Observaties van een dorpsgenoot: Harener vaartje…
Harener vaartje ligt er spic en span bij !
Door: haweha
Het overgebleven deel van het vroegere Harener Vaartje ligt er momenteel, door uitbaggering, heel schoon bij. Voor zover niet bekend, het is te vinden vanaf de Nesciolaan als men tussen de derde en de vierde Emmaflat doorloopt. Of wel, het ligt tussen de parkeerplaats van het Postillion Hotel en het doodlopende deel van de Meerweg, vanwaar het via een voetpad ook te bereiken is.
Bij een blik op bijgaande foto kijkt u aan de bovenkant naar het sluisgebouwtje achter de derde Emmaflat aan de Nesciolaan. De vaart liep vroeger van de gemeentewerken bij de Westerse Drift naar het Noord Willemskanaal, waar o.a. turfschippers en anderen gebruik van maakten. Bijzonder vermeldenswaard is ook dat er een zogenaamde drekstoube aan deze vaart heeft gestaan, alwaar de gemeente vroeger met karren de fecaliën uit de tonnetjes leegde in kelders. Op gezette tijden kwamen er dan schippers met schuiten en dan werden de (ongetwijfeld niet fris ruikende) kelders geledigd in die schuiten. Een vroegere vrouwelijke gemeente-ambtenaar heeft mij al eens verteld dat wanneer de betreffende medewerkers daarna naar het gemeentehuis kwamen, dat zij de neus dan dicht kneep.

3 reacties