De krant die je leest van A tot Z
Zaterdag 3 december, 2022

zaterdag 02 januari 2010

Nieuws:

Beroemde beer in Appelbergen gesneuveld

Door: Redactie

Het Paviljoen Appelbergen in het bos bij Glimmen, is zijn bekendste ‘klant’ kwijt. De meer dan twee meter hoge beer, die al 25 jaar bij de ingang stond, is in de nieuwjaarsnacht door onbekenden in brand gestoken. Eigenaar Robert Boverhof zegt tegen Glimmen.Net enorm aangeslagen te zijn door deze actie. Ook de boom naast de beer en het paviljoen liepen brandschade op. Wie weet wie de brandstichters zijn? Wie heeft tips? Columnist Cees Bosman uit Haren heeft 50 euro beschikbaar gesteld voor de tip die leidt naar de identiteit van de dader. Reacties kunnen worden gestuurd aan redactie@harendekrant.nl, die ze doorzendt aan de politie.

Nieuwjaarsnacht sneuvelde de beer van Appelbergen door brandstichting.

Nieuwjaarsnacht sneuvelde de beer van Appelbergen door brandstichting.

Beer in betere tijden...

Beer in betere tijden...

De beer was, vooral voor kinderen, een leuke markering in het bos op de route Glimmen-Noordlaren. In de buik van de beer was een afvalbak verwerkt. Het gevaarte was van kunststof gemaakt en is door de vuurzee als het ware gesmolten. Foto: Glimmen.Net.

20 reacties

Anja zegt:

Dit gaat me echt aan het hart. Wij hebben hele fijne herinneringen aan de beer. Dit klinkt misschien zoetsappig maar het is wel zo.
Wat een ….!?!? die dit op z’n geweten heeft. Schaam je!!!

2 januari 2010 om 10:58
Anja zegt:

Uiteraard gaat dit me aan het hart!

2 januari 2010 om 10:59
Dennis zegt:

belachelijk, wie dit gedaan heeft, heel erg sneu, hop dat de daders snel gepakt worden

2 januari 2010 om 11:51
.::OSH::. zegt:

kansloos..!!

2 januari 2010 om 12:19
Anniek&&Tine zegt:

Wij komen al jaren in dat bos en het was altijd leuk om daar even langs te komen dan even naar de beer te kijken. maar dat kan niet meer.:( wij vinden het heel erg jammer want het was een leuke/gellige beer.
wij vinden het heeeeeeeeel erg. wij vinden dan ook degene die dat gedaan heeft wees even eerlijk en zeg het dan is het snel opgelost. SCHAAAM JE DIEP!!!

groetjes.

2 januari 2010 om 15:11
fizzer zegt:

wat een kansloze rot actie!

ook ik heb herinneringen aan dit ontzettende beren beest! super kansloos!

als je dan iets in de fik wilt steken pak dan een prullenbak van de gemeente… vind ik veel minder erg dan iets waar zo veel generaties wat mee heeft!

bah! schaam je diep en geef je zelf aan!

2 januari 2010 om 15:39
harm zegt:

hoe laag kan iemand zakken, nou diegene die dit gedaan heeft staat nog lager dan laag..
k hoop dat diegene snel gepakt wordt, en er een fikse straf moet krijge, en er een nieuwe beer neerzetten…

2 januari 2010 om 20:51
Eric zegt:

Sommige jongeren willen alles vernielen dat anderen plezier verschaft. Ik wil niet bij voorbaat de jongeren de schuld geven, maar als er ’s nachts in het centrum van Haren dingen worden vernield dan zijn het naar mijn ervaring in meer dan 80% van de gevallen jongens tussen de 15 en 20 met petjes en/ of capuchons op hun kop.

Ouders die kinderen hebben die in zo’n soort groep zitten zouden eigenlijk hun kinderen minder vrijheid moeten geven.
Ik besef me dat het generaliserend overkomt, maar als een meerderheid van een groep zich zo kleed (en dit is een keuze om als “gangster” gekleed te gaan), dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat ze in het weekend dingen vernielen op hun weg van de kroeg naar huis.

3 januari 2010 om 03:41
rico zegt:

@eric

Het zijn niet alleen de jongens met een capuchons op hun hoofd..
dat is grote bullshit.
Ik zelf heb ook altijd een capuchon op en een muts…
Maar dat betekent niet dat ik iets hoef te slopen.

Vaak zijn het gewoon de net uiziende studentjes die de boel slopen .. hun ouders houd ze een handje boven het hoofd want hun grut kan nooit iets kwaad doen …

vaak zijn het dan de gasten met capuchons en mutsen op die overal de schuld van krijgen ….

( is dit geen rasisme ? )

3 januari 2010 om 12:20
Bob de Vries zegt:

Op glimmen.net wordt gemeld dat er duidelijke videobeelden van de veroorzaker van deze vernieling zijn.
De eigenaar van het paviljoen doet een oproep aan de dader zich te melden.
Zie http://glimmen.net/comment.php?comment.news.2232

3 januari 2010 om 17:35
F. Antonissen zegt:

Laffe daad. Ik hoop dat de politie de daders zal vinden. Veel vertrouwen heb ik daar niet op. Alleen al aangifte doen bij de politie verzandt in uren bureaucratie en een massa papierwerk is mijn ervaring. Er blijft dan ook weinig tijd over voor echt speurwerk, bovendien is het buiten koud en er is geen koffie buiten het warme politiebureau. Bovendien zijn er belangrijker prioriteiten toch ??
Mocht het verrassenderwijs toch tot een aanhouding komen, dan graag de daders alles laten betalen of anders de ouders volledig aansprakelijk stellen.
Bij mijn laatste bezoek aan Singapore hoorde ik dat bij dit soort vernielingen of spuiten met grafittie, de straf altijd bestaat uit de lange lat ofwel de “cane”. Broek naar beneden en dan enkele meppen. Wij zijn daarvoor te soft (beschaafd) geworden maar het werkt daar nog steeds fantastisch.

3 januari 2010 om 18:04
sibo zegt:

Volgens http://www.glimmen.net kan de dader zich maar beter melden. Hij staat nl nogal duidelijk op de gevoelige plaat.

3 januari 2010 om 22:11
Eric zegt:

@ Rico, ik kan alleen praten uit eigen ervaring. Ik werk vaak ook ’s nachts nog achter de pc en zie dus (relatief) vaak dingen gebeuren.

4 januari 2010 om 02:46
Joop zegt:

Brandstichting? Lekker subjectief bericht weer..

Is er niet gewoon wat vuurwerk in die beer gegooid?
Met oud en nieuw kun je wel een klein beetje verwachten dat er jong spul rondloopt dat met vuurwerk in de weer is..
Veel mensen/ondernemers zorgen daarom dat brievenbussen naar binnen worden gehaald en nemen andere maatregelen.

4 januari 2010 om 14:45
Redactie zegt:

@Joop: De redactie meent dat je van brandstichting kunt spreken als een kunststof beer in een bos, zonder inwendig gas en elektra in de nieuwjaarsnacht opbrandt.

4 januari 2010 om 15:52
Stefan zegt:

Kenmerk van brandstichting is opzet. Als ik de tekst op http://www.glimmen.net lees, dan krijg ik eerder de indruk dat dit om een uit de hand gelopen stommiteit gaat.

@Joop: Ik vind het bepaald niet “gewoon” om vuurwerk in een afvalbak te gooien.

4 januari 2010 om 16:34
Jan zegt:

Ik keur natuurlijk dit vandalisme af, maar als heel het paviljoen in vlammen was gegaan had dit ook zijn voordelen kunnen hebben. Naar mijn mening zou er toch een mooiere uitspanning dan de tent die er nu zit kunnen komen. Het is allemaal zo oud en vervallen daar.

5 januari 2010 om 09:20
Joop zegt:

@Stefan, ik keur het natuurlijk ook niet goed en vind het ook niet ‘gewoon’. Maar met de jaarwisseling kun je inschatten dat het risico op vernielingen groter is dan een reguliere nacht.

5 januari 2010 om 11:26
.::OSH::. zegt:

jeetje…er is een beer in vlammen opgegaan, zijn wel ergere dingen in de wereld!!

5 januari 2010 om 14:26
rico zegt:

@ eric Gebeurt er zoveel dan , of heb je uitzicht op het station ?

Hier een keer gezien dat 2 jongens uit de buurt de lantaarn

probeerden te vernielen. Bij “toeval” jongens met capuchons op.

Ik heb toen 1 van de 2 thuis afgeleverd ..

6 januari 2010 om 17:29

Wilt u reageren?