De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 11 december, 2019

zaterdag 28 december 2013

Nieuws:

Parkeren in Haren: wie heeft hier een probleem mee? Wethouder: “Openbare ruimte kost geld”

Door: Redactie

De gemeente Haren baseert haar nieuwe parkeerbeleid op een onderzoek dat de Grontmij in mei van dit jaar heeft gedaan. Onderstaand een bloemlezing uit het rapport. Er ontstaat een beeld dat in Haren maar één probleem is met parkeren: betalen.

De cijfers laten zien dat er geen schaarste is aan parkeerplaatsen. Dat kan dus geen reden zijn om te laten betalen voor parkeren. Rond 2000 is het betaald parkeren in Haren ingevoerd om de doorstroming te bevorderen. Inmiddels houdt de gemeente Haren netto (na aftrek van kosten) ongeveer 260.000 euro over en die inkomsten wil men niet meer missen. Wethouder Theo Berends (parkeerbeleid) zegt desgevraagd: “Ja, de wereld is veranderd. Vroeger was het betalen bedoeld voor doorstroming, maar nu vind ik dat er nog een reden is voor betalen: het gaat om parkeerplaatsen in openbaar gebied, dat geld kost. We leggen ze aan en we onderhouden ze. Die kosten worden door de gebruikers betaald.” Dat is een nieuwe invalshoek, waarmee de wethouder het regime van betaald parkeren legitimeert. Als hij wordt gewezen op fietsenrekken en voetpaden die eigenlijk dan ook door de gebruikers betaald moeten worden zegt hij zover niet te willen gaan.

Veel winkeliers in Haren vinden dat het betaald parkeren moet worden afgeschaft. Enerzijds is er geen schaarste en anderzijds werpen parkeermeters een drempel op voor de consument. Zij vinden dat het winkelen altijd begint met irritatie aan de parkeermeter. Er wordt gewezen op plaatsen als Hoogezand, Leek, Roden, Zuidlaren en Eelde waar het parkeren gratis is. Vraag is nu hoe de gemeente op een andere manier de 260.000 kan incasseren als de parkeermeters worden afgeschaft.

Het nieuwe beleid is nu dat in het centrum betaald kan worden met de gsm (bel-parkeren) achteraf en ook nog met de parkeermeter vooraf. Dat beleid wordt in 2014 van kracht. In de parkeergarage kan een zeer korte periode gratis worden geparkeerd. Dat was al zo, maar nog niet algemeen bekend.

Onderzoek: zie onder.

SONY DSC

 Cijfers en feiten: Parkeren in Haren kent geen schaarste

Het parkeren in Haren is sinds 1998 niet meer gratis en dat wordt door veel mensen (vooral winkeliers en hun klanten) vaak als storend ervaren. De gemeente Haren heeft dit jaar een onderzoek laten doen (Grontmij) naar het parkeren toen, nu en morgen.  Afschaffen van betalen gebeurt niet. Dat zou jaarlijks 600.000 inkomsten kosten, waarvan (in 2010) 260.000 ‘batig saldo’ (na aftrek kosten).  

Een optie is dat Haren weer gratis wordt (blauwe zone) en dat de gederfde inkomsten worden gezocht bij parkeerders op het transferium. Daar ziet de gemeente niets in, omdat blauwe zone moeilijk te handhaven zou zijn en men geen zeggenschap heeft over het transferium. Hieronder cijfers die iets zeggen over parkeergedrag in Haren. Is er eigenlijk wel schaarste? Wie parkeren er eigenlijk?

 

Cijfers

Aantal plaatsen: 597

Bezetting: gemiddeld vrijdagmiddag 65%, zaterdagmiddag 62%. Anders gezegd: Op vrijdagmiddag gemiddeld 122 plaatsen vrij en zaterdagmiddag 200 plaatsen vrij. Er is dus geen gebrek aan parkeerplaatsen in Haren.

Tijdsduur: op vrijdagmiddag parkeer 17% langer dan 2,5 uur. Op zaterdagmiddag 11%. In Haren gaan parkeerders dus snel weer weg door het betaald parkeren. Dat vinden winkeliers een groot nadeel. Het langparkeren gebeurt vooral op Haderaplein, Voorhorst, Achter de Molen en Oldehof (door bewoners en werknemers met vergunning).

Wie parkeren er?

Vrijdagmiddag:
57% bezoekers winkels
30% werknemers
13% bewoners

Zaterdagmiddag:
69% bezoekers winkels
16% werknemers
15% bewoners

 

 

 

 

 

 

 

13 reacties

De Groot zegt:

Juist het betalen creëert vrije plekken. Of is de redactie de gratis parkeeractie alweer vergeten?

28 december 2013 om 11:03
Daphne de Haan zegt:

Wat hebben we aan zoveel parkeerplaatsen als er straks geen winkels meer over zijn?!

28 december 2013 om 18:13
Henk zegt:

Zelfs de ondernemerspartij de VVD is voor betaald parkeren…… Steeds meer mensen gaan winkelen in de dorpen rondom Haren.

29 december 2013 om 10:47
Jos zegt:

Parkeren; is er eigenlijk wel schaarste? Er is geen schaarste.
En er komt nog veel meer ruimte.
Minder inkomsten via het parkeergeld.
Met een lege Brinkhorst.
Met nog veel meer leegstand in de rest van het dorp.
Minder mensen in het centrum gevolg van.
Minder leuk dorp verliest zijn charme.
Na de herindeling een leeg gemeentehuis.
Nieuwbouw winkels AH met boven woningen ook voor de leegstand.
Verpaupering is het volgende proces.
Daarna meestal subsidie om de boel weer op te krikken.
EN MAAR STEGGELEN IN HET WITTE GEBOUW.

En een wethouder die rapporten achterhoud en ongegeneerd weer op het pluche gaat zitten. Met catastrofale gevolgen zie gemeentehuis zo nu het uitroeien van het verdere winkelbestand en leefbaarheid in het dorp.
Deze man verdiend een standbeeld! als het aan mij ligt!
Op de plek van het carillon kunnen we zoeken naar de klepel.

29 december 2013 om 20:24
Jan zegt:

En waar is dan de wegenbelasting voor? Of is het dan de bedoeling om eindeloos te rijden en nooit uit te mogen stappen? Is het vanaf nu dan ook zo dat inkomsten in welke vorm dan ook één op één gekoppeld worden aan een bestemming gebaseerd op de herkomst?

Samengevat, fijne PvdA teksten weer dit…

29 december 2013 om 23:05
joost van eden zegt:

@ de groot
Mag ik U vragen wat volgens U de bedoeling is van een parkeerplaats? Uit uw reactie meen ik namelijk op te kunnen maken dat u denkt dat parkeerplaatsen er zijn om leeg te staan…

30 december 2013 om 23:31
joost van eden zegt:

@ Theo Berends
Parkeerplaatsen behoren volgens jurisprudentie tot de openbare weg. In Nederland betaalt iedereen met een auto wegenbelasting. De omschrijving van wegenbelasting in de encyclopedie is als volgt:
Wegenbelasting
Belasting voor ingezetenen die door de Rijksoverheid wordt geheven op het gebruik van de openbare weg met een motorrijtuig.
Naar aanleiding van bovenstaande ben ik van mening dat U zult moeten zorgen dat parkeerplaatsen worden gefinancierd en onderhouden met het geld van de wegenbelasting en eventuele provinciale opcenten.

31 december 2013 om 09:28
Simon zegt:

@Jos, ook de bouwplannen voor het Haderaplein zijn ook een ramp voor de Molenweg. Nog meer verkeer, want langs de Molenweg wil men ontsluiten. Deze coalitie verandert een groot deel van Haren-Noord in een puinhoop, met al die ongebreidelde bouwplannen zonder verkeersparagraaf met deugdelijke oplossingen. Binnen nu en ca 2 weken wordt de uitspraak van de Raad van State inzake DHE 5 & 6 verwacht. Als de RvS de buurt gelijk geeft tav de verkeersproblematiek, zal dit ook gevolgen hebben voor de bouw aan het Haderaplein omdat daarvoor immers ook grotendeels dezelfde argumenten gelden. Dan kunnen omwonenden ook daarvoor succesvol naar de RvS.

31 december 2013 om 12:50
De Groot zegt:

@ Joost: als er niet betaald hoeft te worden staan er nog meer werknemers autos. Daarnaast heeft de gratis parkeeractie aangetoond dat gratis parkeren in Haren niet werkt. Wat is er mis met een bezetting die niet 100% is? Dan is er tenminste plaats als je komt. Op de fiets kan altijd en is altijd gratis. Want zeg nou zelf, hoe groot is Haren eigenlijk?

31 december 2013 om 19:53
Daphne de Haan zegt:

@deGroot wie zegt dat de gratis parkeeractie niet heeft
gewerkt??

1 januari 2014 om 12:46
joost van eden zegt:

@de Groot
U zult zelf begrijpen, de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen geeft mede het aantal klanten van de winkels weer. Het is niet een heel sociale gedachte van U ten opzichte van de winkeliers, om het fijn te vinden, dat er gemiddeld nog 200 parkeerplaatsen vrij zijn, zodat U in ieder geval niet op een plaatsje hoeft te wachten. Indien de bezetting nu 100% zou worden bij vrij parkeren, en U komt op de fiets uw boodschappen doen omdat Haren toch niet zo groot is, dan heeft U er geen last van, en zijn de winkeliers ook weer blij.

1 januari 2014 om 22:43
jan zegt:

Jammer dat de vrijdagavond niet meegenomen is in het onderzoek of is met de onderzoekers afgesproken dat de koopavond toch ter ziele gaat. Ik zou zeggen voer de parkeerschijf weer in met bijv. max 3 uur.

3 januari 2014 om 10:23
Ricky zegt:

Uit Glimmen met de auto winkelen we altijd in Eelde, Vries, Assen. Naar Haren alleen op de fiets. Parkeren met een bonnetje? Te irritant…

5 januari 2014 om 11:14

Wilt u reageren?