De krant die je leest van A tot Z
Zondag 15 september, 2019

donderdag 11 april 2019

Nieuws:

Tunnel bij station pas in najaar gereed

Door: Redactie

De fietserstunnel bij het station van Haren is in maart niet opgeleverd, zoals het plan was. Tegenslag met het plaatsen van brugdekken en de schaarste in treinvrije perioden spelen de aannemer en opdrachtgever ProRail parten. Hans Sietsma van GroenLinks trekt in de raad van Groningen aan de bel en wilde van het College weten hoe de vertraging kon gebeuren en hoe lang het gebied nog een bouwput blijft. Die situatie bestaat al sinds mei 2018. Haren de Krant ging op onderzoek.

Aldert Baas van ProRail zegt: “De tunnel is in het najaar gereed. Er is vertraging geweest bij het inhijsen van de dekken. Dan moet je wachten op een volgende treinvrije periode. In augustus 2019 is opnieuw een treinvrije periode gepland. In deze dagen werken we bij Haren met de aannemer aan het op de juiste hoogte brengen en vastmaken van de dekken. Deze liggen nu nog op tijdelijke damwanden en komen dan op de tunnelbak zelf te rusten. In de komende maanden werken we ondertussen verder aan drainage systemen, het verwijderen van tijdelijke damwandconstructies, verlichting in de tunnel, het storten van beton voor overige tunnelwanden, het plaatsen van schacht en installeren van de lift. Vanaf begin augustus bouwen we de trap vanuit de tunnel naar boven. De verwachting is dat we eind september de tunnel gereed hebben en openstellen voor gebruik.”

Verzakking

Het project is ingrijpend en kent nog een ander aspect. Omwonenden van de Walstroweg en Wederikweg beklagen zich over verzakkingen en scheuren in hun muren. Zij wijten dat aan de bouw van de tunnel, omdat hiervoor het grondwater tijdelijk wordt weggepompt. De aannemer meent dat de verzakkingen het gevolg zijn van de droogte van 2018. Experts zijn in opdracht van ProRail de situatie in kaart aan het brengen.

8 reacties

Takens zegt:

Nu gaat de hr Sietsma aan de bel trekken waarom niet eerder eens een keer bij de bewoners van wederik en wakstroweg de situatie ivm met de vezakkingen bekijken hebben ze het lef niet voor.
Daar zijn onze bestuurders te lamlendig voor want dan kunnen ze niet scoren trouwens deze Heer is ook van de verkeerde partij want die laten de burgers zo wie zo vallen kijk naar sportveld verplaatsing een grote leugen van deze Groene leugen partij.

11 april 2019 om 11:25
Inwoner zegt:

@Takens, en de reden van de sportverplaatsing was uiteindelijk de aanleg van de wijk Harenerholt. En ook daarbij geeft GroenLinks niet thuis. Zij waren juist van het bouwen in deze mooie groene long die nu veranderd is in een onHarense Vinexwijk. Van de mooie houtwallen van toen, is niet veel anders meer over dan fors uitgedunde rijtjes met wat bomen. Dat is geen houtwal meer. En voor de omwonenden is de verkeersoverlast enorm. Iedere poging om dit met de gemeente Haren in goede banen te leiden, is gestrand op onwil en onkunde. Diverse mensen hebben inmiddels om die reden hun huis al verkocht of zijn dat van plan. Mooie woorden over burgerparticipatie ten spijt, de kloof tussen politiek en burgers is alleen nog maar groter geworden. Waarom zouden we daar nog op vertrouwen na alles wat ze gedaan hebben om onze leefomgeving zo aan te tasten?

11 april 2019 om 22:01
Hans Sietsma zegt:

Als meneer of mevrouw Takens zich meldt kom ik graag langs. Een mailtje volstaat.Het probleem van de verzakkingen is overigens in het najaar van 2018 nog aan de orde gesteld in de raad van Haren. Uit onderzoek zou toen blijken dat de werkzaamheden aan de tunnel niet de oorzaak zouden zijn. Maar nogmaals: ik kom graag praten en kijken.

@Inwoner: de regio Groningen Assen groeit. We kunnen die mensen moeilijk buiten laten slapen. GroenLinks heeft er juist voor gezorgd dat er niet gebouwd wordt aan de zuidkant van Haren, waar de natuur nog veel kwetsbaarder is. En we hebben ons meermalen verzet tegen het plan zoals het nu is uitgevoerd. Tot op het laatst. Het is D66 geweest dat in 2010/11 het overleg met de omgeving heeft gestaakt en de plannen zo heeft veranderd dat er nu een soort 13 in een dozijn wijk staat. Wij zaten toen niet in het college. Net zo min als de afgelopen vijf jaar. U blaft bij de verkeerde boom.

12 april 2019 om 12:13
q zegt:

Gaat lekker, das al de 2de keer dat de oplevering word uitgesteld. En het kost de burger steeds meer. Dat word dus nog langer verkeersoverlast

12 april 2019 om 13:00
q zegt:

Alle ellende voor een paar minuten tijdswinst? En kom me niet aanzetten dat dit vanwege de veiligheid is. Ja er gebeurd geregeld een ongeluk, maar vaak is dit een kwestie van Zelfdoding of dat men ongelovelijke risico’s neemt. Dit houdt je met de tunnel toch niet tegen. Ik zie ook alleen maar de paar woningen erachter er gebruik van maken, want ik denk dat 75 % van de mensen gewoon nog met de fiets over de spoorwegovergang zal gaan.

12 april 2019 om 13:06
Otto zegt:

De kosten zijn voor ProRail niet voor Haren/Groningen

13 april 2019 om 07:37
Takens zegt:

Hoe zo onderzoek najaar we hebben de gemeente al meerdere mailtjes gestuurd met nul op rekest.
Na dat we het waterschap ingeschakeld hebben zijn er wat maatregelen genomen ivm met bron bemaling.
En waarom blijft deze knutselclub zich volharden in stil zwijgen ten aanzien van de bewoners .
En als het van de droogte komt moet de hele wijk verzakken en niet in een straal van 100 meter van de bron bemaling met 12 cm.
Dit is weer Politiek geneuzel van iemand die geen verantwoording durft te nemen wel de rekening van 1,7miljoen door schuiven naar de burger door het gepruts van aannemer en beleids medewerkers van onze gemeente.
Overal waar werken van gemeente en overheid aan besteed worden gaat altijd over de rug van de burger altijd overschrijding van budget om dat er totaal geen controle op is
Makkelijk belasting geld weg geven door onze ROVERHEID vinden ze gek ook dat de mensen geen vertrouwen meer hebben in de politiek

15 april 2019 om 09:45
hallo zegt:

@q wat ben jij een zwartkijker zeg. De aanleg van de tunnel komt er o.a. om de stroom fietsers en auto’s van elkaar te scheiden. Vooral als er net een trein gepasseerd is is het erg ongevaarlijk op de Middelhorsterweg. En ik denk dat een groot deel van Oosterhaar zeker gebruik gaat maken van de tunnel. Waar jij jouw mening op baseert is mij een raadsel.

Alleen jammer dat de gebruikers van het station wederom een seizoen hun goede schoenen mogen opofferen. Regelmatig tot aan de enkels door de waterplassen naar het station gaat op den duur wel vervelen. En de gemeente voelt zich niet verantwoordelijk voor het wegdek. Zij verwijzen naar de aannemer.

@Otto. Volgens mij stond vorige week in het DvhN dat de extra kosten toch op de gemeente worden afgewenteld. Dus…..

15 april 2019 om 10:16

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.