De krant die je leest van A tot Z
Donderdag 4 december, 2025
Deze post is bekeken 742 keer.

maandag 26 augustus 2024

Nieuws:

Onderzoek Independer: Groningen is fietsonveilige gemeente

Door: Redactie

In de provincie Groningen gebeuren jaarlijks zo’n 560 ongelukken met fietsers. Twee derde van deze ongevallen vindt plaats in de gemeente Groningen. Het is hiermee de meest onveilige fietsgemeente van de provincie, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie.

Er gebeuren in de provincie Groningen jaarlijks 9,5 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde (10,6). Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau. Groningen is de onveiligste gemeente van de provincie, met jaarlijks 15,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Westerkwartier en Midden-Groningen gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Groningen met de meeste fietsongevallen per jaar is:

Groningen: 15,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Westerkwartier: 7,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Midden-Groningen: 7,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Veendam: 5,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Stadskanaal: 5,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk

Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Groningen was bij 58,5% van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken.
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. In Groningen was bij 15,3% van de fietsongevallen een e-bike betrokken.

“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).

Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vindt u op de onderzoekspagina:

https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2024

Haren
In Haren werd in 2022 in Haren de Krant de rotonde met fietspad op de Rijksstraatweg (hoek Emmalaan) als gevaarlijkste plek voor fietsers verkozen. Een jaar later voerde de Fietsersbond hier actie om de gemeente tot spoed te manen in de aanpak hiervan. Destijds toonde de gemeente zich welwillend, maar liet tegelijk weten dat dit knooppunt pas wordt aangepakt als de Rijksstraatweg wordt gereconstrueerd en dat is een meerjarenplan. Lees ook: https://www.harendekrant.nl/nieuws/fietsersbond-voert-zaterdag-actie-op-gevaarlijkste-rotonde-van-haren/

Foto: de fietsonveilige rotonde in Haren.

8 reacties

Hans zegt:

Als dat het gevaarlijkste plekje is, dan wordt het gevaar/ ongeval dus – doorgaans- veroorzaakt door de fietser.
Die moet voorrang verlenen. Doen ze dat niet. ja, dan wordt het meteen erg link.
Daar rijden namelijk auto’s met voorrang.

Het zou een idioot besluit zijn hier straks voorrang te verlenen aan de fiets, omdat ze blijkbaar de regels massaal negeren.

Dan kan je de maximum snelheid ook wel naar 180 doen, want ik krijg nogal regelmatig post uit Leeuwarden.

Harenaar zegt:

@Hans: Is het wel eens in je opgekomen dat ook de inrichting van een weg in een grote mate kan bijdragen aan de verkeersveiligheid?

willy zegt:

Aannemer Strukton is gestart met de aanleg van het nieuwe fietspad vanaf de loswal (bij Meerwegbrug)
naar de Witte Molen. https://www.provincie.drenthe.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@147979/aanleg-groningse-deel-doorfietsroute/
Ik vraag me af wanneer het plan voor het gedeelte tussen de Witte Molen en Oosterbroekseweg ter inzage ligt.
Dit zou voorjaar 2024 zijn. Een mening zou dan geven kunnen worden via “De Stem van Groningen”
Op dit moment staat daarover niets op die site.

Niels zegt:

@Hans
Het zal je wellicht verbazen maar je hebt bij het verlaten van een rotonde geen voorrang op fietsers die ook de rotonde volgen op het al dan niet vrijliggende fietspad. Rechtdoorgaand verkeer gaat namelijk voor afslaand verkeer op dezelfde weg (en het fietspad hoort bij de weg). De haaietanden doen daar niks aan af, die geven namelijk alleen voorrang aan verkeer op een kruisende weg, in dit geval het verkeer wat de rotonde oprijdt. Het zijn dus de automobilisten die waarlijk massaal de regels negeren en gevaar veroorzaken.

inwonervanHaren zegt:

Wisten we al jaren.

En wat ook vaak gebeurt is dat soms gevaarlijke situtaies ondoordacht aangepakt worden en de oplossing dan nog gevaarlijker blijkt te zijn dan de situatie ervoor

Hans zegt:

@Niels, zie de foto.
De situatie die bij de vondellaan van toepassing is, is denk ik die jij beschreef?

@Harenaar, jazeker. Daarom is het goed om te kunnen concluderen dat de inrichting goed is zo. Alleen het gedrag van de fietser moet deze zelfde fietser nog aanpassen naar normaal gedrag. Dus netjes even wachten op de auto/motor.. wat er maar voorbij komt. Er liggen al kronkels, die de snelheid uit de fiets halen. De haaientanden maken het keurig af.

Stadjer zegt:

Hoeveel ongelukken gebeuren door al die stoepfietsers die wandelaars aanrijden?

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.