Parkeren in Haren: wie heeft hier een probleem mee? Wethouder: “Openbare ruimte kost geld”
De gemeente Haren baseert haar nieuwe parkeerbeleid op een onderzoek dat de Grontmij in mei van dit jaar heeft gedaan. Onderstaand een bloemlezing uit het rapport. Er ontstaat een beeld dat in Haren maar één probleem is met parkeren: betalen.
De cijfers laten zien dat er geen schaarste is aan parkeerplaatsen. Dat kan dus geen reden zijn om te laten betalen voor parkeren. Rond 2000 is het betaald parkeren in Haren ingevoerd om de doorstroming te bevorderen. Inmiddels houdt de gemeente Haren netto (na aftrek van kosten) ongeveer 260.000 euro over en die inkomsten wil men niet meer missen. Wethouder Theo Berends (parkeerbeleid) zegt desgevraagd: “Ja, de wereld is veranderd. Vroeger was het betalen bedoeld voor doorstroming, maar nu vind ik dat er nog een reden is voor betalen: het gaat om parkeerplaatsen in openbaar gebied, dat geld kost. We leggen ze aan en we onderhouden ze. Die kosten worden door de gebruikers betaald.” Dat is een nieuwe invalshoek, waarmee de wethouder het regime van betaald parkeren legitimeert. Als hij wordt gewezen op fietsenrekken en voetpaden die eigenlijk dan ook door de gebruikers betaald moeten worden zegt hij zover niet te willen gaan.
Veel winkeliers in Haren vinden dat het betaald parkeren moet worden afgeschaft. Enerzijds is er geen schaarste en anderzijds werpen parkeermeters een drempel op voor de consument. Zij vinden dat het winkelen altijd begint met irritatie aan de parkeermeter. Er wordt gewezen op plaatsen als Hoogezand, Leek, Roden, Zuidlaren en Eelde waar het parkeren gratis is. Vraag is nu hoe de gemeente op een andere manier de 260.000 kan incasseren als de parkeermeters worden afgeschaft.
Het nieuwe beleid is nu dat in het centrum betaald kan worden met de gsm (bel-parkeren) achteraf en ook nog met de parkeermeter vooraf. Dat beleid wordt in 2014 van kracht. In de parkeergarage kan een zeer korte periode gratis worden geparkeerd. Dat was al zo, maar nog niet algemeen bekend.
Onderzoek: zie onder.
Cijfers en feiten: Parkeren in Haren kent geen schaarste
Het parkeren in Haren is sinds 1998 niet meer gratis en dat wordt door veel mensen (vooral winkeliers en hun klanten) vaak als storend ervaren. De gemeente Haren heeft dit jaar een onderzoek laten doen (Grontmij) naar het parkeren toen, nu en morgen. Afschaffen van betalen gebeurt niet. Dat zou jaarlijks 600.000 inkomsten kosten, waarvan (in 2010) 260.000 ‘batig saldo’ (na aftrek kosten).
Een optie is dat Haren weer gratis wordt (blauwe zone) en dat de gederfde inkomsten worden gezocht bij parkeerders op het transferium. Daar ziet de gemeente niets in, omdat blauwe zone moeilijk te handhaven zou zijn en men geen zeggenschap heeft over het transferium. Hieronder cijfers die iets zeggen over parkeergedrag in Haren. Is er eigenlijk wel schaarste? Wie parkeren er eigenlijk?
Cijfers
Aantal plaatsen: 597
Bezetting: gemiddeld vrijdagmiddag 65%, zaterdagmiddag 62%. Anders gezegd: Op vrijdagmiddag gemiddeld 122 plaatsen vrij en zaterdagmiddag 200 plaatsen vrij. Er is dus geen gebrek aan parkeerplaatsen in Haren.
Tijdsduur: op vrijdagmiddag parkeer 17% langer dan 2,5 uur. Op zaterdagmiddag 11%. In Haren gaan parkeerders dus snel weer weg door het betaald parkeren. Dat vinden winkeliers een groot nadeel. Het langparkeren gebeurt vooral op Haderaplein, Voorhorst, Achter de Molen en Oldehof (door bewoners en werknemers met vergunning).
Wie parkeren er?
Vrijdagmiddag:
57% bezoekers winkels
30% werknemers
13% bewoners
Zaterdagmiddag:
69% bezoekers winkels
16% werknemers
15% bewoners
13 reacties