De krant die je leest van A tot Z
Zondag 21 Juli, 2019

dinsdag 26 februari 2019

Nieuws:

Dubbelportret: niemand is perfect en toch is het leven mooi

Door: Redactie

Op de school van Visio wordt niet wild gespeeld. Je ziet geen kinderen rennen en er heerst bijna een serene rust. In die rust schuilt ook het recept van deze school, want de leerlingen hebben één ding gemeen: ze hebben een visuele beperking (en soms nog andere aandoeningen). Leerkrachten van deze school creëren een wereld die vrij is van lawaai en stress. Een wereld waarin de kinderen zich kunnen ontwikkelen ondanks hun beperkingen. Voor ouders is Visio een lichtpunt in een (soms) verwarrende tijd. De kinderen komen van heinde en ver met taxibusjes naar Haren. Sommige kinderen komen slechts één jaar om enkel braille te leren of zich voor te bereiden op het voortgezet onderwijs in de stad. Andere leerlingen blijven langer. Als ze 19 jaar zijn, nadert in elk geval de tijd van afscheid nemen. Als het goed is hebben ze dan voldoende bagage om hun weg te vinden in de ‘perfecte’ maatschappij.

Dubbelportret

De leerlingen van Visio zijn kampioen in het overwinnen van belemmeringen en ze kunnen vaak heel goed ‘dealen’ met hun beperkingen. We ontmoetten twee van hen. De ene is nog jong, maar erg wijs geworden. De ander leeft vooral in het hier en nu en wil ongecompliceerd gelukkig zijn.

Tycho Riemeijer(11)
Diagnose: CVI, linker oog bijna blind en rechteroog verlaagde gezichtsscherpte.
Wat wil hij worden: Varkensboer

Tycho: “Ik kom uit Kantens. Op school kreeg ik een bril, maar dat hielp niet echt. Als jij op straat een auto ziet met andere auto’s er omheen, zie ik alleen die ene auto. De rest niet. Daardoor kon ik niet spelen zoals andere kinderen. Ze gingen me pesten.” Als Tycho hieraan terugdenkt vloeit er een voorzichtige traan. “De kinderen wilden niet met me spelen. Ze konden toch niks met me beginnen, zeiden ze.” De kleine Tycho wilde niet meer naar school en zijn ouders hebben contact opgenomen met Visio. “Toen ik daar mocht gaan kijken wist ik direct dat ik er wilde blijven. Iedereen was heel aardig, de kinderen ook. Iedereen helpt elkaar.” En zo ervaarde Tycho dat er ook een school bestaat waar geen oordeel is. Hij bloeide op. “Ik vind ook de dieren heel leuk, die hier soms een tijdje zijn. Ik help ook wel eens mee op de zorgboerderij in Stedum.” Over zijn toekomst denkt hij wel na. “Ik weet niet of ik later mijn rijbewijs kan halen. Ik wil later varkensboer worden.” Hij moet er zelf ook wel om lachen. Hij denkt dat hij dat beroep met zijn beperking wel kan uitoefenen. Op de school in Haren volgt hij alle ‘gewone’ vakken, maar in een klimaat waarin zijn persoonlijkheid zich kan ontwikkelen en zijn beperking niet de baas is. Tycho is hier Tycho en niet ‘de jongen met CVI’.

Rick Jansen (19)
Diagnose: Geen gezichtsvermogen en motorische problemen
Nickname: ‘RickyPedia’

Rick Jansen weet bijna overal wel iets van, daarom wordt hij RickyPedia genoemd. Hij kan niets zien en zijn motoriek valt ook op. Maar Rick leeft desondanks zeer intensief. In een andere dimensie weliswaar. Hij helpt zijn moeder met de was door de was in en uit de wasmachine te doen. Zijn gehoor is uitstekend en hij kan aan de wasmachine horen (en voelen) hoe ver het programma is gevorderd. Wij stellen ons misschien zijn wereld heel donker voor, maar dat beeld zal Rick vast niet herkennen. “Ik hou van muziek. Hele harde muziek. Ik hou van lawaai”. In één zin zegt hij iets over de manier waarop hij de wereld om zich heen ervaart. Hij lijkt indrukken te absorberen en zegt: “Ik hou van mensen om me heen. De sfeer. Schoolkamp is leuk. Plezier maken. Gym is ook fijn. Rennen.” Korte zinnen, het lijken wel Rick’s wachtwoorden in een wereld die wij niet kennen. Op zaterdag is hij te vinden bij de Stoere Jongens- en Meidenclub. Dat vindt hij heel gezellig. Rick vindt het jammer dat hij binnenkort Visio moet verlaten, omdat hij al 19 jaar is. Hij werd geboren na 26 weken zwangerschap. De school in Haren was de ideale plaats om zich ondanks alles te ontwikkelen tot de persoon die hij nu is. Klaar voor een nieuwe fase in zijn leven. De volwassenheid.

Over Visio
Visio Onderwijs Haren biedt onderwijs aan leerlingen met een visuele of meervoudige beperking. Het is in de eerste plaats een gewone school waar kinderen spelen, leren en zich ontwikkelen. Maar het is ook een speciale school. Men past het onderwijs aan aan de visuele beperking van de leerlingen. Men maakt bijvoorbeeld lesmaterialen tastbaar of hoorbaar. De scholen zijn ingericht met voelbare herkenningspunten. Zo vinden leerlingen zo zelfstandig mogelijk hun weg. De medewerkers zijn bovendien gespecialiseerd in het per leerling aanpassen van het onderwijsprogramma.

Geen reacties

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.