De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 19 Maart, 2025
Deze post is bekeken 2958 keer.

woensdag 05 maart 2025

Nieuws:

Driehonderd mensen aanwezig tijdens bijeenkomst F35nee

Door: Redactie

Dinsdagavond kwamen meer dan 300 mensen naar het Familiehotel in Paterswolde en een aantal mensen kon de zaal niet meer in. Het is duidelijk dat de mogelijke komst van F35 straaljagers naar Groningen Airport Eelde (GAE) de gemoederen in beroering heeft gebracht. De aanwezigen waren voornamelijk bezorgd en kwamen bepaald niet pleiten vóór de F35 straaljagers. Defensie gaat in mei de knoop doorhakken.

In het kort: Defensie overweegt per jaar 2300 keer een F35 te laten opstijgen en landen (4600 vliegbewegingen boven de regio) om zich beter te kunnen wapenen in een tijd van mondiale spanning en agressie. Het gaat dan om het trainen van piloten. Ondanks het door iedereen begrepen argument van veiligheid verzet het comité F35 Nee zich ferm tegen de keuze voor GAE.

in het Familiehotel waren ook bestuurders van de provincies Drenthe en Groningen aanwezig, maar ook van gemeenten. Namens het college van B en W Groningen, waar Haren bij hoort, was wethouder Rik van Niejenhuis aanwezig. Aan RTV Drenthe zegt Van Niejenhuis de opkomst een goede zaak te vinden. In verschillende presentaties door deskundigen op het gebied van geluid geluid, natuur en recreatie werd tijdens de bijeenkomst duidelijk gemaakt waarom men de F35 buiten de deur wil houden. De kernen van de betogen waren voorspelbaar:

1.Het geluid zal gehoorschade veroorzaken, maar ook stress.
2.De F35 zal de natuurgebieden, ruimschoots aanwezig in Groningen en Drenthe, ernstig verstoren.
3.De bulderende straaljagers zullen de recreatie in het gebied de nek omdraaien, aangezien ‘rust’ de belangrijkste trekpleister is.

Het comité F35 Nee wil niets weten van het verwijt ‘not in my backyard’ en zegt dat er goede redenen zijn om de F35 elders te laten trainen, op plaatsen waar de schade aan mens en natuur minder groot zal zijn. Lelystad heeft goede kaarten voor de F35, maar GAE staat bij Defensie op een goede tweede plek. Dat baart de tegenstanders grote zorgen. Zij wijzen erop dat Nederland al bovengemiddeld bijdraagt aan trainingen met de F35 en dat er goede redenen zijn om elders in Europa te vliegen, over gebieden waar nauwelijks mensen wonen. De pijn moet dus eerlijk verdeeld worden, vindt men. Opvallend is dat het comité F35 Nee van Defensie heeft begrepen dat vliegen in het buitenland niet comfortabel zou zijn voor defensiepersoneel. Dat argument vindt men zwak in relatie tot de overlast en schade die de F35 in hun ogen (en oren) zal aanrichten boven Noord-Nederland waar honderdduizenden mensen gedupeerd zullen worden. Het ‘werkgeversargument’ weegt dus zwaarder, constateert het comité wrang.

Ook zijn er mensen die anders over dit onderwerp denken. Onlangs stuurde Ben Wilmink een opiniestuk aan de krant, waarin hij ervoor pleit om de F35 vrij baan te geven op GAE. Hij interpreteert een aantal feiten anders dan het comité F35 Nee. Lees: https://www.harendekrant.nl/nieuws/opiniestuk-f-35-straaljagers-welkom-op-groningen-airport-eelde/

Vergunning GAE
Het twistpunt van de F35 zou bijna de aandacht afleiden van ander verzet dat lijkt te leven tegen plannen van GAE (die overigens geen rol speelt in de discussie over de F35). Dan gaat het om het luchthavenbesluit (zeg maar de vergunning) om vanaf GAE ook te vliegen na 23.00 uur en vanaf 6.00 uur. Omwonenden, waaronder actiecomité Plaatselijk Belang in Glimmen, vinden dat door nachtvluchten de leefbaarheid wordt aangetast. GAE stelt daar tegenover dat de economische belangen van GAE en ook voor b.v. de traumaheli en donorvluchten, opwegen tegen de overlast. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor vanavond, 5 maart, een informatiebijeenkomst belegd, ook in het Familiehotel. De bijeenkomst start om 19.00 uur. Aanmelden kan op regionaleluchthavens@minienw.nl

 

10 reacties

Leo Nederpel zegt:

Het was een uiterst leerzame bijeenkomst. Ik zag er onder meer een mooie foto van de pal onder de start- en landingsbaan en héél nabij gelegen Burgemeester J.G. Legroweg met mooie brede fietspaden. Ik vernam er van enkele deskundigen dat blijvende gehoorschade onder en in de nabijheid van vertrekkende en komende F-35 toestellen, al dan niet met nabranding, feitelijk gegarandeerd is. Hoe dat dan met beide handjes aan het fietsstuur zoals het hoort is te voorkomen is mij een raadsel. Komt er soms een fietstunnel, komen er slagbomen net als op de luchthaven in Gibraltar?

Gerrit zegt:

Als je ziet wie er waren dan is mijn conclusie die zijn over 5jaar van het geluid af dan horen ze ze niet meer qwa leeftijd dus defensie ga lekker door Eelde is een prima vliegveld
En ik woon ook op 9 km van het vliegveld al meer dan 70 jaar en nog nooit geen last gehad van het vliegverkeer wat een geneuzel van deze bejaarden

Alpha Bril zegt:

Gerrit is dus ook al een oudere ‘jongere’

Mevrouw Kiki zegt:

Het is duidelijk dat Nederland veel te klein is
om in vredestijd te oefenen met F 35.

Op deze druk bezochte informatieavond werd kristal helder uitgelegd dat er onacceptabel veel kapot zou gaan.

Voor elke bevolkings groep: van het ongeboren kind tot de op hoge leeftijd medebewoners.

Gezondheid schade
Natuur schade
Woongenot
Economische schade
Toeristische schade
Etc.

Kortom:
In vredestijd oefenen,
waardoor de ’te redden’ bevolking
KAPOT gaat is: 100% ONREALISTIES.

willy zegt:

Een powerpoint presentatie van de 4 maart bijeenkomst is hier te zien (via de pijltjes onderaan):
https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=CC1C5F09EFBD8C78%21116&authkey=!AF8KO2FgXJy-zNE

Harry zegt:

@mevrouw Kiki. Mogen de F 35’s wèl of alleen oefenen tijdens oorlogstijd? Over realisme gesproken……

Hans zegt:

300 mensen. Lijkt me geen representatief aantal. Er wonen nogal al wat meer mensen.

Zou mooi zijn, als ze de eer aan zichzelf houden en inzien dat er geen draagvlak is voor hun clubje.

Realisme kent dit gevaarlijke linkse volk niet. ik ik ik ik dat kennen ze wel.
Duidelijk gevalletje NIMBY.

W.J. Kok zegt:

Een bijeenkomst van 300 mensen die ergens tegen zijn, kan niet worden gezien als een representatieve weergave van de totale bevolking. Dus dat was een vreemde stelling.

Het doel van deze bijeenkomst was om de economische, gezondheidstechnische en algehele overlast van de F35 op de omgeving te bespreken. Als iemand dit onderscheid bewust negeert of bagatelliseert, kan dat gezien worden als een tactiek om de discussie te verstoren of te manipuleren.

Het benadrukken dat dit niet representatief, of NIMBY gedrag is, komt over als een poging om de discussie te provoceren ook wel ’trollen’ genoemd.

Prat zegt:

Ach Gerrit zieligheid is jouw reactie niet eens. Het is gewoonweg dom. Maar ja als je voor een dubbeltje geboren bent wordt jenooit een kwartje.

Martijn zegt:

Ik woon vlak bij de luchthaven op ongeveer 500 meter van de landingsbaan. De cessna’s zijn weleens vervelend, de boeings hebben we nauwelijks last van. Een f-35 is echt iets totaal anders dan een boeing. Ik maak me vooral ongerust over wat het voor onze kinderen zal betekenen. En niet alleen onze kinderen, maar ook de tientallen kinderen die iedere dag langs de luchthaven fietsen op weg naar de basisschool en het Terra-college. Eerlijk gezegd kan ik er geen voorstelling van maken hoe dat opgelost zou moeten worden.

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.