De krant die je leest van A tot Z
Zondag 5 december, 2021

woensdag 18 juni 2014

Nieuws:

Verplaatsing brandweerkazerne geen ABC-tje

Door: Redactie

De brandweerkazerne in de gemeente Haren voldoet niet meer aan de ARBO-eisen anno 2014 en moet daarom worden aangepakt. De gemeente overweegt nu de bouw van een nieuwe kazerne en heeft haar oog laten vallen op vier locaties: bloemenwinkel Tubantia een de Rijksstraatweg, het Hendrik de Vries Plantsoen, herbouw op de huidige locatie Westersedrift of nieuwbouw naast het NS-station.

Een financiële doorrekening leert dat herbouw op de huidige locatie de goedkoopste optie is (de komende vier jaar totaal 599.000 euro). Nieuwbouw in het stationsgebied is het duurst (de komende vier jaar 741.000). Desalniettemin geeft de gemeente de voorkeur aan nieuwbouw in het stationsgebied. Naar de redenen van die dure keuze doet deze krant navraag.

Los van de kosten zijn er nu al omwonenden in verweer gekomen tegen de keuze van het college. Na een informatiebijeenkomst vorige week vinden ze het vreemd dat de gemeente de duurste optie kiest en bovendien vinden ze dat er haken en ogen aan zitten op het gebied van de verkeersveiligheid. Bovendien zegt omwonende Marten Venemans dat de buurt erg laat op de hoogte wordt gesteld. “Hierover moet op 30 juni in de gemeenteraad een besluit vallen. Zowel procedureel als inhoudelijk rammelt het aan alle kanten”, zegt hij.

Venemans denkt dat haastige brandweerwagens een gevaar vormen voor de vele fietsers rond de (nog aan te leggen) fietserstunnel. Kortom, hij meent dat de raad op 30 juni een besluit gaat nemen op basis van onduidelijke informatie. Tegelijk vertrouwt hij erop dat de raad zal inzien dat een beslissing op dit moment niet kan worden genomen.  Venemans: “Zowel coalitie als oppositie partijen zullen hier vragen over gaan stellen en het besluit naar verwachting gaan uitstellen. De gemeente Haren lijkt opnieuw slordig om te gaan met besluitvorming over belangrijke en dure voorstellen en zowel burgers als gemeenteraad hierover onvolledig, te laat en foutief te informeren. ”

 

 

 Brandweerkazerne Haren voldoet niet meer aan veiligheidseisen....

Brandweerkazerne Haren voldoet niet meer aan veiligheidseisen….

19 reacties

Simon zegt:

Dit is inderdaad een merkwaardige keuze in deze tijd van economische krapte. Bovendien is het de vraag of Haren nog een eigen korps met eigen kazerne moet hebben, of toch moet samenwerken met andere gemeenten en een gezamenlijke kazerne moet bouwen op een meer centrale plaats. We willen toch geen herhaling van de affaire Raadhuisplein?

Een brandweerkazerne bij het station bouwen is vanuit verkeersveiligheidsperspectief ronduit idioot. Er liggen 2 basisscholen en VO-scholen met hun aanfietsroutes in Haren-Noord en net aan de andere kant van het spoor ligt De Borg met veel fietsende kinderen in het stationsgebied. Daar wil je toch geen brandweerauto’s met loeiende sirenes hebben rond rijden.

Als ik dit zo bekijk, dan krijg ik het gevoel dat hier weer dezelfde projectleider aan het werk is die ook verantwoordelijk is voor DHE, het gemeentehuis en de sportverplaatsing. En dat is geen goed gevoel….

18 juni 2014 om 10:49
Piet zegt:

Brandweer werkt al samen ( Regio ) en Brandweer auto’s rijden niet constant… is nu ook niet het geval ( en dat is maar goed ook ).. en de gemeente ontvangt geld voor het verhuur van de kazerne… Goh er zal maar brand zijn bij een basisschool.. kan de brandweer niet komen……………….. zet die kazerne maar naast mijn huis !

18 juni 2014 om 12:21
Hilvert zegt:

Het is wel weer erg kort door de bocht zoals de gemeente tot besluitvorming wil komen. In de stukken van het nieuwe stationsgebied staan er nog huizen geprojecteerd op de plek waar ze nu een kazerne willen bouwen.

De argumenten van verkeersveiligheid moet je ook afwegen tegen de aanrijtijden van de brandweer. Als ze snel moeten uitrukken, maken ze ook veel lawaai. Dit moet toch op te merken zijn voor de fietsers. En dus ook voor de buurt. (Ieder voordeel heeft z’n nadeel.)

Een kazerne centraal in het dorp is toch wel het meest efficiënt, met de kortste aanrijtijden.
En ik denk dat onze eigen veiligheid ook gebaat is bij een goede en snelle brandweer en als daar een nieuw onderkomen bij hoort, waarom dan niet centraal. Dan kunnen ze ook snel in Oosterhaar zijn. En dat ze bij mij om de hoek komen te zitten, geeft mij een veilig gevoel.

Laat de gemeente even een structureel overleg met de buurt op zetten en dan gaan met de bouw!

18 juni 2014 om 13:19
hiha zegt:

Nog even wachten en het gemeentehuis komt leeg. Perfecte locatie/huisvesting voor de brandweer (of is dat dan ook niet meer nodig).

18 juni 2014 om 15:17
Anna zegt:

Ik neem aan dat die grote zware brandweerauto’s met sirenes en zwaailichten straks wel netjes 30 km. per uur blijven rijden tussen de fietsende kinderen? Dit is weer een voorbeeld van het feit dat de gemeente Haren de verkeersveiligheid gewoon niet serieus neemt. Fietsers in Haren, vooral kinderen, zijn vaak vogelvrij. Men rijdt je gewoon de vouwen uit de broek en er wordt nergens op snelheid gehandhaafd.

In de meeste gemeenten ligt een kazerne op een industrieterrein, maar hier moet in een woonwijk met 30 km-snelheid? D’66 maakte zich tijdens de verkiezingen oa zorgen over de massale snelheidsoverschrijdingen op de 30 km-wegen in de gemeente. Nou, dan hebben ze hier iets om zich druk over te maken! D’66 maak je hard voor een kazerne op een veilige lokatie!

Overigens ook graag even goed narekenen hoe het zit met de financiële onderbouwing. Want daar zijn ze op het gemeentehuis in Haren steeds weer niet goed in….

18 juni 2014 om 20:46
Rene Valkema zegt:

Een merkwaardige keuze. Indien er straks 6 treinen heen en weer per uur rijden over het spoor, dan kunnen de aanrijdingen weleens veel langer zijn dan bij een locatie op felland waarbij men door de tunnel van de dr ebelsweg en de rijksstraatweg zich snel kan verplaatsen.
En inderdaad de gekozen locatie moet inkomsten genereren voor de aanleg van de fietstunnel onder het spoor. Dus hoe zit dat dan?
Een kazerne zie je niet meer in stedelijke gebieden, maar inderdaad vak aan de randen van het dorp, stad op een industrieterrein. En dat is ook in haren de meest logische plek.
Nescio terrein is te ver van oosterhaar. Felland dicht bij de tunnel van de dr ebelsweg garandeert een snelle verplaatsing naar de meeste wijken van haren.

19 juni 2014 om 00:03
Laura zegt:

Waar komen de in de poll genoemde locaties vandaan? Zijn dit daadwerkelijke opties voor de gemeente, of ideeën van deze krant?

Note redactie: Dit zijn de officiële alternatieven van de gemeente Haren.

19 juni 2014 om 10:52
Johan Smit zegt:

steek 1 huiss in de fik aan de andere kant van het spoor en dan piepen deze klagers wel anders

20 juni 2014 om 12:40
cees zegt:

Vrij eenvoudig, de geplande woningen zijn waarschijnlijk niet verkoopbaar. Appartementen aan de westerse drift waarschijnlijk weer wel.
Bovendien zijn stationsbuurten meestal wat shabby contreien en gemeente doet al jarenlang moeite om dat ook in haren zo te laten zijn
Bij de inspraak voor stationsplein mochten we uren praten over een boom, een kazerne regelt men gewoon even
Nieuwe bestuurscultuur ? Weinig van te merken

20 juni 2014 om 12:43
Laura zegt:

Bizar dat het Hendrik de Vries Plantsoen en tuincentrum Tubantia ook als (serieuze) locatie zijn overwogen. Dat belooft nog wat voor de toekomst. Is het geen brandweerkazerne, dan vast wel wat anders.

20 juni 2014 om 15:40
Anna zegt:

@Cees, als ik de reactie op mijn zienswijze tegen de grootschalige bomenkap in DHE 5 en 6, dan merk ik inderdaad ook nog niet veel vd nieuwe bestuurscultuur. Hoog afscheepgehalte. Alleen wat netter geformuleerd dan in het verleden. Gefaseerd bouwen, maar wel in 1x een hele kapvergunning afgeven.

En dan nu weer een brandweerkazerne gauw ff ritselen. De duurste optie wordt gekozen, terwijl de gemeente op zwart zaad zit. En het is ook weer de verkeersveiligheid van met name fietsende kinderen die weer het onderspit delft. Ik vraag me onderhand wel af wie het hier in Haren eigenlijk voor het zeggen heeft; College en Raad of de ambtenarij?

20 juni 2014 om 15:46
Anna zegt:

Aanvulling: ik denk dat Rene Valkema gelijk heeft door te stellen dat een kazerne op het Felland een logischer keuze is. Van daaruit kan men ten allen tijde alle kanten op en daardoor ook sneller ter plaatse zijn.

20 juni 2014 om 15:48
Harenaar zegt:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er op ARBO gebied allemaal mis is en waarom dit alleen met nieuwbouw opgelost kan worden.
Lijkt me een mooie uitdaging voor de redactie om dat boven water te krijgen.

20 juni 2014 om 17:08
De oude man zegt:

Hendrik de vries plantsoen! Dat scheelt bakken met geld want die grond is al van de gemeente. Ik ben echter bang dat ze dat niet durven vanwege de omwonenden. Die hebben al eerder een plan weten te torpederen en daarom zitten we nu met die veel te dure glasbak! Ze vinden dat parkje veel belangrijker dan veiligheid en de rest van de gemeenschap mag het betalen. Laf vd gemeente dat ze die keuze nooit zullen duven maken! Telkens weer betaalt de hele gemeenschap voor het geschreeuw van een paar omwonenden. Overigens is het station een prima tweede keuze wat mij betreft.

20 juni 2014 om 20:24
Simon zegt:

Als er echt een nieuwe kazerne moet komen, dan is de financiële factor een zwaarwegende. De gemeente staat er niet goed voor. Die kazerne staat er al jaren. Daar hoor je niemand over. En ineens, out of the blue, moet er een nieuwe komen. Met alle respect voor onze brandweermannen en -vrouwen die ik zeker een goed onderkomen gun. Maar Haren bezuinigt op allerlei voorzieningen om het hoofd boven water te houden. Dit is het gevolg van geldsmijterij in het verleden, het gemeentehuisdrama voorop. En nu stort men zich weer in zo’n avontuur. Men leert het hier ook nooit! Ik hoopte dat er met een nieuw College en andere verhoudingen een frisse wind zou gaan waaien. Maar het begint er meer op te lijken dat men op de oude voet doorgaat. Er wordt weer in sneltreinvaart een bouwproject doorgedrukt, waarbij omwonenden weer in een laat stadium worden overvallen, wat bakken met geld moet kosten….DAT ER NIET IS. Als D’66 en GVH echt van de bestuurlijke vernieuwing en betere communicatie met de inwoners zijn, dan is dit hun kans om hier iets van te vinden.

Ik zou graag uitleg van de gemeente willen waarom men het bestaande pand niet kan renoveren? Het argument dat dit duurder zou zijn dan nieuwbouw, wil ik niet horen. Dat werd ook beweerd in aanloop naar de bouw van onze dure glasbak aan het Raadhuisplein. Inmiddels zijn we er met z’n allen wel achter dat we gewoon bedonderd zijn. Renoveren is goedkoper dan nieuw bouwen en hoeft zeker niet minder slecht te zijn. Laat dit maar eens eerst door een externe onafhankelijke partij beoordelen, want als bepaalde ambtenaren hier een mogelijk bouwproject ruiken dan reiken in Haren de bomen ineens tot in de hoogste hemel. Daar heb ik dus geen enkel vertrouwen meer in. We zijn te vaak met de neus op de feiten gedrukt de afgelopen jaren. En voor deze incompetentie draait de hele Harener bevolking uiteindelijk wel op.

21 juni 2014 om 08:48
bootleg zegt:

Wat een gezeur over de lokatie. De vele zgn. “Sleurklagers” in Haren kunnen hun hart weer ophalen! Benieuwd als al die mensen de brandweer nodig hebben die door hun toedoen een langere aanrijtijd heeft….

21 juni 2014 om 11:42
InwonerVanHaren zegt:

Is op het Haderaplein geen ruimte?

23 juni 2014 om 00:38
Harenaar zegt:

+1 voor bootleg. Al die meningen, wat een NIMBY gehalte. Heeft iemand ooit de bewoners recht tegenover de huidige kazerne gevraagd hoe het is om recht tegenover een brandweerkazerne te wonen?

De gemeente Haren heeft met haar omvang een kazerne nodig en die zal ergens niet al teveel afgelegen moeten liggen. Qua bestemmingsmogelijkheden zijn er niet zoveel, je kunt de kazerne ook niet zomaar ergens planten. Suggestie van René V voor Felland is nog wel het onderzoeken waard. René zal het er vast mee eens zijn dat het financieel onverantwoord zou zijn als de gemeente Haren grond zou moeten aankopen om een kazerne te plaatsen.

23 juni 2014 om 12:33
Simon zegt:

@Harenaar en @Bootleg, het gaat niet alleen om de lokatie. Het gaat ook om de centen. Daar hebben we in Haren momenteel niet zo heel veel meer van namelijk.

23 juni 2014 om 22:15

Wilt u reageren?