meer dan benieuwd wat de inwoners van Haren hier zelf van

vinden.

De Raad en het college willen bij deze discussies u, inwoners en

ondernemers van Noordlaren, Onnen, Glimmen en Haren betrekken.

Die inspraak kan op verschillende wijzen. Getrapt via de politiek of

direct per mail, brief of bijvoorbeeld facebook, maar ook Twitter is

inmiddels zelfs door mij ontdekt. Zaak is wel dat u uw geluid laat

horen. In het afgelopen jaar heb ik de eer gehad, ik herinner het me

nog goed op 19 september, de ANBO en PCOB te mogen toespreken.

Ik gaf toen aan dat de inspraak wel een tandje meer mocht. Ouderen

claimen niet snel want het kan immers altijd slechter, maar inspraak

is niet alleen voorbehouden aan de zeg maar jongere generatie die

dat slechtere niet heeft meegemaakt.

Dames en heren politici en bestuurders, er rust een grote

verantwoordelijkheid op uw schouder. Betrek alle inwoners van

Haren bij uw beleidsontwikkeling. Van heel jong tot heel oud en alles

wat daar tussen leeft! Ook voor burgerparticipatie wordt 2013 een

belangrijk jaar. Nogmaals, Haren staat er financieel niet florissant bij.

2013 wordt ook een jaar van grote bezuinigingen, van grote keuzes.

Ik schat in dat iedereen wel ziet dat er meerdere oorzaken zijn te

benoemen maar dat Haren hierin zeker niet uniek is. Ik reken op uw

constructieve suggesties, uw constructieve adviezen om Haren een

groene maar zeker ook sociale gemeente te laten blijven. De tijden

zijn echter wel veranderd. Aanspraak kunnen maken op kosteloze

voorzieningen is niet meer als vanzelf! Aan de andere kant is voor wie

het niet breed heeft er zeker niet veel ruimte meer voor extra

terugval. Armoede en ongelijkheid tasten de leefbaarheid aan en

 bedreigen maatschappelijke saamhorigheid. Voor wie het goed heeft

wijs ik op de collectieve eendracht die we op hebben kunnen

brengen na 21 september vorig jaar. Met elkaar en vooral voor

elkaar. Samen kunnen we het aan, samen zijn we een sterkere

samenleving. Laten we elkaar in 2013 heel stevig vast houden!

 

Dames en heren,

Haren 2.0 is voor het college een nieuwe manier van communicatie.

Een nieuwe denkrichting voor omgang met inwoners. Een nieuwe

snellere en efficiëntere interactie tussen burgers en bestuur. Haren

2.0 is Haren in de versnelling en toekomstproof. Haren staat op de

kaart, maar Haren wil een aantal reputaties positief kantelen in het

zijn van een snel communicerende gemeente. Voor velen klinkt het

wellicht als een tegenstrijdigheid maar met de lering van 2012 gaan

wij voor Haren 2.0.

Dames en heren in dit licht permitteer ik me een korte passage uit de

kerstboodschap van HM de Koningin die voor het afgelopen jaar op

geen andere gemeente meer van toepassing is dan de onze: “Oude

en nieuwe media informeren ons en roepen op om

verantwoordelijkheid te nemen, elk op eigen niveau. Wat begint in

het klein kan uitgroeien tot een nieuwe cultuur van zorg om de

toekomst”.

Met de aanzetten van Haren 2.0 willen we mede die

verantwoordelijkheid nemen. Haren wil mee doen met het verkeer

van de social media. Juist Haren moet misschien wel meedoen, maar

deze nieuwe media zijn razend snel. Zijn wij daar snel genoeg voor en

zijn wij wel zo ingericht, dat we op een adequate manier mee kunnen

doen als we in onze in decennia vastgestelde en ingesleten

procedures moeten afstemmen en verantwoorden. Ik heb de

antwoorden nog niet, maar zijn de vragen immers niet minimaal zo

belangrijk als de antwoorden.

 

Zijn we bestuurlijk en politiek in Haren toe aan dit vertrouwen of

leggen we de nieuwe social media lat ouderwets hoog. Ik heb de

antwoorden nog niet maar wel al de vragen om in de komende tijd

over na te denken.

2013 is ook de inleiding naar de verkiezingen van 2014; het

hoogtepunt van onze gemeentelijke democratie. Ik verheug me er op

want wat is bestuur zonder democratische controle, wat is

democratische controle zonder gemeenteraadsverkiezingen. Het

najaar van dit jaar is feitelijk al de start van, de opmaat naar, deze

verkiezingen. Inwoners vraag ik goed te luisteren naar wat er politiek

wordt gezegd en gedaan. Politici vraag ik om consistentie van

bestuur. Ik hoop en ga er van uit dat uw lijn helder is en consistent en

dat uw lijn helder en consistent blijft. Iedere andere lijn heet

opportunisme! Wacht niet met sexy onderwerpen tot januari 2014

omdat dat electoraal misschien handiger uitkomt, besturen is ook zo

snel mogelijk verantwoordelijkheid nemen. In het belang van alle,

alle inwoners van onze mooie gemeente.

Politiek en bestuur hebben in 2012 grote stappen gezet rond het

Raadhuisplein, rond Haren Noord, rond de Meerweg en niet te

vergeten het Zernike college. Ik spreek groot respect uit voor de Raad

die in deze tijd toch die beslissingen heeft durven nemen. Durven

nemen, terwijl niet alles voorspelbaar is, behalve afrekenbaarheid als

het niet helemaal volgens planning verloopt. Bij veel van deze

projecten waren het nog steeds tussenstappen. Stappen op weg naar

de echte beslissing.

De beslissing tot daadwerkelijke uitvoering, of anders gezegd de

bouw van het project. Beslissingen die niet iedereen tevreden zullen

stellen, maar wel zo veel mogelijk voor het algemene en brede

belang van onze eigen samenleving . In 2013 gaan we verder. Maar

niet zonder nog even duidelijk te stellen dat Raad en college dit echt

niet alleen doen. Veel denkwerk, veel uitvoering is in handen van

medewerkers van de gemeente, onze collega’s. Zonder hen bleef het

echt bij mooie plannen.

 

Ik heb vooral in september 2012 kunnen ervaren hoe loyaal en met

enorme inzet mijn mensen van de gemeente Haren zich inzetten voor

het wel en wee van onze gemeente. Bijvoorbeeld de mannen en

vrouwen van de brandweer, het onderwijs, onze buitendienst, het

Clockhuys, van de klantbalies, de bodes, het management. Ik noem er

een paar op. Maar ze staan daadwerkelijk allemaal dag en nacht voor

u klaar om Haren mooi te houden of nog mooier te maken. Ik ben

reuze trots op deze vrouwen en mannen van de gemeente Haren!

Dames en heren, 2013 wordt een mooi jaar, ik voel het! Laat ons

toasten op het nieuwe jaar. Andra en ik wensen u een heel fijn jaar

met veel geluk en in goede gezondheid!

22 reacties

ik zegt:

Vraag mij af wie er worden veroordeeld door antwoorden die worden gegeven op de vragen die te maken hebben met de gang van zaken.

jij zegt:

@ik: vraag mij af wat jij bedoelt…

@wij vragen zegt:

Wanneer deze burgemeester nu eens opstapt, heeft er een puin zooi van gemaakt, en heeft de burgers voor gelogen. Reden genoeg tot EXIT.

Lukas Bouwman zegt:

Burgemeester van Haren Bats: “Ik hoop in het eerste kwartaal van dit nieuwe jaar antwoorden te krijgen op die vragen, maar zie het ook als mijn rol die antwoorden verder uit te dragen dan alleen onze eigen woonomgeving. Oordelen en voor wie wil veroordelen is één, er van leren is een belangrijke andere.” Daarmee zegt Bats feitelijk dat hij het onderzoek vooral wil zien als lesmateriaal voor de toekomst en niet als guillotine.

Van zijn falen wil de burgemeester van Haren, dhr Bats, leren, zegt hij. Ik denk dat hij bang is voor de guillotine of te wel zijn terugtreden als burgemeester. Dat terugtreden is volgens mij onvermijdelijk. Hij heeft niet alleen een fout gemaakt. Hij heeft mateloos geblunderd. Misschien nog wel meer dan de burgemeester van Groningen tijdens de Oosterparkrellen. Die burgemeester kon ook vertrekken. De net benoemde baas van Politie Noord, Oscar Dros, kan ook niet aanblijven. Hij was bij de politie de hoofdverantwoordelijke tijdens de rellen van Project-X. De verantwoordelijk operationeel commandant, Marion Latour, is of zal vertrekken bij de politie. Zij droeg een verantwoordelijkheid die ze onmogelijk waar kon maken met slechts 3 werkzame jaren bij de politie. Daarvoor is Dros verantwoordelijk.

ik zegt:

Ik zou zeggen wacht de antwoorden af 🙂

Madelief zegt:

@Lukas Bouwman, helemaal mee eens. Verantwoordelijk dragen is ook afgerekend worden op deze verantwoordelijkheid. De inwoners van Haren en de betrokken hulpverleners zijn op de bewuste “feestavond” bloot gesteld aan grote risco’s. Het is een wonder dat er geen doden gevallen zijn. Dit zijn ernstige feiten die hebben kunnen plaatsvinden omdat allerlei tuig en schorriemorrie daartoe gewoon de kans kregen. We wachten de conclusies van Cohen af en dan moeten daaraan ook de consequenties verbonden worden. Zoals je al zei, in Groningen moest er een burgermeester vertrekken om vergelijkbare maar minder ernstige feiten.

Geldterug zegt:

@Lukas Bouwman, helemaal mee eens. Er is stelselmatig geblunderd ook al de week er voor met aftreden van geliefde wethouder Pek. Dat het nu geëscaleerd is een gevolg en niet de oorzaak. Gelukkig leven we in vrij land waar met mening uiting hebben en zelf mogen oordelen, veroordelen doet de rechter wel.

ja ja zegt:

Ja, en als Bats weg gaat krijgen we weer zo’n “rookie”. Ik krijg soms het idee dat Haren een stageplek voor burgemeester is. De meeste stagiaires krijgen meestal een stagebegeleider. Helaas ontbreekt dat in Haren.

Gert zegt:

Tjonge jonge, wat weten we het allemaal weer goed! Het is allemaal gelul achteraf! Als burgemeester Bats en iedereen die erbij betrokken was van te voren hadden geweten wat er zou gebeuren hadden ze heus wel anders gehandeld maar helaas…er was geen helderziende bij, dus so be it. Dus dat gesmijt met modder is nu wel erg gemakkelijk. Zou een ander (of bovenstaande mensen met commentaar) het anders hebben gedaan? Vast niet! Ook al roepen ze achteraf met de wetenschap van nu natuurlijk van wél… Zeur toch niet en leef met de wetenschap dat zoiets in Haren nooit weer zal gebeuren en laat Bats met rust, dat is toch een prima en toegankelijke normale kerel, dus wees er blij mee. Maak je eerder druk dat er weer zo’n commissie voor veel te veel geld de boel aan het onderzoeken is en straks met conclusies komen die wij al lang weten van onszelf en de reconstructie van DvhN en RTVNoord! Dat geld wat dat kost hadden we liever aan een nieuw of heropend zwembad besteed lijkt me…

ben brons zegt:

Regel dan ook direct even dat de openeingstijden van het gemeentehuis vranderd worden; wil je een keer heen, zijn ze gesloten offf is op afspraak. Zooitje!

Paul van Weringh zegt:

Wie de schoen past trekt hem aan. Lees het onderstaande citaat. We zullen zien wat 2013 ons brengt. Laten we hopen op “het nemen van de verantwoordelijkheden die horen bij het besturen van de gemeente” en er van uit gaan dat de partijen als goed rentmeester om gaan met het geld van de burgers van de gemeente Haren.

“Politici vraag ik om consistentie van bestuur. Ik hoop en ga er van uit dat uw lijn helder is en consistent en
dat uw lijn helder en consistent blijft. Iedere andere lijn heet opportunisme! Wacht niet met sexy onderwerpen tot januari 2014 omdat dat electoraal misschien handiger uitkomt, besturen is ook zo snel mogelijk verantwoordelijkheid nemen. In het belang van alle inwoners van onze mooie gemeente.”

Observer zegt:

Haren 2.0 impliceert dat voorheen Haren 1.0 werd gebezigd door het College?
Nou, geef dan de openheid van Haren 1.0 maar weer terug, tenminste, toen D66 nog een wethouder leverde, en niet het gesjoemel van het laatste half jaar!

Dorpsgenoot zegt:

@Gert en @Paul van Weringh: ik ben het met jullie eens, Bats is hier net een aantal maanden, is zich nog aan het inwerken, wordt geconfronteerd met de invloed en massaliteit van de nieuwe media en krijgt bakkenvol Harense Calimero’s vooral achteraf over zich heen.Prominent op 1 van deze Calimero-lijst staat natuurlijk die oud-officier van justitie van de Botanicuslaan ! Heel Nederland, heel Europa en de hele wereld moet wennen aan twitteren en fb’en. Zo ook Bats, burgemeester van mijn Haren waar nooit wat ergs is gebeurd ……. Hij lijkt mij een prima bestuurder voor onze gemeente, rustig maar scherp en een echte team-builder met absoluut oog voor alle dorpsgenoten. Voor mij is het simpel, hij moet op zijn post blijven. Hij maakte een valse start, maar met zijn kwaliteiten haalt hij de opgelopen achterstand in, daar vertrouw ik op !!

Madelief zegt:

@Gert, er is ook nog zoiets als “had KUNNEN weten”.

Gert zegt:

@Madelief: Ow ja? Hoe dan? Dit gebeuren was/is een betrekkelijk nieuw fenomeen, waar nauwelijks voorbeelden van waren, en in Nederland helemaal nog niet. Dus hoe wil je inschatten hoeveel mensen er komen en wat er gaat gebeuren? Hoe serieus moet je iedereen die roept te komen nemen? Ja…achteraf had je het KUNNNEN weten… DAT is dus wat ik bedoel…
En @Dorpsgenoot; heel mooi gezegd…;)

Geldterug zegt:

@Gert, KUNNEN weten is dat als je jongelui van amper 16 jaar met sterke drank op straat ziet en oom Agent spreekt deze vermaanden toe maar handhaaft niet.

Zoals ik gezien heb in de gangtje van AH. Dan je weet dat als die sterkedrank op is er op straat er rare dingen kunnen gebeuren.

Het Harens besuutder had drankverbod afgekondigt, maar hand haafde deze niet!

Paul van Weringh zegt:

@Observer, Natuurlijk begon eerst 1.0 maar inmiddels waren we aangekomen bij versie 1.99

Het was dus tijd om te stoppen met updates en upgrades maar over te gaan op een volledig nieuwe versie.

Frans zegt:

Die van Wering mag zich zelf wel graag horen; verkoopt luchtkastelen!

Observer zegt:

@Paul van Weringh.
Inmiddels waren WE aangekomen bij versie 1.99 ?
Al was het 3.0 !
Het gaat om de open communicatie naar de inwoners van de gemeente Haren.
Dat zal echt beter moeten, en daar heb je wel de juiste mensen voor nodig bij gemeente, gemeenteraad en vooral B&W, ik neem aan dat u daar geen deel van uitmaakt?

Lukas Bouwman zegt:

Vandaag las ik in de Volkskrant van zaterdag 12 januari 2013 een interview met Prof. mr. Pieter van Vollenhoven, voormalig voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. In dit interview zei hij het volgende:
“Als er in Nederland iets gebeurt, wordt alles ontkent. De boodschap is: er is geen probleem, alles is volgens de regels gegaan. Hoe hoger in de organisatie je komt, hoe meer er wordt ontkend. Terwijl ik geen enkel onderzoek naar een grote ramp heb gedaan, waarbij niet een groot aantal betrokkenen allang wist van de onveilige situatie. Maar men had niet de moed om daarover aan de bel te trekken.”
Ik heb een sterk vermoeden dat dit ONTKENNEN ook een belangrijke rol heeft gespeeld bij de bestuurders die verantwoordelijk waren voor de grote blunders die begaan zijn voor, tijdens en na de Project-X rellen in Haren.

Madelief zegt:

@Lukas Bouwman, het zou me niets verbazen dat je helemaal gelijk hebt en dat dit in Haren ook het geval is. Iedereen kon op die vrijdagmiddag al aanvoelen dat er wat te gebeuren stond. De hele atmosfeer was er naar en er liepen hele groepjes jongeren rond met drankflessen in de hand. Je weet dat tegen de tijd dat die flessen leeg zijn er problemen gaan ontstaan. Gemeente, OM en politietop hebben op allerlei mogelijke manieren te ver van de werkelijkheid af gestaan. Daarmee hebben ze hun inwoners en de hulpverleners op straat in gevaar gebracht.

Lukas Bouwman zegt:

Nogmaals citeer uit dezelfde krant Pof. mr. Pieter van Vollenhoven:”Ik heb ervaren dat het ministerie van Justitie verre van gelukkig was met ons onderzoek naar de brand op het cellencomplex bij Schiphol. Journalisten vertelden wat er werd gefluisterd. Het gonsde bij Justitie. De boodschap was: waar de raad ook mee komt, ze hebben absoluut ongelijk. Toen de raad zei dat er GEEN brandoefeningen waren gedaan, werd er gewoon beweerd dat er WEL was geoefend. Als ik terugdenk aan mijn ervaring met het Ministerie van Justitie, dan word ik daar niet vrolijk van.”
Deze bestuurders durven te ontkennen maar ook te liegen. Ik ben nieuwsgierig naar eventuele leugens van de bestuurders verantwoordelijk voor Project-X in Haren.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.