De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 21 augustus, 2019

donderdag 18 april 2019

Nieuws:

Pas in najaar gereed… Tunnel onder spoor blijft ‘lastig project’

Door: Redactie

De bouw van de fietserstunnel die de Walstroweg (Oosterhaar) verbindt met de Stationsweg is in mei 2018 gestart en zou in maart 2019 worden opgeleverd. Dat is niet gelukt. Aannemer Reimert Infra is geplaagd door tegenslag en bovendien klagen omwonenden over schades aan hun woningen, die door het verlagen van de waterstand zouden zijn veroorzaakt. Waarom lukte het niet om de tunnel op tijd op te leveren? Die vraag stelt Hans Sietsma van GroenLinks deze maand aan het College van B & W Groningen.

Volgens Sietsma ging het al een beetje mis in september 2018, toen het (ver)plaatsen van gedeelten van de tunnel mislukte. Destijds verklaarde het Harense College dat de einddatum van het project geen gevaar zou lopen. Het Harense raadslid Hans Sietsma zegt nu: “Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging. Ook willen we weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met omwonenden en de raad. De omgeving van het station in Haren is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.” Volgens GroenLinks is opdrachtgever ProRail vaag in haar communicatie over de oplevering. Aldert Baas van ProRail zegt: “De tunnel is in het najaar gereed. Er is vertraging geweest bij het inhijsen van de dekken. Dan moet je wachten op een volgende treinvrije periode. In augustus 2019 is opnieuw een treinvrije periode gepland. In deze dagen werken we bij Haren met de aannemer aan het op de juiste hoogte brengen en vastmaken van de dekken. Deze liggen nu nog op tijdelijke damwanden en komen dan op de tunnelbak zelf te rusten. In de komende maanden werken we ondertussen verder aan drainage systemen, het verwijderen van tijdelijke damwandconstructies, verlichting in de tunnel, het storten van beton voor overige tunnelwanden, het plaatsen van schacht en installeren van de lift. Vanaf begin augustus bouwen we de trap vanuit de tunnel naar boven. De verwachting is dat we eind september de tunnel gereed hebben en openstellen voor gebruik.”

Donderdag is Hans Sietsma gaan praten met gedupeerden van de bodemdaling rond de bouwplaats, hij zal zijn bevindingen voorleggen aan het college van B & W.

Foto: Tunnel
Foto: Hans Sietsma

3 reacties

Annemarie zegt:

Wij horen op dit moment een zeer hoog en vervelend geluid van een pomp op de hoogte van de walstroweg. Zo erg dat je de slaap niet kan pakken. De hele buurt is de wegkijk mentaliteit van Reimers en de projectleiders echt spuugzat, er is hier bovendien nooit een hond van de gemeente of politiek geweest. Dat de heer Sietsma nu wat doet geeft wat verlichting hier in de buurt.

20 april 2019 om 01:00
Aard Beving zegt:

Omwonenden hebben door de te lage waterstand te kampen met verzakkingen en scheuren in / aan de woningen. Dmv het water weg te pompen is dit ontstaan. Maw: de rekenkundigen van ProRail hebben hun werk niet goed gedaan!

Omdat men nu niet de verantwoordelijkheid neemt de geleden schade te vergoeden, besluiten de slachtoffers de geleden schade te verhalen op; aardbevingsschade! Bijzonder!

23 april 2019 om 08:35
Q zegt:

Alle ellende voor een paar minuten tijdswinst? En kom me niet aanzetten dat dit vanwege de veiligheid is. Ja er gebeurd geregeld een ongeluk, maar vaak is dit een kwestie van Zelfdoding of dat men ongelovelijke risico’s neemt. Dit houdt je met de tunnel toch niet tegen. Ik zie ook alleen maar de paar woningen erachter er gebruik van maken, want ik denk dat 75 % van de mensen gewoon nog met de fiets over de spoorwegovergang zal gaan.

23 april 2019 om 15:51

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.