De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 16 augustus, 2022

woensdag 29 juni 2022

Nieuws:

VOLE grijpt actuele ontwikkelingen aan om Groningen Airport Eelde te kijk te zetten

Door: Redactie

De actiegroep VOLE die sinds jaren probeert aan te tonen dat Groningen Airport Eelde (GAE) niet alleen geldverslindend en verliesgevend is, maar ook geen economisch belang dient, heeft aan de Statencommissie Financiën van de Provincie Drenthe een brief gestuurd. Daarin deelt men een paar schimscheuten uit aan het adres van de directie van de luchthaven.

Kritische brief
VOLE brengt fijntjes in herinnering dat de luchthaven tevergeefs bij Schiphol heeft aangeklopt om boventallige vluchten over te nemen. VOLE-woordvoerder Jan Wittenberg noemt dat ‘zeperds’ bij het ‘bedelen’ om vluchten. Voorts beweert VOLE dat de directie van GAE in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kritische uitspraken heeft gedaan aan het adres van het Rijk, dat verantwoordelijk zou zijn voor de financiële verliezen van GAE. Volgens Wittenberg vraagt het Ministerie simpelweg om een visie van de directie op de luchthaven en die visie is er volgens hem (nog) niet.

“Onwaarheden”

Wittenberg uit harde beschuldigingen en zegt dat GAE onwaarheden aan het Ministerie vertelt. Wittenberg: “De brief bevat de bekende onwaarheden: “GAE levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid, het vestigingsklimaat, de economie en de leefbaarheid en speelt zij een steeds belangrijker wordende rol in de verduurzaming van de luchtvaart”.
Stuk voor stuk onbewezen of luchtfietserij. Bereikbaarheid? Slechts 0,2% van de passagiersbewegingen gaan via GAE. Economie? Een jaarlijks exploitatieverlies van 8 á 10 miljoen euro, betaald uit belastinggeld, waar vrijwel niets tegenover staat. Leefbaarheid? Een gotspe: de KLM-luchtvaartschool vliegt rond met zwaar verouderde vliegtuigen die lood uitstoten. Deze toestellen zijn voor weinig geld gekocht in Duitsland waar dit type verboden is. Met regionaal belang heeft deze vliegschool niets van doen.”

“Tot 2 uur ’s nachts”
En dan de ‘zeperds’. Volgens Wittenberg heeft Schiphol geen enkele interesse om toestellen naar Eelde te laten uitwijken, zelfs nu de nood in Amsterdam hoog is. Wittenberg: “Schiphol moet duizenden vluchten schrappen. Niet één is er naar Eelde verplaatst. Daarmee is de overbodigheid van dit vliegveld wel bewezen. Maar GAE blijft maar roepen en dwaze brieven sturen.
Niet alleen de omwonenden en statenleden worden geschoffeerd, nu ook het ‘Kabinet dat onverstandig bezig is’.” Wittenberg schuwt ook een andere beschuldiging niet. Volgens hem heeft GAE bij de pogingen om vluchten binnen te harken oneerlijk spel gespeeld. Wittenberg: “Navraag bij het ministerie leert dat De Groot (directeur GAE, red.) gevraagd had om vluchten tot 2:00 uur toe te staan! Dat bewijst opnieuw dat De Groot lak heeft aan de omgeving. Bovendien bewijst het gebedel om vluchten uit Schiphol dat de duurzaamheidsambities waarmee GAE vorig jaar de Staten nog probeerde te paaien niet meer dan greenwashing zijn.”

GAE
Groningen Airport Eelde is een NV met een paar aandeelhouders: de Provincies Groningen en Drenthe, FB Oranjewoud en de Gemeente Tynaarlo. Met enige regelmaat heeft het Rijk verliezen moeten bijpassen. Om die reden vindt VOLE het begrijpelijk dat het Ministerie kritische vragen stelt aan de directie van GAE.

VOLE
De felle vasthoudendheid waarmee VOLE probeert de luchthaven tot sluiting te bewegen kent een lange historie, die al in de jaren 80 begon met als belangrijkste argument de geluidsoverlast rond Glimmen, Yde en Donderen. De laatste jaren speelt dat nog steeds, maar worden ook de kaarten getrokken van duurzaamheid en niet-aangetoonde economische belangen van de regio. Bovendien wijst VOLE op het geld dat aandeelhouders en Rijk zouden verliezen aan een luchthaven die geen doel dient.

21 reacties

Marcel wempe zegt:

Nou!!!, dat staat! Ik ,en vele anderen wonen in Glimmen. Ons wordt niks gevraagd. Traumaheli, prima maar wat willen ze daar nu? Meiltje, schaam je.

29 juni 2022 om 12:52
Hans zegt:

Hoop dat GAE blijft. Het is zeer prettig reizen vanuit Eelde.

Laten we hopen dat schiphol tot inkeer komt en er vele, vele dagelijkse vluchten voor Eelde bij gaan komen.

29 juni 2022 om 13:47
Ton zegt:

Sta voor de volle 100% achter de brief van VOLE‼️

29 juni 2022 om 15:48
Evert zegt:

Hoeveel leden heeft VOLE? Ik heb het idee dat het uit slechts een handjevol mensen bestaat dat doet voorkomen alsof ze namens een grote groep omwonenden spreekt. En dat ze daardoor veel meer aandacht krijgen dan ze verdienen, met name bij het DvhN.
Ze spreken / (of is het: hij spreekt) niet namens mij in elk geval. Ik vindt het prachtig dat er zo’n mooi vliegveld ligt en hoop op veel meer vluchten!

Redactie zegt: Interessante vraag, we spelen die door. Hier staat iets meer over de genoemde club: http://www.vole.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=68&Itemid=40

29 juni 2022 om 17:54
peter zegt:

@evert,
Ongeacht de omvang van deze club.

Het is toch wel erg bedenkelijk dat ‘Eelde’ niet als alternatief wordt gebruikt voor Schiphol-vluchten.
Je kunt je dan toch ook terecht gaan afvragen in hoeverre ‘Eelde’ als een volwaardig vliegveld wordt gezien door diverse partijen (touroperators/vliegmaatschappijen)

30 juni 2022 om 10:16
Dennis Krohne zegt:

Wij wonen nu ruim 4 jaar in Glimmen. Genieten enorm van de vliegtuigjes(en). Ik snap werkelijk waar niet waar of wanneer de overlast zou moeten weg komen? En zoals hier boven ook al word gevraagd, om hoeveel leden gaat het precies? Ik hoop dat GAE blijft bestaan, groter zal worden, flink gaat groeien en er ook vele vluchten bij mogen komen. Als degene die er werkelijk zoveel last van hebben, verhuis dan gewoon naar een gebied waar je er geen last van hebt.

30 juni 2022 om 10:17
Jeroen zegt:

Ik hoop ook echt dat Groninger Airport Eelde blijft bestaan. Maar ook dat er meer vliegbestemmingen mogen komen. Ryan air weer terug met vluchten naar Mallorca en Ibiza, wat zou dat fijn zijn. Vanaf je voordeur tot aan het zwembad met een biertje binnen 4 uur! Fantastisch. Ik hoop ook dat GAE de drukte op Schiphol deels mag opvangen. En dan graag onze komende vlucht eind Augustus naar Curacao. Als je vlak bij een vliegveld woont dan ook hiervan profiteren toch?

30 juni 2022 om 14:18
bootleg zegt:

Het is al jaren notoire roeptoeterclub die nog geen deuk in een pakje boter slaan. Klagen om het klagen (lees: sleurklagers), hoog van de toren blazen, overal het beschuldigende vingertje naar wijzen en iedere keer hetzelfde huilie huilie verhaal ophangen. En waarom? Voor die paar vliegtuigen per week die overkomen? En nu weer deze situatie aangrijpen om hun gelijk te halen… Kennelijk niets anders te doen die (paar) mensen van VOLE… Ik zeg voetnoot deze hemelbestormers en maar door met echt belangrijke zaken binnen en buiten Haren anno nu.

30 juni 2022 om 15:16
Jesse zegt:

KLM verplaatst geen enkele passagiersvlucht naar Eelde, maar ze gebruiken het vliegveld wel om de hele dag rondjes te vliegen in de omgeving met die oude lesvliegtuigjes van de KLM vliegschool. KLM met de lusten en het Noorden met de lasten van de herrie en de enorme loodvervuiling en dan moeten de Noorderlingen ook nog miljoenen per jaar ophoesten om het vliegveld voornamelijk voor de KLM in leven te houden, want verder gebeurt daar vrijwel niets. Het Noorden zou wel gek zijn om daar nog langer mee door te gaan, laat KLM het vliegveld zelf maar betalen in plaats van hun vliegafval te dumpen op kosten van het Noorden, maar dat doen ze vast niet.

30 juni 2022 om 16:51
Evert zegt:

@redactie: Zojuist even de standpunten van VOLE bekeken. Die gaan met name over waarom er geen baanverlenging moet komen. De baanverlenging is in april 2013 gerealiseerd… En volgens mij zijn ook de andere standpunten enigszins achterhaald. Beetje zuurpruimerig blijven hangen in het verleden zeg maar.

Ik zou het interessanter vinden om een artikel over de vereniging VOLE te lezen in plaats van weer zo’n opiniestuk van VOLE zelf. Ik heb steeds sterker het idee dat VOLE uit een handjevol mensen dat geen enkele vorm van overlast duldt en van een mug een olifant maakt.

30 juni 2022 om 17:11
Adriaan zegt:

Is er ook al een VONS ( vereniging omwonenden Nederlandse Spoorwegen ) ? Ik ben net naast een spoor gaan wonen, en heb er last van…

1 juli 2022 om 01:01
Hans zegt:

En heeft iemand al een VOS ( Vereniging omwonenden snackbars) opgericht.
Ik ben vlakbij een cafetaria gaan wonen en wat denk je?
Het ruikt er soms naar frituurvet.

Zonder dollen: VOLE is niks anders dan 5 boze oude verveelde mannen.

1 juli 2022 om 12:30
Jelle zegt:

Beste redactie,

Vraag ook eens hoe de Vrienden van Groningen Airport Eelde hierin staan ?

1 juli 2022 om 15:28
Ben zegt:

@VOLE

In de jaren 20 van de twintigste eeuw ontstonden, net als op veel andere plekken in Nederland, de eerste plannen tot het aanleggen van een vliegveld nabij de stad Groningen. De stad liet een onderzoek uitvoeren naar geschikte locaties voor een vliegveld, waarbij in eerste instantie aan een locatie in Haren ten westen van het Noord-Willemskanaal en ten zuiden van de Meerweg werd gedacht. De bodem bleek echter ongeschikt te zijn en de plannen verdwenen voor enige tijd van tafel. Ook een door Veenkoloniale gemeenten en de gemeente Zuidlaren gesteund plan om de vlieghaven aan te leggen in de Vijftig Bunder bij Midlaren haalde het niet.

Directeur Schut van de gemeentewerken in Groningen opperde in 1928 een locatie in de gemeente Noorddijk. Door de stroperige onderhandelingen voor de aankoop van de grond werd het initiatief in 1930 ingehaald door een particulier initiatief van vliegenier en oud-wethouder Hayo Hindriks, die ten zuiden van Eelde een vliegveld wilde aanleggen. Op het Hakenkampsveld werd een twaalf hectare groot terrein ingericht als vliegterrein.

Het vliegveld werd officieel geopend op 23 mei 1931 door burgemeester Jan Gerard Legro. (citaat bron Wikipedia)

Toen u ging wonen waar u nu woont was vliegveld Eelde er al. U was bekend met de overlast. Een overlast die door technologische ontwikkelingen is afgenomen. Als het u niet bevalt dan had u daar niet uw woning moeten kiezen, in de plaats van het om te draaien.

Uw betoog over Eelde vergeet u ook iets essentieels. Eelde wordt door de ‘Politiek’ en Schipholgroep genegeerd omdat als zij wel uitbesteed aan Eelde hierdoor het geld verslindende project Lelystad dan haar bestaansrecht geheel verliest. Bestaansrecht verliest omdat er gebruik wordt gemaakt van de oplossing die niet geaccepteerd werd als zijnde een oplossing voor Schiphol. En net als met de rest worden alle ontwikkelde initiatieven weg gehaald iets dat betekend dat het gehele noorden steeds wordt achter gesteld. Weggehaald Zoals met bijvoorbeeld de groen alternatieven.

Overheid zolang het in de Randstad of haar periferie is wel geld verslindend overbodig project als Lelystad uitvoert iets dat ruim 20 miljoen gekost heeft en nog eens de komende jaren per jaar ongeveer 9 miljoen kost om instant te houden.

De luchthaven was er al en de leden van VOLE na 1902 geboren en dus komen wonen lang na de luchthaven opgericht werd. Meeste leden van VOLE nemen ook het vliegtuig naar andere bestemming voor werk of vakantie.

Eelde heeft als ik het goed heb begrepen uit de markt geen mensen ontslagen gedurende de Covid periode. als het klopt dan heeft Eelde gewoon haar mensen in dienst gehouden. Dat is iets dat kan van veel bedrijven niet gezegd worden.

U protesteert een goed recht alleen voor het gemak vergeet u dat de meeste leden van VOLE auto’s hebben. Dit bezit als een recht zien en het veroorzaken overlast voor anderen als normaal zien. Deze mensen wonen immers aan de weg, bij de parkeerplaats of aan de snelweg.

Eelde is een internationale luchthaven en voor de ontwikkeling van het Noorden is deze status essentieel om aantrekkelijk te blijven. Het noorden heeft een infrastructuur nodig om te kunnen blijven bestaan en daar valt een internationale luchthaven als Eelde ook onder. Dat weet Den Haag ook en zeker de Schiphol Groep. Zonder Eelde kan er nog meer naar de Randstad.

Eelde overbodig, zeker niet is brood nodig voor het Noorden.

1 juli 2022 om 16:22
Johan zegt:

Ben geen lid van vole, woon ook niet onder aanvliegroute maar begrijp hun standpunt wel. Waarom moeten de noordelijke gemeenten en overheid keer op keer bijdragen in de tekorten? De meesten die voor opening zijn zijn dat uit eigen belang, lees makkelijk voor een vakantie.
Het gaat wel om belastinggeld wat nodig is om gae open te houden.
Hoewel ik het ook handig vind en er gebruik van maak lijkt mij sluiting het beste voor natuur en de overheidsuitgaven en voor enkelen welke last hebben van lawaai.

1 juli 2022 om 20:45
Ton zegt:

Compliment Johan zo goed als jij een verwoord. Dat is ook waarom ik zo tegen het voortbestaan van GAE ben. Bovendien moeten we minder vliegen en in dit kleine landje is Schiphol toch ook niet zover? Bovendien uitstekende trein verbinding.

2 juli 2022 om 17:52
Leo Nederpel zegt:

Omdat ik nog in het bezit ben van opeenvolgende door de Nationale ombudsman gegrond verklaarde klachten over onbehoorlijke gedragingen met betrekking tot GAE weet ik het nog: dat er nog niet zo lang geleden onbehoorlijk, onrechtmatig veel, laag en lawaaierig over de bebouwde kom van Haren werd gevlogen. Wat is het dus fijn dat er mensen zijn die zich hierom bekommeren.

3 juli 2022 om 10:31
Wim zegt:

GAE natuurlijk is het makkelijk dat je zo’n vliegveld in je achtertuin hebt.
Woon in de stad Groningen maar vlieg regelmatig naar Spanje AirPort Alicante .
Stap op het hoofdstation in de intercity en je stapt op de luchthaven uit ideaal!!
Waarom zou je een vliegveld open houden als er 10 miljoen belastinggeld bij moet dat is echt absurd het is toch ook niet uit te leggen naar de burger die in de huidige dure tijd nauwelijks kan rondkomen of kun je dan ook bij het rijk terecht om de gaten te dichten.
Hoewel het me persoonlijk niet raakt en het rijk ook niet over de brug komt om gedupeerde Groninger gas gedupeerden te compenseren dan ook niet GAE.
Wellicht zijn voorstanders van het openhouden van GAE bereid om dmv een extra donatie om jaarlijks het tekort aan te vullen?
Het zou leuk zijn als u hier op reageert!!

4 juli 2022 om 11:37
mona zegt:

@Wim: Zo makkelijk is dat niet dat instappen in de trein in Haren en uitstappen op Schiphol. Zeker niet als je een vroege vlucht hebt of laat aan komt op Schiphol. De overheid doet er alles aan om het noorden in de vroege en late uurtjes onbereikbaar te laten zijn met de trein.

@redactie: de vraag was ‘hoe groot is die club (VOLE) eigenlijk?”
Ik heb de link gevolgd die u bij hebt gesloten maar hier staat niets over de grootte van de Stichting. Ik denk, zoals al door iemand is verwoord, een club zure oude mannen die verder niets te doen hebben en tijdens hun pensioen toch bezig willen blijven.

Redactie zegt: Dank voor uw reactie. We hebben onlangs inderdaad navraag gedaan naar het aantal leden van VOLE, maar daar hebben we nog geen duidelijk antwoord op. We hebben op de website van VOLE wel een opgave van 2006 gevonden: 800 leden. Maar dat kunnen we natuurlijk niet als een betrouwbare opgave beschouwen. Overigens hebben we net dezelfde vraag voorgelegd aan de Stichting Vrienden van GAE. Die informatie ontvangen we spoedig.

4 juli 2022 om 12:32
Jay zegt:

Ik heb geen idee hoeveel leden VOLE heeft, maar dat is toch ook niet interessant. Het gaat erom of ze gelijk hebben en dat hebben ze, ze hebben iedere keer gelijk gekregen terwijl dure consultancy bureau’s en stapels ondernemingsplannen de ene na de andere mooie toekomst voorspelden. Over de baanverlenging heeft VOLE altijd gezegd dat er geen extra vluchten zouden komen daardoor: er kwamen geen extra vluchten. Omdat er hier nu eenmaal niet genoeg passagiers zijn en dat zal ook zo blijven, vliegtuigen vliegen waar passagiers zijn, niet waar luchthavens zijn want luchthavens zijn er genoeg ook in de buurlanden.

En toen kwam dat absurde plan om van GAE de Poort van het Noorden te maken met (gesubsidieerde) lijnvluchten. Tientallen miljoenen zijn op die manier verbrand en wat gebeurde er: toen de subsidies opraakten vertrokken die lijnvluchten weer, precies wat VOLE had voorspeld. Er zijn nog steeds geen lijnvluchten en die komen er ook niet, want er zijn geen passagiers. Weer kreeg VOLE gelijk.

Recent dan het nog veel gekkere idee om vluchten van Schiphol over te nemen omdat daar niet genoeg personeel is. Dan moet je dus duizenden passagiers per dag vanuit de Randstad of het Zuiden (want daar wonen de meeste mensen) 5 of 6 uur heen en weer laten reizen naar Eelde en ook nog de vliegtuigen leeg heen en weer vanaf Schiphol (want die staan daar). Natuurlijk kwam daar niets van terecht, weer kreeg VOLE gelijk. Zou het misschien niet logischer zijn om het missende personeel heen en weer te laten gaan vanuit het Noorden?

Waarom zou er 10 miljoen per jaar aan belastinggeld in die bodemloze put worden gestort? Voor die paar vakantiecharters ? Geef die passagiers 100 euro per ticket om zelf heen en weer naar Schiphol te rijden, dat is stukken goedkoper, echt waar! Of voor die herrie en loodvervuiling van de KLM vliegschool, die kunnen we missen als kiespijn en helemaal als we er ook nog zelf voor moeten betalen. Voor de werkgelegenheid? Dat handjevol banen die die enorme hoeveelheid geld oplevert is zonder twijfel het duurste werkschaffingsproject ooit. En waar komt dat geld terecht? Wist je dat GAE 5(!) managers heeft (echt waar!) en dat voor een bedrijf met nauwelijks omzet en een miljoenenverlies per jaar. Wat doen die mensen de hele dag ? Nee, dat geld kan veel beter worden besteed.

6 juli 2022 om 16:27
Henk zegt:

@Ben
Het argument ‘ het vliegveld was er al ‘ is een erg slecht argument. Wanneer besloten wordt om de straat waaraan ik woon ineens een doorgaande weg te maken kun je ook argumenteren ‘dat de straat er al was’ toen ik er ging wonen. En wanneer mijn buren een hotel beginnen kun je ook zeggen ‘het pand stond er al’.
Kortom: het is geen argument.

9 juli 2022 om 10:08

Wilt u reageren?