De krant die je leest van A tot Z
Dinsdag 7 februari, 2023

maandag 28 november 2022

Nieuws:

Omgeving Boeremapark wordt vuurwerkvrije zone

Door: Redactie

Het Burgemeester Boeremapark is tijdens oud en nieuw een vuurwerkvrije zone. Dit is een gebied waar helemaal geen vuurwerk afgestoken mag worden. Met de vuurwerkvrije zone wil de gemeente de dieren beschermen tegen het gevaar, de schade en overlast van vuurwerk.

Wanneer mag geen vuurwerk worden afgestoken
Van zaterdag 31 december 18.00 uur tot zondag 1 januari 02.00 uur mag geen vuurwerk worden afgestoken in de vuurwerkvrije zone. Buiten deze tijdens mag nergens vuurwerk worden afgestoken.

Waar is de vuurwerkvrije zone
U ziet het gebied van de vuurwerkvrije zone op deze kaart:

Toezicht in de vuurwerkvrije zone
Buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders houden tijdens oud en nieuw toezicht in de vuurwerkvrije zone. Zij spreken mensen aan die zich niet aan het vuurwerkverbod houden. En wijzen de plekken aan waar wel vuurwerk mag worden afgestoken.

Waar kunt u overlast van vuurwerk melden
Overlast van vuurwerk kunt u melden bij het Meldpunt Overlast en Zorg van de gemeente. Dit kan digitaal via gemeente.groningen.nl/overlast-en-zorg-melden.
U kunt maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur ook bellen met 050 587 58 85.

9 reacties

Ludo zegt:

Waarom niet in de hele gemeente vuurwerk verbod ?????

29 november 2022 om 09:13
Hans zegt:

Het gaat om het welzijn van de dieren.
Maar als de dieren de moeite niet eens nemen om naar het boeremapark te gaan tijdens oud en nieuw dan is het hun eigen keuze, aldus gemeente Groningen 😉

29 november 2022 om 14:28
Ans zegt:

En de Mikkelhorst dan?

5 december 2022 om 20:56
Jan zegt:

De gemeente bepaalt de vuurwerkvrije zones op basis van het aantal meldingen van vuurwerkoverlast. Nogal kortzichtig beleid. Melden: https://gemeente.groningen.nl/overlast-en-zorg-melden

6 december 2022 om 12:53
Ernst zegt:

Je kon er op wachten. Zojuist, 9 december, om 23.57 , 00.00 en om 00.01 uur, 3 ongelofelijk zware knallen in het Boeremapark. Verbied die rommel nou gewoon. Alles en overal!

10 december 2022 om 00:06
Emma zegt:

@Ernst, dat is al verboden…. alleen de handhavers zijn er nooit…

10 december 2022 om 15:00
inwonervanharen zegt:

Ik vraag me af of een vuurwerkverbod wel gaat helpen. Dit gaat alleen werken als er continu handhavers opvallend of onopvallend controleren. Want het probleem is dat mensen alleen kunnen worden aangepakt als ze op heterdaad gepakt worden.

14 december 2022 om 18:29
Rolf zegt:

Waarom alleen met oud & nieuw handhaven? Er word nu al volop geknald en dat kan de beesten ook traumatiseren. Gaat dus niks helpen.

14 december 2022 om 18:31
Henk zegt:

Hallo, kan mij nog herinneren dat er vroeger een complete vuurwerkshow werd gehouden in het Boeremapark, toen waren er toch ook geen klachten, ja misschien een paar.
We laten ons nu leiden door die zgn. Milieu en dieren aktivisten, een splintergroepering, maar ja, het kan eigenlijk niet hoor, denk er om. Regels worden gemaakt, maar men kan het niet handhaven, waarom dan regels maken?

15 december 2022 om 10:02

Wilt u reageren?