Opinie: 130 km/u op A28? Harenaar beklaagt zich bij gemeente
Johan van Lenthe uit Haren is fel tegen een verhoging van de snelheid op de A28 te Haren naar 130 km/u. Hij reageert op een eerdere publicatie op deze website en in Haren de Krant van de hand van Ernst Ploegman. Van Lenthe sloeg in een brief in december alarm bij de gemeente Haren. Zijn brief treft u hieronder.
Aan: B & W van Haren Alle Raadsfracties p/a Raadhuisplein 10 9751AN Haren.
Haren, 21 december 2015 betreft: hogere snelheid op A28 L.S.,
In navolging van de gemeente Assen is mijn verzoek, als inwoner van de gemeente Haren en dus belanghebbende, aan u te protesteren c.q. bezwaar te maken tegen de voorgenomen verhoging van de max. toegestane snelheid van 130km/u op de A28 en wel om de volgende (bekende) redenen. 1. Het is m.i. buitengewoon hypocriet om de max. snelheid te verhogen, mede in het kader van de overeenkomsten van het klimaatoverleg in Parijs om met name de uitstoot van CO2 te verminderen. 2. Het gaat naar mijn idee om het afgeven van een absoluut verkeerd signaal. De geloofwaardigheid van en het vertrouwen in de politiek zal dit niet ten goede komen. 3. Het zou mooi zijn als ook rekening wordt gehouden met mij en vele anderen die met longaandoeningen te kampen hebben; zij hebben toch ook recht op “schone” lucht? Omdat Haren zo dicht bij de snelweg (A28) is gelegen, zal de luchtkwaliteit door verhoging van de snelheid alleen maar verslechteren (nog afgezien van de lawaaioverlast). 4. En vanwege die afstand tot de snelweg ben ik van mening dat, in tegenstelling tot verhoging van de max. snelheid, de toegestane snelheid ter hoogte van b.v. Glimmen en Haren gesteld zou moeten worden op een maximum van b.v. 100km/u, eventueel aansluitend op de max. snelheid bij Groningen. In het vertrouwen dat u aan mijn oproep aandacht wilt besteden, wacht ik graag nader bericht af, waarvoor bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet, Johan van Lenthe, Haren
6 reacties