De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 5 december, 2020

dinsdag 27 januari 2015

Nieuws:

Keukenbedrijf Folkert Konings failliet

Door: Redactie

Emoties vandaag bij Rik-Jan Wesselink en zijn vrouw Vanessa. Hun keukenbedrijf in Haren is vanochtend failliet verklaard door de rechtbank in Groningen.

folkert konings

Hoogtijdagen bij Folkert Konings, waar vaak kookdemonstraties werden gegeven…

Met deze uitspraak komt een eind aan het bloeiende bedrijf waarmee zij al in de jaren 90 startten. Folkert Konings is leverancier van keukens, met de persoonlijke ‘touch’ als belangrijkste handelsmerk. De zaak heeft geen gebrek aan klanten, maar de financiering doet Folkert Konings de das om. Per 15 januari gelden volgens Wesselink nieuwe kredietvoorwaarden bij de belangrijkste leveranciers. Die willen sneller hun geld, maar kopers van keukens wachten vrij lang met het voldoen van hun nota’s. Bovendien heeft de bank volgens Rik-Jan Wesselink  laten weten de kredietkraan te willen sluiten. De schuldenlast werd te hoog. Door deze samenloop van omstandigheden is het bedrijf de laatste dagen in grote liquiditeitsproblemen geraakt, aldus de eigenaren. Rik-Jan en Vanessa Wesselink  zien geen andere uitweg dan hun eigen faillissement aanvragen.

Project X

Los van de acute problemen met het financieren van hun bedrijfsvoering speelt op de achtergrond nog steeds het probleem van de Facebook-rellen in Haren (2012). Rik-Jan Wesselink heeft daar traumatische ervaringen gehad, die zijn functioneren danig  hebben beïnvloed. “Dat is zeker niet de reden dat het nu fout loopt met ons bedrijf”, zegt Rik-Jan. “Maar ik ben er wel de veerkracht door kwijtgeraakt die ik hard nodig heb om de huidige problemen het hoofd te bieden.”

 

De winkel is de laatste dagen al gesloten. Wat er nu verder gebeurt hangt af van de curator.

18 reacties

frank logjes zegt:

Jeetje wat klote dit.
Rik-Jan en Vanessa sterkte

27 januari 2015 om 22:31
JePe zegt:

Dit is wel heeeeeeel triest.

28 januari 2015 om 12:08
Annet Alberts-Ubels zegt:

Wat ontzettend jammer! Sterkte!

28 januari 2015 om 12:18
fam. Blaauw zegt:

Wat is dit jammer we wensen jullie heel veel sterkte toe.

28 januari 2015 om 12:50
Ineke Glastra zegt:

Rik-Jan en Vanessa,

Dit is heel erg triest voor jullie. Jaap en ik wensen jullie heel veel sterkte.

28 januari 2015 om 13:49
Gerard Hazelhoff zegt:

jammer dat er geen andere oplossing is, sterkte

28 januari 2015 om 14:25
Emilio zegt:

Sterkte gewenst en hopen op een doorstart?

28 januari 2015 om 17:06
Frank zegt:

Hopelijk een doorstart! Heel veel sterkte voor jullie!!

28 januari 2015 om 18:37
Mederwerker zegt:

Overweeg de rechtbank om omzetting van het faillissement naar de WSNP te vragen.
Die omzetting moet je in ieder geval vragen voordat een verificatievergadering is gehouden (een verificatievergadering is een vergadering waarvoor alle schuldeisers worden opgeroepen om hun vorderingen door de rechtbank te laten vaststellen).
Een belangrijk verschil tussen de WSNP en het faillissement is het eindresultaat: In de WSNP bestaat er een kans dat je zogenoemde ‘schone lei’ verkrijgt (je hoeft je schulden dan niet meer te betalen), terwijl de schulden na afloop van het faillissement meestal blijven bestaan.

28 januari 2015 om 21:12
Familie Tas zegt:

Rik-Jan en Vanessa,
Sterkte! Een groot verlies voor Haren en omgeving.Wat zijn we blij met jullie en onze prachtige keuken.

28 januari 2015 om 21:28
Alex Gaaikema zegt:

Veel sterkte Rik-Jan en Vanessa. Heel jammer om te horen. Ik hoop dat een schone lei doorstart nog tot de mogelijkheid behoort.

29 januari 2015 om 09:48
karel123 zegt:

Omzetten naar WSNP gaat om individuele persoonlijke problemen het gaat hier om een bedrijf.

29 januari 2015 om 19:49
Kirsten zegt:

Jeetje dit zag ik niet aankomen. Rik-Jan en Vanessa ik wens jullie heel veel sterkte!

29 januari 2015 om 20:06
fam Mulder zegt:

Rik-Jan en Vanessa

Ik hoop voor jullie op een doorstart , jullie mooie zaak met super kwaliteit hoort hier in Haren ,heel veel sterkte .

31 januari 2015 om 09:46
Medewerker zegt:

Karel,

Zij zijn ook persoonlijk failliet verklaard, een VOF is geen rechtspersoon. Vandaar ,dat de weg van WSNP wel degelijke openstond.
Maar afin, deze discussie hoeven we hier niet te voeren. Alle sterkte toegewenst de komende tijd , jammer van jullie mooie bedrijf.

1 februari 2015 om 23:02
Simon en Bettie zegt:

Ook van onze kant nogmaals veel sterkte toegewenst.

2 februari 2015 om 16:59
Jan en janny zegt:

Sterkte gewenst

5 februari 2015 om 17:37
jolanda Janse zegt:

Ontzettend jammer! Dat gun ik jullie niet! We genieten nog elke dag van onze prachtige keuken!!!

14 september 2015 om 18:28

Wilt u reageren?