De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 29 oktober, 2025
Deze post is bekeken 104 keer.

vrijdag 11 november 2011

Nieuws:

Wake-up call voor detailhandel

Door: Redactie

Gisteravond was er een informatie-avond belegd door Ondernemend Haren, waar twee gastsprekers een wake-up call lieten horen aan winkeliers. Het meest indringend was het betoog van Harry Bijl van inkooporganisatie Mitex (mode) die de winkeliers voorhield dat hun dagen zijn geteld als zij nu niet wakker worden. “Je mag je ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen op internet en het gebruik van smartphones door de consument”, was één van de opmerkingen die hij maakte. “De tijd is voorbij dat de consument naar u komt, u zult naar de consument toe moeten.”

Bijl was ruim een uur aan het woord en haalde nauwelijks adem. Hij schudde tientallen voorbeelden uit de mouw van technische hulpmiddelen waar de hedendaagse consument zich van bedient. De smartphone (mobiele telefoon die eigenlijk een computertje is) speelt een sleutelrol. Hij wees op Korea waar in een metrostation lange wanden waren voorzien van foto’s van supermarktschappen (inclusief alle vleeswaren, kaas en andere producten). De producten waren voorzien van een QR-code, die door de smartphone kan worden gefotografeerd. Terstond wordt de bestelling doorgeseind naar de winkel, waar het pakket boodschappen wordt klaargezet voor de klant. “De klant die staat te wachten op de trein wordt een klant die tegelijk aan het shoppen is”, zegt Bijl. Hij wees ook op allerlei functies waarin de consument zijn shop-wensen invoert (b.v. het kopen van jeans). Direct toont de smartphone welke winkels jeans verkopen (en welke merken). Er staat in waar de aanbiedingen zijn en zelfs welke winkel het dichtst bij is.

Net toen de zaal gedeprimeerd het hoofd liet zakken was er ook goed nieuws. Winkels worden niet overbodig. Winkels hebben iets wat webshops niet hebben: beleving. Daar moeten winkeliers gebruik van maken. Maar ze hebben ook te maken met een klant die geen grenzen meer kent. Waar vroeger de Harenaars in Haren kochten, reist men nu in de regio rond naar plaatsen die ook aantrekkelijk zijn. “Je vist dus in een veel grotere vijver”, betoogt Bijl. “En daar heb je de nieuwe media hard bij nodig. Voor je het weet besluit de klant even naar Leeuwarden te gaan, omdat hij op internet ziet dat hij daar nu precies die kast vindt die hij zoekt.” Kortgezegd verandert de rol van de winkelier. Die kan niet langer wachten op klanten, maar zal ze zelf moeten opzoeken. Er zijn volgens Bijl sites waar winkeliers eenmalig hun profiel invoeren, waarna ze vindbaar worden op allerlei shopping-systemen online.

Werd het een wake-up call voor de aanwezige Harense winkeliers? Feit is wel dat in de pauze levendig werd gedebatteerd over manieren om de theorie om te zetten naar de praktijk. Lastig als je dat alleen moet doen. Samenwerken is dus het credo en juist dat is niet eenvoudig in winkelland. Overal hebben ondernemersclubs moeite om winkeliers te laten samenwerken, ook Haren. Ondernemer Henk Vos (Natuurwinkel Ekoplaza Haren) stelde: “Je zult echt bij elkaar moeten gaan zitten om eens te brainstormen. Okay, laat dat dan niet alle ondernemers zijn. Het gaat erom dat je het doet met ondernemers die achter deze ontwikkelingen staan en de ogen er niet voor sluiten. Alleen lukt het je niet om Haren op de kaart te zetten in de nieuwe media, samen lukt dat wel.”

Ron van Gent van MKB-Noord was ook aanwezig. Hij vertelde dat Ondernemend Haren graag een ondernemersfonds zou willen optuigen in samenwerking met de gemeente Haren. Alle winkeliers zouden verplicht een bijdrage leveren, zodat je geen verschil meer hebt tussen lid en geen-lid. Het budget van Haren zou aldus groter kunnen worden om in te zetten voor b.v. de ontwikkelingen op internet zoals boven beschreven. Voor zo’n fonds is draagvlak nodig. Minstens 50% van de winkeliers zou het ermee eens moeten zijn. Een enquête onder de aanwezigen tijdens deze avond leek veelbelovend resultaat te hebben. Velen steunen het opzetten van zo’n fonds.

Wake-up call, dat was het wel. Maar het aantal aanwezigen was teleurstellend. Voorzitter Jaap Boerema van Ondernemend Haren stelde vast dat 75% van de genodigden niet waren gekomen (in de zaal zaten ongeveer 30 winkeliers). Getalsmatig zou je kunnen denken dat winkeliers nog niet te porren zijn voor de ontwikkelingen. 

2 reacties

Ditailer.nl zegt:

Voor bestaande winkeliers zijn er legio mogelijkheden om ook online succesvol te zijn. Gebruik een webwinkel om ook na sluitings tijd klanten in de gelegeheid te stellen om uw assortiment te bekijken en (positieve) ervaringen te delen met anderen, artikelen te reserveren of aan te schaffen. Gebruik QR codes om uw etalage ook na sluitingstijd te laten renderen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Er liggen nu nog voldoende kansen om te starten met het nieuwe winkelen!

A. van Zet zegt:

Tijden veranderen: stilstand is onherroepelijk achteruitgang in de detailhandel! Dit is heel goed te zien in alle winkelcentrums.
Als winkelier zul je je heel goed moeten inleven in de belevingswereld van de consument, jouw klant. De tijd van De Trouwe Klant is voorgoed voorbij.
De vraag die centraal staat is: wat wil de klant en hoe kan ik hem ter wiile zijn door me te onderscheiden van de rest?

Verkoop via het wereldse web neemt gigantische vormen aan, wat mist een consument tijdens het browsen? Dat is het ei van Columbus m.i.

Gezelligheid, persoonlijke aandacht, prompte service, het zien van de waar op ware grootte, het materiaal, het inpakken naar persoonlijke voorkeur. Geuren en kleuren.
Verwen opnieuw de klant, stel op uw website een keuze op zicht irl voor de klant. De klant kijkt rond op het web en u besteld het vrijblijvend voor hem/haar. Zorg dat u een toegevoegde waarde blijft hebben dan blijft u uw bestaansrecht houden m.i.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.