De krant die je leest van A tot Z
Maandag 20 september, 2021

dinsdag 28 februari 2012

Nieuws:

Bouwplan horeca aan de Vondellaan krijgt allure

Door: Redactie

Als het aan Henk van Klooster (Havanka BV) ligt krijgt het pand dat hij wil ontwikkelen aan de Vondellaan in Haren allure. “Het moet de entree van Haren aan deze kant van het dorp fraaier maken”, zegt hij. De keuze voor De Zwarte Hond architecten te Groningen duidt op hoge ambities. In het pand, dat als het ware zal worden vastgeplakt aan de bestaande bebouwing van Café de Zaak, zal vermoedelijk een restaurant komen met tafels op begane grond en op de eerste etage. Welstand heeft inmiddels groen licht gegeven, zegt van Klooster. Nu de bouwaanvraag en inspraak nog.

Op de etage ontstaat een soort atrium met veel glas en dus uitzicht op de molen. Met het bestuur van Molen de Hoop is overleg gaande, zegt Van Klooster. Voorzitter van de stichting is oud-wethouder Berend Hoekstra. Onder diens regime werd in 2003 deze locatie aangewezen als uitbreiding voor horeca. Pikant zou het dus worden als hij namens de molen bezwaar zou maken tegen de plannen.

Havanka kwam de locatie op het spoor door goed op te letten en door de hulp van Cees Bosman uit Haren. Die signaleerde dat de locatie volgens bestemmingsplan 2003 bebouwd mocht worden ten behoeve van horeca. De gemeente heeft de grond daarop aan Havanka verkocht onder het voorbehoud dat er een bouwvergunning tot stand komt.

Maquette gezien vanaf de westzijde...

Havanka heeft nog geen huurder en wil eerst de procedures rond maken. Met de maquette wordt

Women’s Weight Gain Guide

een indruk gegeven van de bouwstijl. De bouw zal twee tot vier parkeerplaatsen kosten. Met de buren in het aanpalende pand is overleg geweest. Die zullen wellicht het zijraam moeten prijsgeven en zijn daartoe bereid als zij daarvoor financieel worden gecompenseerd. Dat is reeds geregeld met de ontwikkelaar.

Wethouder Gerben Pek (RO) van de gemeente Haren had al laten weten positief te staan tegenover de plannen van Havanka. Maar hij wijst er op dat de inspraakprocedure nog moet starten. Wanneer de bouw kan starten is dus nog niet bekend. Naar verluidt vinden de uitbaters van Café de Zaak het jammer dat zij niet hebben geweten dat er bouwmogelijkheden waren op de grond naast hun bedrijf. Ook de voormalige eigenaar van het vastgoed heeft er waarschijnlijk geen weet van gehad, anders had die wellicht café de Zaak wel willen uitbreiden. Volgens Havanka was de informatie over het bestemmingsplan openbaar.

Huidige situatie Vondellaan...

Bouwplan in vogelvlucht....op de voorgrond de huidige parkeerplaats...

Women’s Weight Gain Guide
zp8497586rq

25 reacties

Hans zegt:

Super!
Dat ziet er vele malen beter uit.
Nu maar hopen op een kundig uitbater van de horeca gelegenheid.
Pak dit maar eens heel groots aan Haren. Samen met het park er tegenover.
Op foto 2 te zien zijn de inganagen vd flatjes.
Daar mogen ze van mij ook wat op bedenken, ziet er niet uit.

28 februari 2012 om 13:15
Herman zegt:

Gaat weer ten koste van mijn beschikbare parkeerplaatsen als ik het ontwerp zo zie. Heb een dure jaarvergunning niet voor niets aangeschaft.

28 februari 2012 om 13:46
Hans zegt:

@Herman, knap opgemerkt.
Maar die vergunningen in Haren zijn niet zo duur hoor.
Bovendien is er daar alsnog plek zat en een stukje wandelen is ook niet ongezond.
Stel daar tegenover dat de sobere “look” deels zal verdwijnen, lijkt me dat jou argumentje dan al snel van tafel is.

28 februari 2012 om 15:10
Alyce Hoeksema Linde zegt:

Graag geen stenen meer in Haren! Horeca is er genoeg, en winkels ook.
Vindt het geen goed plan!
Gooi maar bomen tegen de blinde muur in groen Haren.
Uiteindelijk moet er ook parkeergelegnheid over blijven voor de klanten van de restaurants en bewoners.
Bovendien wordt de molen door stenen ingekapseld.
Jmmer jammer!
De molen zou in de toekomst geschikt zijn voor een exclusief restaurant!

28 februari 2012 om 19:02
fen zegt:

helemaal mee eens alyce. die mooie molen zou helemaal aan het zicht onttrokken worden. de tegenoverliggende appartementen zouden uitzicht krijgen op een lelijk stenen gebouw i.p.v de molen.

28 februari 2012 om 23:52
Hans zegt:

@ Alyce. Je geeft zelf aan dat er genoeg joreca is in Haren. Waarom wil je dan een reaturant beginnen in de molen ?
@Fen : De molen heeft geen last van deze aanbouw. Is uit alle hoeken prima te zien.Welke appartementen heb je het over ? Ben je daar wel eens geweest, lijkt er niet op.

Er is al een bestemming gegeven aan deze locatie. Daarbij is het in de huidige situatie erg sober (lees Lelijk!)
Al met al; een prima idee. Er zijn geen gefundeerde argumenten om het niet te doen.

29 februari 2012 om 09:42
annemarie zegt:

Ik denk dat het A. het uitzicht belemmerd en B. voor meer horecagelegenheden in Haren is geen ruimte lijkt me. Onze vrienden van Bruns hebben al genoeg horecaruimte gecreëerd de laatste jaren en dat is ruim voldoende.

29 februari 2012 om 10:22
Hans zegt:

@Annemarie
onderbouw dat dan eens. Jullie roepen allemaal maar wat..

29 februari 2012 om 10:32
Alyce Hoeksema Linde zegt:

Vraag mij af,…wat is er nou zo vele malen beter?De bouw is volslagen anders dan waar het tegen aan geplakt wordt.De architectuur van het gebouw vind ik oké! Niet passend bij wat het nu is. Wat zou er aan het huidige gebouw veranderd moeten worden, en wie gaat dat betalen?

29 februari 2012 om 11:26
Hans zegt:

Dat is precies het punt. De huidige bebouwing is erg sober. Een modern pand als eye catcher. Dat siert het aangezicht behoorlijk op.

Het huidige gebouw ? Wat moet daarmee gebeuren dan ? Geloof dat dat koophuizen zijn. Als dr wat mee is zullen de bewoners dat zelf betalen lijkt me.

29 februari 2012 om 11:43
Alyce Hoeksema Linde zegt:

Er zijn zoveel sobere panden! Alsof de eigenaren van de maisonettes zitten te wachten. om daar een hoop geld aan te besteden. Nee ,als er echt wat moet gebeuren dan zal er gesloopt moeten worden.
Het nieuwe tegen het oud pand is gewoon niet mooi!
Ben meestal niet tegen vernieuwingen, maar dit is overbodig.Het is een gezellig stukje in de Vondellaan met een zeer goed Italiaans restaurant, café,waar veel gezelligheid heerst.
Ze maken,… en zeker in de zomer, een straatje van alsof je in het buitenland bent.

29 februari 2012 om 12:11
Hans zegt:

Jou mening is geen feit.Schrijf dan ook niet zo. Je valt bovendien in herhaling.

29 februari 2012 om 13:51
bert zegt:

@annemarie; inderdaad firma Bruns moet geen concurrenten krijgen..

1 maart 2012 om 09:44
Hans zegt:

Ja dat zou wat zijn!

Ik hoop van harte (….onnodige negatieve zin over personen geschrapt, wilt u bij het thema blijven? red.)
Er is volgens mij ruimte voor een gelegenheid waar men wel kwaliteit vindt in product en bediening. Dat is schaars in Haren.

1 maart 2012 om 11:31
kees zegt:

Hans ik ga ervan dat je jou ongenoegen over kwaliteit in product en bediening ook kenbaar hebt gemaakt bij de uitbaters van deze horecabedrijven.

1 maart 2012 om 13:55
Hans zegt:

Niet zo bedoeld, zal de toonzetting in de gaten houden.

1 maart 2012 om 15:40
Hans zegt:

@Kees. Herhaaldelijk. Maar dat is niet relevant. We hebben het over de bouwplannen aan de vondellaan.
Ik was iets te enthousiast in mijn reactie en heb aangegeven dat ik beter zou opletten om niet off topic te geraken.

1 maart 2012 om 16:38
Will zegt:

Het geheel , zoals nu via maquette wordt getoond, is mij te futuristisch c.g. te modern.
Zet er iets passend bij de molen.
Een mooe oude voorgevel met puntdak en bijpassende dakpannen zodat het één geheel wordt de molen en aanpalende schuren.
Dat zorgt voor een betere uitstraling voor de entree!

2 maart 2012 om 19:58
Alyce Hoeksema Linde zegt:

Ja,ik ben het er helemaal mee eens Will!
Veel te modern! Zelf denk ik helemaal niet te bouwen,houd het luchtig bij die prachtige molen.
Het wordt een vlag op een modderschuit!
Niet ten nadele van de huidige huizen bedoel ik. Dat is de jaren 60? En dat past niet bij elkaar . Wel op een oud gebouw ,dat krijg je een beeld van design en oud.
En met oud bedoel ik op zijn minst 100 jaar!

3 maart 2012 om 14:03
Erik zegt:

Mag er zo maar gebouwd worden vlakbij een windmolen?
http://molenbiotoop.nl/index.php?page=7

4 maart 2012 om 11:25
Jan Geelhoed zegt:

Met twee oud-wethouders in het molenbestuur wordt het nu zaak ernst te maken met de herziening van het bestemmingsplan voor het molengebied en de gemeente een halt toe te roepen op de al te lang bewandelde weg van het stelselmatig verslechteren van de molenbiotoop.

4 maart 2012 om 19:59
Harm Jan Verweij zegt:

@ Erik
Haren zou er inderdaad goed aan doen om onderstaande tekst in haar bestemmingsplan op te nemen maar het meeste kwaad is al aangericht. De omgeving van de molen ziet er niet uit, ademt voor een deel zelfs de sfeer van een luchtplaats van een gevangenis (loop maar eens naar de molen vanaf de Rijksstraatweg en kijk dan eens naar rechts). Door het realiseren van bovenstaande plannen zou de omgeving van molen de Hoop nog verder worden aangetast.

http://molenbiotoop.nl/content.php?page=6.2.2.1

4 maart 2012 om 20:36
... zegt:

Het ziet er mooi uit, maar ik heb meer behoefte aan een zwembad dan aan nog meer horeca!

5 maart 2012 om 13:03
HOHOUT zegt:

Bekendmakingen
Vondellaan 6 B B te Haren Gn, activiteiten Bouw, RO; 20120378, ontvangen 20-12-2012
Bouw, het oprichten van een horecagelegenheid
RO, afwijken van de bestemming
Tegen deze kennisgeving kunt u geen bezwaar maken. Bezwaren kunt u pas indienen als de omgevingsvergunning is verleend. Verleende omgevingsvergunningen worden gepubliceerd

Er is een totaal ander plan ingediend dan hierboven.
De heer van Klooster heeft zich in een presentatie bijzonder oncharmant en van een egocentrische zijde laten zien. Haren let op uw saec!

17 januari 2013 om 23:15
hohout zegt:

waar blijven de reacties?

21 januari 2013 om 17:58