De krant die je leest van A tot Z
Woensdag 21 augustus, 2019

woensdag 20 maart 2019

Nieuws:

Schades rond bouw tunnel: de gelederen sluiten zich

Door: Redactie

De verzakkingen rond ongeveer twintig woningen in de omgeving van de Walstroweg in Haren zouden veroorzaakt kunnen zijn door de bouw van de fietserstunnel. Aannemer Reimert Infra in Almere dacht daar vorig najaar anders over en liet per brief aan de gedupeerden weten, dat de schades het gevolg waren van natuurlijke bodemdaling (droogte). Wat is er sindsdien gebeurd?

Tijdens de zomermaanden van 2018 verwierf de aannemer een vergunning om het grondwaterpeil door bemaling omlaag te brengen. Dat was nodig om onder de spoorbaan door te kunnen graven. Daarna zou het beton worden gestort en kon de fietserstunnel worden afgewerkt. De methode vergde het verlagen van het grondwaterpeil gedurende ongeveer een half jaar. Dit begon in augustus. Zouden de schades aan wegdek, gasleidingen en woningen het gevolg kunnen zijn van deze werkwijze? In artikelen in deze krant stond die vraag centraal.

Twee oorzaken kunnen een rol spelen. Of een combinatie van die twee. Enerzijds kan de verzakking zijn ontstaan doordat het grondwater in de veengrond te laag is gehouden. Anderzijds kan de droogte van de zomer de oorzaak zijn. Een derde optie is dat beide oorzaken tezamen hebben geleid tot de schades. Juridisch lastig. De natuur kun je niet dagvaarden. Reimert wél.

Reimert Infra heeft in januari het expertisebureau Hanselman ingeschakeld en naar ongeveer twintig gedupeerden gestuurd. Aan één van de gedupeerden is gezegd dat de rapportages inmiddels al enige tijd bij Reimert liggen, maar Hanselman wil dat tegen de krant niet bevestigen. Directeur Erik Kijlstra van Reimert Infra reageert enigszins laconiek. Hij zegt op zijn beurt dat de rapportages nog helemaal niet binnen zijn en bovendien verwijst hij naar ProRail voor informatie. Over een eventuele schuldvraag wil hij sowieso geen woord zeggen.

ProRail zegt…
Aldert Baas kan inhoudelijk niet reageren. Hij zet dat ProRail over de problematiek in gesprek is met het Waterschap en de gemeente. “Wij vragen begrip hiervoor, juist omdat we het in ieders belang zorgvuldig willen doen.” Of de gesprekken gaan over een manier om gedupeerden bij te staan kan hij niet zeggen.

5 reacties

q zegt:

Zoveel problemen voor een paar minuten sneller zijn is dat het wel waard?

Ik bedoel :
Vertraging
Verzakkingen
uiteindelijk veel duurder project gebleken
De ramp van de ongeasfalteerde deel van Stationsweg

20 maart 2019 om 12:29
h zegt:

@q Heeft niets te maken met ‘een paar minuten sneller zijn’ maar met het scheiden van fietsters/voetgangers en automobilisten. Het ontlasten van de spoorwegovergang aan de Middelhorsterweg. Bovendien een stuk minder kans op aanrijding met een persoon wanneer de persoon onder het spoor doorgaat ipv er overheen.

En een mensenleven is toch wel wat waard, niet dan?

21 maart 2019 om 12:56
Stefan zegt:

De tunnel komt er niet alleen voor tijdwinst, maar vooral ook voor de veiligheid. Hopelijk zijn dodelijke slachtoffers straks verleden tijd.

21 maart 2019 om 17:14
Q zegt:

@h & @Stefan dit mag wel zijn, maar ik zie het toch gebeuren dan 75% van de fietsers nog gewoon over het spoor zal gaan. BV de mensen die bij de Jumbo moeten zijn die zie ik niet zo snel van de tunnel gebruik maken. Bovendien vind ik dat de ongelukken meer te maken hebben met eigen inzicht. Er zijn gewoon slagbomen. Als men deze en de lichtsignalen negeert daar kan niemand wat aan doen. Bovendien zijn de meeste aanrijdingen bij het spoor het gevolg van zelfdodingen en de mensen die dit willen doen zullen dan nu het op het station gaan doen. Dus of het aantal dodelijke ongelukken door de tunnel nou echt zoveel zal dalen vraag ik mij af

27 maart 2019 om 16:02
Stefan zegt:

@Q:
Een groot winstpunt van de tunnel is dat treinreizigers geen sporen meer hoeven over te steken, dat heeft de afgelopen jaren meerdere dodelijke slachtoffers gekost. Je kunt van kinderen en pubers gewoon niet 100% veilig gedrag verwachten, dus een station zonder overgangen is te prefereren en is op heel veel plekken in Nederland al gerealiseerd.
Verder denk ik dat veel scholieren uit Oosterhaar (Maartens, Harens Lyceum) zeker gebruik van de tunnel zullen maken en ook forenzen uit Oosterhaar naar de stad. Misschien Harenaars die naar de Jumbo gaan niet. Maar ik verwacht zeker veel gebruik van de tunnel.
Dat neemt niet weg dat er een oplossing moet komen voor de woningen met schade. Die mensen moeten niet met de schade blijven zitten voor iets waar verder iedereen van profiteert. Dus als de aannemer niet aansprakelijk gesteld kan worden vind ik het niet raar als de gemeente dit vergoedt.

29 maart 2019 om 09:38

Wilt u reageren?




Wij plaatsen alleen inhoudelijke reacties. Reacties met voornamelijk slogans en kreten worden niet gepubliceerd.