De krant die je leest van A tot Z
Maandag 9 december, 2024
Deze post is bekeken 108 keer.

woensdag 30 oktober 2024

Nieuws:

Meerweg gaat in 2025 op de schop

Door: Redactie

De Meerweg in Haren, meer specifiek het gedeelte tussen de Westersedrift en Nesciolaan, gaat in 2025 op de schop. De gemeente heeft daarvoor 524.000 euro beschikbaar gesteld en de raad moet dit goedkeuren.

Op dit weggedeelte geldt een maximumsnelheid van 30 km/u, maar de weg is erg breed voor deze snelheid. Dat wringt. De gemeente wil de weg veiliger maken en dat blijkt volgens de plannenmakers ook de wens van aanwonenden te zijn. Het doorgaande karakter maakte van deze weg een brede weg, hoewel er kort na de brug een rare S-bocht lag. Het toenemende autoverkeer kreeg echter ruim baan en de bocht (die we nu nog herkennen langs het dijkje met woonschepen) werd rechtgetrokken. Gas erop en rijden maar. In 1966 werd de snelweg A28 aangelegd en kreeg dankzij een lobby vanuit Haren een afrit ‘Haren’. Daarvoor werd rond 1970 de Emmalaan vanuit Haren doorgetrokken vanaf de Westersedrift en werd zelfs een motel (Postiljon) gebouwd. Met de aanleg van de Emmalaan verloor de Meerweg haar doorgaande karakter (bezien vanuit het centrum van Haren).

Corrigeren
Wat na 1970 overbleef was een gedeelte (A) Meerweg vanaf Rijksstraatweg tot aan de snelweg en een gedeelte vanaf de snelweg richting Paterswolde (B). De herinrichting die de gemeente voorstaat gebeurt op traject A, tussen Westersedrift en Nesciolaan. Wie de historie kent zal begrijpen waarom dat traject ooit een doorgaand karakter heeft meegekregen en dat beeld wordt dus met deze plannen gecorrigeerd.

Ontwerp
De weg wordt smaller gemaakt (5.30 m) waardoor ruimte ontstaat voor groen, waaronder 14 bomen. Een paar verhoogde plateaus halen de snelheid uit het verkeer. De groenvakken zullen volgens het ontwerp ‘met bloembollen en het mengsel ‘Nectar onder het maaimes’ worden ingezaaid. Dat is een bloemenmengsel dat meegezaaid kan worden met een kleine hoeveelheid gazongrasmengsel. De soorten in het mengsel kunnen in het lage gazon vaak bloemen vormen die benut kunnen worden door bestuivende insecten. Dit mengsel is
vooral op insecten gericht, ter ondersteuning van ecologisch beheer’.

Voor bewoners van de woonzorgcentra Zonnehof en Maarwold is het goed nieuws, want de huidige (slechte) voetpaden worden verbeterd. Volgens de gemeente zijn omwonenden betrokken geweest bij de planvorming en in juli ingelicht over de ontwerpen. Het werk gaat half 2025 van start.


Historie

Het was industrieel Jan Evert Scholten die begin vorige eeuw een onverharde weg liet aanleggen tussen het centrum van Haren en Paterswolde. Deze weg kreeg steeds meer de functie van doorgaande weg tussen deze dorpen en werd verhard, hoewel de ondergrond eigenlijk te zacht was. De weg werd ‘Kunstweg’ genoemd. In het centrum werd het eerst nog Havenstraat genoemd, omdat de weg naar de haven van Haren leidde, die tot de jaren 70 lag op de plaats van de huidige gemeentewerf. In de volksmond werd het straatje ook ‘Koffiediksteeg’ genoemd.


Zo gaat het worden.

8 reacties

inwonervanharen zegt:

Als iedereen nou gewoon in de oren knoopt dat op paar stukken na HEEL haren 30 km per uur is en zich er aan houd waren we al een heel stuk verder!!

De uitzonderingen zijn:
Rijksstraatweg (tussen haren en glimmen & tussen de Botanicuslaan en Ketwich verschuurlaan)
Emmalaan (vanaf de brug tot ongeveer de rotonde)
Meerweg (laatste stukje tot aan de snelweg
Dr ebelsweg (maar wle 60 en niet 80 zoals sommigen denken
Kerklaan tussen de dilgtweg en Esserweg

Emma zegt:

@Inwonervanharen Dr. Ebelsweg is tussen Komgrens bij Cantersveen tot rotonde Waterhuizen wel 80km/u.
Probleem met de inrichting van de 30 km zones, in Haren, is dat ze juridisch niet kloppen. Dus is het niet strafbaar…..

Marrit zegt:

Kunnen we dat geld niet beter besteden? Bouw bijvoorbeeld een leeg bedrijfspand om (zijn er genoeg) voor huisvesting voor jongeren / alleenstaanden om maar wat te noemen..

Henk zegt:

Vraag me af of alle bewoners blij zullen zijn met het extreem hoge gras straks voor de bloemetjes en de bijtjes. De gemeente maakt pas ergens na juni, 1 tot 2x per jaar

Antoine zegt:

@Henk: ‘alle bewoners blij?’ Als dat het criterium zou zijn, lag Haren er nog bij als in 1925 en wachtten we nu nog op stromend water en riolering…

Maar naar ik begrepen heb, lag het initiatief bij (een deel van) de bewoners van dit stuk Meerweg.

Henk zegt:

Ik zou graag de wegen wat breder willen
Het is in Haren al een drama om normaal door te rijden.
Doorgaane wegen hebben de funtie om het verkeer door te stromen.
Kap met shared spaces. Gewoon normaal doen.

Bas zegt:

Is het niet beter om de Emmalaan aan te pakken? Niemand rijdt daar 30. En als fietser ben je daar niet altijd veilig.

willy zegt:

In dit artikel zie je een foto gemaakt in 1963 tijdens de demping van het
Harener Vaartje en er boven werkzaamheden bij het Noord Willemskanaal:
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets%5Bperiode%5D%5B%5D=0%7C20e_eeuw%7C&query=haven+haren+foto&coll=ddd&page=1&identifier=ddd:010679141:mpeg21:a0197&resultsidentifier=ddd:010679141:mpeg21:a0197&rowid=9

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.


Poll - uw mening telt

Burgercomité wil alsnog waarheidsvinding gemeentelijke herindeling door onderzoek.

Ga naar het Poll archief